Hardlopen, wie nog meer? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 22:08

Memuska schreef:
Zoooooo.
Dat ging slecht vandaag! Uiteindelijk 9 km gelopen in gemiddeld 6:52 / km dus voor mijn doen wel ok, maar het gevoel zat niet mee. Stijve benen (dankje, kine), eerst met vriendinnen gaan ontbijten en dus teveel gegeten, een loopje na de middag wat me sowieso al minder ligt, veel tegenwind, te warm aangekleed, deze week mss al wat veel gelopen ... Bon, geen idee wat mijn excuus moet zijn, maar het voelde niet fijn.
Maar goed. Beter slechte kilometers dan geen kilometers! Ik ga de sauna in en volgende keer maar weer beter, toch?

Niet zo streng zijn voor jezelf hoor. Langzaam lopen als training is overigens juist heel goed :) . Sneller is niet altijd beter, het is maar net wat je doelstelling is.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 22:12

Leuk!!! Ik heb een uitlaathondje die twee keer per week mee gaat hardlopen. Gewoon los mee rennen, een riem voor de zekerheid om mijn middel.

Vandaag ruim 15km gedaan, dik 600m hoogte in 2'07. Ik ben tevreden.

SV, kalm aan doen.

Memuska, ik heb regelmatig dagen dat het niet lekker voelt. Daar sta ik dan maar niet te lang bij stil.
Hardlopen is naar mijn mening een enorne gevoelssport.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 22:16

Zo doe ik het ook met mijn hond. Zoveel mogelijk los en de riem om mijn middel.

Vandaag twee rondjes Circuit Spa - Francorchamps (14 km) gelopen met een aantal mensen van de loopgroep. Twee ervan liepen één rondje (7 km). Een tamelijk zware run met al enkele honderden meters na de start een flinke klim en daarna een kilometer lang omhoog lopen. Bovenaan mooie uitzichten, het geluid van ronkende motors (de motorcrossers waren aan het trainen in de binnenring) en dan de afdaling in. Een flinke kilometer voor de ronde-finish vals plat omhoog, daarna weer omlaag en dan opnieuw voor het tweede rondje.
Eerste rondje ben je eigenlijk nog niet lekker op gang voor de klim, dus was zwaar. Tweede rondje ging een stuk fijner! Eigenlijk stiekem toch een beetje spijt dat ik niet voor de drie rondjes had ingeschreven, maar wellicht een volgende keer. Weet nu in ieder geval dat ik het wel aankan :)F .

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 23:06

Katharinaa schreef:
Het lijkt mij echt heerlijk om met een hond te lopen, ben altijd jaloers als ik mensen met hond tegen kom.

Die van mij mag je best lenen, ze kent het alleen nog niet zo goed dus houd er rekening mee dat er soms een sneak tackle bij zit. :))

Melissa0304

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 23:30

Ik heb aantal jaar geleden altijd samen met mijn hondje hardgelopen, nu is hij bejaard dus gaat het wat stroever helaas

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 08:40

Ik loop soms met de hond van mijn ouders. Meestal met mijn pony :+
Mensen vinden dat echt hilarisch, ik vind t vooral heel gezellig zo samen haha

Gister nog even een temporondje mee gepakt na een dag bezorgen; 7,43 km met gemiddeld 5:02 min/km.
Dik tevreden dus!

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 15:15

Lekker tempo Liespower!

Memuska: het voordeel van een training die eens wat minder gaat is dat het de volgende keer vaak wél goed gaat voelen :D Een keer minder mag ook gewoon.

Ik heb zoiets tofs gedaan! In de donkere grotten van Valkenburg gerend en een stuk buiten: modderbaden en hoge heuvels. Uiteraard met hond, dat vind ik echt het leukste lopen.

