Viruswaanzin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karl66

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 10:40

Het is een tijdelijke wet, net zoals er nu bijvoorbeeld een tijdelijke wet is voor de avondklok of een tijdelijke wet voor de sluiting van de horeca.

Tegenstanders van vaccinatie en tijdelijke regelingen hebben echt een heel vertekend beeld over vrijheid. Ze willen namelijk wel zelf alle vrijheid hebben om te doen en te laten wat ze willen en als ze met die vrijheid de vrijheid van anderen aantasten, dan interesseert ze dat niet. Dat is namelijk niet hun probleem. Bij ons thuis hebben we een naam voor dat soort mensen, die noemen we egoïsten.

Maar om de situatie nog even heel simpel voor deze mensen samen te vatten. Nee, er is geen verplichting om je vaccineren en nee, je wordt niet de rest van je leven uit de samenleving buitengesloten als je je niet vaccineert.

Grondrechten zijn niet eindigen. De vrijheden die door de grondwet gegarandeerd worden, zijn vaak in tegenspraak met elkaar en dan moet er een afweging gemaakt worden welke vrijheid prevaleert. We hebben de vrijheid van lichamelijke integriteit en de vrijheid om niet gediscrimineerd te worden, dus dat betekent dat in Nederland een vaccinatie niet verplicht kan worden en dat men je niet mag uitsluiten van evenementen of andere vaccinaties als je niet gevaccineerd bent.
Daarnaast is er de grondwettelijke verplichting van de overheid om voor onze gezondheid te waken. Op dit moment wordt die verplichting belangrijker geacht dan de vrijheid om niet gediscrimineerd te worden (niet belangrijker dan het recht op lichamelijke integriteit, want vaccineren wordt niet verplicht) Zodra deze pandemie een endemie is geworden en er voldoende immuniteit is, verandert die verhouding tussen het recht om niet gediscrimineerd te worden en de verplichting van de overheid om onze gezondheid te beschermen en dan vervallen die tijdelijke wetten. Zo werken grondwetten nou eenmaal, die moeten met elkaar in balans bljiven. Op het moment dat er voldoende immunisatie is, mag een Arabesk geen mensen meer weigeren, die niet gevaccineerd zijn, dat zou namelijk onterecht discriminatie zijn. Die vrijheid heeft ze dan niet meer, want die zou onevenredig belastend voor de andere groep zijn. En op dezelfde manier moeten mensen die nu klagen over alle maatregelen accepteren dat die maatregelen er niet zijn. Anders zou het te belastend zijn voor de andere groep, die door een gebrek aan maatregelen te hard geraakt zouden worden.

Het gaat om balans, om rekening met elkaar houden en we moeten stoppen met doen alsof alleen onze eigen rechten waarde hebben.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 10:42

Ik wilde even zeggen over dat ik niet perse vind dat het vaccin weg moet, het gaat me er alleen om dat die keuze vrijwillig en zonder consciënties zou moeten zijn.

Dit is namelijk nog nooit gebeurd, vanaf begin maart dreigde code zwart toen in het begin dat we nog niks deden en nu met regels is dit nog steeds niet gebeurd.

Dus ja ik denk dat we alles weer open moeten doen. Misschien wat met minder mensen dan voorheen maar leven in angst om wat er zou kunnen gebeuren is ook slecht voor de mens zijn gezondheid.

En de gene die willen vaccineren prima, dat is dan jou keuze.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 10:43

Janinevv schreef:
Ik wilde even zeggen over dat ik niet perse vind dat het vaccin weg moet, het gaat me er alleen om dat die keuze vrijwillig en zonder consciënties zou moeten zijn.

Dit is namelijk nog nooit gebeurd, vanaf begin maart dreigde code zwart toen in het begin dat we nog niks deden en nu met regels is dit nog steeds niet gebeurd.

Dus ja ik denk dat we alles weer open moeten doen. Misschien wat met minder mensen dan voorheen maar leven in angst om wat er zou kunnen gebeuren is ook slecht voor de mens zijn gezondheid.

En de gene die willen vaccineren prima, dat is dan jou keuze.

