Zijn er hier mensen die hooggevoelig zijn?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DeniseES

Re: Zijn er hier mensen die hooggevoelig zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 11:18

Ow :P ik slaap juist weer ongelofelijk veel, maar wordt altijd weer moe wakker.

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 11:27

Ja veel slapen doe ik ook. Ik kan niet zonder een goede nachtrust. Ook ben ik heel vaak moe!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 11:29

Ik slaap ook veel en ben ook regelmatig moe.

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 11:32

Hi ik heb (zal eerlijk zijn) niet heel het topic gelezen maar het trok mijn aandacht. Hier nog eentje, ook HSP.
Ik ben onder behandeling om het allemaal te leren accepteren, kan er ontzettend boos over zijn dat andere mensen wel gewoon een hele dag bezig kunnen zijn en ik na een uurtje winkelen van alle emoties en drukte om me heen gewoon al instort... over het slapen: ik heb heel veel slaap nodig, echt een goede lange diepe nachtrust en veel regelmaat en als ik dus bijvoorbeeld naar de markt ga dan moet ik daarna 2,5 uur "prikkelloos" in bijvoorbeeld een donkere kamer gaan liggen om even mijn antenne tot rust te laten komen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 21:13

ik heb ook niet alles gelezen, maar alleen de eerste paar bladzijdes. Ik ben het eens met Pharagirlke, mensen gebruiken het als excuus om iets niet te hoeven doen of om ergens recht op te hebben. Ik ken iemand die durft te stellen dat zij recht hebben op een groter huis, want haar moeder is hooggevoelig en nu hebben ze teveel last van elkaar want als er iemand televisie kijkt, kan er in diezelfde kamer niet nog iemand lezen, omdat ze de televisie horen, dus er is een televisiekamer nodig en een leeskamer. :+
Ongetwijfeld dat er een handjevol mensen is die het echt hebben, maar grotendeels zit het bij de meeste tussen de oren.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 22:38

Misschien had je beter de laatste paar blz kunnen lezen.

Want of het nou in je hoofd zit of niet. Je moet er mee leven, en dat is wat de meeste mensen hier doen. Ergens iets positiefs in dit alles te vinden om er gewoon normaal mee te leven. En die ervaring met elkaar op een positieve manier met elkaar delen helpt weer andere.

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 22:42

Ik zou het ook wel handig vinden dat er uitsluitsel gegeven kan worden over wie HSP is en wie niet. Ik herken me nl in veel dingen op verschillende websites, boeken en hier, ik wordt er soms ook gewoon super gek van... Alle internettests die ik gedaan heb (sommige van wel 100 vragen) komen tot het besluit dat ik waarschijnlijk HSP ben. Maar het zou wel helpen als ik zekerheid had. Ook vertelde ik het laatst tegen een vriendin en ze zei 'jha iedereen heeft dat hoor, want ik voel me ook niet goed als ik ruzie heb met iemand!'... Nou daarom zou het dus fijn zijn als er criteria voor zouden zijn... Want zulke reacties boren me echt de grond in.

(sorry als ik typfouten maak, ik zit in het donker en heb alleen licht van het pc-scherm :p )

isioma

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 08:00

Ook vertelde ik het laatst tegen een vriendin en ze zei 'jha iedereen heeft dat hoor, want ik voel me ook niet goed als ik ruzie heb met iemand!'... Nou daarom zou het dus fijn zijn als er criteria voor zouden zijn... Want zulke reacties boren me echt de grond in.
---------------------
dat is nou net je criterium: dat je zo van slag bent door zoiets doms i.pl.v. je schouders op te halen en te denken Deuh, ben je jaloers ofzo ?
Het feit dat een opmerking zo hard binnenkomt dat je een tijdje helemaal van slag bent, is 1 van de dingen die erbij horen.
ga er maar gewoon van uit dat je het hebt.

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 10:33

Vind het gewoon sneu dat ze me niet serieus neemt. Alsof de hele wereld ermee rondloopt? :) Maarja je hebt gelijk hoor, ik lig er niet van wakker maar het stoort me toch wel.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 10:40

Mallodie schreef:
Ik zou het ook wel handig vinden dat er uitsluitsel gegeven kan worden over wie HSP is en wie niet. Ik herken me nl in veel dingen op verschillende websites, boeken en hier, ik wordt er soms ook gewoon super gek van... Alle internettests die ik gedaan heb (sommige van wel 100 vragen) komen tot het besluit dat ik waarschijnlijk HSP ben. Maar het zou wel helpen als ik zekerheid had. Ook vertelde ik het laatst tegen een vriendin en ze zei 'jha iedereen heeft dat hoor, want ik voel me ook niet goed als ik ruzie heb met iemand!'... Nou daarom zou het dus fijn zijn als er criteria voor zouden zijn... Want zulke reacties boren me echt de grond in.

