GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 20:36

Dieuwke_

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 20:45

Ik had er al iets van voorbij zien komen. Mounjaro is helaas nog niet zover, maar misschien dat ik volgend naar dan de overstap wel maak naar Ozempic. Als ik het gros van de kilo's kwijt ben.

Annemiek73

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 22:18

Ik heb met Saxenda niet zo'n goede ervaring met het goedkopere alternatief Vobexoryn. Hierin is een andere oplosvloeistof gebruikt, die (in ieder geval bij mij) erg prikt. Het prikt net zo erg als wanneer je een wond schoonmaakt met alcohol. Dit is jammer genoeg het preferente middel geworden. Ik hoop niet met de optie medische noodzaak weer gewoon Saxenda te krijgen.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 23:01

Vervelend Annemiek, maar komt vaker voor en is al doorgezet richting IGJ.
Kan wel zinvol zijn om een melding te doen bij het lareb, want hoe duidelijker de omvang hoe groter de kans op een oplossing/terugdraaien van preferentiebeleid.

https://www.lareb.nl/news/meldingen-van ... vobexoryn/

Dit is direct ook de reden dat ik verwacht dat ozempic/wegovy niet direct terrein gaan verliezen nu het octrooi in diverse landen (bijna) verloopt. Het is nog niet zo simpel om een volledig gelijkwaardig product op de markt te brengen.

Annemiek73

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 23:13

De melding bij Lareb heb ik al gedaan.
Als het ook met de medische noodzaak niet lukt om Saxenda te krijgen en ik dat zelf moet betalen, dan stap ik over naar Ozempic. Die is goedkoper dan Saxenda, als ik de prijs van de apotheker moet geloven.

De 1 mg/ml? Pen zouden volgens haar 8 dosissen van 1 kunnen. Klopt dat?

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 23:36

Het is een pen voor een maand dus met 4 doseringen erin als je dezelfde dosis gebruikt als in de pen zit.

Als het goed is komt wegovy in april ook beschikbaar voor de Nederlandse markt voor +/- dezelfde prijs als saxenda. Weet niet of dat voordeliger is dan ozempic (zelfde werkzame stof als wegovy, maar doseringen iets lager), maar kan evt bij positief besluit van ZN wel voor vergoeding in aanmerking komen in nabije toekomst.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 23:45

Ik lees weinig over Wegovy.
Is het effectief? Mijn internist noemde het een half jaar geleden ook met Mounjaro. Kan het dat het nog niet beschikbaar was?

Ik heb eind april een afspraak met haar.
En nu mijn astma eindelijk getemd lijkt, de prednison wordt afgebouwd, ik weer kan bewegen wil ik ookwel wat meer uitgeven. Ik denk namelijk dat gewichtsverlies echt beter is voor mijn gezondheid en het herstel kan versnellen.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 00:06

raket schreef:
Ik lees weinig over Wegovy.
Is het effectief? Mijn internist noemde het een half jaar geleden ook met Mounjaro. Kan het dat het nog niet beschikbaar was?

Ik heb eind april een afspraak met haar.
En nu mijn astma eindelijk getemd lijkt, de prednison wordt afgebouwd, ik weer kan bewegen wil ik ookwel wat meer uitgeven. Ik denk namelijk dat gewichtsverlies echt beter is voor mijn gezondheid en het herstel kan versnellen.

Volgens mij was het idd nog niet beschikbaar, we hadden week of 2 arts vertegenwoordigers van novo nordisk op bezoek hierover. Prijs per maand wordt vergelijkbaar met saxenda, maar effectiviteit is iets beter. In principe even sterk als ozempic, maar in praktijk door mogelijkheid hogere dosering iets potenter (dat is natuurlijk vooral interessant als het vergoed gaat worden en je daarvoor in aanmerking komt). Het blijft glp1 monotherapie, dus minder krachtig als tirzepatide (mounjaro).

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 07:05

Ah dankjewel.

Dan ga ik denk ik tich maar krom liggen voor mounjaro.
Misschien word ik fit genoeg voor een krantenwijk ;)

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 12:05

Hoe snel merkten jullie effect van je eerste prik?
Ik heb zondagochtend mijn eerste spuit Mounjaro gezet, nog geen last van bijwerkingen maar merk ook nog niet zo veel op mijn hongergevoel. Gister overdag niet echt honger maar s avonds toch wel en ook echt een suikerdipje, die heb ik eigenlijk nooit.
Normaal wil ik altijd veel te snel en veel, nu wrs ook hoor! Maar was wel benieuwd.

