paardrijden en overgewicht.

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34875
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 12:47

Bij mij gaf mijn lichaam dat aan. Op een bepaald moment ging er niks meer af.

Marije_jiplover

Berichten: 25443
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 13:29

Hoi, mag ik ook mee kletsen?

Ik heb mezelf in november een schop onder m'n kont gegeven en mezelf naar een sportschool gesleept.
Daar kreeg ik bij de intake de schrik van m'n leven. Mijn eigen weegschaal bleek bijna 5 kg te weinig aan te geven :oo
Kortom, in plaats van dat ik mezelf heel erg te zwaar vond bleek ik ontiegelijk te zwaar te zijn... -O-

Maar wonder boven wonder, ik vind deze sportschool wél leuk en inmiddels zijn we een goede 3 maanden verder en tussen de 9 en 10 kg lichter, voel ik me veel fitter en merk ik ook dat ik fysiek sterker ben.
Zakken voer sjouwen gaat makkelijker, groot onderhoud aan de vlasbodem in m'n stal levert geen zere rug meer op, dat soort positieve effecten.

En mijn kleren hangen erg los om m'n lijf, kan inmiddels kleren weer aan die ik nooit weg heb willen gooien, in de hoop dat ik ze ooit misschien.... Nou idd nu weer aan kan.

Maar omdat ik mijn motivatie graag vast wil houden, wil ik wel graag met jullie meekletsen als jullie akkoord zijn?

Marije_jiplover

Berichten: 25443
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: paardrijden en overgewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 13:30

Wow Ladybird, 50 kg eraf, wat knap!

ItsMe2
Berichten: 3831
Geregistreerd: 02-12-07

Re: paardrijden en overgewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 14:13

Welkom Marije_jiplover! Je bent al goed bezig.

Ik laat het afvallen even voor wat het is. Vanwege mijn klachten en het niet verder komen in de reguliere zorg, ben ik nu bezig om in de ‘alternatieve zorg’ verder te komen. Zeer waarschijnlijk zijn er een aantal disbalansen in mijn lichaam die de klachten veroorzaken. Dit wordt nu eerst verder onderzocht.
Ik blijf wel meelezen voor de motivatie om gezonde keuzes te blijven maken :)

EmptyWords

Berichten: 10580
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: paardrijden en overgewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-19 14:19

welkom marije!

ik ben op t moment niet aan het bijhouden of tellen. ik neem wel mn ontbijt mee naar mn werk, lunch en avondeten en tussendoor zo min mogelijk eetmomenten. lukt dit? nee, niet perse. Ik vind het heel moeilijk om de hele dag met eten bezig te zijn. s'avonds geen tijd om te koken, in het weekend moe (en leukere dingen te doen). vriend kook vaak, prima recepten en gezond, maar toch eet ik dan teveel.

ik heb een abbo op de sportschool, maar alleen gaan durf ik niet zo goed. Vaak spreek ik met mn moeder af, maar ja, zij kan ook niet altijd.

maw.. nog steeds teveel excuzen en smoesjes. moeilijk lastig allemaal

Absolem

Berichten: 2772
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 14:47

_Aine schreef:
Netjes absolem, net onder de 69! +:)+ Nu ben je ruim weg van de 7 *\o/*



Ik blijf nog even voorzichtig. Ik sta erom bekend gewoon echt drie kilo verschil te jo-joen binnen twee weken tijd.

Feit is wel dat ik dit getal al tien jaar niet gezien heb op de weegschaal. :D

Pas als ik op de 67 zit durf ik te zeggen dat ik echt weg ben van 70. Maar goed. Ik zit nu even in een golf dat ik alles makkelijk vol lijk te houden. Dus ik neem het er van en ga er voor.



Ladybird schreef:
Hoihoi :wave:

Ik ga ook langzaam aan maar rustig door! vorige week was ik 50 kilo afgevallen *\o/*

Ik merk nu dat ik me afvraag wanneer het genoeg is. Ik ben begonnen onder het motto: wat er af gaat, mag er neit meer aan en ik zie wel. maar het gaat nog steeds (langzaam) naar beneden. Maar wanneer bereik je de grens dat je zegt. oke nu is het genoeg?