En als er heel veel mensen dan ziek worden en de zorg op code zwart dreigt te gaan? Wat zou je dan doen?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 10:48

Het is heel simpel, de mensen die niet gevaccineerd willen worden zouden de 75% van de mensen die dat wel willen op hun blote knietjes moeten bedanken voor het wel vaccineren , des te eerder krijgen zij hun ozo geliefde vrijheid terug ipv zo tekeer te gaan over indirecte verplichting. Karl heeft het wettelijk uitgelegd, ik doe het heel simpel , hoe eerder wij die spuit hebben hoe eerder jullie zonder beperkingen los kunnen gaan .

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 10:49

Nouja als een gedeelte gevaccineerd is en als het goed werkt zoals ze zelf zeggen geloof ik niet dat de mensen die niet gevaccineerd massaal op de ic of ziekenhuis komen..

Maarja als het niet goed werkt misschien dan wel, maar dat is allemaal wat als.. en niemand weet het ze houden alleen het zwartste senario voor onze neus zodat we denk ik letterlijk bang blijven.

En in een jaar tijd zou je denken dat er wel iets opgeschaald zou moeten zijn.

Er is genoeg geld voor al dat testen maar niet voor de zorg om die zo goed mogelijk te ondersteunen ? En nee ik snap je trekt niet zomaar een blikje verpleegkundigen open.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 10:50

bigone schreef:
Het is heel simpel, de mensen die niet gevaccineerd willen worden zouden de 75% van de mensen die dat wel willen op hun blote knietjes moeten bedanken voor het wel vaccineren , des te eerder krijgen zij hun ozo geliefde vrijheid terug ipv zo tekeer te gaan over indirecte verplichting. Karl heeft het wettelijk uitgelegd, ik doe het heel simpel , hoe eerder wij die spuit hebben hoe eerder jullie zonder beperkingen los kunnen gaan .

Ja maar dat vindt ik dus erg dat wij onze vrijheden terug krijgen door een vaccin ik denk dus dat het anders kan.

De Spaanse griep is ook weg gegaan zonder vaccin.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 10:55

Janine, ga aan het werk en laat internet even voor wat het is, dat heb ik maanden geleden al tegen je gezegd maar je zit er steeds dieper in. En heel eerlijk, je snapt het nog steeds niet.
Zorg er anders voor dat je Corona krijgt, ben je ook immuun en hoef je die spuit niet voorlopig. Misschien een keer een antigeen test doen, krijg je ook een papiertje.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 11-03-21 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 10:56

Janinevv schreef:
Nouja als een gedeelte gevaccineerd is en als het goed werkt zoals ze zelf zeggen geloof ik niet dat de mensen die niet gevaccineerd massaal op de ic of ziekenhuis komen..

Maarja als het niet goed werkt misschien dan wel, maar dat is allemaal wat als.. en niemand weet het ze houden alleen het zwartste senario voor onze neus zodat we denk ik letterlijk bang blijven.

En in een jaar tijd zou je denken dat er wel iets opgeschaald zou moeten zijn.

Er is genoeg geld voor al dat testen maar niet voor de zorg om die zo goed mogelijk te ondersteunen ? En nee ik snap je trekt niet zomaar een blikje verpleegkundigen open.

Jij gelooft het niet, maar jíj bent ook geen viroloog/arts/deskundige. En daarom kun je beter gewoon niet teveel onzin erover verkondigen.

Als het zwartste scenario er eenmaal is, waarbij jij misschien wel je ouders of je opa/oma kunt verliezen, is het te laat. Ik hoop van harte dat je het met me eens bent dat het zo ver helemaal niet moet komen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 11:00

Janinevv schreef:

Dat zeg je goed ja. Met regels. Als je die loslaat is er binnen no time code zwart. Preventieparadox, dat woord is hier al zo’n 100 keer genoemd.

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-21 11:02

Karl66 schreef:
Het is een tijdelijke wet, net zoals er nu bijvoorbeeld een tijdelijke wet is voor de avondklok of een tijdelijke wet voor de sluiting van de horeca.

Tegenstanders van vaccinatie en tijdelijke regelingen hebben echt een heel vertekend beeld over vrijheid. Ze willen namelijk wel zelf alle vrijheid hebben om te doen en te laten wat ze willen en als ze met die vrijheid de vrijheid van anderen aantasten, dan interesseert ze dat niet. Dat is namelijk niet hun probleem. Bij ons thuis hebben we een naam voor dat soort mensen, die noemen we egoïsten.