(sorry als ik typfouten maak, ik zit in het donker en heb alleen licht van het pc-scherm :p )

Dan moet je even naar een psycholoog gaan :) Ik kon absoluut niet overweg met een aantal dingen, dus ging naar een psycholoog en daar bleek dat ik gewoon heel hoog gevoelig (hsp) was. Ik had er nog nooit van gehoord, en zij kwam er mee. Toen vielen er wat stukjes op hun plek.

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 10:43

Ik denk er ook over na om eens bij een psych te passeren. Maar mijn ouders weten niet dat ik hiermee zit.. heb eigelijk bang om het te vertellen, vooral mijn vader gaat het flauwekul vinden, zeggen dat ik me aanstel enzo.. Dat is de reden waardoor ik nog steeds geen contact heb met een proffesioneel iemand.

Gelukkig heb ik wel die docente op school (zij werkte voordien in een psychiatrie). Bij haar kan ik terecht en zij is ook diegene die me vertelde dat HSP misschien wel aan de orde kon zijn... Zo ging de bal aan het rollen en ben ik gaan opzoeken en wat ik toen las! klopte voor mij..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 10:48

heb je last van je hsp? Zo niet, zou ik ook niet naar een psycholoog gaan ;) En zo ja, dan zou ik het toch met mijn ouders bespreken :)

Ikzelf kon niet zo goed functioneren in mijn dagelijks leven. Werkte veel met mensen en hun emoties, en wilde in het weekend ook gewoon veel leuke dingen doen. Dit trok ik steeds nauwelijks, terwijl anderen dat wel deden. Ook sliep ik heel erg slecht, hoe moe ik ook was. Het bleek dat ik gewoon fiks overprikkeld was constant. Nu ik weet hoe ik er mee om moet gaan gaat het redelijk ;)

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 10:52

Dit is wel een beetje eng. Ik kom toevallig op dit topic en ik herken mij meteen in de meeste symtomen. Het maakt wel het één en ander heel duidelijk.
Maar, net als velen hier, ik denk dat ik niet serieus ga genomen worden. Enfin, zo erg is het nu niet gesteld met mij en nu ik die "rare eigenschappen" van mij een naam kan geven, dat zal ook wel helpen. Ik ga we het één en ander eens afdrukken en mijn vriend laten zien, ik denk dat die ook wel gaat schrikken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 10:59

Mijn ouders wisten het gelijk al hoor. Ik vertelde ze wat de psychologe had gezegd, en mijn moeder zei gelijk; ja, klopt, jij was altijd al een heel gevoelig kind. Toen kwamen er verhalen van haar, en toen wist ik het zeker :D

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 11:01

Ik zojuist enkele links van sites naar mijn moeder gestuurd. Ik ben benieuwd hoe ze reageert.

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 11:02

verootjoo schreef:
heb je last van je hsp? Zo niet, zou ik ook niet naar een psycholoog gaan ;) En zo ja, dan zou ik het toch met mijn ouders bespreken :)

Ikzelf kon niet zo goed functioneren in mijn dagelijks leven. Werkte veel met mensen en hun emoties, en wilde in het weekend ook gewoon veel leuke dingen doen. Dit trok ik steeds nauwelijks, terwijl anderen dat wel deden. Ook sliep ik heel erg slecht, hoe moe ik ook was. Het bleek dat ik gewoon fiks overprikkeld was constant. Nu ik weet hoe ik er mee om moet gaan gaat het redelijk ;)

Heb er best last van.. Ik slaap de laatste maanden erg veel (10u/nacht en dan moet ik mezelf nog uit bed slepen en overdag slaap ik ok soms). Ook zonder ik me erg veel af, kom erg moe thuis van werk (redder bij zwemvijver met dus veel kinderen en lawaai). Omdat ik verder ging studeren moest ik stoppen met competitie rijden, na een heel jaar kon ik niet meer verder. Ik was een wrak, ik wist geen blijf met mijn gevoelens, ik was helemaal aan het doordraaien in mijn hoofd. Toen heeft die docente me opgemerkt. Mijn schoolprestaties leden er ook erg onder, ik zit nu namelijk te leren voor wel 10(!) examens die ik opnieuw moet maken. Ik kon in Juni niet meer leren, ik moest de hele tijd wenen enzovoort.. Ik was mentaal gewoon helemaal uitgeput.