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 12:13

Sodera schreef:
Ik heb zondagochtend mijn eerste spuit Mounjaro gezet, nog geen last van bijwerkingen maar merk ook nog niet zo veel op mijn hongergevoel. Gister overdag niet echt honger maar s avonds toch wel en ook echt een suikerdipje, die heb ik eigenlijk nooit.
Normaal wil ik altijd veel te snel en veel, nu wrs ook hoor! Maar was wel benieuwd.

Ik heb vorige wk woensdag de eerste ozempic gezet. In de avond wat misselijk en vanaf donderdag tm zondag praktisch geen honger gehad. Tis nu dinsdag en honger gevoel is wel weer terug, maar niet zo hevig.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 12:18

Sodera schreef:

Ik merkte het vrijwel meteen. Om 12 uur snachts geprikt, smorgens dacht ik al halverwege mn ontbijt van....hmmmmm ik hoef niet meer.

Paar dagen hoofdpijn gehad en dorstig gevoel in de ochtend. Verder niet zo heel veel.

Het kan ook dat het bij je moet opbouwen, of dat als je daadwerkelijk gaat eten je wel sneller denkt: laat maar.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 14:30

Ik had donderdagmiddag geprikt en ik merkte vrijdagochtend al dat ik veel minder trek had.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 15:38

Ik heb bij mounjaro bijna 3 maanden geen effect gehad, pas bij 7.5 mg begon ik het te merken

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 17:36

Sodera schreef:

Hij kickt bij mij na 2 a 3 uurtjes na het spuiten wel in, meteen vanaf de eerste keer prikken. Liep langs de Rittersport afdeling rond lunchtijd en dacht alleen maar "gatver". Inmiddels - 6 maanden later - is de trek in chocola wel terug maar het is beheersbaar.

Lioren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 18:55

Sodera schreef:

Ik merkte het verschil met Ozempic de volgende dag na de eerste injectie. Maar bij iedereen is de werking op een lage dosering natuurlijk anders. Ik mag vanavond m’n 4e prik zetten en vanaf volgende week de dosis verhogen, maar ik blijf waarschijnlijk nog een tijdje op de laagste dosering, minder eetlust hoeft voor mij niet.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 20:37

Heel snel eigenlijk. Bijna meteen al. Volgende dag zeker.

Essie73Jarig
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 20:59

Het echte honger gevoel verdween al vrij snel. Geloof de volgende dag. Inmiddels moet ik opletten dat ik niet vergeet te eten. Het is niet dat ik de hele dag een vol gevoel heb, maar het komt omdat glucose stabiel blijft.
Helaas heb ik dit maar van zondag t/m woensdag. Donderdags en vrijdags merk ik dat de werking al weer afneemt. Ik prik dus op zaterdag.

Ik ben nu 6 weken bezig en 7,8 kg afgevallen. Super blij mee.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 21:03

Essie73 schreef:
Het echte honger gevoel verdween al vrij snel. Geloof de volgende dag. Inmiddels moet ik opletten dat ik niet vergeet te eten. Het is niet dat ik de hele dag een vol gevoel heb, maar het komt omdat glucose stabiel blijft.
Helaas heb ik dit maar van zondag t/m woensdag. Donderdags en vrijdags merk ik dat de werking al weer afneemt. Ik prik dus op zaterdag.

Ik ben nu 6 weken bezig en 7,8 kg afgevallen. Super blij mee.

Precies dit had ik ook. Ik merkte echt dat mijn bloedsuiker stabiel bleef. En inderdaad laatste 2 dagen had ik het zwaarder.
Je gaat lekker!

Essie73Jarig
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 21:14

Dank je.
Heb je dat nu niet meer? Of ben je klaar met je traject?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 21:18

Essie73 schreef:
Dank je.
Heb je dat nu niet meer? Of ben je klaar met je traject?

Ik ben al sinds juli vorig jaar klaar. Toen kwam de maintenance fase en die is veel lastiger kan ik je zeggen. Ik was afgebouwd naar 15 klikjes Ozempic maar dat bleek deze winter toch echt heel erg zwaar. Toen ben ik weer opgehoogd en nu ga ik weer terug. Ik denk dat ik het beter doe in het voorjaar/zomer dan in de winter. Dus we gaan het zien. Gewicht blijft netjes op zich, redelijk stabiel.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 21:21

Wat ben jij nu ongeveer kwijt aan de onderhoudskosten Suzanne?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 21:25

fjordjes schreef:
Wat ben jij nu ongeveer kwijt aan de onderhoudskosten Suzanne?

Ongeveer 60 euro per maand.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 21:55

Wat zijn jullie goed bezig allemaal! Zo leuk om te lezen <3