Borstvoeding

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 19:39

Hij is 6 maanden.

De half potje gaat er zo in, klein vreetzakje :) Of een appel door de blender of een halve banaan. Hij eet best goed, dat had ik niet verwacht gelijk.
Ik heb hem ook van die Nijntje koekjes gehaald zodat hij daarop kan sabbelen als wij eten, maar dat is qua coordinatie nog wat lastig :+

Verder is hij supergek op de fles! Als hij al ziet dat ik hem pak, strekt hij helemaal zijn armpjes. Echt lachen, zo inieminie als hij geboren is met een heel laag geboortegewicht, zo flink kan hij nou eten :)

Hoeft Chiara geen potjes? Ik vind het toch wel makkelijk zo in het begin. Ik had er een paar uit de babypakketten, die zijn nu op. Maar die had hij erg graag. Ik haal er denk i maar weer een paar komende week.

Cyntje

Re: Borstvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 19:57

Ik maak alles zelf ;)
Had nog wat potjes van een aanbieding maar die pak ik zelden en ze vind het ook duidelijk niet zo lekker.
Chiara eet zo'n klein potje in 2/3 avonden aan groentehap. Dus lang niet zoveel, behalve net dan := Maargoed, de zakjes die ik inmaak zijn ook niet van die hoeveelheid.

Verder heb ik ze liever niet op potjes, is duurder en ze moet toch aan de smaken van ons eten leren wennen en ik vind die potjes beduidend anders smaken :=

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:08

Ja, ze zijn inderdaad best duur.
Alleen fruit lijkt me zo lastig invriezen. Maar dat kan ik ook wel per dag vers maken.
Groente vind ik wel makkelijk om in porties in te vriezen.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 20:09

Fruit gaat prima hoor :j
Alleen banaan wordt donker. Maar peer en appel heb ik hier in zakjes :D

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:12

fruit en groenten ga ik toch proberen vers te maken tzt. fruit is helemaal zo gedaan en is idd prima in te vriezen.
maar goed, eerst maar eens bevallen haha.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 21:33

Ik vind het makkelijk :j
Altijd in huis, ruim op voorraad. Kan altijd kiezen ( nou is dat in de winkel ook wel ), afwisselen. En ik vind dat zelf prutsen erg leuk :=

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 17:01

Wat fijn Marloes dat je toch doorkunt gaan met BV en dan alleen 's ochtends en 's avonds! ;)

Fruit hier altijd vers. Is ook best makkelijk. Romy moet toch ook haar dagelijkse portie fruit krijgen (ik ook trouwens), dus ik snij meestal gelijk alles tegelijk. Een banaan, kiwi's, mandarijnen, ananas, aardbeiden, peren (net wat de fruitschaal te bieden heeft) en ik verdeel het over Romy's schoteltje, mijn schoteltje en de beker voor de blender. Ik pureer dan voor Britt haar fruithapje en Romy krijgt haar schaaltje. Zo hebben we een vast fruitmomentje op de dag. Even rustmomentje ook. Britt eet gemiddeld een halve banaan met een mandarijn en dan nog ter afwisseling erbij een halve kiwi/peer/appel/paar aardbeiden of frambozen. Dan gaat er ook nog een Ligakoek doorheen om het wat steviger te maken.

Potjes groente worden hier weinig gebruikt. Toevallig dit weekend heeft Britt haar derde potje in haar leven gekregen. We waren een weekendje weg. Dan is het weleens makkelijk. Maar ze eet er minder goed van dan vers. Ik maak meestal voor 3 tot 4 dagen tegelijk. Twee bakjes gaan dan de vriezer in.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:11

Cyntje schreef:
Ik vind het makkelijk :j
Altijd in huis, ruim op voorraad. Kan altijd kiezen ( nou is dat in de winkel ook wel ), afwisselen. En ik vind dat zelf prutsen erg leuk :=

Ik vind het ook altijd heerlijk om voor Laelia in de keuken te staan. Bovendien kan ik zo gemakkelijk inspelen op wat ze lekker vind, en zo ook andere smaken introduceren. Zo laat ik haar aan veel dingen wennen door er eerst wat tomaat of wortel door te doen :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:15

Laelia eet de potjes ook erg slecht. Alleen de wortel wilt ze nog wel eten als het echt moet. Het fruit eet ze alleen de peer. Tijdens een lang weekend weg heb ik verschillende geprobeerd, maar uiteindelijk heeft ze met ons meegegeten, omdat de potjes er dus echt niet in gingen. De wortel en de peer heeft ze een keer bij mijn ouders op, toen ik vergeten was om voor haar groente en fruit mee te geven.

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 20:30

Hier ook 't idee om op termijn gewoon de dagelijkse kost te pureren, is inderdaad gelijk de smaak van ons eten en goedkoper en voor mijn idee nog steeds de meeste vitaminen.