Maar om de situatie nog even heel simpel voor deze mensen samen te vatten. Nee, er is geen verplichting om je vaccineren en nee, je wordt niet de rest van je leven uit de samenleving buitengesloten als je je niet vaccineert
.

Grondrechten zijn niet eindigen. De vrijheden die door de grondwet gegarandeerd worden, zijn vaak in tegenspraak met elkaar en dan moet er een afweging gemaakt worden welke vrijheid prevaleert. We hebben de vrijheid van lichamelijke integriteit en de vrijheid om niet gediscrimineerd te worden, dus dat betekent dat in Nederland een vaccinatie niet verplicht kan worden en dat men je niet mag uitsluiten van evenementen of andere vaccinaties als je niet gevaccineerd bent.
Daarnaast is er de grondwettelijke verplichting van de overheid om voor onze gezondheid te waken. Op dit moment wordt die verplichting belangrijker geacht dan de vrijheid om niet gediscrimineerd te worden (niet belangrijker dan het recht op lichamelijke integriteit, want vaccineren wordt niet verplicht) Zodra deze pandemie een endemie is geworden en er voldoende immuniteit is, verandert die verhouding tussen het recht om niet gediscrimineerd te worden en de verplichting van de overheid om onze gezondheid te beschermen en dan vervallen die tijdelijke wetten. Zo werken grondwetten nou eenmaal, die moeten met elkaar in balans bljiven. Op het moment dat er voldoende immunisatie is, mag een Arabesk geen mensen meer weigeren, die niet gevaccineerd zijn, dat zou namelijk onterecht discriminatie zijn. Die vrijheid heeft ze dan niet meer, want die zou onevenredig belastend voor de andere groep zijn. En op dezelfde manier moeten mensen die nu klagen over alle maatregelen accepteren dat die maatregelen er niet zijn. Anders zou het te belastend zijn voor de andere groep, die door een gebrek aan maatregelen te hard geraakt zouden worden.

Het gaat om balans, om rekening met elkaar houden en we moeten stoppen met doen alsof alleen onze eigen rechten waarde hebben.

Is dus gewoon niet waar, of iniedergeval niet zeker. Het vaccinatie paspoort wordt ook steeds verder gedrukt. En daarmee gaan ze dus straks wél bepalen wie ergens naar binnen mag, niet alleen of je op een vliegtuig mag stappen.
Laatst bijgewerkt door Dimphyl op 11-03-21 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 11:03

Shaggy dat ben ik zeker niet nee, maar het vaccin is toch zeker goed beschermd dus dan zouden in theorie deze mensen niet op de ic’s terecht moeten komen?

En nee in geen elk geval zou je je ouders of familieleden opa’s en oma’s willen verliezen.
Niet opeens plots, niet aan Corona, niet aan een auto ongeluk of een andere rot ziekte.

Helaas gebeuren deze dingen elke dag nog en kunnen we er helemaal niks aan doen.

Maar we kunnen veel doen met Corona maar ook niet alles want de maatregelen werken ook steeds niet voldoende en moeten we steeds langer alle maatregelen volhouden, maar mijn eigen gezondheid in een verdere toekomst dan maar op het “spel” zetten vind ik ook wat. Maar dan ben ik egoïstisch..

Maar we zitten hier al een jaar in en het zwartste senario met of zonder maatregelen is er gelukkig nog niet geweest.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 11:04

We zitten hier al een jaar in, dat klopt. Het zwartste scenario is nog niet geweest, dat klopt. En hoe komt dat?
.
.
.
Juist. Door de maatregelen.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 11:06

In maart april mei juni juli waren die maatregelen niet zoals dat nu is.

Net zoals die avond klok besmettingen worden niet minder cijfers dalen niet en cijfers zijn gelijk aan landen die misschien veel minder maatregelen hebben dus er is geen peil op te trekken.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 11:07

Janinevv schreef:
Shaggy dat ben ik zeker niet nee, maar het vaccin is toch zeker goed beschermd dus dan zouden in theorie deze mensen niet op de ic’s terecht moeten komen?

