Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 08:28

Iedereen mag toch gewoon aangeven wat ze ergens van vinden?
En ZOveel ja-maar berichten zijn er nu ook weer niet ...sjees 'jullie' doen net alsof 250.000 bokt gebruikers (en dan ook dus heel nederland :?) ) enorm anti zijn??
Nee dát helpt lekker qua solidariteit.. dat vingertje wijzen....

Gelukkig werden overal in Frankrijk en Spanje (en in overige landen van Europa) altijd door iedereen alle regeltjes wel tot op de letter gevolgd..... :roll:

Ik zit niet ergens op het platteland of op een berg, maar in 1 van de drukste hoekjes van NL, en het is hier op de weg uitermate rustig (Utrechtse baan, A4 Rotterdam-Den Haag-Amsterdam, A13 Den Haag-Rotterdam)... Iemand de filelijsten al naast elkaar gelegd?
S'avonds bijna niemand op straat (ja ze plukken hier en daar wat 'hangjongeren' van straat), en ja er zijn af en toe wat feestjes bij mensen thuis (hoe oud zijn de bezoekers? Is dat bekend?) .. Doet men in andere landen natuurlijk heel niet.. stiekeme dingen... +:)+

Tienus63: in welk land woont die kennis? Bij mijn weten mogen ze in NL alleen bij overlast 'achter de voordeur' kijken...

En Pien: er is hier nog geen lockdown he, dus dingen aangeven die in Frankrijk niet mogen in de lockdown lijken mij vooralsnog nutteloos. Er mag hier gewoon 1 iemand op visite komen, en je mag in NL nog gewoon naar buiten, buiten je 5km om je huis (of weet ik wat de regels waren bij jullie).

En de regels hebben per land nogal verschilt afgelopen periode. Landen waar je nog wel naar een restaurant mocht, of met meerdere mensen op visite, dat is gewoon lastig te vergelijken allemaal (maar ga gerust nog even door hoor :j )

Als de avondklok komt, hoop ik van harte dat het hier in de regio eens stopt met de autobranden.. alleen dat zou al een voordeel zijn :j

@Secricible: in die grafiek lijkt het net alsof alleen in NL de cijfers dalen.. dat kan toch helemaal niet?
Laatst bijgewerkt door Cer op 13-01-21 08:33, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 08:29

Ik lees heel weinig mensen anders die zeggen het niet te gaan doen oid. Wel mensen met vraagtekens of twijfels. Dat betekend niet dat als het doorgevoerd wordt mensen zich er niet aan gaan houden.

Ik heb vragen (hoe gaat dit of dat dan? Mag dit of dat) en twijfels (levert het echt wat op? Is het nuttig). Maar als Rutte gisteravond had gezegd "vanaf vrijdag avondklok vanaf 22.00 dan zat ik braaf om 22.00 thuis. Volgens mij geldt dat voor de meeste.

72% van NL zegt het beleid te steunen. Dat "gebrek aan steun en solidariteit" valt dus reuze mee. En dat "falen van de bevolking" ook. Ik vind het echt een toon oproepen van "ach kijk die arme Nederlanders daar eens"

Cer

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 08:34

Secricible: eens... :j

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 08:38

Helemaal mee eens Secricible
En wees heel eerlijk iedereen heeft een baal.moment
De een gaat onderaan de berg koffiedrinken in horeca en de ander doet wel effe iets anders.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 08:39

Precies, Cer en sec. Als ik hier om me heen kijk worden de regels keurig opgevolgd. Mensen hebben vragen, logisch. Er wordt een bom gedropt over een mogelijke avondklok, daar zijn veel vragen over en vervolgens wil de MP ‘nergens over speculeren’.

Een avondklok zou hier denk ik wel helpen, er staat hier ergens een zuipkeet waar het ‘s avonds erg druk is met jongeren. Maar ik heb makkelijk praten, mijn paard staat aan huis.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 08:46

Hier kan ik me alleen maar bij aansluiten. Vragen mogen best, als je je daarna maar netjes houdt aan wat is afgesproken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 08:51

SusanH schreef:
Hier kan ik me alleen maar bij aansluiten. Vragen mogen best, als je je daarna maar netjes houdt aan wat is afgesproken.

Ik weet even niet of ik hierom moet huilen of lachen.. Klinkt een heeeel klein beetje als een kleuterjuf :')

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 08:52

Cer schreef:
SusanH schreef:

Ik weet even niet of ik hierom moet huilen of lachen.. Klinkt een heeeel klein beetje als een kleuterjuf :')

Haha dat was niet de bedoeling hoor :') het staat er wel heel belerend idd :=

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 08:53

secricible schreef:
Ik lees heel weinig mensen anders die zeggen het niet te gaan doen oid. Wel mensen met vraagtekens of twijfels. Dat betekend niet dat als het doorgevoerd wordt mensen zich er niet aan gaan houden.