Vroeger kon ik mijn hoofd regelmatig leegmaken door in de weiden te gaan liggen in het midden van de bossen, tussen de paarden, de rust opzoeken, alleen zijn, even ontladen. Dat deed ik ook regelmatig, maar dat werd me na een tijdje ontnomen omdat de studies voorgaan. Ik had het toen ook al moeilijk met bepaalde dingen waarvan ik nu ontdek dat het bij HSP hoort, maar ik kon het compenseren door telkens ene beetje te ontladen. toen dat wegviel wist ik het helemaal niet meer...

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 11:14

Ik ben het topic nu wat verder aan het lezen en nu weet ik waarom:
- ik niet zonder oordoppen kan slapen en niet zonder oordoppen naar een concert of dergelijke.
- ik überhaupt niet graag naar concerten ga. Bah al dat volk en stinken!
- ik heb dus ook mijn 8 à 9 slaap nodig anders ben ik om te rotten.
- ik geen parfum wil dragen.
- ik niet tegen fel licht kan en harde geluiden, ondanks dat mijn gehoor ook niet al te best is.
- ik het hatelijk vind om mensen een kus of een hand te geven. Er zijn zo van die mensen die iedereen graag knuffelen, die blijven beter uit de buurt. Mijn vriend kan ik meestal wel verdragen ;) .
- ik geen pikante of zure dingen echt graag mag en ik van alcohol onmiddelijk op mijn hoofd ga staan.
- ik geen stresserende baan of omgeving aankan.
- ik heb ook vaak dat als ik een spannende rijles of rit in het vooruitzicht heb, ik gewoon nog liefst in mijn bed ga liggen ipv naar die les/rit te gaan. Gelukkig zet ik meestal wel door.
En zo kan ik nog wel even voort gaan ... jaja ik ben blij dat dit alles een naam heeft.

Oja, en dan vergeet ik nog dat ik meestal op het eerste zicht wel kan zien of iemand mij ligt of niet of hoe iemand zijn humeur is. Daar vergis ik me zelden in.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 12:49

Bolieke: Ik herken heel veel in de dingen die jij zegt. Alleen slaap is niet zo nodig bij mij. En wat ik afgelopen weekend ook weer heb gemerkt: als ik niet laat in bed ga, de dag voor mijn wedstrijd, kan ik niet slapen, ook al ben ik helemaal op. Heb zaterdag nacht maar 2 uur geslapen. Zenuwen? Geen idee.

Maar: als ik slecht slaap (dus zelfde als met stappen), rij ik mijn wedstrijd geweldig. Ik ben rustiger (ja, moe haha), kan meer hebben en ik maak me minder druk. Heel vreemd.

Pikante dingen kan ik ook niet tegen. Er hoeft maar ietsje in te zitten en ik kan op zoek naar een emmer water om mijn mond mee te blussen :x dan heb ik daarna ook geen honger meer..
Zuur daarentegen weer niet. 27 groene zure matjes in mijn mond proppen (weddenschap ;) ), nee :n daar heb ik geen problemen mee.

Net wat jij zegt: mijn gehoor is ook slecht. Niemand gelooft me, maar met rechts kan ik wel horen, maar je niet begrijpen als je me iets vertelt. Desondanks hoor ik dan wel weer de kleinste dingen die anderen niet horen. Van harde geluiden raak ik dan weer compleet van slag.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 14:16

Bolieke, herken ook veel wat je schrijft, naar de rijles gaan bv, voor ik vertrok had ik zo iets van, waarom ga ik toch?? Eens op het paardje natuurlijk super. Kun je geloven dat ik dat ook heb met mijn eigen paard? Vind ik een beetje wreed van mezelf maar ja.
Overgens, als ik 10u slaap, van 10u30 savonds tot half 9, dan ben ik op men best, maar 10u is veel!
en alcohol, kan ik ook niet zo goed tegen, val bijna in slaap na een kriek of 3 :+ of ik ga zot(niet zat e) rondlopen :P
En ik heb naar feestjes en cncerten oordoppen mee, niet alleen omdat ik er niet goed tegen kan, maar ook voor de gehoor schade.

Maar ik vind de voordelen van hsp beter, ik krijg mensen aan de praat, die anders nooit over hun problemen praten, ik krijg geheimen te horen die niemand anders weet. Ik kan de dingen zo mooi vinden zo intens beleven, dat ik het jammer vind voor sommigen dat ze het niet zo kunnen voelen. En ik kan alle emoties voelen, echt alles, die leer ik nu controleren, om mensen te helpen en zelf rustig te blijven.