Dit klopt precies. En daarom is het ook een tijdelijke maatregelen tot voldoende mensen gevaccineerd zijn en dus niet op de IC kunnen komen.
Als iedereen een vaccin heeft gehad is er geen toegevoegde waarde meer aan een vaccinatiepaspoort en kunnen de mensen die niet gevaccineerd zijn alleen elkaar nog aansteken. Dat lijkt me hun eigen probleem wat de zorg niet hoeft op te lossen.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 11:09

Nouja ik hou erover op, ik denk niet zoals jullie denken over Corona en het vaccineren en er kan nog heel veel gezegd worden en ik wil niet weer een fout maken zoals gister qua wat ik gezegd heb.

We gaan t allemaal wel zien.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 11:10

Janinevv schreef:
In maart april mei juni juli waren die maatregelen niet zoals dat nu is.

Toen (zomer, vanaf juni/juli) waren de cijfers daar ook naar. Er lijkt een verband te zijn met buitenlucht (minder besmettingen) en zomers weer (virus minder actief). Maart april mei juni was overigens de tijd van de eerste lockdown, pas vanaf juni is er versoepeld.
Toen de besmettingen weer stegen, zijn de teugels aangetrokken. Alleen maar goed, dunkt me.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 11:11

Janinevv schreef:
Nouja ik hou erover op, ik denk niet zoals jullie denken over Corona en het vaccineren en er kan nog heel veel gezegd worden en ik wil niet weer een fout maken zoals gister qua wat ik gezegd heb.

Jammer dat je de discussie verlaat als je niets meer weet te zeggen.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 11:12

Shaggy09 schreef:
Janinevv schreef:

Jammer dat je de discussie verlaat als je niets meer weet te zeggen.

Nou dan gaan we door, prima.
Maar ik ga eerst wat nuttige dingen doen we worden het toch niet eens en het is geen welles nietes.

Ik heb een mening zoals vele anderen en jullie ook, dan kunnen we blijven discussiëren maar dat word toch heen en weer getrek.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 11:13

Vraag me gewoon af waarmee je die mening vormt. Je weet blijkbaar niet goed hoe het echt zit, en dat is zonde.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 11:19

Palmera schreef:
IMANDRA schreef:
Yep. En jouw keuzes (niet getest en niet gevaccineerd een event bijwonen) hebben consequenties voor de gezondheid van anderen. Je 'zit' dus aan het lichaam van anderen.

Valt het kwartje al?

Nogmaals: je mag prima bepalen om dat vaccin niet te pakken. Sta je vol-ko-men vrij in. Maar het heeft consequenties. Tja.

Dut kunnen we natuurlijk ook omdraaien hè: waarom moet ik testen of een vaccin nemen zodat jij een evenement kunt bijwonen. ;)

Het is en blijft onvrijwillig zolang er consequenties aan vast zitten.

Maar dat is het hele punt? Jij hoeft helemaal niet te testen of te vaccineren zodat ík een evenement bij kan wonen. De enige consequentie is dat jij ongetest en ongevaccineerd dat evenement niet binnen komt. Maar als je ervoor kiest om dat evenement te laten schieten is er helemaal niks wat jou verplicht tot testen en vaccineren.

Maar goed, met jouw logica is zo'n beetje alles onvrijwillig.

Janinevv schreef:

Maar Janine, snap je dan niet dat het schort aan jouw kennis over corona en vaccineren, waardoor je het niet snapt en dus niet gelooft? En vragen mag je natuurlijk altijd stellen, denk dat de meesten hier met alle liefde jouw vragen beantwoorden (mits je ze netjes vraagt natuurlijk, zonder gekke vergelijkingen of statements).

Ik vind het ook jammer dat je zo weinig vertrouwen hebt in onze gezondheidszorg en regulering. Als dat vaccin daadwerkelijk onveilig zou zijn geweest was het niet door de EMA gekomen. En ja, met een nieuw vaccin is er altijd het risico dat een zeldzame groep toch nog bijwerkingen kan krijgen. Maar die kans is gewoon ontzettend klein. Ze hebben namelijk getest op tienduizenden mensen en alles wat ook maar enigszins wijst op een reactie/gevolg van het vaccin is vastgelegd. Weet je nog dat het Oxford vaccin tijdens de onderzoeksfase was stilgelegd omdat één iemand een slechte reactie had, waarvan toen tot in den treure is onderzocht of dit door het vaccin kwam?
En áls er bijwerkingen komen, dan is dat dus op een kleine groep t.o.v. het geheel. Dat betekent dus dat dit een veel kleinere groep zijn dan de groep die langdurige misschien wel levenslange consequenties van COVID heeft of de groep die komt te overlijden. Dus dat kleine risico is het waard.
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 11-03-21 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 11:19