De foto is genomen toen ik eigenlijk al klaar was dus m'n hoofdlamp is al af. Het was zo tof en ook eng om in het pikkedonker met alleen een hoofdlamp te lopen. Helemaal alleen, samen met mijn hond die mij keurig op de beste bodem hield. Teamwork alom, ik zit nog steeds op een roze wolk.
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 15:19

Wat gaaf zeg! Lijkt me inderdaad een hele bijzondere ervaring zo in het donker door een grot lopen.

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 16:59

Gem, klinkt pittig! Fijn dat het zo goed ging

Lisitano, wauw wat een toffe foto's! Kan me voorstellen dat je nog lekker aan het na genieten bent. Knap hoor! Lijkt me erg leuk zo met de hond

Nou ik zit te balen op de bank van mijn wed strijd vannochtend. Zoals ik al eens eerder heb verteld heb ik soms behoorlijk last van wedstrijdstress. Zo ook vandaag... terwijl het maar een 5 km wedstrijdje was hier in de buurt..
Fysiek ging het super, benen voelden sterk en ik liep km 1 in 3.56, km 2 in 4.05, km 3 ook in 4.05, echt goed voor mijn doen. Maar meteen vanaf de start ging mijn hoofd op hol en liep ik tegen een mentale grens. Alsof ik kortsluiting krijg en dan besluit il de handdoek in de ring te gooien. Ik heb gewoon gewandeld ^) ik was zooo boos. Daarna wel weer verder gelopen en blijk ik als nog een p.r. te lopen (21.09) en 3e vrouw maar ik had als 2e kunnen finishen in 20.20 als gewoon door was gegaan.
Ik snap het echt niet... na de finish ook helemaal niet moe dus het was gewoon stom. Mijn lijf zo sterk, mijn koppie zo zwak.
Wat moet ik hier mee...

Sorry moest het ff kwijt

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 17:08

Venthe ik denk dat dat een algemeen verschijnsel is en een ieder er mee kampt als die op dergelijke korte afstanden op het uiterste van zijn kunnen gaat. Ja in theorie zou het het vol kunnen houden maar 'ik ga dit niet volhouden' 'waarom doe ik dit mezelf aan' en 'ik kap er mee' speelt dan in je hoofd. Dat is het lot van op je uiterste kunnen een korte wedstrijd lopen. Geloof opbouwen in je zelf en zo dat stemmetje in je hoofd weerstand kunnen bieden is de oplossing. En je kunt dat stemmetje in je hoofd uitstellen door net iets behoudender van start gegaan. Op deze tempo's is een verschil van 9sec/km vaak het verschil tussen of jezelf helemaal kapot lopen of het tempo vast kunnen houden met mischien nog wel een eindsprint.
Maar waarom balen, je hebt een pr gelopen, je weet dat dit voor verbetering vatbaar is mits je je wedstrijd beter indeelt. Dus het is en een pr en een aanknoop punt voor de volgende keer eventueel weer een pr.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 17:09

Leuke foto's listano

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 17:12

Bedankt greetje, zo'n reactie had ik even nodig. Voor mijn gevoel geef ik het op, op dat moment. Je hebt gelijk er zit verbetering in.
Je weerstand trainen tegen dat stemmetje kan ik zeker alleen doen door veel wedstrijden te lope of zijn er ook nog andere manieren?

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 17:17

Gem leuke ervaring he de spa-francorschamps. Ik heb er destijds de hele marathon bij de dames gewonnen. Ik zag dat dat die jaar helemaal gemakkelijk moet zijn geweest gezien de tijd van de eerste dame. Ik vond zelf het stuk vals plat net voor de doorkomst het vervelendste stuk. Die pittige klim die was dan nog te overzien en daarvan weet je dat dat even zwaar voelt maar bij dat stuk vals plat had ik iedere ronde zoiets van waarom gaat dit zo moeizaam terwijl het maar vals plat is. Volgens mij was het feitelijk een pittiger klim dan je zelf zo inschat op de baan.

