Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fenn

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 13:04

Knap SV!

succes met puzzelen Leoni. Je komt er vast uit!

Hier een dipje, moe van werk, keelpijn, hoofdpijn, beetje ziek. Vanavond lopen ook afgezegd, wat verstandig, maar stom voelt. Hopelijk kom ik snel ook weer in de flow.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 13:58

Balen Fenn.
Ik heb mijn loop ook overgeslagen vandaag. Ik werd vanmorgen wakker en normaal heb ik altijd zin om dan te gaan lopen en vanmorgen schreeuwde alles in me 'NEE', dus ik heb ernaar geluisterd.
Ben een muur aan het verven en dan ga ik komend weekend wel weer lekker lopen.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 15:04

Hahaha dat vind ik wel grappig om te lezen SV. Ik vraag me ook regelmatig af hoeveel waarde we aan zo'n HRV moeten hechten.
Soms staat die sky-high en dat moet je er niet aan denken dat je ook maar íets zou moeten doen, en soms staat die laag en dan kun je net als jij nu gewoon superfijn presteren.
Fijn dat je zo lekker (en ver!) gelopen hebt en heerlijk dat al je hoogte-inspanningen nu beloond worden.

Komt snel dichterbij nu de marathon, worden jullie al een beetje zenuwachtig?
Ik had dat altijd wel zo vlak voor een wedstrijd (en dat was niet eens een hele marathon)
Ik hoop dat jullie pijntjes straks allemaal verdwenen zijn.

Mijn onderrug gaat goed, kneuzing is gelukkig net boven mijn stuitje (en ik weet uit ervaring hoe lang je daar last van kunt hebben). Heb gisteren het hardlopen maar wel een keer overgeslagen, maar verwacht morgen wel weer gewoon te kunnen lopen. Ik heb geluk gehad (ben nogal een brokkenpiloot).

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-25 15:35

BusyMissy, ik heb deze lage HRV nu al maanden, ik voel me ook echt wel vermoeider dan daarvoor. Ik denk dat het te maken heeft met de overgang die er over een paar jaar aan komt.

Fijn dat het goed gaat met je onderrug.

Ik ben ook zo benieuwd hoe iedereen het gaat doen hier komend weekend! Keihard voor getraind en naartoe geleefd allemaal en ik hoop echt dat jullie een fijne marathonbeleving hebben en het meevalt met de warmte.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 15:44

Wauw wat lekker gelopen SV!

Die lage HRV heb ik ook vaak, klopt niet altijd inderdaad.

De zenuwen nemen wel toe ja. Vanochtend op werk een herdenkingsdienst gehad dus dat was wel even heftig. Kwamen ook heel veel oud collega’s dus dat is wel weer ‘leuk ‘ aan zoiets.

Morgen heb ik vrijgenomen, ga m’n startnummer alvast halen zodat ik zaterdag lekker rustig aan kan doen.
En morgenochtend nog een loopje.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 16:01

Wauw SV jij zit gewoon op 21?! Ik wist niet eens dat hij zo laag kon zijn! Bijzonder is dat dat het zoveel kan verschillen bij mensen he en dat iedereen met zijn eigen HRV functioneert.

En je mag zeker trots zijn op jezelf. Wat een fijne afstand en tempo :D . En zonder dipjes ofzo nou dan heb je lekker gewerkt hoor. Heerlijk.
Even een opsteker en dat na zo een lange werkdag. :evaw: HRV en Garmin.

Hahaha goof als ik mag kiezen tussen hardlopen en verven ga ik toch echt liever hardlopen _O- Maar goed bezig hoor! Luisteren naar je lijf EN productief geweest.

Ah gelukkig lijkt het mee e vallen busymissy.
Ik ben stik nerveus. Kan het mentaal wel goed af laten vloeien maar werk wel dat er veel spanning in mijn lichaam zit.

