GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Essie73Jarig
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 22:24

Suzanne F. schreef:
Essie73 schreef:
Dank je.
Heb je dat nu niet meer? Of ben je klaar met je traject?

Ik ben al sinds juli vorig jaar klaar. Toen kwam de maintenance fase en die is veel lastiger kan ik je zeggen. Ik was afgebouwd naar 15 klikjes Ozempic maar dat bleek deze winter toch echt heel erg zwaar. Toen ben ik weer opgehoogd en nu ga ik weer terug. Ik denk dat ik het beter doe in het voorjaar/zomer dan in de winter. Dus we gaan het zien. Gewicht blijft netjes op zich, redelijk stabiel.

Fijn dat je al op gewicht bent en blijft. Knap hoor.
Denk idd dat zomers makkelijker is. Dan eet je over het algemeen wat lichter.

F_Orumster

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 23:24

Ik denk dat ik ga overstappen naar ozempic. Ik lijk niet af te vallen van Mounjaro, maar geniet wel van andere voordelen (geen foodnoise, geen suikerdips, eetstoornis onderdrukkend). Ik denk / wil proberen of ozempic me die voordelen ook geeft.

Welke ozempic dosis zal ik naar overstappen? Ik spuit nu 3mg Mounjaro. (Bij hoger vind ik het lastig om nog te blijven eten en viel daar ook niet mee af). Welke pen en dosis zal ik gaan kiezen?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 07:08

Ik weet niet of Ozempic je dan beter zou kunnen helpen dan Mounjaro. En de dosis waar naar je moet overstappen zou ik niet zomaar experimenteren. Ik verwacht zelfs dat je gewoon de opbouw moet doen die staat voorgeschreven. Het is namelijk een andere GLP-1 (semaglutide en Mounjaro is Tirzepatide).
Dus overleg met je arts of begeleider of waar je het haalt.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 07:10

Ik gebruikte de maximale dosis saxenda, en bij overstap naar mounjaro moest ik indd gewoon weer beneden aan beginnen. Laagste dosis

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 08:23

Dat klinkt ook wel logisch , Dank!.

@Suzanne, Ik verwacht niet dat ik met ozempic wel zal afvallen, de hoop dat dat mbv Mounjaro/glp bij mij gaat gebeuren heb ik opgegeven. Maar het stabielere en rustige vind ik erg fijn, als ozempic dat ook al geeft dan zou dat voldoende kunnen zijn .

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 08:48

Ik blijf het bijzonder vinden dat GLP-1 voor sommige mensen niks tot weinig doet.
Gomir: Weet jij waar dat aan ligt? Hoe kan dat dan?

Hier in het topic zie je ook van alle categorieën wat terug. Mensen die niet of weinig reageren, mensen die er gewoon goed op reageren en de extreem fast responders die er extreem goed op reageren. En in goed bedoel ik dan met name gewichtsverlies.

Fenneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 11:41

Sodera schreef:
Hoe snel merkten jullie effect van je eerste prik?
Ik heb zondagochtend mijn eerste spuit Mounjaro gezet, nog geen last van bijwerkingen maar merk ook nog niet zo veel op mijn hongergevoel. Gister overdag niet echt honger maar s avonds toch wel en ook echt een suikerdipje, die heb ik eigenlijk nooit.
Normaal wil ik altijd veel te snel en veel, nu wrs ook hoor! Maar was wel benieuwd.

Ik heb zaterdagavond voor het eerst gespoten ook mounjaro. 1e dag was ik in de achtergrond wat misselijk en niet echt een honger gevoel. Mijn “trek” is echt heel veel minder maar merk nu na 3/4 dagen dat ik wel steeds vaker “trek” krijg, maar dan heb ik niet de behoefte om echt te snaaien. Met een handje snoeptomaatjes of komkommer ben ik ook tevreden. Maar ben wel heel benieuwd hoe de honger weer gaat zijn tegen de tijd dat ik weer ga spuiten.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 11:57

Ik merk ook heel snel de verminderde eetlust. En pas op de laatste dag, voor het spuiten, merk ik dat er meer eetlust is/het 4u in de middag-momentje.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 12:01

Ik merkte na de eerste spuit ook heel snel verandering. Inmiddels lijkt mijn lichaam wat gewend en heb ik niet meer de hele dag schreeuwende honger maar gewoon gezonde trek op de juiste momenten.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 12:18

Ik vind het lastig in te schatten wat het wel of niet is. Ik ben ook deze week weg voor mijn werk, wat maakt dat mijn normale eetpatroon sowieso op de kop zit en honger deze weken raar valt omdat ik bewust wat kleiner ontbijt omdat lunch & diner groot zijn enzo.

Ga het volgende week thuis wel weer zien. Had vooral maandag wel echt profijt; normaal als ik om 4 uur op moet om naar het vliegveld te gaan ben ik moe en zin in zoet. Dat had ik iig helemaal niet.

We gaan maar gewoon door iig!

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 13:32

Ik ben vanochtend even bij mijn huisarts binnen gewandeld. Helaas weigeren zij het voor te schrijven en houden zich strikt aan de richtlijnen. Eerst een jaar een GLI volgen. En bewijzen dat je niet zonder kan.