Het komt op mij over dat de mensen die hier (en elders) zo tekeergaan tegen het vaccineren en het hebben over dwang en inbreuk op lichamelijke integriteit ('mijn lichaam is van mij') het misplaatste idee hebben dat hun vrijheid onbeperkt is, of zou moeten zijn. Maar zo werkt het niet, vrijheid is alleen mogelijk binnen bepaalde kaders, en die kun je nou eenmaal niet volledig zelf bepalen want dan kan jouw vrijheid ten koste gaan van die van anderen.

Ik vind dat schermen met lichamelijke integriteit wat dat betreft ook nogal dubieus, want als jij je om die reden niet wenst te laten inenten kun je daarmee de het virus wel op anderen overdragen. En wat is dan erger, een naald in je lijf of een rottig virus waaraan je dood kunt gaan?

Daarbij, het kan niet genoeg herhaald worden, vaccineren is niet verplicht en zal het ook niet worden. Dus het is jouw keuze om je niet te laten vaccineren en daarmee je bewegingsvrijheid gedurende een bepaalde tijd en in een bepaalde mate te beperken. Dat is gewoon een afweging, een keuze tussen twee kwaden als je het zo wilt zien - zoals er wel meer zijn. Realiseer je dat er wetenschappelijke en maatschappelijke consensus is over nut en noodzaak van vaccineren om Covid onder de duim te krijgen. Dus de grote meerderheid van de samenleving steunt het vaccinatiebeleid - de discussie richt zich voornamelijk op de exacte invulling daarvan. En slechts een kleine minderheid doet Covid af als een suf griepje en ziet de maatregelen in een negatief licht, al dan niet als onderdeel van het een of andere complot.

Het is je goed recht dat te denken, maar je zult moeten accepteren dat de meerderheid om zeer gegronde en urgente redenen kiest voor een visie en beleid waar jij niet in gelooft en daarom geen zin in hebt. Dat is democratie, zo werkt een open samenleving, hoe tegenstrijdig dat misschien voelt als het een keer in jouw nadeel werkt.

Dat heb je te accepteren, anders kun je beter op een onbewoond eiland gaan zitten.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 11:37

Dat zeg je precies goed Askja. Hun vrijheid staat op 1. Maar dat hun keuzes de vrijheid van anderen fors inperkt is niet interessant of wordt niet begrepen.
Dat je een medische behandeling moet kunnen weigeren zonder consequenties ben ik het helemaal mee eens. Maar daar is een prima alternatief voor dmv een negatieve test.
Wil je beide niet zul je nog wT langer moeten wachten op bepaalde dingen.
Sowieso, als iedereen zou weigeren te vaccineren had je nog jaren moeten wachten op horeca en evenementen dus tja.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 11:41

Mizora schreef:
Er is een alternatief op vaccineren, namelijk testen. Niet comfortabel, maar daarmee ook geen vaccinatieverplichting binnen Nederland.

Testen kan je binnenkort gewoon zelf. Die koop je bij de Supermarkt.
Bij de Lidl in Duitsland zijn ze te koop. 4 tests voor 22€ :D

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 11:58

Popstra schreef:
Mizora schreef:
Er is een alternatief op vaccineren, namelijk testen. Niet comfortabel, maar daarmee ook geen vaccinatieverplichting binnen Nederland.

Testen kan je binnenkort gewoon zelf. Die koop je bij de Supermarkt.
Bij de Lidl in Duitsland zijn ze te koop. 4 tests voor 22€ :D

Ik betwijfel of die zullen tellen voor toegang tot zaken

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 12:01

Ik lees hier af en toe mee maar Janine wat is dat toch met jou dat je elke keer weer opnieuw terug komt op de zaken waar je het al wel 5 keer over gehad hebt hier? Begrijp je het oprecht niet, of wil je het niet snappen? Ik vind dat altijd zo wonderlijk.