[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_PassoaJus

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 22:25

Hier ook een veranderde cyclus na een MAP en tevens ook geen anticonceptie.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 22:26

Ik heb alleen eerder een MAP genomen en toen veranderde er niks, niet eens een bloeding of bijwerking. Menstruatie kwam op de exacte datum, duurde alleen 2 dagen langer geloof ik. Daarom vind ik het zo raar dat het nu zo anders is.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 22:26

Jildau schreef:
Okee dat is wel duidelijk.. Ik dacht dat het enigszins overdreven werd maar dat is dus niet zo. Vind het heel lastig want dit is ook niks. Ga wel nogmaals naar de huisarts voor overleg!

Er is na alle ophef een uitgebreid onderzoek geweest.
De pil in combinatie met roken is al een risico op trombose. Alleen bij de Diane-35 is gebleken dat dit risico hoog is.
Ik ben tijdelijk gestopt met de pil, puur om te kijken wat dat met mijn lichaam doet.
Hiervoor slikte ik gewoon de Diane. De generieke versie kreeg ik gigantische acné van.
Mijn huisarts zei nog zolang ik niet rookte,ik gewoon de Diane zou kunnen blijven slikken.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 22:45

Wat zijn jullie slapen ervaringen met de mirena spiraal?
En wat de ervaringen met koperspiraal?

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 23:16

Oké ik hoop maar dat het snel beter gaat, ik ben natuurlijk ook nog maar 3 dagen verder.

renskep schreef:
Laux, ik denk dat die klachten die je beschrijft zeker van het zetten van de spiraal zijn. Zeker bij een koperspiraal kan het bloeden wat erger zijn.
Net wat Aria_zz zegt, na een week moet je al wel flink opgeknapt zijn. En anders even de huisarts bellen.
En als ie met 5,5 week nog goed zit en je hebt er geen last meer van, kun je m ook gewoon lekker laten zitten hoor ;) Heb je niet voor niets dit ongemak gehad. Ik vind het ideaal zo'n spiraaltje. Geen gedoe met vergeten pillen en overbodige hormonen!

Daar heb je ook wel weer gelijk in, maar ik las dat de menstruaties met een koperspiraal sowieso heftiger zijn en langer duren.
Dat zie ik eerlijk gezegd echt niet zitten, 5 jaar lang. :=

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 23:31

Bij mij zijn ze net korter geworden. 3 dagen 'heftig' als in, ik verlies bloed en het is wat meer dan met mijn pleister (zeer logisch want dat zijn artificiele hormonen en geen natuurlijke bloeding). Wat krampen en dat is het. Duurt meestal 5 dagen in totaal. Heel normaal dus.

Ik ben alle sinds enorm blij. Hoef er niet aan te denken. Ik ben enorm veel onder weg, dus de pil zou ik snel vergeten of geen tijd hebben om het te nemen.
Heb soms tussentijds wat krampen, maar ook een stressgevoelig lijf.
Plus eindelijk af van die hormonen. Nuja, niet van die van mezelf :P

Komt normaal helemaal goed! Zo niet, laat het controleren. Maar je lichaam heeft het even moeilijk.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 11:51

Vergeten snap ik heel goed maar hoe kun je geen tijd hebben voor de pil? Dan heb je het zo druk dat je ook geen tanden meer poetst ofzo? Zie het niet voor me. :P

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 17:25

Wel, ik slaap niet altijd thuis, ouders gescheiden, vriend in het buitenland, paard nog ergens anders, dan mijn studie kamer, zit dan eens in de trein, vergaderingen, een studie die reizen ook van me verlangt...
Ik heb geen regelmatig leven dus nee, soms geen tandenpoetsen voor mij, soms ook niet eten, alles hangt er vanaf.

