Welke fobie/angst heb jij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

em_papillon

Re: Welke fobie/angst heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 19:05

Ik kan niet eten met mensen in de buurt .. Is mijn maag 1 grote brok en komt alles er linea recta weer uit...(A)
Verder spinnen,wespen, geesten ... alles echt tot huilends toe angst!
En beetje claustrofobish :)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 19:06

Ik hoor wel dat meer mensen last hebben van eten met anderen in de buurt. Tenminste als die NIET eten. Heb ik ook. :)

Maar zo heb ik hem nog nooit gehoord.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 19:10

Ik ben er nog niet achter of mijn fileparkeren nou een angst is of een fobie: het is iig erg genoeg om voor mij niet auto te rijden :=
Behalve als het moet (omdat mijn vriend bv té moe is, dus dan is het gevaarlijk) en dat ik echt moet weten dat ik er normaal kan parkeren. Anders begin ik er niet aan :n
Ik was de laatste keer ook echt onaangenaam verrast, want mijn vriendin zei dat je er goed kon parkeren := Nou, écht niet!

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 19:11

Het belemmert je in je vrijheid om te gaan en staan waar je wilt, dus dan kan het best wel tegen een fobie aan hangen eigenlijk. Zou er hulp voor zoeken, want dit wordt lastig. :)

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 19:12

Zinn schreef:
dat heb ook...ik kan me in heel mijn leven maar 3 keer herinneren dat ik heb moeten overgeven, bewust dan. En ik ben 22 :+

tja, heel herkenbaar, en toch ben ik er dagelijks mee bezig. Heel vervelend.
Ik weet zelfs nog hoe oud ik was toen ik overgaf en wat ik gegeten had enzo. Heel irritant.
Ik hoop dat je het niet in die mate hebt als ik heb (gehad) want das is verre van grappig.
er is een site over, http://www.emetofobie.nl
een vriendin vertelde me dat het die naam had, ik vond het fijn om te lezen dat het iets is wat echt bestaat en dat meerdere mensen er last van hebben.

Merlynlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 19:13

Smak fobie? Bestaat dat?
Ik kan zo iemand kneiterhard slaan als iemand in mijn oren staat te smaken :=
(niet dat ik het doe :+ )
Luitruchtig kauwen vind ik niet echt fijn :+

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 19:15

Ik in ieder geval niet, ik kan me ook niet herinneren dat ik het mijn hele leven al had eigenlijk, meer dat het langzaamaan tijdens mijn puberteit is ontstaan.

En dan werd ik helemaal panisch bij het idee alleen al en elk onbekend geluid in mijn omgeving werd beoordeeld op of het als kokhalzen etc. klonk.
Gek genoeg heb ik er dus bij dieren geen last van - wat scheelt want ik studeer diergeneeskunde - omdat die toch minder die kokhalsneiging hebben.
Dus blijkbaar heeft het daar ook mee te maken. Mensen kunnen dat zo ontzettend goor doen en volgens mij heb ik nu alweer te veel gezegd, blegh!

Was ook lastig, mijn moeder keek graag ER in de tijd dat het op "zijn ergst" was. Wat alsnog niet zo erg was als bij jullie misschien maar ik kon echt helemaal verstijven dan.

En smakfobie zal het niet zijn Merlynlover maar ik ken een heleboel mensen (ik ook) die er een gigantische hekel aan hebben. Gaan je haren recht van overeind staan... Ik heb veel familieleden die smakken.