Vrij nemen kan ik helaas niet in mijn nieuwe baan (anders had ik sowieso maandag vrij genomen!) maar ik werk morgen maar een halve dag. Dan ga ik alles inpakken en bij elkaar zoeken. Nog één rondje lopen en dan zaterdag mijn dochtertje naar mijn moeder brengen en op naar Rotterdam. Startnummer ophalen, sfeer proeven en ik slaap in Hendrik-ido. Laat het maar zondag 10:14 zijn nu *\o/*

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-25 16:43

Leonie mijn HRV zat begin vorig jaar en daarvoor eigenlijk nooit onder de 40, was gemiddeld 60 ofzo.
Maar nu dus dit de hele tijd, terwijl mijn slaap goed is en ik ook al lang weinig stress heb. Mijn bodybattery laadt ook weinig op 's nachts, meestal maar 30 punten, dus die is in geen maanden boven de 80 geweest. Rusthartslag was altijd iets van 42 en sinds dit gebeuren is het rond de 56. Echt vreemd.
Maar zoals ik al zei, ik denk dat het peri menopauze is. Of een fout in mijn horloge, of ik moet met pensioen omdat mijn werk teveel energie kost :').
Ik doe het er maar mee.

Die spanning valt vast van je af na de eerste kilometer!

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 16:50

O dat is laag ja!

Mijn HRV is rond de 70, onder de 70 schiet ie in oranje. Vannacht was ie 73.

Ja dat is balen Leonie. Ik had al heel lang geen vrij meer gehad dus heb het soort van opgeëist haha. Werk al 40u dus dat beetje rust morgen is wel lekker.
Maandag heb ik m’n eerste parttime dag want vanaf nu werk ik 36u, om de week op maandag vrij. Wat een luxe, kan me niet herinneren wanneer ik een parttime dag had haha. Ja een hele tijd toen de kids klein waren woensdagmiddag vrij en later met continu rooster ma en wo tot 14u gewerkt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 19:58

Mijn hrv is rond de 37, dat is normaal. Dus er zit echt verschil in tussen de personen.

De laatste weken slaap ik volgens Garmin slecht, maar merk het zelf niet zo.

Hier vanavond wederom geen hardlopen, dit keer kwam er iemand langs om mijn cv te fixen. Ik stook al sinds 2008 of 2009 enorm veel gas, inmiddels is de woning waar mogelijk geisoleerd, maar het verbruik blijft abnormaal hoog. Alleen als ik dus mijn huis niet boven de 15 a 16 graden stook is m'n gasverbruik 'normaal'. Heb mijn cv toen laten installeren door een erkend installateur (oude cv met waakvlam er uit, die zat er in toen ik de woning kocht), nieuwe Intergas HR ketel er in. In de winter wordt mijn woning niet warmer dan 17.5 graad, de cv ketel blijft maar branden dan. Heb er meerdere keren naar gevraagd, onderhoudscontract bij Energiewacht. Maar nee, men weet het niet, de ketel moet makkelijk mijn woning kunnen verwarmen. Er was niets mis mee, de radiatoren zouden het aan kunnen, enz. En toch wordt het niet warm. Ik ben er inmiddels aan gewend, dus voor mij is 16 graden prima. Maar anderen vinden het koud.
Totdat de gemeente met een actie kwam om de cv waterzijdig in te regelen, dit kon gratis. Nou kom maar langs dan. En dat waterzijdig inregelen ging dus niet. De aanvoer en retour van de ketel zijn omgedraaid. Oftewel, het warme water komt direct terug in de ketel i.p.v. geheel door de radiatoren te gaan. En daar ben je dan meer dan 15 jaar mee verder. Hopelijk verbruik ik komende winter dus flink minder. Voor nu gaat de cv niet meer aan, het is al april immers.
Dus een nuttige training zeggen we dan maar, ben wel 10 keer naar de zolder geweest om de leidingen te ontluchten. ;)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 20:03

Ik lees overal dat een HRV onder de 50 niet zo goed is. :=

Maar mijne is 49-65. Maar ik ben ook niet heel fit ofzo nu.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-25 20:33

Nee dat klopt, mijne is al maanden zo laag.. maar moet ik daar nou mee naar de dokter vraag ik me wel eens af. Die zal wel zeggen rust nemen.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 21:44

Mijn hrv is tussen de 39-50, dus ook wel laag vergeleken met sommige anderen hier.

