[Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 4

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sanne83

Re: [Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 15:57

de prikpil is echt vrij ouderwets, grote hoeveelheden hormonen die je in één keer binnenkrijgt. Er zijn een stuk betere alternatieven, zoals het mirena spiraaltje of de implanon.

Dianta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 16:01

xVeraaa schreef:
Hoi meiden,

Je vind hier ook echt alles op Bokt dus misschien kunnen jullie mij helpen.
Ik slik nu sinds 2 jaar minerva en het gaat super, maar ik slik hem 9 v.d. 10 keer door omdat ik weet hoeveel buikpijn ik ervan krijg en daar heb ik geen zin in. Nu heb ik zomervakantie en wil hem dus weer doorslikken.
Nu heb ik gehoord dat je hem net zo vaak kan doorslikken als je zelf wilt terwijl een vriendin van mij zei dat je 1x in het half jaar een stopweek moet houden.

Wie kan mij het juiste antwoord geven want ik weet het nu ook niet meer. Nu zei mijn vriend van ja je kan maar beter stoppen want het is super slecht voor je, maar is dat dan ook?

Alvast bedankt!

In principe mag je zolang doorslikken als je zelf wilt. Het nadeel is dat er dan spotting (doorbraakbloeding) kan optreden. De stopweek is eigenlijk alleen maar ingelast om de vrouw een 'natuurlijk' gevoel te geven omdat ze een cyclus heeft. Maar het heeft eigenlijk weinig nut omdat je regels wanneer je de pil gebruikt 'kunstmatig' zijn en helemaal niet te vergelijken zijn met menstruatie zonder pilgebruik.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 16:32

sanne83 schreef:
de prikpil is echt vrij ouderwets, grote hoeveelheden hormonen die je in één keer binnenkrijgt. Er zijn een stuk betere alternatieven, zoals het mirena spiraaltje of de implanon.

spiraaltje zie ik om persoonlijke redenen niet zitten. ;) Dus ik vraag naar ervaringen omtrent prikpil.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 16:37

en implanon of nuva ring?

prikpil zitten echt flink wat nadelen aan. Veel hormonen, veel doorbraakbloedingen, duurt erg lang voordat je wel weer zwanger kan worden en je moet natuurlijk elke drie maanden langs de huisarts.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 16:41

Zwanger worden wil ik sowieso niet dus dat nadeel maakt voor mij niet uit, doorbraakbloedingen?

Implanon ga ik eens opzoeken... Nuvaring... Hmz dat is toch een soort vervangmiddel voor de pil (zelfde werking ongeveer)? En die werkt niet voldoende voor mij.

edit: implanon werkt toch ongeveer hetzelfde als prikpil?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 16:46

Nuva ring is een ring die je zelf elke maand inbrengt. Implanon is een staafje in je arm. Allebei weinig hormonen, erg veilig.
nuva ring moet je wel zelf inbrengen en je blijft maandelijks ontrekkingsbloedingen hebben, net als bij de pil. Implanon moet je in je arm laten zetten (kan drie jaar blijven zitten), je kan niet je ongesteldheid regelen, maar de meeste mensen hebben weinig tot geen bloedingen meer.

Waarom werkt de pil niet voor jou?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 16:47

anticonceptie.nl is wel een goede site trouwens ;)

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 16:51

Kim14 schreef:
Hallo,

Ik ben 14 jaar, en ben altijd heel erg ongesteld, heb er altijd echt veel buikpijn van. Ik heb met mijn ouders over de pil gehad, en daar mag ik aan. Maar aangezien ik zelf aanleg heb om dik te worden, en niet veel dikker wil worden dan ik nu ben, heb ik een vraag.
Is er een pil waar je niet veel dikker van wordt? En wordt die door de verzekering ook (voor een deel) vergoed?

Alvast bedankt,
Liefs Kim.

