GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 14:24

Mando schreef:
Vraagje,

Ik merk dat ik in mijn hoofd de hele dag bezig ben met voeding en afvallen enz enz en ik val geen kilo af.
(is al 2 jaar zo, echt heel erg)

Is het ook waar dat het rust in je hoofd geeft? Ik wordt echt gek van mezelf momenteel, heb morgen al een afspraak bij de HA hiervoor want het is niet leuk meer en ik wil er niet aan onderdoor gaan.

Mij heeft het echt heel veel rust gegeven.
Voordat ik op mounjaro zat ging -alles- wat ik at eerst op de weegschaal om calorieen en macros bij te houden, met minimaal gewichtsverlies.
Ik ben daar nu niet meer zo anaal meer mee bezig omdat mijn lichaam nu betrouwbaarder aangeeft wanneer ik honger heb en vol zit door de Mounjaro.
Voorheen dacht ik alleen maar continue aan eten. Wanneer kan ik weer eten, wat ga ik eten, hoeveel calorieen heb ik nog over voor vandaag, ik heb nog steeds honger etc. Dat heb ik nu helemaal niet meer.

SjonnieZ

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 15:03

Oef anaal bezig zijn met eten is idd niet lekker
#Kruipt onder dr meelees steen terug.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 15:57

Deri schreef:
Mando schreef:
Vraagje,

Ik merk dat ik in mijn hoofd de hele dag bezig ben met voeding en afvallen enz enz en ik val geen kilo af.

Is het ook waar dat het rust in je hoofd geeft? Ik wordt echt gek van mezelf momenteel, heb morgen al een afspraak bij de HA hiervoor want het is niet leuk meer en ik wil er niet aan onderdoor gaan.

Mij heeft het echt heel veel rust gegeven.
Voordat ik op mounjaro zat ging -alles- wat ik at eerst op de weegschaal om calorieen en macros bij te houden, met minimaal gewichtsverlies.
Ik ben daar nu niet meer zo anaal meer mee bezig omdat mijn lichaam nu betrouwbaarder aangeeft wanneer ik honger heb en vol zit door de Mounjaro.
Voorheen dacht ik alleen maar continue aan eten. Wanneer kan ik weer eten, wat ga ik eten, hoeveel calorieen heb ik nog over voor vandaag, ik heb nog steeds honger etc. Dat heb ik nu helemaal niet meer.

_O-
Alsof ik mijn eigen verhaal lees en dat al ruim 2 jaar lang.

Dank jullie wel.

Ik wil er niet zo mee beginnen omdat ik nog wat onderliggende issues heb dus ik ga dit wel met mijn HA morgen bespreken.
Ik wil rust in mijn hoofd.

Ennasuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 20:39

Mando schreef:
Vraagje,

Ik ben ook nu met ozempic nog steeds heel erg bezig ermee in mijn hoofd. De ozempic geeft wel meer rust kwa honger en ik voel me over het algemeen wel een stabieler persoon.
maar alsnog ben ik er 24/7 mee bezig met het afval gebeuren en wat ik eet en hoeveel ik beweeg etc.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 20:46

SjonnieZ schreef:
Oef anaal bezig zijn met eten is idd niet lekker
#Kruipt onder dr meelees steen terug.

:')

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 20:47

Ik ben op een heel andere manier met eten bezig. Nu weinig met "waar heb ik zin in" en veel met " wat is gezond en lekker". Ook daar gaat veel tijd in zitten :+

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 22:12

Mando schreef:
Vraagje,

Ja het geeft veel rust in je hoofd en ook in je lichaam. Voor mij wel in ieder geval.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 22:18

Het meest bizarre vind ik het boodschappen doen, ik loop zonder moeite het chips en koek en snoep gangpad door of straal voorbij.
Soms ook wil ik wat lekkers op brood maar sta dan voor het schap van nah dit niet en nah dat ook niet. Als je eraan denkt hoef je al niet meer.
Er gaat geen frisdrank of sap meer in mijn kar, wel meer kleine griekse yoghurtjes en diepvriesfruit voor ontbijt. Drinken is nu water met wat siroop of thee/koffie/melk.
Gezondere keuzes maken is nu makkelijker.
Raar en anders boodschappen doen dus.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 22:48

