Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 10:49

Nou ja misschien moet men ook eens toelichten hoe die 'besmettelijke variant' van dat Engelse coronavirus werkt?
Ik hoor ook steeds "het is besmettelijker"... maar hoe dan? Gaat het over grotere afstanden, blijft het langer 'leven' dan de andere versie? Zit het in kleinere druppels?
Wat is het ding met die variant?

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 10:51

Daar heb ik gisteren een hele interessante video over gezien, ik ga even zoeken.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 10:53

bigone schreef:
De mensen ( in het algemeen) zouden eens moeten kijken naar wat er in Ierland gebeurt is. Begin december 50 besmettingen per dag door de strenge lockdown . In aanloop naar kerst versoepeld, restaurants open en maximaal twee andere huishoudens bij je op visite tot en met kerst. Trieste balans, nu 45000 besmettingen per week en komende week waarschijnlijk code black in ziekenhuizen . Totale catastrofe. Dus hier in Nederland, waar je elke dag twee mensen , ook nog verschillende op visite kunt krijgen ook een serieuze optie , zeker wanneer de Engelse variant de overhand gaat krijgen. Volgens mij worden de mensen die nu denken dat het meevalt en zich niet of nauwelijks aan de regels houden pas wakker wanneer de legertrucks hier ook de doden afvoeren . Terwijl 75 % van de mensen zich wel aan de regels houd is die 25 % die het niet doet een garantie voor heel veel ellende . Ik was redelijk optimistisch dat over een maand of twee we echt de goede kant op gingen maar begin steeds meer te vrezen dat het ergste nog moet komen .

Ik woon in Ierland en schreef inderdaad gisteren in een ander topic al dat het hier vreselijk uit de hand gelopen is.
Ik denk een combinatie van de UK variant (die hier bewezen behoorlijk rondwaait) en de versoepelingen rondom de Kerst. Daar is oprecht zeeeeeeer gretig gebruik van gemaakt, want mij mochten sinds begin oktober al niemand op visite en de horeca was ook dicht van begin oktober tot begin december.

We zitten in sinds Oudejaarsdag weer in volledige lockdown (alle niet essentiele winkels dicht, max 5 km van je huis voor een frisse neus en eigenlijk alleen je huis verlaten als het echt echt echt noodzakelijk is). De scholen en kinderopvang zijn ook weer dicht voor iedereen (zelfs geen crisisopvang voor essentiele werkers....) tot eind januari sowieso.
Vorige week was elke dag een nieuw hoogte/dieptepunt qua aantal besmettingen. Sinds het weekend loopt het rap af gelukkig, van ong 10000 per dag zaten we nu gisteren op 4000.
Ziekenhuis zit nu op 1000 mensen in het ziekenhuis met 150 op de IC. Hier heb je nog een scheiding tussen particulier en overheidsziekenhuizen, de particuliere ziekenhuizen zijn nu ook allemaal ingelijfd wat de IC capaciteit ri de 600 bedden totaal kan brengen. We zijn er nog maar ik hoop dat we toch die code zwart enigszins kunnen vermijden.

Ik ben ook Coronamoe... En iedereen hier, maar ik hoop toch ook dat we, zowel in NL als hier, met zijn allen nog maar weer even de schouders eronder kunnen zetten en doorgaan. Code zwart wil je echt nergens.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 10:53

Cer schreef:
Nou ja misschien moet men ook eens toelichten hoe die 'besmettelijke variant' van dat Engelse coronavirus werkt?
Ik hoor ook steeds "het is besmettelijker"... maar hoe dan? Gaat het over grotere afstanden, blijft het langer 'leven' dan de andere versie? Zit het in kleinere druppels?
Wat is het ding met die variant?

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... brittannie
het zou makkelijker hechten aan het lichaam, waardoor het veel besmettelijker is.

https://www.parool.nl/wereld/waarom-de- ... ~b7769cdb/

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 10:56

Bovenstaande bedoelde ik ook. :-)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 11:04

Vayo schreef:
Niwla schreef:
Een avondklok zou hier denk ik wel helpen, er staat hier ergens een zuipkeet waar het ‘s avonds erg druk is met jongeren. Maar ik heb makkelijk praten, mijn paard staat aan huis.