Venthe inderdaad veel wedstrijden lopen maar ook soms climax lopen in training of tijdens een duurloop op het einde nog een snel blok. En dat blok dan echt helemaal vollopen. Maar desondanks zal dat stemmetje op die tempo's altijd wel een rol blijven spelen net zoals dat stemmetje ook bij mij op lange afstanden toch vaak weer luid en duidelijk aanwezig is. En net zo goed als je niet altijd fysiek topfit bent ben je ook niet het hele jaar door mentaal even sterk. Ik heb zelf het idee als ik echt een mentale (en dus ook fysieke) strijd heb moeten leveren ik langer herstel nodig heb van dat mentale aspect dan het fysieke aspect. Jammer dat je er in de literatuur er zo weinig over terug vind. Want ik denk dat bij veel mensen daar toch nog wel winst te behalen valt.

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 17:41

Ziet er heel leuk uit Lisitano!

Liespower, wat goed seg! Kan je pony dat tempo goed aan?

Palmera, hoe is t weer daar ondertussen? Hopelijk wat beter dan hier!

Gem, wat ben je goed bezig seg! Klinkt als een pittig parcours!

Venthe, wat balen!! Ik kan je eigenlijk geen tips geven (ik veronderstel dat de tips van Greetje veel meer waard zijn), dus kan alleen maar duimen dat het stilletjesaan betert. Je kan het, maar dat weet je zelf ook goed genoeg.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 18:07

Venthe wat jammer dat je de druk voor jezelf zo hoog maakt. Heb je dan wel plezier in het lopen van wedstrijden? De tips van greetje lijken me erg waardevol.

Ik ben eindelijk verstandig geweest vandaag en heb niet gelopen, omdat mijn been niet goed voelde. Wel lekker gewandeld en vanavond krachttraining armen/schouders/borst, want helemaal stilzitten kan ik niet.
Dinsdag naar de fysio terug.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 18:40

Dank voor het delen van je ervaring Venthe! In combinatie met de posts van Greetje toch wel zeer herkenbare en interessante materie. Zelf loop ik niet echt voor een goede tijd, lopen draait voor mij om buiten zijn en rond kijken, lekker hobbelen en vooral in conditie blijven. Maar kan me inbeelden dat als je snel wilt zijn, dat dat heel erg gaat spelen. Toch wel een toptijd gelopen zeg!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 10:55

Gem leuk! Klinkt wel bijzonder op zo'n circuit!

Lisitano wat gaaf! En zelfs zo laag plafond soms, dat lijkt me dan toch best spannend ergens. Je zit toch ondergronds :+

Venthe wat zonde. En dan alsnog een PR lopen joh!!
Maar eis je niet teveel van jezelf op zo'n moment? Prestatiedrang en tegelijk faalangst ofzo?

Mijn loopje gisteren viel gisteren vanaf het begin tegen. Leek wel of mijn benen toch moe waren van mijn 1e keer te paard weer de dag ervoor. En mijn sluimerende hoofdpijn nam weer toe. Maar goed, alsnog 15km gedaan, wel grootste deel gewandeld alsnog. Maar met alle (gladde) heuvels en heel veel modder, zeker het eerste stuk, zat er sowieso niet veel snelheid in. Dieren-Velp is wel een hele mooie route.
En ik kon toch wel zien dat mijn cardiotraining in de sportschool vruchten afwerpt. Had toch al een lagere hartslag op de stukken waar ik wel even aardig kon lopen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 11:04

Djilna schreef:
Gem leuk! Klinkt wel bijzonder op zo'n circuit!

Lisitano wat gaaf! En zelfs zo laag plafond soms, dat lijkt me dan toch best spannend ergens. Je zit toch ondergronds :+

Venthe wat zonde. En dan alsnog een PR lopen joh!!
Maar eis je niet teveel van jezelf op zo'n moment? Prestatiedrang en tegelijk faalangst ofzo?