Ja keuzes maken wordt een stuk makkelijker. Voorheen was ik in de ochtend al bezig met wat ik tussen de middag zou eten vooral als
er nog een restje pasta stond van de avond ervoor nou geloof me dat ging op. Vandaag ook had stamppot gemaakt en hoewel ik rookworst echt heel erg lekker vind heb ik m aan m'n man gegeven en voor mezelf een stuk kipfilet gebakken. Omdat ik rookworst veel te veel calorieën vind hebben. En vind ik het erg? Nee totaal niet. En idd wat cissy al zegt, ik kan de tapas schappen straal voorbij lopen. Voorheen nam ik graag hapjes mee voor mezelf. Of als we onderweg waren stoppen bij de mcdonald's. Ik ben nu al zeker meer dan een jaar niet meer naar de, mcdonald's geweest :D
Afhalen gebeurt ook een heel stuk minder, een enkele keer nog maar als ik heel erg moe ben of als het heel erg laat is. Maar ik kook echt veel vaker. De koekjes kan ik laten liggen, voorheen at ik gerust een pak leeg. Nu maak ik ze niet eens open. Een enkele keer na eet ik een koekje. Maar gezonde keuzes maken is echt een stuk gemakkelijker geworden. Of gewoon simpel nee zeggen tegen iemand die je wat aanbied.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 23:11

Ja dat ervaar ik ook. Boodschappen doen is makkelijker. Gezonde keuzes maken is makkelijker. Ik heb/had niet eens zin in vette of zoete dingen. Dat komt wel weer iets terug nu ik afgebouwd ben maar nu is het vasthouden aan je patroon en aangeleerde gewoontes.
Maar als ik nu eens een snoepje neem of een koek dan is 1 of 2 prima en kan ik maat houden.

Ennasuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 23:57

Wij bestellen ook bijna nooit meer eten toevallig had ik het daar vandaag nog over; voor ozempic had ik echt vaak behoefte om sushi of ander eten te bestellen echt zo’n mega drang ernaar maar dat is wel echt weg. Ik kook nu 7 dagen in de week en altijd keurige gezonde maaltijden … ja dat is echt wel een positieve verandering en kost ook minder geld :) en veel overzichtelijker met boodschappen doen inderdaad ja dat herken ik ook echt

Bij mij is de drang naar zoet er nog wel maar gelukkig wel met veel meer mate dan voorheen. Met 1 koekje bij de koffie is het gewoon voldoende met soms een uitschieter maar als ik even terugdenk zijn de uitschieters ook peanuts vergeleken bij vóór ozempic dan kon ik bijvoorbeeld echt wel een hele reep chocolade opeten in 1x of een half pak koekjes

Ja ik baal stiekem wel een beetje dat ik niet nog beter reageeer op ozempic als ik sommigen van jullie lees gaat het echt hard en bij mij niet
Maar eigenlijk mag ik niet klagen want dat echte overeten en foodnoise is echt wel weg
Ik denk dat ik gewoon rustig vol moet houden en dat het bij mij gewoon wat langer duurt het traject

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 00:33

Hier gaat het ook niet hard hoor, maar wel gestaag. Ik had stiekem ook wel gehoopt nog 7 kg al meer kwijt te zijn. Maar deze kg zitten er al heel lang en heb ik nooit kwijt kunnen raken, dus hopelijk zijn ze nu ook blijvend kwijt :+

En het leuke nieuws gister van was op me lichtste ooit, vandaag gewoon weer bijna een kg zwaarder haha. Love it

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 01:27

Hier gaat het momenteel ook echt heel langzaam. De maand januari ruim 4,5 kg kwijt, februari 3,5 en in de hele maand maart 2 kg. Heb nu wel wat opgehoogd met de dosering en vanaf morgen ook weer naar de fitness. Ik denk wel dat de winst nu bij mij in de beweging te halen is.

Ik merk wel dat eten nog steeds een ding is in mijn hoofd, maar wel anders dan voorheen. Nu het deze maand wat minder vlot ging met afvallen ben ik wel heel veel in mijn hoofd bezig geweest met "eet ik nu weer teveel, krijg ik genoeg vezels binnen, krijg ik genoeg eiwitten binnen, moet ik niet flink snijden in mijn aantal kcal". En dat vind ik wel vervelend maar ook een duidelijk teken dat mijn relatie met voeding beter kan.