Voor dergelijke dingen als dit zou een avondklok goed lijken. Maar uiteindelijk zijn ze nu waarschijnlijk al in overtreding. Want meer dan 2 gasten en niet allemaal op 1.5 m gok ik!? Waarom gaan ze wel naar een avondklok luisteren, als ze nu ook niet naar de regels luisteren?

En ik heb gisteren vol uit emotie gereageerd. Omdat ik het gewoon enorm zat ben dat er nog steeds feestjes zijn, nog steeds woningen waar veel te veel mensen op visite zijn. Het maakt me boos dat de kerk zijn gang mag gaan en dat demonstraties gewoon nog zo plaatsvinden (zonder mondkapje, dicht op elkaar). Ik heb met kerst 1 avond 2 mensen op bezoek gehad en de rest alleen gezeten. Gelukkig zijn er meer mensen die zich wel aan de regels houden dan niet, maar het frustreert dat we steeds strenger moeten zijn o.a. door de mensen die zich er niet aan houden.
En vervolgens zullen zij zich ook niet aan de strengere regels houden.

Ik zit in een scheiding en wij zijn druk bezig te zorgen dat ik kan verhuizen. Maar dat zal nog zeker een half jaar duren. Ik ervaar het even weg kunnen wanneer ik wil echt even als lucht. Dat is ook in het belang van mijn kinderen. Het gevoel dat het niet meer mag maakt me erg onrustig. Ik houd me allemaal goed aan de regels. Zie heel weinig mensen. Maar ik heb wel één knuffelcontact (werkt alle dagen thuis nu en komt zelf ook bijna nergens). Zelfs de huisarts vond dat goed en juist belangrijk. Dat is de enige regel die ik verbreek. Maar wel hetgeen wat mij op de been houdt. En vaak houden we gewoon afstand en zitten we in losse banken, maar als ik een keer die arm even nodig heb of een knuffel dan kan dat. Als die avondklok er komt zal ik me er echt wel aan houden. De meeste avonden ben ik gewoon ook thuis. Ik hoop alleen dat als er een avondklok komt, dit ook niet steeds weer verlengd wordt. Want dat is het. Ik zie en voel het alleen strenger worden en verlengd worden en dat haalt het perspectief voor mij weg. Ik weet ook echt wel dat het nodig is. Maar ik raak er echt enorm gedeprimeerd door en lig soms echt nachten wakker.

Ik houd me echt even vast aan die vaccins. In mijn ogen gaat dat het verschil moeten gaan maken. Dus ik probeer ook dát optimisme maar even te behouden.

:knuffel: ach wat een verdrietige situatie. Sterkte!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 11:05

Kuipers maakt even gehakt van Haga :D Klein genietmomentje :+

samengevat: Haga benoemd of we de lockdown niet los moeten laten en de IC-capaciteit moeten verhogen. Kuipers nodigt hem uit op de IC te komen kijken hoe complex het is, legt uit dat we die mensen niet zomaar hebben en dat als ze de lockdown los willen laten ze met de politiek maar moeten bespreken of ze akkoord zijn met het feit dat we dan geen zorg meer kunnen leveren aan iedereen. "die discussie hoort op jullie bordje, niet op de mijne" zegt hij echt letterlijk.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 11:05

Ik las ook al het één en ander over een Brazilliaanse variant en een Zuid-Afrikaanse variant. Het virus is flink gemuteerd.