Hoi Kim,

Toen ik aan de pil ging wilde ik ook absoluut niet dikker worden. Ik heb gevraagd aan mijn huisarts of er een kans was dat ik er van aan zou komen en hij vertelde mij toen dat ik niet van de pil zelf dikker zou worden, maar dat het zou kunnen dat ik meer trek zou krijgen van de pil. Als ik trek kreeg moest ik dat gewoon negeren en hetzelfde blijven eten als ik altijd deed. De eerste 3 strips heb ik daar soms last van gehad maar nu is dat over. Ik ben niets aangekomen. :) Ik slik trouwens de Stediril 30, die wordt voor een groot deel vergoed.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 16:52

Omdat ik nog steeds verga van de krampen en rugpijn, ik erg veel bloedverslies heb (eerste twee dagen loop ik elk uur naar toilet en ik lek nog door :roll:) en ik ook echt 7 dagen lang ongesteld ben... Pas de laatste dag kan ik eigenlijk met een "gerust hart" een uurtje of twee/drie zonder naar toilet gaan. En dat ben ik zat. :)

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 16:57

Niwla schreef:
Kim14 schreef:
Hallo,

Ik ben 14 jaar, en ben altijd heel erg ongesteld, heb er altijd echt veel buikpijn van. Ik heb met mijn ouders over de pil gehad, en daar mag ik aan. Maar aangezien ik zelf aanleg heb om dik te worden, en niet veel dikker wil worden dan ik nu ben, heb ik een vraag.
Is er een pil waar je niet veel dikker van wordt? En wordt die door de verzekering ook (voor een deel) vergoed?

Alvast bedankt,
Liefs Kim.

Hoi Kim,

Toen ik aan de pil ging wilde ik ook absoluut niet dikker worden. Ik heb gevraagd aan mijn huisarts of er een kans was dat ik er van aan zou komen en hij vertelde mij toen dat ik niet van de pil zelf dikker zou worden, maar dat het zou kunnen dat ik meer trek zou krijgen van de pil. Als ik trek kreeg moest ik dat gewoon negeren en hetzelfde blijven eten als ik altijd deed. De eerste 3 strips heb ik daar soms last van gehad maar nu is dat over. Ik ben niets aangekomen. :) Ik slik trouwens de Stediril 30, die wordt voor een groot deel vergoed.

Daarom is het ook een fabeltje dat je dik wordt van de pil, ik merk wel dat als ik de pil slik ik juist minder eetlust heb dan anders.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 16:58

@pharagirlke: aah, ok :(:) . ja, dan zou ik zeker verder zoeken. Ik heb een vriendinnetje gehad die dat ook had, elke maand twee dagen ziek van de pijn, die is nu eindelijk om naar de mirena spiraal en is er erg blij mee.
je hoeft daarvoor geen spiraaltje te nemen, want de implanon werkt opzich ongeveer hetzelfde, maar dan vanuit je arm. Ik weet natuurlijk niet wat je bezwaren zijn tegen de mirena?

Ik heb zelf de implanon en ben sindsdien niet meer ongesteld geweest, erg relaxed :D

mirena en implanon zorgen ervoor dat er helemaal geen slijmvlies meer opgebouwd wordt in je baarmoeder. Geen slijmvlies=geen bloeding=geen buikpijn, rugpijn en andere ongein.
Bijkomend voordeel van de implanon is; mocht het niet werken zoals je had gehoopt, is hij er ook zo weer uit.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 19:10

Lost dat staafje dan na 3 jaar op ofzo? Of blijft dat in je lichaam zitten?

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 19:26

Dankjewel!
Daar was ik idd heel bang voor, Aankomende week gaan we naar de HA, en dan hoop ik idd ook niks aan te komen.

Dianta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 20:06

WillemYntJee schreef:

Volgens mij wordt het eruit gehaald en vervangen, zoals het spiraaltje.