Maar verder ben ik wel echt heel tevreden met hoe het gaat. Sinds mijn eerste prik heb ik geen limonade meer gedronken en chips gehad en welgeteld een keer chocolade. Ik heb er ook gewoon geen behoefte aan. Net als friet en pizza. Ik eet net zo lief een wokgerecht of stamppot. Verder lukt portiecontrole me ook heel goed en heb ik niet meer die schreeuwende honger een hele dag of drang om te eten bij elke soort emotie die maar om de hoek komt.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 07:36

Ik was gisteren precies een jaar bezig en heb toen de -50 kilo aangetikt *\o/* *\o/* *\o/*
Echt compleet waanzinnig als je erover nadenkt. Nog 3 kilo tot mijn nieuwe doel. Maar eigenlijk heb ik al bedacht dat ik er het liefste dan nog 2 vanaf wil. En dan is het wel mooi geweest.
Ik hoop dat ik dat met mijn huidige spuit redt, daar kan ik denk ik een maand of 3 nog mee vooruit. Dan heb ik nog een spuit klaarliggen voor het afbouwen en dan zien hoe dat gaat.
BMI is nu 23,4 en straks uiteindelijk zou het dan 22,6 zijn.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 08:10

Wauw!! 50 kg, dat is echt waanzinnig :wow: *\o/*

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 08:11

Wow wat een resultaat! Echt heel erg mooi.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 08:18

Wauw 50 kilo is echt bizar veel. Dan heb je gewoon een heel mens op je lichaam meegedragen.

Essie73Jarig
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 08:32

50 kilo!! Dat is echt enorm veel. Chapeau. _/-\o_

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 08:34

Wauw!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 08:37

Fantastisch! Wat zal jij je fijn voelen. Ik ben blij voor je.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 08:44

Wauw wat een resultaat zeg, super knap!!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 08:45

Dieuwke als je dat langzaam vindt heb je denk ik een onrealistisch beeld. 10 kilo in nog geen 3 maanden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 09:39

Zonnetje81 schreef:
Dieuwke als je dat langzaam vindt heb je denk ik een onrealistisch beeld. 10 kilo in nog geen 3 maanden.

Ik vind het ook niet langzaam. Bij mij was het ook gemiddeld een kilo per week.
Maar ze had een vliegende start natuurlijk en nu wordt het minder.
Kan je nog ophogen Dieuwke?

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 09:44

Ik heb het wat krom verwoord zie ik. Ik vind het resultaat zeker niet langzaam, ik ben heel blij dat er al 10 kg af is. Maar deze maand gaat het aanzienlijk langzamer dan de eerste twee maanden, ondanks een kleine ophoging en normaal voedingspatroon. Het hoeft ook niet nog sneller, dat is niet gezond en dat wil ik ook niet. Maar ik merkte dat me dat onrustig maakte in mijn hoofd en dat de hele relatie rondom eten en afvallen best nog wel een dingetje is ondanks dat het nu gewoon heel goed gaat.

Ik kan zeker nog ophogen hoor en dat ga ik straks ook nog wel een keer doen :j

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 10:00

Dieuwke_ schreef:
Ik heb het wat krom verwoord zie ik. Ik vind het resultaat zeker niet langzaam, ik ben heel blij dat er al 10 kg af is. Maar deze maand gaat het aanzienlijk langzamer dan de eerste twee maanden, ondanks een kleine ophoging en normaal voedingspatroon. Het hoeft ook niet nog sneller, dat is niet gezond en dat wil ik ook niet. Maar ik merkte dat me dat onrustig maakte in mijn hoofd en dat de hele relatie rondom eten en afvallen best nog wel een dingetje is ondanks dat het nu gewoon heel goed gaat.

Ik kan zeker nog ophogen hoor en dat ga ik straks ook nog wel een keer doen :j

Dat laatste herken ik wel, dat je het gevoel hebt dat je weer grip gaat verliezen. Maar bij mij was het ook zo dat het dan wel weer iets harder erna ging. Maar als je elke maand nu 2/2,5 kg afvalt is dat best een mooi tempo.