Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel! - deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 16:57

Helaas mag iedere idioot boeken uitbrengen. En hoeveel tegengeluid er ook zou zijn, veel jonge meiden luisteren daar niet naar omdat ze zich blindstaren op haar lichaam.
Zo zijn er ook genoeg diëten waarvan je met je gezonde verstand best weet dat het niet gezond kán zijn, maar toch zijn ze immens populair. Zelfs als mensen er ziek van worden, blijven veel mensen het verdedigen.

Josien_

Re: Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel! - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 17:09

Dat van Fajah is sowieso een beetje dubbel.
Ik heb er wel goede resultaten van gezien en je leest wel ervaringen van mensen dat ze echt vol zitten.
Daarnaast denk ik dat als je sommige voedingskeuzes anders maakt je echt wel voor dezelfde calorieën meer kunt eten.
Maar bij hoe zij het brengt gaan bij mij alle alarmbellen af. Dan denk ik toch dat het een crashdieet is.
Want ja, hoe kunnen dames die aan bikini fitness doen dan bijna 3000 Kcal eten wanneer ze bulken zonder direct moddervet te worden? Natuurlijk trainen ze, maar dat doet zij ook.
Ze zegt wel dat je met alleen letten op je voeding kan afslanken, maar vertelt er niet bij dat je echt fanatiek moet sporten zoals zij zelf om haar lichaam te krijgen.

Bente_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 17:17

Ja dubbel is het zeker, ik schrok voornamelijk van die hoeveelheid calorieën en gebrek aan kennis. Dat het werkt twijfel ik niet aan, maar op lange termijn kan het echt schade opleveren die de lezers van het boek niet verteld worden. Ook de laatste minuten hoe gepaniekeerd ze op dat eten reageerde. Snapte er niets van, ineens was de uitzending ook afgelopen. :')

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 17:30

Ik vind het ook heel erg weinig.. Helemaal als je ook aan sport doet.
Ik vind 1200 prima op een dag dat ik echt niets doe behalve op de bank liggen. Of als balansdag, maar dan nog is het erg weinig. Toen ik als 16 jarige begon met sporten en dieten at ik ook max 1200. Compleet geobsedeerd door calorieën := Daarna helemaal andere kant op geslagen. Nu probeer ik het weer gewoon op te pakken zonder obsessief ermee bezig te zijn :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 18:22

Ik vind de manier waarop zij predikt dat je je lichaam moet ondervoeden ook erg schadelijk. Nou moet ik heel eerlijk zijn en zeggen dat ik ook lang niet altijd aan mijn BMR kom, maar ik probeer er in ieder geval in de buurt te komen. Als ik sport zorg ik dat ik dat ook netjes opvang..

Vind het best wel angstaanjagend eigenlijk. Er is tegenwoordig zo veel informatie op het internet te krijgen en daarvan is zo veel informatie fout.. Ik zie hier op Bokt net iets te vaak super jonge meiden in afval-topics waar ze super nette lijstjes plaatsen en al een heel gezond gewicht hebben voor hun leeftijd, en daar schrik ik dan best van. Juist in de groei heeft je lichaam zo veel meer nodig en is het echt waardeloos om onder je onderhoud te gaan zitten.

Qua menstruatiecyclus ben ik op dit moment even compleet in de war omdat ik een paar weken terug een implanon heb laten zetten en ben gestopt met de pil. Ik was bang voor 3 maanden bloedverlies (kan heel goed gebeuren) maar ik ben nu twee weken ongesteld geweest waarvan eentje normaal en de ander alleen wat spotting/licht bloedverlies. Het is sinds vanmorgen weg *klopt af*.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 19:55

Mijn lijstje van vandaag, niet zo goed, maar vrijdag is vaak een dag waarop ik wat meer snoep.
O: twee boterhammen met zelfgemaakte kroosjesjam en appelstroop en een kop thee.
T: water.
L: drie boterhammen met kaas en tomaatjes, zelfgemaakte kroosjesjam en pasta, en water en een bekertje thee.
T: kop thee en een dik plak chocoladecake.
T: bak kakifruit.
A: drie scheppen knolselderijpuree en een halve scholfilet.
T: cola en een bakje chips.

B: paard gepoetst en wat gelopen op stal.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 20:06

ik kom maar weer eens binnenrollen..

Doordat ik vorig jaar met mijn gezondheid begon te stunten en moest wennen aan medicatie heeft mijn afvallen stilgelegen.. Geen kilo aangekomen, maar ook niet meer met afvallen bezig geweest..

dus vorig jaar jan> juni van 86 (of 84 pin mij er niet op vast) naar 74 kilo afgezakt..
En op dit moment 73.5..