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 20:22

er staat hier dat je niet dikker wordt van de pil?
nou het is dus echt wel waar!
onze huisarts geloofd ehetook nooit, 1 van de 4 en sinds kort weet hij dat het kan :D de anderen zeggen ook dat je kan groeien maar niet iedreen heft dit, je groeit ivm je hormonen ;)

daarnaast is een spiraaltje wel wat anders dan een pil.
een spiraaltje is eigenlijk een abortus maar dan in een hele vroege stadium ;) aangezien het eitje en het zaadje :+ zich niet aan de wand kunnen hechten (hoe het precies zit..weet ik allemaal nietmeer) sterven ze af..dus een vroege abortus , waardoor heel veel mensen om die reden geen spiraaltje nemen

een vriendin van mij laat er wel eentje zetten, aangezien ze echt niet tegen de pil kan.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 21:17

Evantia schreef:
WillemYntJee schreef:

Volgens mij wordt het eruit gehaald en vervangen, zoals het spiraaltje.

Oke, maar hoe doen ze dat dan? Want ik dacht dat t eruit gesneden moest worden :P ? Kon geen andere manier bedenken in ieder geval hihi
En is t echt veilig?

Ik ben hooguit 2 kg aangekomen van de pil, mocht willen dat t er meer waren, 5 kg mee zou me niet mistaan :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 22:07

je krijgt meer eetlust maar dikker word je niet als je normaal blijft eten ;) Als je dikker word heb je dus toegegeven aan meer eetlust. :) Niet de pil zijn schuld.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 23:53

Ook kun je aankomen omdat sommige mensen door de hormonen meer vocht vast gaan houden.

Tja de implanon heeft geen voorkeur bij de huisartsen ivm lastig plaatsen en kans op afstoten door het lichaam zelf. Dat maakt dat er toch veel vrouwen zwanger zijn geworden met deze methode van anticonceptie.

Het beste is het goed overleggen met de huisarts en onze meningen hierin meenemen maar je niet vastpinnen op hetgeen wat hier gezegt wordt. Geen een lichaam is hetzelfde en reageerd hetzelfde op dingen.

Anne.Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 23:57

PILPROBLEEM! :P

Ik ben de pil gisteravond vergeten, ik zit in mijn derde week en slik Yasmin. Ik heb de bijsluiter gelezen en heb hieruit opgemaakt dat als ik de pil samen met de pil van vanavond slik en vervolgens een strip langer slik, alles oké is. Nu is er echter 1 probleem. Ik heb geen strips meer.. ontzettend dom natuurlijk, op zondag begint mijn nieuwe strip, dus ik moet dit weekend aan een strip yasmin zien te komen! Kan ik hiervoor terecht bij de weekendapotheek? Kan ik misschien mijn oude microgynon voor een dag slikken? Wat zeggen jullie..?

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 00:06

De Yasmin en microgynon bevatten niet exact dezelfde hormonen en zijn dus niet uitwisselbaar. Je zou je dienstapotheek kunnen bellen of ze de Yasmin hebben liggen maar waar ik werk hebben we die niet in de dienstapotheek. Eventueel zouden ze m wel kunnen laten komen voor je.

Hieronder nog wat info:
1 tablet vergeten in week 3
U kunt kiezen uit twee mogelijkheden:
1. Neem de vergeten tablet in zodra u eraan denkt, ook als dit zou betekenen dat u twee tabletten op hetzelfde moment moet innemen. Neem verder de tabletten weer op de gebruikelijke tijd in. Sla bovendien de tabletvrije periode over en ga meteen door met de volgende strip. Hoogstwaarschijnlijk krijgt u pas aan het eind van de tweede strip een echte onttrekkingsbloeding, maar u kunt tijdens de tweede strip wel last krijgen van spotting of een doorbraakbloeding.

