Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Janinevv schreef:Ik wilde even zeggen over dat ik niet perse vind dat het vaccin weg moet, het gaat me er alleen om dat die keuze vrijwillig en zonder consciënties zou moeten zijn.
Dit is namelijk nog nooit gebeurd, vanaf begin maart dreigde code zwart toen in het begin dat we nog niks deden en nu met regels is dit nog steeds niet gebeurd.
Dus ja ik denk dat we alles weer open moeten doen. Misschien wat met minder mensen dan voorheen maar leven in angst om wat er zou kunnen gebeuren is ook slecht voor de mens zijn gezondheid.
En de gene die willen vaccineren prima, dat is dan jou keuze.
bigone schreef:Het is heel simpel, de mensen die niet gevaccineerd willen worden zouden de 75% van de mensen die dat wel willen op hun blote knietjes moeten bedanken voor het wel vaccineren , des te eerder krijgen zij hun ozo geliefde vrijheid terug ipv zo tekeer te gaan over indirecte verplichting. Karl heeft het wettelijk uitgelegd, ik doe het heel simpel , hoe eerder wij die spuit hebben hoe eerder jullie zonder beperkingen los kunnen gaan .
Janinevv schreef:Nouja als een gedeelte gevaccineerd is en als het goed werkt zoals ze zelf zeggen geloof ik niet dat de mensen die niet gevaccineerd massaal op de ic of ziekenhuis komen..
Maarja als het niet goed werkt misschien dan wel, maar dat is allemaal wat als.. en niemand weet het ze houden alleen het zwartste senario voor onze neus zodat we denk ik letterlijk bang blijven.
En in een jaar tijd zou je denken dat er wel iets opgeschaald zou moeten zijn.
Er is genoeg geld voor al dat testen maar niet voor de zorg om die zo goed mogelijk te ondersteunen ? En nee ik snap je trekt niet zomaar een blikje verpleegkundigen open.
Janinevv schreef:Dit is namelijk nog nooit gebeurd, vanaf begin maart dreigde code zwart toen in het begin dat we nog niks deden en nu met regels is dit nog steeds niet gebeurd.
Dus ja ik denk dat we alles weer open moeten doen. Misschien wat met minder mensen dan voorheen maar leven in angst om wat er zou kunnen gebeuren is ook slecht voor de mens zijn gezondheid.
Karl66 schreef:Het is een tijdelijke wet, net zoals er nu bijvoorbeeld een tijdelijke wet is voor de avondklok of een tijdelijke wet voor de sluiting van de horeca.
Tegenstanders van vaccinatie en tijdelijke regelingen hebben echt een heel vertekend beeld over vrijheid. Ze willen namelijk wel zelf alle vrijheid hebben om te doen en te laten wat ze willen en als ze met die vrijheid de vrijheid van anderen aantasten, dan interesseert ze dat niet. Dat is namelijk niet hun probleem. Bij ons thuis hebben we een naam voor dat soort mensen, die noemen we egoïsten.
Maar om de situatie nog even heel simpel voor deze mensen samen te vatten. Nee, er is geen verplichting om je vaccineren en nee, je wordt niet de rest van je leven uit de samenleving buitengesloten als je je niet vaccineert.
Grondrechten zijn niet eindigen. De vrijheden die door de grondwet gegarandeerd worden, zijn vaak in tegenspraak met elkaar en dan moet er een afweging gemaakt worden welke vrijheid prevaleert. We hebben de vrijheid van lichamelijke integriteit en de vrijheid om niet gediscrimineerd te worden, dus dat betekent dat in Nederland een vaccinatie niet verplicht kan worden en dat men je niet mag uitsluiten van evenementen of andere vaccinaties als je niet gevaccineerd bent.
Daarnaast is er de grondwettelijke verplichting van de overheid om voor onze gezondheid te waken. Op dit moment wordt die verplichting belangrijker geacht dan de vrijheid om niet gediscrimineerd te worden (niet belangrijker dan het recht op lichamelijke integriteit, want vaccineren wordt niet verplicht) Zodra deze pandemie een endemie is geworden en er voldoende immuniteit is, verandert die verhouding tussen het recht om niet gediscrimineerd te worden en de verplichting van de overheid om onze gezondheid te beschermen en dan vervallen die tijdelijke wetten. Zo werken grondwetten nou eenmaal, die moeten met elkaar in balans bljiven. Op het moment dat er voldoende immunisatie is, mag een Arabesk geen mensen meer weigeren, die niet gevaccineerd zijn, dat zou namelijk onterecht discriminatie zijn. Die vrijheid heeft ze dan niet meer, want die zou onevenredig belastend voor de andere groep zijn. En op dezelfde manier moeten mensen die nu klagen over alle maatregelen accepteren dat die maatregelen er niet zijn. Anders zou het te belastend zijn voor de andere groep, die door een gebrek aan maatregelen te hard geraakt zouden worden.
Het gaat om balans, om rekening met elkaar houden en we moeten stoppen met doen alsof alleen onze eigen rechten waarde hebben.
Janinevv schreef:Shaggy dat ben ik zeker niet nee, maar het vaccin is toch zeker goed beschermd dus dan zouden in theorie deze mensen niet op de ic’s terecht moeten komen?
Janinevv schreef:In maart april mei juni juli waren die maatregelen niet zoals dat nu is.
Janinevv schreef:Nouja ik hou erover op, ik denk niet zoals jullie denken over Corona en het vaccineren en er kan nog heel veel gezegd worden en ik wil niet weer een fout maken zoals gister qua wat ik gezegd heb.
We gaan t allemaal wel zien.
Shaggy09 schreef:Janinevv schreef:Nouja ik hou erover op, ik denk niet zoals jullie denken over Corona en het vaccineren en er kan nog heel veel gezegd worden en ik wil niet weer een fout maken zoals gister qua wat ik gezegd heb.
Jammer dat je de discussie verlaat als je niets meer weet te zeggen.
Palmera schreef:IMANDRA schreef:Yep. En jouw keuzes (niet getest en niet gevaccineerd een event bijwonen) hebben consequenties voor de gezondheid van anderen. Je 'zit' dus aan het lichaam van anderen.
Valt het kwartje al?
Nogmaals: je mag prima bepalen om dat vaccin niet te pakken. Sta je vol-ko-men vrij in. Maar het heeft consequenties. Tja.
Dut kunnen we natuurlijk ook omdraaien hè: waarom moet ik testen of een vaccin nemen zodat jij een evenement kunt bijwonen.
Het is en blijft onvrijwillig zolang er consequenties aan vast zitten.
Janinevv schreef:Nouja ik hou erover op, ik denk niet zoals jullie denken over Corona en het vaccineren en er kan nog heel veel gezegd worden en ik wil niet weer een fout maken zoals gister qua wat ik gezegd heb.
Popstra schreef:Mizora schreef:Er is een alternatief op vaccineren, namelijk testen. Niet comfortabel, maar daarmee ook geen vaccinatieverplichting binnen Nederland.
Testen kan je binnenkort gewoon zelf. Die koop je bij de Supermarkt.
Bij de Lidl in Duitsland zijn ze te koop. 4 tests voor 22€