Moet zeggen dat die meer wintersport vorige week echt tot in het rood was gedaald, 28 ofzo zelfs. Hij krabbelt nu wel weer een beetje omhoog en zit bijna weer in het groen. Moet zeggen ik ben ook echt nog steeds heel moe ook, dus misschien zegt het toch iets die hrv

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 21:49

Mijn gemiddelde is inmiddels weer een tijd 55 (het was enkele maanden terug rond de 30). Vannacht was het 61, dus wat hoger. Toch gek dat ik vanmorgen wakker werd en alles 'nee' riep, terwijl ik ook met een slaapscore van 90 en body battery van 94 in theorie hartstikke fit moest zijn vandaag _O-

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 21:54

Wat bijzonder dat HRV zo persoonlijk is. Je zou verwachten dat dit net als rust hartslag aardig overeenkomt? Qua conditie weet ik 100% zeker dat 90% van de mensen in dit topic fitter is dan ik, maar blijkbaar hebben sommigen wel een veel lager HRV?

Ik merk zelf dat hij daalt als ik niet fit ben (of een paar wijntjes teveel had :D ) maar mijn “normaal” ligt tussen de 64-98. Is er wetenschappelijke consensus over wat normaal, gezond, of acceptabel is?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 22:04

MarlindeRooz schreef:
Ik lees overal dat een HRV onder de 50 niet zo goed is. :=

Maar mijne is 49-65. Maar ik ben ook niet heel fit ofzo nu.

Het is heel persoonlijk. Dus de waarde an sich zegt niets. Dat verschilt echt enorm van persoon tot persoon.

Bij mij zit die van 37 tot 42 ofzo in het groen. Wisselt was met de maancyclus, of als ik slecht slaap. Maar zelfs na de marathon bleef die groen, terwijl ik in de aanloop naar de marathon hem wel eens hoger had en dan oranje.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 22:25

Heel gek ja dat het zo wisselt per persoon. Bij mij springt ie in oranje bij 70 en rood bij 67.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 23:20

HRV zegt ook weinig tot niets over je conditie, het gaat meer over het aanpassingsvermogen van je hart van stressvolle situaties naar ontspanning/herstel. Het is een indicator van hoe goed je autonome zenuwstelsel werkt, het schakelen tussen je sympatische (actief) en parasympatisch zenuwstelsel (rust). Dus hoe meer variatie (hogere HRV) in tijd tussen hartslagen, hoe beter, want dat betekent dat je hart zich makkelijk kan aanpassen van actie naar herstel en andersom. Hoe lager, hoe minder goed het kan schakelen en eigenlijk zit je systeem dan vast in het sympatische zenuwstelsel, je staat dus continu 'aan' en je krijgt niet genoeg hersteltijd (mentaal en fysiek). Even een dip is niet gek, maar langdurig ongebalanceerd duidt meestal wel op chronische stress, slaaptekort of overbelasting. Het wordt vooral beïnvloed door je slaapkwaliteit, stress, voeding en hydratatie, beweging en fysieke belasting, ziekte, leeftijd en genetica. Dat is ook wat het zo persoonlijk maakt.

Dus nee, er is geen wetenschappelijke consensus over wat normaal is, iedereen heeft daarin een eigen range. Wel is er op basis van leeftijden een gemiddelde range die ze vaak zien, daarin zie je ook de afname van HRV met de leeftijd, maar die waarden zeggen dus nog steeds weinig over persoonlijke waarden. Die gemiddelden geven bij 20-29 jaar een range van 55-105 ms, 30-39 jaar 50-100 ms, 40-49 jaar 40-90 ms, 50-59 35-80 ms en boven de 60 25-75 ms.

SV, ik vind jouw HRV ook wel heel flauw, want die baseline verspringt telkens waardoor het de ene dag wel in balans is en de andere niet. Maar jeetje, wat lekker gelopen zeg! Fijn dat je resultaat merkt van je harde trainen.

Beterschap Fenn!

Goof, goed naar je lichaam geluisterd.

BusyMissy, fijn dat het mee lijkt te vallen! Hopelijk kan je morgen weer lekker lopen.

Leonie en Samantha, nu kan het aftellen echt beginnen, spannend hoor!

Mijn HRV lijkt vooral heel erg beïnvloed te worden door mijn menstruatie, de dagen ervoor daalt hij opeens als een malle, is dan tijdens mijn menstruatie ongebalanceerd en schiet dan weer helemaal omhoog. En zo voelt het fysiek ook, ik stort in voor een paar dagen en opeens gaat het weer.