Euhm wanneer je zelf lekker in je vel zit denk ik? Wanneer je de kleding kunt dragen die je wilt en je denkt potver wat een lekker wijf in die spiegel? :))

Pepperrr

Berichten: 8389
Geregistreerd: 28-07-16

Re: paardrijden en overgewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 15:53

Ik wil ook heel graag afvallen... Door mijn medicatie gaat dat wel verdomd lastig, maar ik wil er echt voor gaan werken. Er komt vanaf vandaag geen snoep/chips etc in huis, en zoveel mogelijk water/thee drinken (zonder suiker ofc.). En vooral lekker veel met de paardjes doen nu het weer zo lekker is. Ben benieuwd hoe lang ik het vol ga houden... :')

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Re: paardrijden en overgewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 18:42

Pepper succes
Met medicijnen afvallen is moeilijker maar te doen :)
Zelf heb ik een antipsychotica en hormonen die alle twee behoorlijk wat met mijn gewicht hebben gedaan maar langzaam maar gestaag verlies ik de nodige kilootjes wel merk ik dat mijn leefpatfoon erg beïnvloed word door mijn psychische ziektebeeld :( wat het lastiger maakt maar niets is onmogelijk
Wat bij mij helpt is idd lekker met de paarden bezig zijn, dus ook weiland onderhoud en dagelijks wandel ik. Ook heb ik de suiker uitgebannen :( verder geen wijzigingen aangebracht omdat eiwit en zoutbeperkend al lastig genoeg is :)

Ik ben deze week weer 6 ons kwijt :)

Pepperrr

Berichten: 8389
Geregistreerd: 28-07-16

Re: paardrijden en overgewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 18:57

Ik kamp ook met verschillende allergieën. Tarwe (+ glutenintolerantie), soja, pinda en ik kan niet goed tegen melk. Veel opties vallen dan al af helaas... Qua echt eten (ontbijt, lunch, avond) ga ik ook niks aan veranderen. Heb weinig tijd en als ik dat én supergezond én allergenenvrij moet maken sta ik uren per dag in de keuken en die uren heb ik niet helaas.. Maar nu ga ik als ik uit school kom in bed liggen met een reep choco/zak chips, blik energy erbij netflix kijken. Daar wil ik echt verandering in gaan brengen. Gewoon actief dingen doen en weg met die suikerzooi. Denk dat dat al enorm veel scheelt. Ik gebruik overigens antidepressiva. Dat maakt het enorm moeilijk omdat ik daar vreetkicks van krijg... Maar heb binnenkort een afspraak bij psych om te gaan afbouwen :D . Dus ik hoop dat ik snel van die troep af ben. Het is in het verleden mis gegaan tijdens afbouwen, terugvallen etc. Dus ik vind het wel eng. Maar nu ben im emotioneel al dik 2 jaar stabiel dus ik hoop dat het deze keer gaat lukken!!

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 19:39

Pepperrr schreef:
Ik kamp ook met verschillende allergieën. Tarwe (+ glutenintolerantie), soja, pinda en ik kan niet goed tegen melk. Veel opties vallen dan al af helaas... Qua echt eten (ontbijt, lunch, avond) ga ik ook niks aan veranderen. Heb weinig tijd en als ik dat én supergezond én allergenenvrij moet maken sta ik uren per dag in de keuken en die uren heb ik niet helaas.. Maar nu ga ik als ik uit school kom in bed liggen met een reep choco/zak chips, blik energy erbij netflix kijken. Daar wil ik echt verandering in gaan brengen. Gewoon actief dingen doen en weg met die suikerzooi. Denk dat dat al enorm veel scheelt. Ik gebruik overigens antidepressiva. Dat maakt het enorm moeilijk omdat ik daar vreetkicks van krijg... Maar heb binnenkort een afspraak bij psych om te gaan afbouwen :D . Dus ik hoop dat ik snel van die troep af ben. Het is in het verleden mis gegaan tijdens afbouwen, terugvallen etc. Dus ik vind het wel eng. Maar nu ben im emotioneel al dik 2 jaar stabiel dus ik hoop dat het deze keer gaat lukken!!

Is het advies voor mij ook geweest. Omdat het te doen moet blijven. En ik moet al heel veel zelf maken daar ze overal te veel zout instoppen dus bv pizza maak ik zelf: pizzabodem van bloemkool en topping van roerbakgroente en een half plakje kaas. Scheelt heel erg in eiwitten en zout. En natuurlijk koolhydraten.
Wat een kleine aanpassing is groente en fruit inname. Ik ben dat echt meer gaan eten en zet een stuk minder aan.
Wb vreetkicks bij mij bekend als ik in een te hoog pannetje zit is bv komkommer nemen, snoeptomaatjes. Kan je toch aan je behoefte voldoen zonder gelijk in verleiding voor allerlei ongezonde dikmakers.