Dus die pil nemen zou ik me echt niet veilig bij voelen. Als ik hem dan vergeet, dan mag ik terug reizen naar weet ik veel waar.
Dus ik ben heel erg gelukkig met deze oplossing :D

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 21:18

Ik slik sinds kort te diane, maar mijn huisarts zei dat yasmin en yaz ongeveer even hoge risico's hebben?
En dat er in de afgelopen 25 jaar 10 mensen overleden zijn maar dat er waarschijnlijk meer mensen iets hebben opgelopen aan iboprofen en paracetemol als de diane. Dat het gevaar iets te erg wordt aangescherpt en het ten opzichte van andere pillen wel mee valt. Hij zei ook dat als je zwanger bent het risico op trombose 2 keer zo hoog is als diane.

Zijn hier nog mensen die de diane pil slikken? Twijfel toch een beetje maar slik het voor acne en overbeharing dus wil aan de andere kant ook niet stoppen.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 21:22

Jildau schreef:
Vergeten snap ik heel goed maar hoe kun je geen tijd hebben voor de pil? Dan heb je het zo druk dat je ook geen tanden meer poetst ofzo? Zie het niet voor me. :P

En daarom neem ik de strip mee in mijn tas. Niet dat zo'n pilletje nou tijd kost, maar ik vergeet 'm 's ochtends

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 21:56

khirshanta schreef:
Jildau schreef:

En daarom neem ik de strip mee in mijn tas. Niet dat zo'n pilletje nou tijd kost, maar ik vergeet 'm 's ochtends

Ik heb de strip idd in m'n portemonnee zitten :j Maakt het ook niet uit als ik onverwachts niet thuis slaap ofzo.

Het trombose van de pil icm roken verhaal is wel een tricky one. De kans is klein dat er iets gebeurt, maar als het wel zo is dan ben je ook gelijk flink de sjaak. M'n vader vertelde laatst over een meisje dat was geopereerd aan haar knie, na een paar weken last van benauwdheid kreeg, terug werd gestuurd door de huisarts, thuis onwel is geworden. Vriend heeft haar gereanimeerd, in het ziekenhuis bleek er een dikke prop bij haar longen te zitten. Uiteindelijk is ze overleden. Is natuurlijk niet zoals het altijd gaat, maar als je al gevoelig bent voor trombose dan is de pil misschien niet helemaal dé vorm van anticonceptie.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 22:41

khirshanta schreef:
Jildau schreef:

Ik neem hem 's avonds voor het slapen gaan. Strip ligt naast mijn tandenborstel en ik poets altijd mijn tanden voordat ik ga slapen. 's Ochtends zou ik hem ook vergeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 23:28

Ik kom even binnenvallen! Vandaag 2 nieuwe doosjes met 3 strips binnengekregen van de apotheek. Is het ineens een compleet andere pil: ethinylestradiol/levonorgestrel Mylan 0,03/0,15 mg.

Ik had eerst een ander; weet de naam niet. Blauwe strip, gelige pilletjes. (Iemand enig idee welke ik bedoel?

Zit er een mooi standaard briefje bij over van merkmiddel naar merkloos geneesmiddel.

Heeft iemand ervaringen met de pil die ik dus nu heb gekregen? (Groen doosje, zilveren strip, witte pilletjes).

Ben daar altijd zo spastisch in.. Niet dat ik door deze nieuwe pil ineens weer wel ontzettend acne krijg of aankom oid..

Edit; las net ook iets over dat de Mylan wordt afgeraden ivm groot risico op trombose..

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 23:30

Waarschijnlijk heb je nu de merkloze variant van je vorige pil. Dat betekend dat je dezelfde werkzame stoffen hebt (ethinylestradiol/levonorgestrel). Maar dat de "opvul" stoffen anders kunnen zijn. Of je hier anders op reageert, wisselt per persoon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 23:34

Ohja nog een puntje; ik heb ze vandaag binnen gekregen en zou op de maandag moeten beginnen. Nu had ik nog 1 losse pil van mn vorige soort over en die genomen. Kan het kwaad om nu dan dus deze nieuwe te nemen ookal zitten er dezelfde stoffen in?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 23:40

_Dominique schreef:
Ik kom even binnenvallen! Vandaag 2 nieuwe doosjes met 3 strips binnengekregen van de apotheek. Is het ineens een compleet andere pil: ethinylestradiol/levonorgestrel Mylan 0,03/0,15 mg.