Vandaag niet gerend, wel een uur gewandeld bij Rheden met mijn paardenvriendje Mano en met mijn moeder bij haar nieuwe huisje wezen kijken en opmeten, ze gaat in Laag-Soeren wonen en dat vind ik echt niet vervelend, want vanaf daar ren je zo de veluwe op! O:) En daarna mocht ik 22 grote pakken laminaat van de gamma naar de auto en van de auto naar huis sjouwen, dus dat was ook wel een workout op zich. :')

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 07:57

De baseline verschuift inderdaad continu. Ik val dus volgens die tabellen gewoon in een goede waarde, maar Garmin vindt dat ook. Vannacht was 43, en ook groen zag ik toevallig.
Maar heb ook wel eens gehad dat 43 oranje was.
Met 33 heb ik wel eens 'overbelast' en dus rood gehad. Maar ik merkte echt 0,0 verschil met trainen ofzo. Dat is bij mij echt of ik goed geslapen heb of niet, of verkouden ben of niet, de hrv zegt bij mij niets over belastbaarheid. Verkoudheden en daardoor benauwdheid, die beinvloeden prestaties echt merkbaar in negatieve zin.

Het is een beetje net als VO2 max, die is ook maar beperkt trainbaar, maar dus nog wel iets trainbaar waar hrv dat totaal niet is. Als je een hrv van matig hebt kan het nog steeds zo zijn dat je conditie uitstekend is. Of andersom.

Hier gisteren nog even naar het zwembad geweest, was meer een keuveluurtje dan een trainuurtje. Heb echt weinig gedaan.

En nu lekt dus de CV :( GRRR. Dus dit is nog erger zeg maar dan een cv die verkeerdom aangesloten is. Want mijn cv bijvullen is niet iets wat je eventjes doet, dat is echt 1.5 uur werk, dus voor mij niet zomaar even te doen.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 09:07

Goof wat een knappe tempo training heb je gedaan, als ik die snelheid zie die je moest halen denk ik alleen maar :oo
En goed dat je naar je lichaam hebt geluisterd en je loop hebt overgeslagen, naar je lichaam luisteren is belangrijk.

Supervixen wat een aparte foto zo van die vliegtuig strepen. En lekker gelopen toch ook , fijn dat je weer in je flow zat/zit en je niet naar je hrv hebt gekeken daarin. Groot gelijk dat je trots bent op jezelf, wat een afstand ook!

Leonie nog de laatste loopjes en trainingen.
Ik heb geen ervaring met broekjes en kwaliteit, maar zou dit iets zijn?
https://www.decathlon.nl/p/2-in-1-hardl ... R-p-325867

Samantha ook nog de laatste loopjes en fysio.

Eef_Bam ik hoop dat je enkels meevallen, komt vast goed!

Suliko ik snap wel dat die trail veel duurder is qua inschrijven met de resue etc. Je hebt er weer een heerlijke week opzitten volgens mij <3 De foto's zien er echt mooi uit!

Luxorvalkje, leuk dat je aan het opbouwen bent, wel vervelend dat dit moet vanwege blessure :\ Ik heb hier inmiddels geleerd dat rustig opbouwen gaat werken :) Je gaat al goed!

Horsii jij gaat ook echt al weer lekker zeg! Leuk zo met de honden :) Gaat het al wat beter met de poot van je andere hond?

Fenn niet lekker :(:) Doe maar even rustig aan!

Busymissy wat fijn dat het de goede kant op gaat met je rug.

Voor de Rotterdammers, heel erg veel succes en plezier! Jullie kunnen het! Ik denk dat de zenuwen na de 1e kilometers van jullie afvallen en jullie het gewoon gaan rocken!

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 09:41

Goede uitleg Suliko, thanks!
Lekker gewandeld, en met laminaat sjouwen is ook een workout ja.

Ik heb gisteravond m’n laatste loopje gedaan. Wou eerst vanochtend maar kwam gisteren na werk thuis en dacht, ik ga nu meteen. Wou 5 km maar is iets minder geworden (4,65 haha) want ik was terug thuis en geen zin in lusje extra. En moest plassen want had veel water gedronken vooraf. :')

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 09:51

Succes Samantha!