Succes met afbouwen. Ik snap dat het spannend is. Ik zelf zal nooit kunnen reduceren tot 0. Enkel de hormonen mogelijk (mogelijke baarmoeder verwijdering zit in de pijplijn)

Pepperrr

Berichten: 8389
Geregistreerd: 28-07-16

Re: paardrijden en overgewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 21:57

Bloemkool kun je idd zoveel van maken! Ik ga het eens opzoeken, die pizzabodem. Kijken of ik die glutenvrij kan maken :D

Bedankt voor de andere tips :) Jij ook veel succes met alles! :)

_Aine
Berichten: 781
Geregistreerd: 19-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 23:11

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 09-02-22 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Marije_jiplover

Berichten: 25443
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: paardrijden en overgewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 13:14

Bedankt voor het welkom heten.

Afvallen als je niet helemaal lekker in je vel zit, of te kampen hebt met serieuze medische klachten of allergieën of medicatie, lijkt me inderdaad helemaal een uitdaging.

Ik ben ergens vorig jaar 4 uur per week minder gaan werken (van 36 uur naar 32 uur) en ik kon na een paar maanden merken dat ik veel beter in balans kwam met mijn energie.
En dat was dus het moment dat ik voor mijzelf geen excuus meer zag om niet wat aan mijn overgewicht te gaan doen.

Ik heb net een week griep gehad en dus 10 dagen niet gesport, terwijl ik de laatste 1,5 maand eigenlijk juist 3x per week ga.
Gisteren weer wel geweest en even met de trainer erover gehad, dat ik griep gehad had.
Die had me idd ook al gemist en wist dat ik de laatste keer dat ik was komen sporten al niet helemaal fit was, dus die heeft tijdens de training wel op me gelet en me ook aangeraden om niet al te fanatiek te doen, die eerste keer weer.
Bijna aan het eind van rondje 1 kwam die ook vragen hoe het ging, nou het viel echt niet mee.
Oefeningen die ik hiervoor met aardig wat gewicht kon, die kon ik nu amper zonder gewicht...
En vandaag dus ook mooi spierpijn, tsja, ik moet er wel wat voor over hebben, merk ik...

Morgenavond gaan we gewoon weer, weer lekker opbouwen.

Kwa eten, ik merk dat het voor mij werkt om als ik naar mijn werk ga, inderdaad de hele dag vooruit te plannen wat ik wil eten en dus ook te zorgen dat ik voldoende eten bij me heb.
Ik heb een buitendienstfunctie en at heel vaak onderweg als ik trek kreeg.
Nu houd ik me meer aan een schema met elke 2,5 a 3 uur sowieso iets eten, dus ik heb zo'n 6 eetmomenten per dag nu.
En ik zorg dan uiteraard dat ik ook van alles bij me heb, zodat ik niet op het moment dat ik iets zou moeten eten, moet gaan bedenken of ik ergens in de buurt ben van waar ik het zou kunnen halen. Ik sta dus 's morgens alvast fruit schoon te maken en hapklaar in een bakje te doen, zodat ik dat onderweg in de auto zo naar binnen kan werken en er niet tegenaan loop dat ik al autorijdend geen sinaasappel kan schillen, bv.
Voor mij werkt dat, omdat ik nu eigenlijk de hele dag door geen honger meer heb. En dus ook niet in de verleiding kom om dan, als ik toch echt wel heel erg trek krijg, te gaan snaaien of voor een vette hap val onderweg.
Maar het kostte in het begin wel moeite om op tijd, dus voor ik trek had al, een boterham of een stuk fruit te gaan eten. Op die manier eet ik in ieder geval ook niet te veel. Als ik wacht tot ik trek krijg, heb ik de neiging om te snel te gaan eten en dan ook teveel, omdat het even duurt voor je maag het seintje "verzadigd" naar je hersenen gestuurd heeft. Omdat ik nu een soort van "verzadigd blijf" gedurende de dag, kan ik ook echt kleinere porties gezond eten nemen en kan ik ineens heel goed van allerlei chips/worst verleidingen afblijven als ik 's middags thuis kom uit mijn werk.

En kwa avondeten hebben we eigenlijk vrij weinig aangepast. We koken altijd al vers, niet/nauwelijks uit pakjes/zakjes en zeer gevarieerd, enige wat ik voor mezelf heb aangepast en waar mijn man niet aan meedoet, is dat ik minder pasta/rijst/aardappels op mijn bord schep en dan juist wel meer groente, waar mijn man de verhouding houdt zoals we die altijd al hadden (maar hij doet fysiek werk en heeft ook gewoon wel wat brandstof in zijn lijf nodig na een dag buiten lopen/fietsen/sjouwen).