Ze raadde me aan dat traject vooral niet in te gaan als ik al zover ben.
En vooral terug te komen als de richtlijn veranderd. Ook als ik dan al op gewicht ben en het in lage dosering wil blijven gebruiken.

Ze noteert het wel in mijn dossier zodat het in ieder geval bekend is

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 14:09

Jokonootje schreef:
Ik ben vanochtend even bij mijn huisarts binnen gewandeld. Helaas weigeren zij het voor te schrijven en houden zich strikt aan de richtlijnen. Eerst een jaar een GLI volgen. En bewijzen dat je niet zonder kan.

Ze raadde me aan dat traject vooral niet in te gaan als ik al zover ben.
En vooral terug te komen als de richtlijn veranderd. Ook als ik dan al op gewicht ben en het in lage dosering wil blijven gebruiken.

Ze noteert het wel in mijn dossier zodat het in ieder geval bekend is

Vervelend zeg, de mijne zei het zelfde al zou ik wel metformine mogen, wat eigenlijk ook voor diabeten is, echter zou ik dat dan wel mogen omdat dat vaker wordt voor geschreven in combinatie met mijn anti psychotica en antidepressie medicatie.

Maar ozempic wilde ze niet doen zonder GLI traject.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 15:08

Ik heb trouwens het GLI traject gedaan en werd nog steeds niet voorgeschreven

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 16:04

Nou dat is stom zeg, Manic!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 16:25

Dat is wrang! Wat is de motivatie daarachter?

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 16:45

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 16:54

Het kwam er op neer dat ze er gewoon niet achter staan en het praktijk breed niet willen voorschrijven. Ik kwam al nooit bij de huisarts en nu al helemaal niet meer.

Annemiek73

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 16:58

fjordjes schreef:
Dit gaat over dat nieuwe middel wat is vervangen wat eerst saxenda was en dat veel mensen er op reageren met klachten

https://vm.tiktok.com/ZGdu436fj/

Na contact met de verzekering, apotheker en huisarts is er voor mij vandaag met medische noodzaak een recept voor Saxenda naar de apotheek gegaan. Nu maar hopen dat ik daar ook krijg.

Ennasuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 19:56

Essie73 schreef:
Het echte honger gevoel verdween al vrij snel. Geloof de volgende dag. Inmiddels moet ik opletten dat ik niet vergeet te eten. Het is niet dat ik de hele dag een vol gevoel heb, maar het komt omdat glucose stabiel blijft.
Helaas heb ik dit maar van zondag t/m woensdag. Donderdags en vrijdags merk ik dat de werking al weer afneemt. Ik prik dus op zaterdag.

Ik ben nu 6 weken bezig en 7,8 kg afgevallen. Super blij mee.

Wauw wat ga je hard! Wat heerlijk

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 21:22

Ik ben 7 mrt begonnen.
2.5 mg mounjaro.

Nu 18 dgn verder. 4 kilo lichter.

Ik drink 2 ltr water. En eet minder. Maar wel gezond. 100-150 gr eiwit p dg. En 1400 cal per dag.

En gelijk al veel minder honger gevoel.

Lioren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 21:28

Gisteren was weer weeg- en prikdag, 3,6kg afgevallen na 3 weken. Mijn doel is om in totaal 13 kilo af te vallen, dus er is al een goed begin gemaakt. De levering van de nieuwe spuitpen stond voor volgende week gepland, maar die heb ik een week vooruit geschoven want er zit zeker nog een injectie van 0,25 in mijn huidige spuitpen (ik denk zelfs wel twee).

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 02:56

Wat goed allemaal!! Fijn he *\o/*

Ik ben ongesteld en zit in een reeks nachten ( vaak hou ik dan wel vocht vast omdat je hele ritme omgegooid wordt) maar ik was vanmiddag mijn laagste ooit. Oke niet ooit natuurlijk maar zeker sinds ik denk wel 10 jaar !!

Lioren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 07:36

Dat geeft een goed gevoel Jester!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 11:56

Vraagje,

Ik merk dat ik in mijn hoofd de hele dag bezig ben met voeding en afvallen enz enz en ik val geen kilo af.
(is al 2 jaar zo, echt heel erg)

Is het ook waar dat het rust in je hoofd geeft? Ik wordt echt gek van mezelf momenteel, heb morgen al een afspraak bij de HA hiervoor want het is niet leuk meer en ik wil er niet aan onderdoor gaan.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 14:04

Mando schreef:
Vraagje,

Ik merk dat ik in mijn hoofd de hele dag bezig ben met voeding en afvallen enz enz en ik val geen kilo af.
(is al 2 jaar zo, echt heel erg)

Is het ook waar dat het rust in je hoofd geeft? Ik wordt echt gek van mezelf momenteel, heb morgen al een afspraak bij de HA hiervoor want het is niet leuk meer en ik wil er niet aan onderdoor gaan.

Hoi Mando. Jazeker geeft het rust. Ik had altijd het gevoel dat ik weer iets moest pakken, ook als ik net gegeten had. En meestal waren dat niet de gezonde dingen. Dat gevoel heb ik nu niet meer. Ik moet zeggen dat ik best nog wel eens kan snacken en snoepen. maar dat is dan beperkt.
In de avond snack ik eigenlijk helemaal niet meer.