Slow-life, over groententuin, ecofarm en sprokkelhout

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 15:17

Zo! Dat is wel een meevaller zeg! Niet makkelijk om een weide te vinden in de kempen (en zeker niet aan een symbolische euro!!) Wij hebben hier, toen we hier pas woonden, ook met de haren in het hoofd gezeten, tot er op gegeven moment een boertje voor onze deur stond met de vraag of we zin hadden om zijn weide van 1,5 hectare te huren!! (300m van ons huis gelegen nog wel..) En het kleinere stukje schuin over onze deur konden we ook huren... Soms moet het meezitten :D

Mocht je op trot gaan... Wij zitten aan paaltje 38 van het fietsnetwerk...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 15:18

Hc...kun je al die dia's,foto's en video's niet digitaliseren?
Neemt veel minder ruimte in en dan hoef je al die zooi niet weer een keer mee te slepen...

Francis

Re: Slow-life, over groententuin, ecofarm en sprokkelhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 15:36

Grappig.. weet niet of het bij jullie nu ook zo is maar de reclamebanner bevat nu reclame voor een dia scanner. Toch handig, die Google Ads...

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 15:49

Francis schreef:
Grappig.. weet niet of het bij jullie nu ook zo is maar de reclamebanner bevat nu reclame voor een dia scanner. Toch handig, die Google Ads...

Net zoals er horloge reclame verscheen toen het hier over horloges ging... :D

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 22:07

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 22:19

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 22:57

geerke schreef:
Hc...kun je al die dia's,foto's en video's niet digitaliseren?
Neemt veel minder ruimte in en dan hoef je al die zooi niet weer een keer mee te slepen...

'Het' kan best, ík kan dat niet. Ook is de scanner van de banner (rijmt!) niet te huur in de bergen hier ;-)

Op super 8 heb ik nog beelden van mijn motorrace'kunsten' op Nijvel. Dat circuit bestaat al langer niet meer dan twee keer de gemiddelde Bokt-leeftijd :D

Vanavond net een eerste vergadering van buurtbewoners achter de rug. Had ik het initiatief voor genomen. We zijn twee weken voor op de rest. De andere betrokkenen hebben nú door wat er aan de hand is. Wij hebben nu het hoe en wat mbt de studies, wetten en consequenties uitgelegd. Er is nu paniek. Maandagavond de volgende vergadering met waarschijnlijk een massa mensen meer.
Wij gaan ondertussen door met onze eigen zaak. Die 'rest' geeft meer gewicht.
Of er wat te veranderen valt ziet er op het moment echter nog zwart uit.

Ook zijn we er nu samen wel uit over dat we hier niet blijven. Dat is heel positief want ook dat is nu sámen. Kan best nog 2, 3, 5 jaar duren maar we hebben al een nieuw doel. Dat is een hoognodig stukje motivatie in de stress nu. We willen een oude watermolen in de Eifel en daar een hc-academie opzetten :P

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 23:05

Francis schreef:
Het is een emotionele rollercoasterdag vandaag... niks slow, maar alles tegelijk.
Eerst vanochtend mijn ouder X Bordercollie in laten slapen en toen 's middags kijkers voor Ben...
http://merensben.wordpress.com/2010/02/ ... -het-hard/

och...wat rot!
Hopelijk wordt het wat met de kijkers voor je paard...sterkte!

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 00:02

Huertecilla schreef:
Ook zijn we er nu samen wel uit over dat we hier niet blijven. Dat is heel positief want ook dat is nu sámen. Kan best nog 2, 3, 5 jaar duren maar we hebben al een nieuw doel. Dat is een hoognodig stukje motivatie in de stress nu.

+:)+ en *\o/*

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 00:09

Fijn dat jullie nu samen weer een nieuw doel hebben HC, dat is zeker in dit soort spannende en stressvole tijden wel belangrijk, dat 'samen'. En wat een mooi doel, ik zag gelijk al een plaatje voor me van een mooie oude gerestaureerde watermolen met veel bomen er omheen, treurwilg over het water en mooie idyllische weitjes in het groen... Dat gaat vast iets heel moois worden en als het zover is kom ik die HC-Academie van jou eens bezoeken.

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 00:27

Met betrekking tot slow-life en zelfredzaamheid is een watermolen ideaal! Watermolen+(stromend)water= gratis energie!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 00:39

Vorig jaar voorjaar was ik een paar daagjes in Noord Frankrijk op vakantie, in Fressin, klein plaatsje bij Hesdin en al rondrijdend in de omgeving kwamen we dit tegen:
Afbeelding
Stond volgens mij ook leeg...

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 00:43

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 11:34

Bedankt voor het meedenken.
Het 'molen' is geen moeten. Er zijn erg veel objecten met mogelijkheden. Ook reeds voor paarden ingerichte.
Wij zouden er heel graag een mogelijkheid voor een artesenale bakkerij bij hebben. Dat heb je soms bij een molen. Dat was ooit logisch namelijk.
De molen maalt het graan en aan de overkant van het erf staat een broodoven.
Maar goed, dat ís er hebben we al gezien. Vooral omdat we niet aan een regio gebonden zijn. We willen alleen dichter bij onze 'markt' gaan zitten.