Ik heb vragen (hoe gaat dit of dat dan? Mag dit of dat) en twijfels (levert het echt wat op? Is het nuttig). Maar als Rutte gisteravond had gezegd "vanaf vrijdag avondklok vanaf 22.00 dan zat ik braaf om 22.00 thuis. Volgens mij geldt dat voor de meeste.

72% van NL zegt het beleid te steunen. Dat "gebrek aan steun en solidariteit" valt dus reuze mee. En dat "falen van de bevolking" ook. Ik vind het echt een toon oproepen van "ach kijk die arme Nederlanders daar eens"

Inderdaad, het is gewoon een reactie op... En vervolgens berusten de meeste mensen daar gewoon weer in.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 08:55

Begin in imo met het sluiten van zaterdag markten waar bv in Deventer veel dagjes mensen op af komen..
Iig de parkeermogelijkheden weghalen zodat je mensen ontmoedigd en het lokaal blijft..
Denk dat daar meer uit te halen is..

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 08:56

SusanH schreef:
Haha dat was niet de bedoeling hoor :') het staat er wel heel belerend idd :=

:D

Ik heb het wel gelezen, maar ben het vergeten.. Jij had het op je werk opgelopen toch? Je werkt in de zorg toch? Is er al bekend of jij wel of niet ge-ent wordt (of ben je nu voor een paar maanden al 'beveiligt'?)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 08:58

Ik hoop dat ik voor even veilig ben. Want prikken duurt nog wel even denk ik. De planning die de Jonge gister tijdens de persco deelde vond ik wel heel optimistisch.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 09:00

SusanH schreef:
Ik hoop dat ik voor even veilig ben. Want prikken duurt nog wel even denk ik. De planning die de Jonge gister tijdens de persco deelde vond ik wel heel optimistisch.

Ik hoop dat we dat optimisme allemaal.behouden....

Ik ga er voor.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 09:18

tienus63 schreef:
Avondklok houdt geen weekend hè.
En ik verwacht als er een avondklok wordt ingesteld, dat de handhaving strikter wordt.

Kennis van mijn moeder kreeg onlangs bezoek.
Even later 2 politieauto’s voor de deur.
Twee agenten aan de voordeur, twee agenten bij de achterdeur.

Buren hadden gebeld dat ie bezoek kreeg.
Klopt, van hun zoon.

Blijkbaar wordt er in sommige gemeenten wel gehoor gegeven aan dergelijke meldingen.

In Belgie waren 85 % van de boetes die uitgedeeld werden voor bezoek ,etentjes van meer dan 1 persoon via klikken ..vind dit echt een helentroeste evolutie

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 09:22

Niwla schreef:
Een avondklok zou hier denk ik wel helpen, er staat hier ergens een zuipkeet waar het ‘s avonds erg druk is met jongeren. Maar ik heb makkelijk praten, mijn paard staat aan huis.

Voor dergelijke dingen als dit zou een avondklok goed lijken. Maar uiteindelijk zijn ze nu waarschijnlijk al in overtreding. Want meer dan 2 gasten en niet allemaal op 1.5 m gok ik!? Waarom gaan ze wel naar een avondklok luisteren, als ze nu ook niet naar de regels luisteren?

En ik heb gisteren vol uit emotie gereageerd. Omdat ik het gewoon enorm zat ben dat er nog steeds feestjes zijn, nog steeds woningen waar veel te veel mensen op visite zijn. Het maakt me boos dat de kerk zijn gang mag gaan en dat demonstraties gewoon nog zo plaatsvinden (zonder mondkapje, dicht op elkaar). Ik heb met kerst 1 avond 2 mensen op bezoek gehad en de rest alleen gezeten. Gelukkig zijn er meer mensen die zich wel aan de regels houden dan niet, maar het frustreert dat we steeds strenger moeten zijn o.a. door de mensen die zich er niet aan houden.
En vervolgens zullen zij zich ook niet aan de strengere regels houden.

Ik zit in een scheiding en wij zijn druk bezig te zorgen dat ik kan verhuizen. Maar dat zal nog zeker een half jaar duren. Ik ervaar het even weg kunnen wanneer ik wil echt even als lucht. Dat is ook in het belang van mijn kinderen. Het gevoel dat het niet meer mag maakt me erg onrustig. Ik houd me allemaal goed aan de regels. Zie heel weinig mensen. Maar ik heb wel één knuffelcontact (werkt alle dagen thuis nu en komt zelf ook bijna nergens). Zelfs de huisarts vond dat goed en juist belangrijk. Dat is de enige regel die ik verbreek. Maar wel hetgeen wat mij op de been houdt. En vaak houden we gewoon afstand en zitten we in losse banken, maar als ik een keer die arm even nodig heb of een knuffel dan kan dat. Als die avondklok er komt zal ik me er echt wel aan houden. De meeste avonden ben ik gewoon ook thuis. Ik hoop alleen dat als er een avondklok komt, dit ook niet steeds weer verlengd wordt. Want dat is het. Ik zie en voel het alleen strenger worden en verlengd worden en dat haalt het perspectief voor mij weg. Ik weet ook echt wel dat het nodig is. Maar ik raak er echt enorm gedeprimeerd door en lig soms echt nachten wakker.