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 19:16

haha dat heb ik ook!! :P Kan het niet uitstaan als andere mensen smakken of ik uberhaupt hoor hoe ze hun eten vermalen :P

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 19:17

SPINNENANGST. :')

Merlynlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 19:18

Ja, maar dat je er dan ook helemaal panisch van wordt := ?

vuurneon

Nemurin schreef:
Het belemmert je in je vrijheid om te gaan en staan waar je wilt, dus dan kan het best wel tegen een fobie aan hangen eigenlijk. Zou er hulp voor zoeken, want dit wordt lastig. :)

Nee, want de meeste parkeerplekken zijn gelukkig gewoon recht. En anders rijd ik een blokje om totdat ik wel normaal kan parkeren :P
Maar ik moet wel eerlijk zeggen dat ik toch moet leren vaker zelf te rijden, want ik rijd echt zelden... Terwijl ik al wel bijna 5 jaar een rijbewijs heb... Dus ik zal mijn ouders en vriend toch eens verzoeken dat ze mij vaker moet vragen van: goh, ga jij maar eens rijden nu :j Want dan doe ik het wel.
Verder ben ik wel heel normaal :D Ben verder ook totaal niet angstig of sociale angst (ik eet rustig in gezelschap, sta met liefde voor grote groepen en heb ook totaal geen moeite om te plassen in gezelschap bv op school, maar wél met de deur dicht hahaha :D ). Enige waar ik liever van af wil is de belfobie, maar als ik moet bellen dan lukt het wel (bv als mijn baas vraagt om de andere vestiging op te bellen kan ik niet weigeren en doe het, dus in mijn toekomstige baan zal die fobie overgaan)

Smakken vind ik gewoon ronduit smerig :n Daar vergaat mijn eetlust wel van! Net zoals van kluiven en daarna de vingers aflikken, gatsie!

linnnh

em_papillon schreef:
Ik kan niet eten met mensen in de buurt .. Is mijn maag 1 grote brok en komt alles er linea recta weer uit...(A)Verder spinnen,wespen, geesten ... alles echt tot huilends toe angst!

Dit zit denk ik meer tussen je oren, net als dat ik vroeger geen sla kon eten omdat ik beng was dat ik moest overgeven..
Toen gign ik een keer sla eten bij mn vriend thuis, en dan moet je wel, (hahah) En er gebeurde niks..
Ik denk zolang jij jezelf gek maakt dat je moet overgeven als er mensen in je buurt zijn als je eet, dat dat ook gebeurt..
Maar als je denkt aan een roze olifant (bij wijze van spreken), en dan je eten eet, dat er niks gebeurt... ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 19:20

Ik kan sowieso niet tegen dingen dicht bij mijn oor, geen geadem, gesmak of wat dan ook: heb een erg gevoelig gehoor, dus dat klinkt extra hard :+ Daar gaan mijn nekharen recht van overeind staan!

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 19:20

Ja.. alleen worden ze hier thuis boos als ik er wat van zeg.. dus ik probeer tijdens het eten altijd te zorgen dat ik ook eet wanneer iemand iets in zn mond stopt.. Maar als ik bijvorobeeld eerder klaar ben kan ik iedereen wel voor zn *** slaan... :P Echt een ramp!! Helemaal wanneer iemand in de bus een broodje eet ofzo... gooor!!

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 19:21

ik denk dat dat meer in de hoek van irritatie ligt, lastig te behoordelen vanaf een beeldscherm, maar een fobie beheest en overheerst je leven.
Ik vind het ook niet prettig om mensen te horen eten, maar dat is echt anders dan mijn fobie.
er zijn wel meer dingen die ik stom, suf achterlijk of irritant vind en waarbij ik kan denken, ik wil nu iemand een mep geven, maar echt, dat voelt heel anders dan die fobie.
een fobie beheerst echt je leven.
Ik kan je wel voorbeelden geven.
Een vriendin verteld dat haar zoontje (van 2) ziek was, veel overgeven, ik wil haar dan de komende tijd eigenlijk niet zien, bang dat ze een buikgriepvirus meeneemt. Als iemand verteld dat hij/zij, ziek is geweest van, tja, verzin het maar, aardappels, dan durfde ik dat niet meer te eten, met volle maag paardrijden, no way, dat voelt als de goden verzoeken.
Op zondag naar vrienden gaan, ja leuk, maar wat als we daar blijven eten en het word te laat, ik durf niet te laat te eten, wil niet met een volle maag in bed liggen.
Er word bij ons op het werk geregeld taart getrakteerd, ik heb een jaar lang smoesjes verzonnen waarom ik niet hoefde. Voorheen at ik dat namelijk wel, inmiddels ben ik er open en eerlijk over, maar ik eet nog steeds geen taart, heb er soms wel zin in, maar als ik zoiets eet, dan ben ik de hele dag bang dat ik er ziek van word.
Ik noem dus maar wat voorbeelden uit het dagelijks leven op, ik ben me bewust van hoe debiel het is, maar het is echt heftig om een fobie te hebben.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 19:21