Detail wat we nog 'even' moeten oplossen is dat er heel veel te koop staat en weinig kopers zijn. Wij moeten ook eerst verkopen.
Als ik zie hoeveel en wat er te koop staat voor hoe lang al is dat niet iets van deze zomer maar van ooit, óóít...

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 12:02

Francis veel sterkte ermee.. Gaat snel dan ineens he :( maar ben blij voor jullie dat hij goed terecht komt.

Ik vlieg samen met Bedouin weer snel terug naar de zon vandaag, bah wat is het zo akelig in Nederland :(

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 13:04

Ik zal de ´markt´ trouwens omschrijven: de paard(rij)liefhebber die graag paardgerichter, volgens 21ste eeuwse bio-ethiek, verder wil met paardrijden maar vastloopt in het hoé dan.
Ik ben daar, met die paardrij-ethiek, al meer dan 30 jaar mee bezig en heb op de doortimmerde filosofie een concrete methode die wérkt; niet afhankelijk van mijn persoonlijke eigenschappen ook bij anderen werkt.

Een, kleine want kwali-tijd, ´hc-school´ met in de winter theorie en workshops en in de zomer praktijk in de lijn van de site.

Hopen dat we de overgang integraal overleven.
Als iedereen in de paardenwereld die ooit wat aan mijn belangenloze delen van kennis/kunde/ervaring gehad heeft een paar euro bijdraagt.....
Het is echt verbázend waar je mijn teksten tegenkomt http://www.archive.org/details/modernar ... 00rarerich
;)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 10:07

Huertecilla schreef:

Tip, kies een windmolen, geen watermolen. Ik vind watermolens ook prachtig, en binnenwerk uitzonderlijk mooi, maar ik heb er nu toch al redelijk wat gezien (werk) en de vochtproblemen in zo'n gebouwen zijn gewoonlijk niet te overzien. Ze staan met hun voeten in een moeras en boven het water omdat dat rad nu eenmaal moet draaien, maar zelfs met allerlei ingrepen is zo'n bijhorend molenhuis dikwijls heel klammig. Op de koop toe gaat men dan nu bij restauratie dikwijls ook in de vroegere molen wonen, een werkplaats.. die is bij de bouw nooit voorzien van wat technieken om het vocht er uit te houden (de woningen gewoonlijk wel). Je kan met modern materiaal natuurlijk wel wat op dat vlak, maar dat zijn dan zware verbouwingen.
Gezien jullie rivierervaringen denk ik dat je meer rust gaat vinden op een hoge droge plek met aangebouwd bakhuis ;)

De brood en school plannen vind ik super.. +:)+ doen jullie nu eigenlijk al, dus je weet al wat je kan en wil en wat niet, een groot voordeel.

@Francis: Dat is heel plots..hou je goed vandaag :(:)
@Bedouin en Lakshmi: goeie reis terug naar de zon! Hier gaat het deze week nog maar eens sneeuwen. Tot zo ver de opwarming van de planeet ;)
@Kynshiri: Dat is een meevaller zeg! Met dat mannetje dat de mest komt halen als buur heb je ook wat visuele controle, die zou ik gelijk eens gaan bezoeken :9k
Goed gelegen om te rijden ook, dat ruiterroutenetwerk vind ik goed in mekaar gezet. Gisteren was ik bij Yole uit rijden en ik schrok toch wel hoe druk het daar bij jullie op de 'landelijke' wegen is (jullie zitten beiden in de Kempen toch?). Lijkt me wel aangenaam als je dan op dat netwerk van boswegen kan aansluiten.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 12:19

vanaf het voorjaar ben ik inderdaad in de kempen te vinden ja :)

de buurman weet inderdaad alles en wat mooier is: hij neemt in de winter met plezier de tuinslang om water te geven als alles bevroren is. denk niet dat op dat stuk ook maar iemand weg raakt met een zadel ofzo. eer dat je met een zadel over de omheining of poort geklauterd bent staat hij daar al lang met zijn honden :+
en ik heb blijkbaar 3 legkippen gekregen ook... die scharrelen daar rond en leggen hun eitjes in het zadelhok

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 14:52

Zo'n buurman wil ik ook! :D

@Bandida: ik denk dat de drukte van gisteren vooral te maken had met het feit dat het en zaterdag was en bovendien het eerste weekend sinds lange tijd met degelijke weersomstandigheden. Iedereen sloeg aan't buitenklussen en snoeien.. Vandaag hoor je alleen maar vogeltjes... :z

Eens even kijken of ik de ruiternetwerkkaart kan opsnorren. Volgens mij heb je van hieruit op 20min wandelafstand aansluiting hierop.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 16:42

HC je kunt toch ook zelf een broodoven bouwen?
(als er niet een is bij je volgende plek..)
Wij hebben dat ook gedaan,is niet zo moeilijk...
Een berg zand,rond...en daar vuurvaste steentjes op metselen.
Daarna het zand er weer uit halen....komt wel iets meer bij kijken natuurlijk,maar is niet moeilijk..