Dus we pakken de draad weer op waar we zijn gebleven, mijn nieuwe doel is 65 kilo voor aanvang van mijn vakantie (half juni).

beweging vandaag, een opgepotte stal leeggetrokken (ruim 15 kruiwagens), schoongeschrobt en weer voorzien van vlas omdat mijn knollie toch de winter doorgaat brengen binnen.. dit jaar al een beetje winterhard geworden, hopelijk volgend jaar de hele winter buiten.. maar voor nu, hij is mij te schraal ondanks flink bijvoeren, en onze weide is zo'n waterballet dat hij straks met mok staat als hij nu niet naar binnen gaat.. dus even een maandje of twee weer lekker bijmesten en dan kan hij het land weer op.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 20:12

Welkom terug!

Hieronder het fragment van Fajah:
http://www.npo.nl/jinek/12-01-2017/KN_1 ... KN_6904843

Ik heb het weggeklikt. Wat een betweterig gezeur. Dat ze al begint met Eva afbranden omdat ze een (alcoholvrij!) biertje drinkt van misschien 80 kcal...

Ik vind het echt bizar dat je op zo'n manier met je lichaam kan bezig zijn. Als ik wil afvallen nuttig ik ook weinig kcal, maar het verschil is, ik sport er niet naast. En dat vind ik zo erg. En sporten en nauwelijks eten. Als Fajah wil afvallen eet ze rond de 1000 kcal per dag...

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 20:15

Ik zie mensen over die BMR vallen die Faya als 'normale verbranding noemt'.

Nu zit ze zeker aan de lage kant.. Maar het is de vraag wat de exacte doelgroep is en wat de gemiddelde lengte van die groep is..

Ik ben maar 163, op dit moment 73 kilo, 39 jaar... mijn BMR is maar 1482..
Maar als je even uitgaat van wat mensen normaal vinden voor mijn lengte (kan bij mij niet, daar heb ik teveel spier voor), maar dan hoor je dus 55-58 kilo als heel normaal gewicht.. komt ook overeen met een normale bmi.. als ik met mijn 39 jaar en 1.63m 57 kilo zou wegen, dan is mijn BMR nog maar 1319.. Zou ik 60 zijn, dan is mijn bmr nog maar schrik niet 1221..

En hoe actief is de gemiddelde Nederlander tegenwoordig nog echt?

Ik denk dat ze zeker te laag zit. Maar het '2000 voor vrouwen' dat geld echt niet zondermeer voor iedereen denk ik.. Ik denk dat menig vrouw er verstandiger aan doet rond de 1600 te eten gemiddeld genomen, en dan extra als je een fysieke baan hebt, of drukke bezigheden sport, of wanneer je ongewild afvalt.. dus vanuit BMR verder tellen, ipv vanaf 2000 terug.. want dan hebben velen het al naar binnengesmikkeld en moet je het later dus ergens 'terugverdienen' wat veel lastiger is, dan even halthouden bij +/- BMR en dan kijken of en hoeveel je extra nodig hebt

ik zit gemiddeld rond de 1500-1600 kcal... ik val niets af, maar ik kom ook niets bij met matig gemiddelde beweging

Neemt niet weg dat Faya niet helemaal goed snik is als het op afvallen/dieet aankomt..
maar de waarheid ligt voor velen wel ergens ertussen in, ipv 2000+

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 20:19

Als ik 1600 blijf eten blijf ik wel licht afvallen, en met mijn figuur hoeft dat eigenlijk niet meer. Ik zou als vrouw eerder 1800-1900 aanhouden. Maar goed, het wisselt dus heel erg wat voor bouw je precies hebt en hoeveel je beweegt. Ik vind Fajah's gezicht ook behoorlijk ingevallen als ik eerlijk ben. Ze ziet er niet echt gezond uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 20:24

Niemand zegt toch ook dat 2000 voor vrouwen correct is? Imo klopt het ongeveer dat veel vrouwen dit aan moeten houden om op gewicht te blijven bij gemiddelde beweging maar het is ook maar een gemiddelde.

Een bmr van 1000 lijkt me al stug, en zij sport er ook nog eens een hele hoop bij, of zegt iig dat mensen dat moeten doen. Dat is echt je lichaam zichzelf laten aanvallen en wachten op problemen

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 20:39

Emmaa_ schreef:
Niemand zegt toch ook dat 2000 voor vrouwen correct is? Imo klopt het ongeveer dat veel vrouwen dit aan moeten houden om op gewicht te blijven bij gemiddelde beweging maar het is ook maar een gemiddelde.