Ik houd me echt even vast aan die vaccins. In mijn ogen gaat dat het verschil moeten gaan maken. Dus ik probeer ook dát optimisme maar even te behouden.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 09:30

Dikke knuffel voor jou Vayo. Sowieso een moeilijke situatie, en nu al helemaal :(:)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 09:38

secricible schreef:
SusanH schreef:
https://nos.nl/artikel/2364057-werkgeve ... oepen.html zorginstellingen moeten zelf recht gaan zetten wie er onterecht nu een afspraak hebben gemaakt voor vaccinatie. Hoe ze dat moeten gaan doen geen idee.

Dat vraag ik me ook af }:0 Je kan hoogstens aangeven dat ze geen tweede vaccin mogen gaan halen, maar je kan het huidige vaccin er niet meer uithalen.

Hoe dan? Als werkgever mag je niet eens weten wie er daadwerkelijk een prik haalt :')

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 09:41

Bij ons hebben ze de maatregelen verlengd tot 1 maart ..zonder persconferentie of mededeling ..gewoon een nieuw ministrieel besluit en klaar
Vind dit een enge kant opgaan !

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 09:54

Heel veel sterkte, Vayo. :(:)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 09:55

besita schreef:
Bij ons hebben ze de maatregelen verlengd tot 1 maart ..zonder persconferentie of mededeling ..gewoon een nieuw ministrieel besluit en klaar
Vind dit een enge kant opgaan !

Dat vind ik inderdaad een vreemde manier van doen, beetje eng wel.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 10:12

Sterkte Vayo.
Besita, dat is inderdaad apart... Voel je je ook als inwoner niet serieus genomen.

Ik zit even te denken... Maar vrijwel de hele periode was ik om 22.00 wel thuis. Ik denk dat in de gehele coronaperiode mijn 'later thuis dan 10 uur' op max 20 zit. Als daar 3 weken verplicht bijkomen... Dan is dat maar zo.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 10:17

Cer schreef:
@Secricible: in die grafiek lijkt het net alsof alleen in NL de cijfers dalen.. dat kan toch helemaal niet?

sorry, had deze even gemist. Maar daar lijkt het idd wel op obv de landen die ik nu er in had staan. Duitsland lijkt ook iets te dalen als ik het goed zie. Je kan zelf spelen met de verschillende landen en verschillende datasets op ourworldindata

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 10:18

De mensen ( in het algemeen) zouden eens moeten kijken naar wat er in Ierland gebeurt is. Begin december 50 besmettingen per dag door de strenge lockdown . In aanloop naar kerst versoepeld, restaurants open en maximaal twee andere huishoudens bij je op visite tot en met kerst. Trieste balans, nu 45000 besmettingen per week en komende week waarschijnlijk code black in ziekenhuizen . Totale catastrofe. Dus hier in Nederland, waar je elke dag twee mensen , ook nog verschillende op visite kunt krijgen ook een serieuze optie , zeker wanneer de Engelse variant de overhand gaat krijgen. Volgens mij worden de mensen die nu denken dat het meevalt en zich niet of nauwelijks aan de regels houden pas wakker wanneer de legertrucks hier ook de doden afvoeren . Terwijl 75 % van de mensen zich wel aan de regels houd is die 25 % die het niet doet een garantie voor heel veel ellende . Ik was redelijk optimistisch dat over een maand of twee we echt de goede kant op gingen maar begin steeds meer te vrezen dat het ergste nog moet komen .

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 10:29

Ik denk ook dat we het ergste nog niet achter de rug hebben. Mensen raken 'corona moe' en zijn de beperkingen zat, in combinatie met de besmettelijkere varianten vind ik de situatie behoorlijk zorgelijk. Hoop oprecht dat ik me teveel zorgen maak en we er relatief goed doorheen komen totdat er genoeg mensen zijn gevaccineerd om het virus op die manier beter onder controle te krijgen.

Voor de geïnteresseerden, er is nu weer een technische briefing.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 10:40

@cer, gewoon in Nederland. ZW- Drenthe om wat preciezer te zijn.
Twee agenten die de achterdeur in de gaten hielden en twee die aanbelden bij de voordeur.

Reactie van politie was dat ze nu eenmaal dergelijke melding moesten reageren als ze daar mankracht genoeg voor hadden.