_Aine
Berichten: 781
Geregistreerd: 19-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 11:25

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 09-02-22 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

ItsMe2
Berichten: 3831
Geregistreerd: 02-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 13:49

Gisterochtend gewogen en mijn buikomvang gemeten. Even weer flink met de neus op de feiten gedrukt.
Omdat ik momenteel bij een voor mij nieuwe therapeut loop, voor mijn vermoeidheidsklachten, ga ik na overleg met haar, niet drastisch mijn eetpatroon omgooien, maar de focus op gezonde keuzes te leggen. En wel opletten op de bewerkte suikers. Natuurlijk wist ik het al, maar zij heeft het nog even heel goed benadrukt wat bewerkte suikers voor troep zijn.
Ik ga in ieder geval nu nog niet alle etiketten lezen. Zelfs in kipfilet als broodbeleg zit suiker.. maar wel de dingen zoals koek, snoep en frisdrank vermijden. En daarnaast voor brood en pasta de volkoren varianten kiezen.
Hopelijk behaal ik hier al wat winst. En ik houd de kcal bij :)

Pepperrr

Berichten: 8389
Geregistreerd: 28-07-16

Re: paardrijden en overgewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 14:37

Ik houd mijn gewicht niet elke week bij, word ik alleen maar gestresst van. Merkte vanochtend al wel dat ik makkelijker in mijn chaps pas. Zelfs met een spijkerbroek aan die een stuk dikker is dan mijn normale rijbroek :) Vanochtend lekker half uurtje gereden, en zo nog krantenwijk lopen/fietsen.

_Aine
Berichten: 781
Geregistreerd: 19-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 11:22

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 09-02-22 17:15, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34875
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 12:01

Wat goed!

Ik heb mijn kcal doel bijgesteld want het kroop toch heel langzaam iets omhoog. Ik wil er zeker 1.5 kilo af weer. Het blijft toch altijd work in progress.

Absolem

Berichten: 2772
Geregistreerd: 27-11-12

Re: paardrijden en overgewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 12:11

Zit hier nu stabiel al anderhalve week op de 69. Dus ik ga komende week er weer stevig tegen aan of ik weer een kilo kan zakken. En dan stabiel op de 68 kan blijven zitten voor een week. Ik heb best veel gegeten afgelopen twee dagen dus energie zat denk ik zo.

ItsMe2
Berichten: 3831
Geregistreerd: 02-12-07

Re: paardrijden en overgewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 20:50

Pepperr: fijn dat je chaps al losser zitten. Goed bezig!

Aine: Ook lekker bezig! Je eerste doel behaald, topper!!

SusanH: goed dat je het gelijk weer aanpakt! Toen in eenmaal 17,5kg was afgevallen en het na 1,5 jaar weer omhoog begon te kruipen, wou het maar niet lukken om de knop weer om te zetten. Gevolg: alle 17kg zitten er weer bij. Gelukkig ga ik mentaal nu stukken beter en lichamelijk ga ik wat kracht en conditie ook beetje bij beetje vooruit. En nu lukt het opletten ook stukken beter!

Absolem: plateaus zijn zo vervelend!!
Goed dat je door blijft zetten!

Ik ben inmiddels al 6 dagen zonder koek, snoep en frisdrank! En ook geen zoet broodbeleg meer. Dat is de eerste kleine stap. Daarnaast netjes kcal bijgehouden :). De eerste stappen in de goede richting. Zijn weer gezet :D

Afgelopen zaterdag gewogen en nog -1,4kg en dan heb ik mijn eerste kleine doel behaald. Ik hoop dat deze er eind van de maand af zijn :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34875
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 21:28

Ik ben nog niks afgevallen. Of ja....1 ons. Maar dat is bijna niks.

_Aine
Berichten: 781
Geregistreerd: 19-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 10:48

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 09-02-22 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34875
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 11:17

Nou of het er af gaat nog geen idee er zit nu juist weer 3 ons bij :+

Absolem

Berichten: 2772
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 11:41

SusanH schreef:
Nou of het er af gaat nog geen idee er zit nu juist weer 3 ons bij :+


Moet je toevallig ongesteld worden?

Ik houd altijd vreselijk veel vocht vast als ik weer bijna aan de beurt ben.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34875
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 11:43

Ik heb geen cyclus dus nee dat is het niet.