Fruit blenderen zou geen kwaad kunnen, ook voor mij niet. Ben niet zo'n fruiteter.......vind het heerlijk, maar gun me meestal de tijd niet om vers fruit te snijden. Neem zelf dagelijks een flesje Knor Vie. Hoop dat zo'n kleine wat meer regelmaat brengt, waardoor ik nu wel eens de tijd neem om zulke dingen te doen.

Angela, kraamhulp vanuit Kraamzorg Gelderland is geregeld. Ik zal één van de eerste zijn, waarbij dit van toepassing is. Ze zijn 't vorige week met de Hebammenpraxis Kleve overeen gekomen. De dagen die ik in
t ziekenhuis blijf worden uiteraard in mindering gebracht.

Vanochtend nog controle gehad. Alles goed, alleen last van zwangerschapsischias. Ga a.s. donderdag voor de 1e acupunctuurbehandeling en dan kunnen ze dat gelijk mee nemen. Ben benieuwd.
Morgen gaan we nog een keer voor de 3D pretecho. Die was nog steeds niet gelukt omdat de navelstreng zo voor 't gezichtje zat. Nu ligt er veel vruchtwater en navelstreng voor de baarmoedermond, dus enerzijds mooi voor de foto, anderszjds moet de vruchtblaas 't dus nog wel ff uithouden (ziet gelijk 't beeld van brekende vliezen in een restaurant voor zich := ). Beebje is nog niet echt ingedaald. Volgende week maandag weer uitgebreide controle.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 12:08

Boya schreef:
Angela, kraamhulp vanuit Kraamzorg Gelderland is geregeld. Ik zal één van de eerste zijn, waarbij dit van toepassing is. Ze zijn 't vorige week met de Hebammenpraxis Kleve overeen gekomen. De dagen die ik in

Vanochtend nog controle gehad. Alles goed, alleen last van zwangerschapsischias. Ga a.s. donderdag voor de 1e acupunctuurbehandeling en dan kunnen ze dat gelijk mee nemen. Ben benieuwd.
Morgen gaan we nog een keer voor de 3D pretecho. Die was nog steeds niet gelukt omdat de navelstreng zo voor 't gezichtje zat. Nu ligt er veel vruchtwater en navelstreng voor de baarmoedermond, dus enerzijds mooi voor de foto, anderszjds moet de vruchtblaas 't dus nog wel ff uithouden (ziet gelijk 't beeld van brekende vliezen in een restaurant voor zich := ). Beebje is nog niet echt ingedaald. Volgende week maandag weer uitgebreide controle.

Super Boya dat het geregeld is! En fijn dat alles goed is met beeb. Wel balen van de zwangerschapsischias. En spannend de 3d pretecho! Doe je dat bij de gynaecoloog?
Ik had ook telkens de pech dat er iets (hand, voet, navelstreng) voor het hoofdje zat. Uiteindelijk dus nooit een mooie 3d foto kunnen laten maken. Wel vaak in 3d de rest van Laelia kunnen zien (behalve het geslacht, want dat wilde we niet weten ;) ) en dat voor niks extra's omdat het alleen even 3d-spieken was :D

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 13:15

Ja gewoon bij Frau Buschfeld, dus da's makkelijk. We hadden de 3d al betaald, maar ze zei....als er geen goede 3d komt, krijg je je geld terug. Dus bij iedere controle tot nu toe spieken we even 3d. Vind haar daar wel makkelijk in. Ze had 't idee dat 't nu moest lukken. Om 17 uur ff bellen hoe laat we vanavond terecht kunnen.

Oh wat een heerlijk vriesweer he, echt genieten. Ben zo blij dat 't niet meer waterkoud is. Paarden vinden 't ook lekker op de wei. De hond had ook helemaal de spirit vanochtend hihihi.

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 15:22

Krijg je hem/haar dan nu nog goed in beeld? Ik bedoel qua grootte.
Weet je eigenlijk of het een jongetje of meisje is?

Ik ga Milan op de rapleymethode leren eten maar pas over een maand of zo. Toevallig heb ik hem zaterdag wel een potje laten proeven, banaan.
Ging er op zich wel goed in want dat mondje ging de hele tijd weer open. Hij had ongeveer 1/3 opgegeten.

Gisteravond had ik de laatste voeding eens afgekolfd en hem dat met rijstebloem uit de fles gegeven. Hij vond het lekker want hij dronk 160 ml dus ik had goede hoop dat hij nu eens wat langer door zou slapen. Maar nee hoor, tussen 3 en 4 meldde hij zich weer en hij had weer flink honger. Hij zal die nachtvoeding dus echt nog wel steeds nodig hebben..

:+:
Afbeelding

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 15:26

Boya schreef:
Oh wat een heerlijk vriesweer he, echt genieten. Ben zo blij dat 't niet meer waterkoud is. Paarden vinden 't ook lekker op de wei. De hond had ook helemaal de spirit vanochtend hihihi.