Een bmr van 1000 lijkt me al stug, en zij sport er ook nog eens een hele hoop bij, of zegt iig dat mensen dat moeten doen. Dat is echt je lichaam zichzelf laten aanvallen en wachten op problemen

bmr van 1000 lijkt mij ook pure onzin..

dan moet je 1.40 zijn, 40 kilo en 60 jaar of zo :')

volgens mij hield ze dat aan om af te vallen, wat ik ook waanzin vind, dat is gewoon een honger dieet.

de 2000 voor vrouwen is het algemene advies dat gegeven wordt.. Maar met de inactieve leeftstijl die de moderne mens erop na houd tegenwoordig denk ik dat daar de plank vaak wordt misgeslagen. Daarnaast is vooral voor de mensen die snel overgewicht hebben, waaronder ikzelf, goed calorieën tellen, maar vooral alles, nog een hele kunst :') ... want dat bakje koffie met suiker en melk wordt al snel vergeten (en vergeet dat een aantal keer en je zit er een paar honderd naast)..

daarom denk ik dat het an sich niet onverstandig is, voor die mensen die snel overgewicht hebben, om te mikken op bmr en daarnaast de overweging te maken of ze nog echt extra brandstof nodig hebben.. Vanaf BMR iets erbij is geen kunst... 2000 wegeten en dan bedenken dat dat teveel was, is te laat

voor mij geldt bijvoorbeeld, dat ik geen grote eter ben (en weinig koolhydraten in de avondmaaltijd), hierdoor heb ik s avonds laat nog wel eens trek.. Normaal pakte ik dan gewoon iets uit de koelkast.. dat heb ik aangepast naar een boterhammetje smeren.. en later om even na te denken of ik voldoende actief ben geweest om die boterham extra ook 'te verantwoorden'. Door dat soort extraatjes alleen te pakken wanneer ik ook die dag gemiddeld of bovengemiddeld actief te zijn geweest, ben ik keurig op gewicht gebleven.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 20:43

Elena, iemand die nauwelijks actief is heeft toch al een activiteit van 30-50% van zijn BMR. Dus bij een BMR van 1400kcal is dat al 400-700kcal per dag. Aan die 2000kom je dus vrij makkelijk. 2000 is dan ook vastgesteld voor inactieve mensen van een gemiddelde leeftijd.

En je voorbeeld van iemand van 60 is mooi, maar dat is niet echt de doelgroep waar we het over hebben dus m.i. Niet echt van toepassing...

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 20:55

ah ok secricible, ik wist niet hoeveel procent van BMR bij weinig activiteit alsnog verbruikt wordt, dat is dan meer dan wat ik zou denken (bij mij kom ik dan nog niet aan de 2000 op niet actieve dagen overigens, maar velen zullen er dan wel aan komen).

klopt dat we hier geen doelgroep zijn van die leeftijd, maar ik denk dat 'wij' als bokkers (met uitzondering van mij, want ik neig naar een luie inactieve donder als ik niet oppas), een wat andere manier van leven hebben, dan de mensen die een dieetboek nodig hebben over het algemeen toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 20:59

Je hebt een dieetboek en een dieetboek he. Ik heb eens door haar boek gebladerd en ik vond het meer een autobiografisch boek dan echt een dieetmethode.

En het zou je denk ik verbazen. Vooral het grijze gebied. Ik heb geen morbide obesitas maar moet wel afvallen, en zo denk ik heel veel mensen (ook paardenmensen).

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 21:01

Ik bedoel meer dat iemand van 60 over het algemeen geen boek als dat van fajah laurens zal pakken maar sneller bijvoorbeeld sonja bakker, shakes of een ander dieet eat puur focussed op eten zal kiezen. Fajah laurens is echt gericht op de jongere dames, net als de bbg e.d. dat zijn.