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 10:10

Supervixen schreef:
Leonie mijn HRV zat begin vorig jaar en daarvoor eigenlijk nooit onder de 40, was gemiddeld 60 ofzo.
Maar nu dus dit de hele tijd, terwijl mijn slaap goed is en ik ook al lang weinig stress heb. Mijn bodybattery laadt ook weinig op 's nachts, meestal maar 30 punten, dus die is in geen maanden boven de 80 geweest. Rusthartslag was altijd iets van 42 en sinds dit gebeuren is het rond de 56. Echt vreemd.
Maar zoals ik al zei, ik denk dat het peri menopauze is. Of een fout in mijn horloge, of ik moet met pensioen omdat mijn werk teveel energie kost :').
Ik doe het er maar mee.

Die spanning valt vast van je af na de eerste kilometer!

Hmm ja heb je die aflevering van SPP laatst geoord over HRV? (in het engels) Vond dit ook wel mega interessant. Daar kwam ook de overgang aan bod.

Ja na paar km komt het wel goed! Nu ben ik alleen een te strak opgedraaid speeldoosje :')

Heerlijk Samantha dat parttime! Geniet van je vrije dag vandaag! Ik heb dat ook nooit gehad en heb sinds de geboorte van mijn dochter de woensdag vrij maar dan ben ik druk met haar. En nu sinds 1feb de vrijdag middag ook vrij in mijn nieuwe baan. Vind dat echt heerlijk. Voelt echt alsof ik veel langer weekend heb!
En ik denk niet dat 4.6 of 5km ook maar iets uitmaakt...

Suliko legt het weer fijn uit :D . Kun jij je naam niet veranderen naar wikipedia? _O-
Ook die van mij reageert vrij sterk op mijn cyclus hoewel niet zo sterk als die van jou.
En jou rustdag is alsnog een pittig dagje geworden. := Stilzitten is niet zo jou ding he.

Dankjewel Muppetmayo.

Ik stond vanmorgen om 7:30 bij de fysio :') . Ze heeft de plek in mijn kuit die steeds in net tegen de kramp aanzit gemasseerd. We vonden beide dry-needleling zo kort op de marathon geen goed idee.
De lijn op mijn scheenbeen is de aanhechtingspees en niet het botvlies of het scheenbeen. *\o/* Dus gelukkig geen beginnende shinning splint want dan was mijn marathon gewoon klaar geweest. Ze heeft ook die plek gemasseerd en ik heb tape mee gekregen om hem morgen zelf in te tapen. Zo hoopt ze dat er niet te veel druk opdie pees komt, of dat ie iig iets ontzien wordt om zo lang mogelijk pijnvrij te blijven. Knie was goed en dus GROEN LICHT *\o/*
Zo meteen na het werk nog mijn laatste stukje (20min MP) lopen en dan inpakken.
De weerverwachting lijkt nu ook top. Wel veel wind maar hey genoeg mensen om achter te schuilen hoop ik :+

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 10:22

O super nieuws Leonie! Komt helemaal goed dus!

Haha Suliko is Wikipedia. :')

Wanneer haal jij je startnummer Leonie? Want jij blijft regio Rotterdam dit weekend?
Ik ga straks even op en neer met de trein (ok 1,5u enkele reis zonder fietsen haha) en zondag gaan we met auto tot metro station ??? want m’n vriend zn dochter woont daar, is gratis parkeren ook.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 11:45

Kreeg net een artikel van iemand doorgestuurd, over dat marathons lopen niet gezond is. En dan staat er in dat je spierschade oploopt, maar dat het ook weer herstelt. Duh, elke spierpijn is een vorm van spierschade en herstelt wel weer.
Dus de kop zegt dat het slecht is, maar lees je het artikel, dan is er eigenlijk niets aan de hand. Je lichaam herstelt ook weer. En dan nog een stukje over minimaal 16 weken voorbereiding, iets wat volgens mij echt elke marathonloper wel doet.

Wat natuurlijk wel klopt met dat artikel is dat er veel mensen blessures krijgen. Dat lees je toch echt wel vaak bij hardlopen, niet specifiek bij training voor de marathon overigens. Maar wel bij hardlopen in het algemeen. Op de loopgroep zijn er ook een paar geblesseerd.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-25 13:11