Haha helaas ik ben wel iemand die na het kluiven de vingers aflikt gewoon omdat ik het vies vind met vieze vingers te blijven zitten. En dan later haal ik gewoon een doekje maar pas als de maaltijd klaar is. ;)

Maar hoe meer je iets doet hoe beter je het leert, inderdaad, dus dat zal dan wel goedkomen!

En dat van dat plassen in gezelschap vind ik ook nog steeds moeilijk. Als mensen mij horen klateren zou ik echt vreselijk vinden! Dus meestal doe ik heel voorzichtig. Heb wel eens geen mogelijkheid gezien op het juiste punt te gaan zitten, dus dat het hoe dan ook zo zou klateren, en toen heb ik dus serieus zitten wachten op de wc tot de andere persoon klaar was en wegging. :o

En ja zoals ik zei is eten in gezelschap, als de rest van dat gezelschap niet eet, ook wel lastig. Je voelt je zo bekeken. Mensen kijken hoe dan ook altijd als er iemand eet.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 19:22

dat van ER herken ik erg goed, inmiddels kan ik met goede dagen, 1 keer per avond wel zien dat iemand overgeeft op tv, maar vaker gaat echt niet. Als ik een mindere dag heb, dan zap ik meteen weg.

ik ga nu lekker douchen en bankhangen.

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 19:23

Lynn_x schreef:
em_papillon schreef:
Ik kan niet eten met mensen in de buurt .. Is mijn maag 1 grote brok en komt alles er linea recta weer uit...(A)Verder spinnen,wespen, geesten ... alles echt tot huilends toe angst!

Dit zit denk ik meer tussen je oren, net als dat ik vroeger geen sla kon eten omdat ik beng was dat ik moest overgeven..
Toen gign ik een keer sla eten bij mn vriend thuis, en dan moet je wel, (hahah) En er gebeurde niks..
Ik denk zolang jij jezelf gek maakt dat je moet overgeven als er mensen in je buurt zijn als je eet, dat dat ook gebeurt..
Maar als je denkt aan een roze olifant (bij wijze van spreken), en dan je eten eet, dat er niks gebeurt... ;)

Nee bij mij is het echt een probleem.. heb nu 1.5 jaar een vriend en ik eet nog steeds met hem (alleen als hij andere kant op kijkt of tv) boven op zn kamer.. omdat ik het niet kan met zn ouders erbij.
Ook met mijn werk zeg ikaltijd nee en in de pauzes blijf ik bij de computer.. en vroeger bij vriendinnetjes eten was ook een ramp.. at altijd 3 patatjes en dan was ik zoo misselijk... raak compleet in paniek! Tot hyperfentilatie (hoop dat ik t goed schrijf) aan toe...

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 19:25

Misschien dan een idee om er hulp bij te halen?
Lijkt me wel erg vervelend!! :(:)

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 19:26

Merlynlover schreef:
Smak fobie? Bestaat dat?
Ik kan zo iemand kneiterhard slaan als iemand in mijn oren staat te smaken :=
(niet dat ik het doe :+ )
Luitruchtig kauwen vind ik niet echt fijn :+

oh ik dacht echt dat ik de enige was,, ik kan echt niet tegen eetgeluiden van mensen,, zeker niet met open mond, ik zal dan eerst vriendelijk verzoeken of ze hun mond dicht willen houden tijdens het eten, want anders wil ik echt van tafel!!