Bente_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 21:04

Iedereen is natuurlijk anders, ieders lichaamsbouw is anders en iedereen heeft een ander doel. Maar ik denk dat we het er allemaal over eens zijn dat Fajah zichzelf met 1000-1200 kcal en een actieve leefstijl (sporten) gewoon uithongerd. :n

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 21:12

Ik heb net een fragment bij RTL boulevard gezien, maar echt verstandig is het niet nee om dit aan te raden. Daarbij eigenlijk wel een aansluitende vraag:

Welke boeken/sites zijn er wel aan te raden of gebruiken jullie? Ik heb vooral moeite met een dagschema op te stellen en de hoeveelheid kcal op een dag af te stemmen. Ik kan 'sochtends wel bedenken dat iets een goed plan is, maar er halverwege op de dag (met behulp van MFP bijv) achterkomen dat er nog maar heel weinig kcal overblijven :')

Iets meer sturing met een weekprogramma of recepten speciaal voor lunch of de hele dag zoek ik.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 21:14

Ik ken Fajah en haar methode niet. En als ik jullie berichten zo lees, houd ik dat graag zo :D.

Ondanks de drukke tijd voor school, gaat het eten vandaag goed! :)
Nu weer vast houden dit patroon!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 21:27

Aight schreef:
Ik heb net een fragment bij RTL boulevard gezien, maar echt verstandig is het niet nee om dit aan te raden. Daarbij eigenlijk wel een aansluitende vraag:

Welke boeken/sites zijn er wel aan te raden of gebruiken jullie? Ik heb vooral moeite met een dagschema op te stellen en de hoeveelheid kcal op een dag af te stemmen. Ik kan 'sochtends wel bedenken dat iets een goed plan is, maar er halverwege op de dag (met behulp van MFP bijv) achterkomen dat er nog maar heel weinig kcal overblijven :')

Iets meer sturing met een weekprogramma of recepten speciaal voor lunch of de hele dag zoek ik.

Een deel kun je opvangen door een basismenu voor jezelf te maken of je dagmenu al in de ochtend (of de dag ervoor) in te vullen. Dat is voor een deel ook vaardigheid en inzicht krijgen. Daar gaat een menu je niet bij helpen want juist dat inzicht is wat er voor zorgt dat je op lange termijn betere keuzes maakt. Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk, maar ik zou je willen aansporen door die "zure" appel heen te bijten.
Qua kennis is het boek "eten als een expert" erg goed. Daar staan ook recepten in. Verder gebruik ik zelf veel recepten gewoon van internet en die pas ik eventueel zo aan dat ze passen.

_Caitlinnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 10:41

Ja inderdaad, dat doe ik ook :)
Een dag van te voren al alles invullen en afwegen . Ik weeg alles super netjes en correct af maar dat is een keuze. Dat hoeft natuurlijk niet persee in MFP staan wel goede gemiddelde porties.
Dan weet je precies wat je kunt eten en hoef je dat niet nog op de dag zelf in te vullen.
zo kun je ook goed kijken naar je eiwit, koolhydraten en vet.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 11:43

Ik bedenk ook over het algemeen de dag daarvoor of de ochtend zelf mijn menu's. Met name ontbijt, lunch, avondeten. En dan kijk ik wat er overblijft aan kcal voor tussendoortjes. Af en toe pas ik wat aan door de dag heen. Als ik bijvoorbeeld na de lunch heel veel honger krijg dan eet ik toch iets wat ik niet heb berekend, dan zorg ik dat ik met het avondeten wat minder aardappels/rijst/pasta eet. Op deze manier kun je alles goed afstemmen.

Bente_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 12:53

Ik weeg ook alles nauwkeurig af en zet het dan in MFP. Meestal plan ik een avond van te voren en bereid ik alles, dat voor te bereiden valt, voor! Werkt voor mij top! Vandaag een lekker weekendje lijstje maar binnen mijn kcal :D

O: smoothie van banaan, blauwe bes, spinazie en havermout
O2: 165 gram Skyr met blauwe bessen en honing (1 gram hahah ik dacht dat ik er minstens 5 gram op zou doen maar honing weegt blijkbaar niet zo veel :'))
T: m&m cookie (102 kcal)
L: 2 Meergranen boterhammen met een gebakken ei en 15 gram belegen kaas
T: clean protein reep (185 kcal) en 2 volkoren cracottes met ossenworst
A: bloemkoolpizza met tomatenpuree, spinazie, champignon en geitenkaas
T: 150 gram Optimel Griekse stijl framboos en nog een m&m cookie

1700 kcal-104-197-43

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 13:01

Hier hetzelfde. Ik plan alles van tevoren en zorg dat ik altijd gezonde tussendoortjes bij me en klaar heb.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 13:52

Morgen wordt de lunch goed gevulde kippensoep met een (of 2) afbak broodjes. Heeft iemand van jullie nog een idee voor gezond beleg op deze broodjes? :o