Heb trouwens een vraagje voor de hsp'ers: hebben jullie dat ook dat muziek een veel groter effect heeft op je, lichaam en emoties enz? Ik als kind begon altijd te wenen als ik klassieke muziek hoorde, of als mijn vader gitaar speelde (heel mooi overgens :D )

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 14:44

@Aria zz: welnee je hoeft je niet te schamen over het feit dat je niet "wil" gaan paardrijden. Ik zeg altijd tegen mijn vriend dat ik wil gaan slapen, dan weet hij al hoe het met mijn stress-niveau is gesteld en lacht hij dat wel weg (wat dan meestal helpt om mij erdoor te krijgen :D ).
Als ik dan mijn les wel bijvoorbeeld afzeg omdat ik te "moe" ben (dacht in het begin dat ik echt te moe was!), dan voelde ik me achteraf echt schuldig en nog meer gestresseerd omdat ik niet was geweest. Da's wel frustrerend.
Ik weet wel dat ik met een slecht humeur wel degelijk ver uit de buurt van mijn paard moet blijven. Die keren dat ik dan toch met hem ben gaan werken terwijl ik me zo voelde, tja, heel nefast voor onze communicatie. Gelukkig valt die niet veel voor.

Ik kan idd bij sommige nummers wel de tranen in de ogen krijgen. Of als iemand heel mooi kan zingen zoals die dame daar uit Idols (die nogal on-moderne dame ;) ).

Nu vind ik hier juist een intressante site over hooggevoelig en relaties. Ik weet van mezelf dat ik een goede relatie heb, maar op deze site kom ik toch dingen tegen waarvan ik denk "ja, dat gebeurt bij ons ook wel". Ik kan niet echt zeggen dat mijn vriend ook hooggevoelig is :D , maar hij heeft wel al geleerd met de meeste van mijn "grillen" te leven. Hier de site: http://www.ookzogevoelig.nl/hsp_JijEnJePartner.html

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 14:58

Bolieke, dat herken ik maar al te goed :D Met mijn eerste paardje had ik vaak dat ik met hem ging werken en een slecht humeur had, en alles liep dan fout, ondertussen heb ik daar mee leren omgaan, want mijn huidig paardje is te jong om die dingen te kunnen verdragen.
En dat schuldig voelen, ja dat heb ik ook, zo vervelend dat je denk de juiste keuze te hebben gemaakt en achteraf beseft dat je je veel beter had gevoeld als je toch was gegaan. Dat heb ik ook vaak bij uit gaan enz, ze vragen me dan mee, ik denk dat ik te moe ben of me niet ga amuzeren en zit dan thuis te denken, was ik maar gegaan :+

Ik ben nog geen hsp's tegen gekomen real life, daarom ben ik al blij dat dit topic er is :D , maar wil er wel ontmoeten!! Misschien is dat al gebeurd maar weten ze het niet van zichzelf, kan altijd :Y) Ik vind het over het algemeen meestal ook erg moeilijk om in contact te komen met mensen, ben nogal wantrouwig en en als ik me dan open stel, ja dan komt er zo'n hoop emoties op je af, daarom altijd redelijk gereserveerd, maar dat zal zeker niet voor alle hsp's gelden!

Ga de site eens gaan verkennen!
Trouwens heb hier ook een boek liggen, een handboek voor hsp's van Elaine Aron, daar heb ik ook wat aan, maar ben niet zo aan dat handboek gedoe, was beter geweest met het gewone boek.

Girley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 20:35

aria ja zeker!! ik kan helemaal opgaan in muziek, word vrolijk van bepaalde nummers en verdrietig van bepaalde nummers....

ik heb een tip voor ons allemaal....het boek: hoog sensitieve personen en de liefde. Een feest van herkenning!

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 12:17

LittleAnn schreef:
het boek: hoog sensitieve personen en de liefde. Een feest van herkenning!

Is dat een boek van elaine aron??

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 19:08

Geloof ik wel :)
Weet je waar ik ook 'gek' van wordt: onweer..
En sokken waarvan de rand na een half uur zich begint af te tekenen in je benen, AARHH!! Hebben de meeste mensen ook geen enkel probleem mee, ik moet de rand steeds dubbelplooien.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 11:00

Hihi, jaja zo'n dingen zijn soms om op te vloeken. Of als je in zo'n lekkere regenbui zit en druppels gewijs rollen er druppels water uit men haar in mijn gezicht. Als ik op de fiets zit kan ik daar erg door geirriteerd worden. :P