OF

2. U kunt ook stoppen met de betreffende strip en na een tabletvrije periode van maximaal 7 dagen (tel wel altijd de dag mee waarop u de tablet bent vergeten) verder gaan met de volgende strip. Als u op uw vaste startdag met een nieuwe strip wilt beginnen, mag u een tabletvrije periode van minder dan 7 dagen aanhouden.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 00:06

alissaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 00:07

de dokter zei dat de prikpil van de markt afgaat! wou 't ook doen..
maar ff een vraagje,
ik heb sinds kort de pleister,
maar die blijft helemaal niet tegoei plakken?
hoe weet ik nu of ik beschermd ben... allemaal maar wazig.. :)

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 00:15

Tja hijj moet wel goed plakken voor een goede werking lijkt me. De hormonen moeten door de huid opgenomen worden en als hij niet goed plakt kan je huid de hormonen dus niet goed opnemen. Ik durf je niet te garanderen dat je 100% beschermd bent. Ik zou het eens met je huisarts overleggen!
Misschien is het ook een idee om hem om een andere plek te plakken, er zijn verschillende plaatsen waar je hem mag plakken dus misschien op een andere plaats plakken waar hij minder te "lijden" heeft?

Annemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 00:26

Ook ik heb een vraag over anticonceptie, misschien heeft iemand ervaringsverhalen? Ik zit vanwege een vrij hevige menstruatie die alleen ietsje minder word met mijn kleine lijfje aan de microgynon 50. Alleen krijg ik ont-zet-tende vreetbuien en stemmingswisselingen als ik hem slik. Gelukkig kom ik nergens van aan, maar charmant is anders! Ik werp naast mijn normale etenspatroon dagelijks vier tosti's met een dikke laag mayo, een halve kilo patat, flink wat frikandellen en andere vettige troep naar binnen :+ .
Gezien mijn chaotische levensstijl en innerlijk ben ik ook niet zo nauw met het netjes elke dag slikken van de pil, wat dus weer resulteerd in stress en alleen maar meer chaos! Aangezien dit geklooi nu al meer dan een jaar duurt, ben ik samen met mijn huisarts aan het nadenken over het Mirenaspiraaltje. Probleem alleen: ik ben 16. En ja, seksueel actief en absoluut niet toe aan zwangerschappen en stofzuigers (abortus :D ).
Heeft iemand ervaring met het laten plaatsen van een spiraaltje op jonge leeftijd, over eventuele risico's of kent men anderen die dit hebben laten doen? Alvast bedankt!

Anne.Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 00:49

lillytjuh schreef:
De Yasmin en microgynon bevatten niet exact dezelfde hormonen en zijn dus niet uitwisselbaar. Je zou je dienstapotheek kunnen bellen of ze de Yasmin hebben liggen maar waar ik werk hebben we die niet in de dienstapotheek. Eventueel zouden ze m wel kunnen laten komen voor je.

Hieronder nog wat info:
1 tablet vergeten in week 3
U kunt kiezen uit twee mogelijkheden:
1. Neem de vergeten tablet in zodra u eraan denkt, ook als dit zou betekenen dat u twee tabletten op hetzelfde moment moet innemen. Neem verder de tabletten weer op de gebruikelijke tijd in. Sla bovendien de tabletvrije periode over en ga meteen door met de volgende strip. Hoogstwaarschijnlijk krijgt u pas aan het eind van de tweede strip een echte onttrekkingsbloeding, maar u kunt tijdens de tweede strip wel last krijgen van spotting of een doorbraakbloeding.

OF

2. U kunt ook stoppen met de betreffende strip en na een tabletvrije periode van maximaal 7 dagen (tel wel altijd de dag mee waarop u de tablet bent vergeten) verder gaan met de volgende strip. Als u op uw vaste startdag met een nieuwe strip wilt beginnen, mag u een tabletvrije periode van minder dan 7 dagen aanhouden.

Bedankt voor je antwoord. Ik weet het gebruikelijke riedeltje al.. Maar ik vind dit best een geval apart. Nog een vraagje dan. Stel dat ik toch een stopweek zou willen nu.. Kan ik dan gewoon stoppen? Ik heb nog 1 pil voor za. over.. Stel dat ik die niet slik.. en gewoon mijn stopweek doe, kan dit dan kwaad? Ben ik dan weer beschermd zodra ik weer aan een nieuwe strip begin?