Duimen maar dat we het bij 'basis' corona kunnen houden. Maar ik heb er een hard hoofd in.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 11:08

secricible schreef:

samengevat: Haga benoemd of we de lockdown niet los moeten laten en de IC-capaciteit moeten verhogen. Kuipers nodigt hem uit op de IC te komen kijken hoe complex het is, legt uit dat we die mensen niet zomaar hebben en dat als ze de lockdown los willen laten ze met de politiek maar moeten bespreken of ze akkoord zijn met het feit dat we dan geen zorg meer kunnen leveren aan iedereen. "die discussie hoort op jullie bordje, niet op de mijne" zegt hij echt letterlijk.

Ik moest afgelopen weekend nog diep zuchten toen iemand zei: 'Dat virus is er nu een jaar, hoezo zijn er in dat jaar niet meer IC mensen opgeleid? Er zijn zoveel mensen die in de zorg een prikje kunnen geven.'

En dan denk ik 'google de opleiding'. Voor de mensen die het niet weten. Dit is het IC-verpleegkundige traject. https://www.olvg.nl/opleiding-tot-inten ... %20maanden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 11:08

secricible schreef:

Ik zit ook even te kijken, ik moet helaas zo weg.
Ik vind Kuipers echt zo sterk.
Die laat zich niet gek maken door zo'n Haga.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 11:11

Waar is dit? Welk net?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 11:12

Ik heb het gisteravond niet gevolgd,
Maar Andreas Voss zat bij op1, zei hij niet iets over dat er veel meer gevaarlijker/besmettelijker mutaties opduiken.

Overigens hadden ze het toch al vrij vlot in de eerste golf in Nederland over dat het virus muteert.
Simpelweg omdat mutaties het gevolg zijn van het virus zichzelf kopieert en tijdens dat kopieerproces er foutjes in sluipen.
Alsof de pagina niet recht op het kopieerapparaat ligt en daardoor ontbreken er stukjes en die worden zomaar weer aangevuld.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 11:12

ruitje schreef:
Waar is dit? Welk net?

Npo1

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 11:13

NPO 1 of via de NOS website.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 11:13

ruitje schreef:
Waar is dit? Welk net?

Vertel, welk programma? Ik wil het ook wel zien. Kuipers is de bom. Oh, ik zie het. Op 1

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 11:16

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 11:24

Ik lees op teletekst dat het omt zegt dat met de daling zoals deze nu gaat er toch pas in maart misschien versoepelt kan worden.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 11:28

Ik denk eerlijk gezegd dat we niet meer echt gaan versoepelen tot er behoorlijk veel vaccins zijn gezet. Gewoon maar even in berusten.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 11:30

Sheran schreef:
Ik denk eerlijk gezegd dat we niet meer echt gaan versoepelen tot er behoorlijk veel vaccins zijn gezet. Gewoon maar even in berusten.

ik ben er ook bang voor idd.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 11:33

Het lijkt mij het meest voor de hand liggende scenario

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 11:33

Uitgaan van nog even geduld hebben is denk ik het verstandigste. Ooit gaat het beter. Daarmee voorkom je ook valse hoop

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 11:35

@Vayo Sterkte , ja natuurlijk heb je dan 1 knuffelcontact. Wat een moeilijke situatie voor je dat je nog steeds in 1 huis moet wonen. Verdrietig hoor.

Ik heb ook geen idee of een avondklok werkt. Hier sowieso thuis 's avonds. Maar blijkbaar doen velen dat nog niet.
Verplicht thuiswerken is ook een optie begreep ik ? Dat zou wat mij betreft ook een goede zijn. Teveel mensen moeten nog naar een kantoor waar dat helemaal niet nodig is.

Het blijft moeilijk, maar nog een half jaar geduld hebben lukt me wel.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 11:39

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 11:41

Ook ivm voorjaarsvakantie en boeken van reizen en zo. Slim. Al was een persconferentie wel zo aardig geweest

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 11:44

karuna schreef:
Uitgaan van nog even geduld hebben is denk ik het verstandigste. Ooit gaat het beter. Daarmee voorkom je ook valse hoop

Dat zeg ik ook steeds; aan alles komt een einde. Hier ook aan. Het kan lang duren, het kan kort duren, maar dit gaat voorbij. Niets is voor eeuwig.