Het is inderdaad heerlijk. Net lekker buiten bij de paarden bezig geweest en ze naar de wei gebracht. Ze staan hier bij huis op de paddock, en in de zomer hebben ze hier ook wat gras. 100 meter van huis hebben we een wei, waar ik ze heenbreng op de dagen dat ik niet werk. Ze gingen vanmorgen weer even helemaal uit hun plaat daar. Geweldig :j

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 15:27

Een knappert Ninita! Mooie foto :j

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 15:31

rapleymethode...mmmm... even google-en!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 15:33

Angela schreef:
rapleymethode...mmmm... even google-en!

wordt er niet veel wijzer van behalve dan dat je je kind dus zelf laat kiezen over wat en hoe en hoeveel te eten?

Heb jij een goede uitleg van wat het is?

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 15:48

niks pureren, gewoon lekker alles zelf laten eten.
bijvoorbeeld een wortel zelf koken en in zulke stukken dat de kleine het zelf kan vastpakken en zo ook opeten.

werkt naar mijn idee veel beter dan dat gepriegel met potjes en pureren en invriezen e.d.

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 15:51

Het komt er op neer dat je niks pureert maar hem stukjes in zijn handen geeft.
Stukje banaan bijvoorbeeld of een zacht gekookt stronkje bloemkool, broccoli, worteltje etc.

Ze kunnen dan zelf voelen, proeven, sabbelen en uiteindelijk ook opeten. Nu vind ik hem daar nog te klein voor. Ik laat hem wel eens op een stukje appel sabbelen of op een stukje banaan maar eten mag hij er nog niet van. Als hij 6 maanden is begin ik daar pas mee. Zo leren ze ook stukjes te eten en dus niet gepureerd.

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 15:52

Haha Elina, tegelijk!
Ik vind het ook een hele goede methode :j

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 15:57

moet wel zeggen dat de een het beter doet dan de ander
potjes zijn makkelijk als je weinig tijd hebt, maar eigelijk is een aardappel met een stukje groentje en bv een gekookt eitje bijna net zo snel klaar te maken.

en dan moet je ze zien genieten :D

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 16:32

Klinkt wel als een goede methode :j

Ik ben er sinds Laelia zo'n 11 maanden is mee begonnen om als wij aan het eten zijn haar ook stukje zelf te laten eten (we eten vrij pittig, dus dat kan lang niet altijd). Daarnaast krijgt ze in de ochtend gepureerd fruit, en in de middag haar geprakte groentenhap. Wat ze 's avonds nog binnen krijgt als ze het "selluf doet" is niet veel, maar ze vind het wel erg leuk om met ons mee te eten. Ik doe dus eigenlijk een beetje een middenweg als ik het zo hoor.

Brood krijgt ze trouwens al wel lang in 4 stukken
(ik denk sinds ze 8 maanden is). Zo kan ze dat naar hartelust uit elkaar trekken en opeten.

Op het kdv gaan ze haar toch niet zo laten eten, en ze eet haar (geprakte) groente altijd aan het einde van de middag. Zelf eten we pas rond 19 uur, en dat is te laat voor haar om dan nog een hele maaltijd zelf te eten.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 16:33

Wel mooi om te horen trouwens dat zoveel bv-moeders ook zelf het eten voor de baby's maken. In mijn omgeving zijn eigenlijk alleen maar fv-moeders (tot nu toe), en die geven hun kleintjes ook allemaal potjes. Fijn om hier wat ideeën uit te wisselen :j

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 17:57

Ik moet zeggen dat wij echt helemaal Rapley zijn. Heerlijk. Merel is nu 3 en eet zo vreselijk goed. Het is ook heel goed voor de mond-motoriek. Merel at met 6 maanden haar eerste banaan en al snel kreeg ze sperziebonen en worteltjes. Ze vond het heerlijk en toen ze net aan 2 tanden had, at ze een appel. Dan moet je de mensen eens zien kijken.....
Merel wilde zelfs geen potjes en ik moet zeggen, ik gaf haar geen ongelijk. Alles smaakt hetzelfde en ruikt ook nog ranzig.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 18:27

Angela schreef:
Boya schreef:

Super Boya dat het geregeld is! En fijn dat alles goed is met beeb. Wel balen van de zwangerschapsischias. En spannend de 3d pretecho! Doe je dat bij de gynaecoloog?
Ik had ook telkens de pech dat er iets (hand, voet, navelstreng) voor het hoofdje zat. Uiteindelijk dus nooit een mooie 3d foto kunnen laten maken. Wel vaak in 3d de rest van Laelia kunnen zien (behalve het geslacht, want dat wilde we niet weten ;) ) en dat voor niks extra's omdat het alleen even 3d-spieken was :D

hier dus precies zo! guppie ligt lekker met het koppie in de placenta en geeft niets prijs!

ninita, die rapley methode klinkt goed he? ga ik ook uitrpberen tzt.
balen van je nachtvoeding joh. zo kom je nog niet aan je rust toe!