Mijn loopje gisteren viel gisteren vanaf het begin tegen. Leek wel of mijn benen toch moe waren van mijn 1e keer te paard weer de dag ervoor. En mijn sluimerende hoofdpijn nam weer toe. Maar goed, alsnog 15km gedaan, wel grootste deel gewandeld alsnog. Maar met alle (gladde) heuvels en heel veel modder, zeker het eerste stuk, zat er sowieso niet veel snelheid in. Dieren-Velp is wel een hele mooie route.
En ik kon toch wel zien dat mijn cardiotraining in de sportschool vruchten afwerpt. Had toch al een lagere hartslag op de stukken waar ik wel even aardig kon lopen.

Ik was daar gisterochtend aan het wandelen bij Velp, heb je niet gezien :P

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 12:08

Ja ochtend, ik vertrok pas om 16.45uur van het station in Dieren :))
Dat was 2 uur later dan gepland. Maar had 's middags nog op de bank geslapen ivm de hoofdpijn en de trein van half 3 'gemist'.. Die van half 4 wilde ik toen halen, maar kon thuis mijn Garmin horloge zo snel niet vinden (die ik die ochtend nog in handen had gehad) dus toen werd het de trein van half 5 :') Daarom kwam ik ook pas in het donker terug :=
Sowieso ren ik als het even kan niet 's morgens, ik heb even tijd nodig om op gang te komen in het weekend :+

Donderdag of komend weekend nog maar een keer.

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 15:13

Ik heb vanmorgen een kort rondje heuvels gedaan (echt op-af etc en op de heen en terugweg een stukje vlak), zijn op dat stuk behoorlijk steil dus was pittig. :D
Maar het uitzicht bij de kijktoren is prachtig, dus dat was wel een mooie beloning. <3

Afbeelding
Afbeelding

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 15:57

Ziet eruit als een leuk rondje! En een mooi uitzicht na een fikse klim is een mooie beloning :)

Nozidia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 16:06

Venthe, wat vervelend van je spanning! |( Ik herken het wel, en vooral de mentale barrière.. het is een lastige kwestie en moet ook nog een weg vinden om ermee om te gaan. Wel super gelopen joh en wat een tijd. *\o/* Alsnog gefeliciteerd.

Wat ziet dat er gaaf uit zeg Lisitano! <3 <3 Ik ben jaloers op je prachtige hond, lijkt me zo heerlijk om dat samen te kunnen doen.

Ah wat balen dat je loopje tegen viel Djilna, alsnog wel 15 km gemaakt! Netjes toch! _/-\o_

Wat een belevenis gister tijdens de cpc in Den Haag.
Ik liep daar dus de halve, en al had vanaf de eerste kilometer last van mijn maag (komt door spanning) en ik had de illusie dat ik de pacers van 1:50 wel bij kon benen, dat idee moest ik snel laten varen. :') :') Toch nog kunnen herpakken en redelijk door kunnen lopen tot 13km op een pace van 5:10, maar ik begon steeds meer last te krijgen van mijn buik en ik voelde mij heel erg slap worden. Toen heb ik mijn tempo wat moeten laten zakken en uiteindelijk had ik een gemiddelde tempo van: 5:21 en had ik een eindtijd van: 1:52:42. :oo Maar man man man wat heb ik moeten zwoegen, veel negatieve gedachtes. :)) Al met al een mentale overwinning en een pr gelopen waar ik zeker blij mee ben, toch weer een ervaring rijker en we pakken zeker door. *\%/*
Laatst bijgewerkt door Nozidia op 09-03-20 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 16:42

Dat is echt een knappe tijd zeg!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 16:44

Wauw, wat snel!
En allemaal PR's hier ondanks mentale tegenslag. Extra knap!

Nozidia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 16:47

Wat dat betreft is hardlopen ook echt wel een mentale sport.. je kan jezelf zo gek maken 8)7Benen voelen gelukkig wel oke nu, wel wat last van mijn rug maar geen gekke dingen. :Y) Houd lekker nog een rustdag en vanaf morgen weer aan de bak.