Wij hebben hem toen in een oude koeien schuur gebouwd en zomers bakten we er pizza's in voor de Kampeerders.

(in mijn vorige leven)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 17:35

Bandida schreef:
Huertecilla schreef:

Tip, kies een windmolen, geen watermolen.

Een vallei/helling op het zuiden is ook cruciaal.
We willen een ruim huis met bijgebouwen en mogelijkheden voor een HC-school; 21ste eeuwse ruiter-ethiek, op eigen grond dichter bij de doelgroep.
We hebben slechts gekeken óf er mogelijkheden zijn, ook de 'administratieve' en het antwoord is positief.

Zo lang de situatie hier niet is afgerond kunnen we toch niet weg. Het is alleen érg te hopen dat de paarden, ons 'bestaan', niet eerder weg moeten dan wij weg kunnen.
Jij enórm bedankt voor je vangnet-aanbod. Ik weet dat jij dat niet aanbiedt als je dat niet kan regelen _/-\o_

@Geerke: in dít leven is er erg veel anders denk ik. Er is in de afgelopen 25 jaar héél veel veranderd en nog wel het meeste mbt boerenleven; zelfs een paard op een weiland kan zomaar vervuiling van het oppervlaktewater genoemd worden als zijnde illegale bemesting!
Je kan je ook vrijwel niet voorstellen wat er zeg rond Barneveld (terecht en/of onterecht) veranderd is in 20 jaar door milieuwetgeving, gekkebeestenziekte, MKZ, vogelpest en nu Q-koorts.

Ik denk dat zélfs in zuidelijk Frankrijk brandvoorschriften en bouwverordeningen iets over bakovens bepalen. Dat zelf gewoon doen gaat goed tot het fout gaat, want dan blijkt die berg zand ineens drijfzand.
Zo kan je overal van die stenige bbq's kopen. Je mag ze alleen niet zomaar aansteken overal en altijd. Het is nl. open vuur.
Ook een open haard of een houtkachel mag vrijwel nergens zomaar. Vaak is een vonkenvanger een eis.
Wederom gaat dat goed tot je er stront mee krijgt en die kan pittig stinken. Hier in Spanje krijg je gelíjk 3000 euro boete voor een lichter overtreding. Niets eerst een waarschuwing en een maand om het in orde te brengen.
In NL is er alweer 25 jaar geleden zelfs sprake geweest van een mogelijk verbod op allesbranders omdat het allesverbranden milieuvervuilend zou zijn.
In Duitsland komt er jaarlijks een verplichte schoorsteeninspectie langs.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 19:43

yole schreef:
Zo'n buurman wil ik ook! :D

@Bandida: ik denk dat de drukte van gisteren vooral te maken had met het feit dat het en zaterdag was en bovendien het eerste weekend sinds lange tijd met degelijke weersomstandigheden. Iedereen sloeg aan't buitenklussen en snoeien.. Vandaag hoor je alleen maar vogeltjes... :z

Eens even kijken of ik de ruiternetwerkkaart kan opsnorren. Volgens mij heb je van hieruit op 20min wandelafstand aansluiting hierop.

ja zo'n kaartje ga ik ook eens halen denk ik. ik weet in elk geval dat ik aan het ruiterpad door 'de hoge mouw' zit, bij de kabouterberg in Kasterlee en dat dat pad aansluiting geeft op het ruiternetwerk. stom is dat je op het pad enkel stapvoets mag rijden, maar liever zo dan langs de drukke steenweg te moeten om tot aan wandelgebied te raken.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 20:04

kynshiri schreef:
stom is dat je op het pad enkel stapvoets mag rijden

Ja dat is redelijk triest. Ok dat je er niet in een rengalop door mag scheuren, maar wat kan er nu mis zijn met een drafje?

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 12:48

sja ik vind het ook jammer, maar ergens snap ik het in dit geval wel. de zogenoemde kabouterberg is een soort speelterrein/wandelroute voor kinderen; misschien dat men daarom liever niet heeft dat er ruiters galoperen op het pad dat er langs gaat (kmoet wel nog eens zelf zien hoe dicht dat pad daar nu precies bij loopt).
en jammer maar helaas... als je ziet hoeveel keer al door imbicielen te paard van mn sokken ben gereden (zowel als ik zelf ook te paard was, met de hond op wandel was of met de fiets) dan begrijp ik dat men het welletjes vind...
danku bende onkundigen die het voor de rest verbrodden...

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 22:54

Nu op france 5 documentaire Le Cavalier de Golestan!