Ik had eerst een ander; weet de naam niet. Blauwe strip, gelige pilletjes. (Iemand enig idee welke ik bedoel?

Zit er een mooi standaard briefje bij over van merkmiddel naar merkloos geneesmiddel.

Heeft iemand ervaringen met de pil die ik dus nu heb gekregen? (Groen doosje, zilveren strip, witte pilletjes).

Ben daar altijd zo spastisch in.. Niet dat ik door deze nieuwe pil ineens weer wel ontzettend acne krijg of aankom oid..

Edit; las net ook iets over dat de Mylan wordt afgeraden ivm groot risico op trombose..

Ik heb de Mylan! Ik heb altijd microgynon geslikt, die had destijds een groene strip met gelige pilletjes, maar kan ook zijn dat ze terug zijn gegaan naar blauw. Ik moest op een gegeven moment bij gaan betalen voor microgynon, dus ben toen overgestapt naar een generisch merk. Die werkte niet helemaal lekker voor mij (veel doorbraakbloedingen, veel gezeik, etc etc) dus toen ben ik de Mylan gaan slikken en deze bevalt al een half jaar ofzo prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 23:54

Ik had hiervoor (de blauwe strip) Sandoz. (Ook bekend als microgynon las ik?)

Fijn om een goede ervaring te lezen, heb 'm alsnog ingenomen maar mn maag keert om van wat ik op internet lees. :=

mutsiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 20:24

ik kom ook ff binnen vallen.
Ik vroeg me af of er nog mensen zijn die hiervan last hebben gehad.
Het gaat als volgt:
Ik zit aan microgynon 30 al een kleine 6 jaar. (ik ben nu 21).
Ik heb in die 6 jaar nooit last gehad van doorbraakbloedingen/spotting/.. of wat dan ook.
Ik heb altijd gewoon een stopweek waarin ik gemiddeld 3-4 dagen ongesteld ben.

Vorige week dinsdag (5/01) kreeg ik ineens een bloeding. (midden in de pil)
Dit duurde tot vrijdagdag (8/01). dokter gebeld en volgens haar was het 'gewoon' een doorbraakbloeding.
Zondags kreeg ik weer hevig bloeding en dokter weer gebeld en ik moest de maandag op consultatie komen. daar is bloed afgenomen (controle voor zwangerschap) en uitstrijkjes.
De dokter dacht eerst aan een zwangerschap ( ik ben gister gebeld geweest dat die test negatief was, gelukkig). Daarna dacht de dokter aan een SOA maar aangezien ik een vaste vriend heb is dat onmogelijk (of hij is vreemdgegaan).
Maar de uitslag van de uitstrijkjes krijg ik morgen of vrijdag pas.
Morgen is ook mijn laatste pil (stopweek).

Heeft hier nog iemand zo iets aan de hand gehad?
Voel me er niet lekker bij..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 20:26

Ik zou gewoon de uitslag af wachten, meer kun je niet doen.

Vera12_10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 21:42

Hallo,

Ik heb een vraag over anticonceptiemethodes. Ik ben nu aan de pil, microgynon 30, twee jaar geleden heb ik een mirena spiraal laten plaatsen die ik een jaar geleden weer heb laten verwijderen. Ik had deze vooral laten plaatsen omdat ik erg veel last heb van mijn menstruatie, ik lig dan 3 dagen krom van de buik en rugpijn. Doordat de klachten met de mirena weer erger werden, heb ik deze laten verwijderen en weer terug aan de pil gegaan.
Nu is mijn vraag wat een andere methode zou zijn of dat het een optie is om de mirena toch weer terug te plaatsen. Met de pil heb ik weer gewichtstoename en libido verlies en sta ik niet te springen om al die hormonen binnen te krijgen.

Bedankt voor degene die dit gelezen hebben!