ik heb ook nog wel een kleine angst, wij zijn een keer met mennen tijdens de marathon omgegaan met de wagen, het liep allemaal goed af, maarja met wedstrijden vind ik het toch nog wel eng als ik hem voel schuiven dan denk ik jaaa daar gaan we weer, maar daar moet ik me echt overheen zettenals we eenmaal bezig zijn, komt waarschijnlijk ook omdat het mijn schuld was dat we omgingen, ik was er namelijk van overtuigd dat we naar links gingen, maarja,,,,,,,,,,

edit : typefout

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 19:27

Daarom ben ik heeeel blij dat ik geen last heb van sociale angsten! (want daar had ik wel hulp voor gezocht!)Ik voel mij ook nooit bekeken als ik eet, maar dat is logisch want als je er al vanuit gaat dat je bekeken word dan trek je toch onbewust de aandacht naar je (sommige mensen kijken dan zo angtig rond en dat valt meer op dan de boterham die je eet :=).

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 19:28

Is het ook ! :) Alleen heb ik al een hele tijd in therapie gezeten om wat anders.. dus heb nu een soort therapie fobie haha ( nee hoor :P) Heb er alleen geen zin in .. en op het moment kan ik het zo aardig uit de weg gaan :) Maar zodra het zo'n moment is.. tsjaa... verschrikkelijk!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 19:28

em_papillon schreef:
[Nee bij mij is het echt een probleem.. heb nu 1.5 jaar een vriend en ik eet nog steeds met hem (alleen als hij andere kant op kijkt of tv) boven op zn kamer.. omdat ik het niet kan met zn ouders erbij.
Ook met mijn werk zeg ikaltijd nee en in de pauzes blijf ik bij de computer.. en vroeger bij vriendinnetjes eten was ook een ramp.. at altijd 3 patatjes en dan was ik zoo misselijk... raak compleet in paniek! Tot hyperfentilatie (hoop dat ik t goed schrijf) aan toe...

Maar het zit dus wel tussen de oren... Want in je hersenen gaat het mis. Daar kun je echt goede hulp voor krijgen om je ideeen om te buigen! Heb je ook last van meerdere angsten? (of dat je het moeilijk vind in groepen)

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 19:29

Claustrofobie en niet zo zuinig ook!

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 19:30

joyfordogs schreef:
dat van ER herken ik erg goed, inmiddels kan ik met goede dagen, 1 keer per avond wel zien dat iemand overgeeft op tv, maar vaker gaat echt niet. Als ik een mindere dag heb, dan zap ik meteen weg.

ik ga nu lekker douchen en bankhangen.

Dat heb ik dan weer niet, ik heb zelf dus ook gewoon een betonmaag en een ijzersterke wil dus dan duw ik me er gewoon doorheen. Ik denk dat ik het ook niet meer dan één keer per dag zie: maar House kijken heeft geholpen. Ik studeer dus diergeneeskunde en ben ook behoorlijk medisch geïnteresseerd, alleen vind ik mensen dan weer een beetje te dicht bij huis en te eng zeg maar.
Maar House is dus heel interessant, en puur de interessantheid daarvan heeft me door alle vieze eventuele barf-scenes heen gesleept. Dat helpt ook wel hoor! Is indirect ook een soort blootstellingstherapie, maar dan LEUK.

Zoals vroeger keek ik de eerste keer Minority Report met m'n beste vriendin, en daar hebben ze dus die barf-sticks ofzo. Dat mensen gingen overgeven als je ze ermee prikte. En die vriendin had de film al gezien en wist van mijn angst ervoor dus die zei van nu even ogen en oren dicht en dan stoot ik je wel aan als het klaar is.
Lief he? :)

In ieder geval, kleine sociale angsten heb ik wel dus zoals te lezen is, maar dat is ook ontstaan omdat ik altijd denk dat iedereen me in de gaten houdt en alles opvalt, gewoon vanwege een pest-verleden. Meer niet. En dat weet ik ook dus ik probeer gewoon tegen mezelf te zeggen (net als met de emetofobie overigens) "zet je eroverheen je maakt je druk om iets irrationeels" en ik ben nuchter ingesteld dus hee... dat werkt dan. ;)