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 21:49

Miiej schreef:
Ik slik sinds kort te diane, maar mijn huisarts zei dat yasmin en yaz ongeveer even hoge risico's hebben?
En dat er in de afgelopen 25 jaar 10 mensen overleden zijn maar dat er waarschijnlijk meer mensen iets hebben opgelopen aan iboprofen en paracetemol als de diane. Dat het gevaar iets te erg wordt aangescherpt en het ten opzichte van andere pillen wel mee valt. Hij zei ook dat als je zwanger bent het risico op trombose 2 keer zo hoog is als diane.

Zijn hier nog mensen die de diane pil slikken? Twijfel toch een beetje maar slik het voor acne en overbeharing dus wil aan de andere kant ook niet stoppen.

Zie mijn bericht op de vorige pagina.

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 00:09

_Dominique schreef:
Ohja nog een puntje; ik heb ze vandaag binnen gekregen en zou op de maandag moeten beginnen. Nu had ik nog 1 losse pil van mn vorige soort over en die genomen. Kan het kwaad om nu dan dus deze nieuwe te nemen ookal zitten er dezelfde stoffen in?

Bij mij serieus precies hetzelfde, maar dan andersom. Maandag 1 geslikt die nog over was, pil weer besteld en het is opeens een andere. Had eerst altijd een geel doosje, nu een andere met gele pilletjes en niet witte.. Heb hem ook gewoon genomen maar vind het ook wel vervelend!

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 12:37

Dames. Het veranderen van pil zoals hierboven beschreven wordt, wordt bepaald door je zorgverzekering. Als de pil onder hun vergoeding valt, is het in veel gevallen zo geregeld dat de zorgverzekering dan mag bepalen wel merk je krijgt. De samenstelling van de pil (dus de hoeveelheid hormonen) is precies hetzelfde, want daar mogen ze niets over zeggen. Maar het doosje, de strip en de tabletjes kunnen een andere kleur of vorm hebben.
Het is belangrijk om de sterkte van je pik te controleren. Dus 0,03/0,15 of 0,02/0,1.. en verder hoef je je geen zorgen te maken.

Als je dit echter wel erg vervelend vind, kun je dat aangeven bij je apotheek. Waarschijnlijk moet je dan je pil zelf betalen, maar dat is nog geen €20 voor een half jaar. Dat is waarschijnlijk goedkoper dan aanvullend verzekerd zijn voor de pil. ;)

Lifaya, ik zou een zwangerschapstest doen. En naar de huisarts voor anticonceptie. Daar kun je vaak ook mee beginnen als je niet ongesteld bent. De MAP is rommel voor je lichaam.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 12:47

Testen zijn allemaal negatief en ben al bij de huisarts geweest. Ik ga niet met anticonceptie beginnen als ik nog niet echt ongesteld ben geworden :)

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 14:46

renskep schreef:
Dames. Het veranderen van pil zoals hierboven beschreven wordt, wordt bepaald door je zorgverzekering. Als de pil onder hun vergoeding valt, is het in veel gevallen zo geregeld dat de zorgverzekering dan mag bepalen wel merk je krijgt. De samenstelling van de pil (dus de hoeveelheid hormonen) is precies hetzelfde, want daar mogen ze niets over zeggen. Maar het doosje, de strip en de tabletjes kunnen een andere kleur of vorm hebben.
Het is belangrijk om de sterkte van je pik te controleren. Dus 0,03/0,15 of 0,02/0,1.. en verder hoef je je geen zorgen te maken.

Als je dit echter wel erg vervelend vind, kun je dat aangeven bij je apotheek. Waarschijnlijk moet je dan je pil zelf betalen, maar dat is nog geen €20 voor een half jaar. Dat is waarschijnlijk goedkoper dan aanvullend verzekerd zijn voor de pil. ;)

Lifaya, ik zou een zwangerschapstest doen. En naar de huisarts voor anticonceptie. Daar kun je vaak ook mee beginnen als je niet ongesteld bent. De MAP is rommel voor je lichaam.

Dat is afhankelijk van welke pil je hebt. Mijne is per halfjaar circa €70 dus ben wel blij met mijn verzekering!