Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 23:01

Als er een avondklok komt om 22 of 24 uur dan gaan de supermarkten enz toch niet extra drukker worden ?
Dat maakt toch niks uit
Die avondklok is er om het sociaal leven nog meer in te perken ..je hoort niet op straat punt ..geen feestjes , geen vergaderingen , geen nachtwinkels , geen afspraakjes , niet snel even naar vrienden ..er gebeurd s'nachts meer dan men denkt op straat

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 23:02

besita schreef:
Als er een avondklok komt om 22 of 24 uur dan gaan de supermarkten enz toch niet extra drukker worden ?
Dat maakt toch niks uit
Die avondklok is er om het sociaal leven nog meer in te perken ..je hoort niet op straat punt ..geen feestjes , geen vergaderingen , geen nachtwinkels , geen afspraakjes , niet snel even naar vrienden ..er gebeurd s'nachts meer dan men denkt op straat

En die zorgen dat de besmettingen niet dalen?dat denk ik dus niet.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 23:02

Femke_Tweety schreef:
Jaaaaa, het werd tijd dat Godwin zich weer eens ging bewijzen onderhand.

Voor mensen die Godwin níet kennen:

Citaat:
Godwin's law, short for Godwin's law (or rule) of Nazi analogies, is an Internet adage asserting that "as an online discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches 1".

:+

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 23:06

Abiola schreef:
bigone schreef:
Avondklok roept dus nare associaties op, iemand van 76 is in 1945 geboren. Dus wij hier op bokt hebben geen nare associaties met een avondklok , alleen van horen zeggen want diegenen die zich een avondklok kunnen herinneren zijn minimaal 86. Natuurlijk is het niet fijn wanneer ze dit middel in zouden moeten zetten maar vind wel dat we realistisch moeten blijven. Wanneer de Engelse variant de overhand krijgt hebben we pas echt een gigantisch probleem. En ik heb van grootouders wel verhalen over de avondklok gehoord, ook van ouders . Het was een tijd waarin je heel goed op moest letten, net als nu.

Als ik die redenatie volg, kunnen we ook wel de mensen die niet gevaccineerd zijn verplichten dit duidelijk zichtbaar te maken op hun kleding....
Voelt ook wat unheimisch toch.

Ben jij toevallig lid van de cultclub rondom W Engel?

Abiola

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 23:14

Geen idee wie dat is, dus nee. Jij vindt het vreemd dat ik geen nare associaties mag hebben met een avondklok, daar reageer ik op. Volgens mij mag ik daar prima nare associaties bij hebben. Wil niet zeggen dat ik me er niet aan ga houden?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 23:15

Zo stop je ook wel het gesprek Bigone
Jij haalt zelf wo 2 er bij maar een ander kan daar geen reactie op terug geven.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 23:17

Abiola schreef:
Geen idee wie dat is, dus nee. Jij vindt het vreemd dat ik geen nare associaties mag hebben met een avondklok, daar reageer ik op. Volgens mij mag ik daar prima nare associaties bij hebben. Wil niet zeggen dat ik me er niet aan ga houden?

Maar van die ster gaat wel een beetje ver vindt ik persoonlijk. De vergelijking maakt bigone omdat Willem engel (oprichter van virus waarheid) dit geroepen heeft.

Zolang je de oorlog niet heb meegemaakt vindt ik het walgelijk dat mensen daar zulke opmerkingen over maken. Je wordt nu niet doodgeschoten of meegenomen naar een kamp omdat je na een bepaalde tijd op straat ben. Het verschil tussen en boete en misschien wel doodgeschoten worden door millitaren vindt ik nogal een verschil in zitten.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 23:22

Waarom mag je geen nare associaties bij hebben? Mijn associaties hebben niks met WO 2 te maken en ik hang ook niet rond op straat maar wel met het feit dat ik ingeval van ‘nood’ ook vast zit.
Valt m’n vader van de trap mag ik daar overdag heen maar s nachts niet? Het wordt er niet anders van maar overdag mag ik er heen en s nachts niet. Dat voelt raar, beperkend maar ook niet nuttig. Ga ik er wel heen ben ik ineens in overtreding?

Laten ze eerst maar eens beginnen met mensen die in overtreding zijn aanpakken en ja ik vind het ook al oprecht vreemd dat een gezin met volwassen thuiswonende kinderen van alles samen mag maar iemand die alleen is en bij een ander aansluit niet. Toch maar tijdelijk mensen in huis nemen als zo n avondklok zich ook nog doorzet.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 12-01-21 23:26, in het totaal 1 keer bewerkt

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 23:24

Medische urgentie mag wel

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 23:24

Nou hallo hee, ze heeft het alleen maar over associaties hoor.... dat is niet zeggen dat het hetzelfde is.

Ik denk dat er wel meer mensen bij het idee "avondklok" even denken aan de situatie waarin dit eerder gespeeld heeft en er bij stilstaan dat het toch wel weer een bijzonder dieptepunt is om het hier over te hebben.

Mij persoonlijk boeit het overigens niets als ze dit invoeren, mij raakt het niet.
Maar ik zie wel hoe het voor anderen erg beklemmend kan aanvoelen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 23:27

besita schreef:

En wanneer is iets medische urgentie?
Daar valt toch ook alleen maar over te discussiëren.
Als ik ergens echt het nut van in zag oke maar dit treft mensen die zich al aan de regels hielden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 23:31

Abiola schreef:

Ik heb nergens gezegd dat iemand geen nare associaties met een avondklok mag hebben. Alleen aangegeven dat de mensen die het in hun leven meegemaakt hebben nu dik boven de 80 zijn. En dat de mensen die na de oorlog zijn geboren niet moeten overdrijven want de situatie is erg genoeg. En wanneer er maar genoeg over gele sterren en avondklok beginnen word de weerstand nog veel groter.
Waarom is het zo moeilijk voor Nederlanders om gewoon iets te accepteren( wat nog niet eens is ingevoerd) zonder daar weer van alles bij te halen. En Willem Engel liet bij zijn demonstraties kinderen met een gele ster op de kleding lopen, want de overheid gedroeg zich op een manier die ergens aan deed denken.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 23:34

lenaa_tje schreef:
Waarom mag je geen nare associaties bij hebben? Mijn associaties hebben niks met WO 2 te maken en ik hang ook niet rond op straat maar wel met het feit dat ik ingeval van ‘nood’ ook vast zit.
Valt m’n vader van de trap mag ik daar overdag heen maar s nachts niet? Het wordt er niet anders van maar overdag mag ik er heen en s nachts niet. Dat voelt raar, beperkend maar ook niet nuttig. Ga ik er wel heen ben ik ineens in overtreding?

Laten ze eerst maar eens beginnen met mensen die in overtreding zijn aanpakken en ja ik vind het ook al oprecht vreemd dat een gezin met volwassen thuiswonende kinderen van alles samen mag maar iemand die alleen is en bij een ander aansluit niet. Toch maar tijdelijk mensen in huis nemen als zo n avondklok zich ook nog doorzet.

Maar dat laatste ben ik het ook mee eens hoor mijn moeder telt mijn uit huis wonende zusje ook mee als 1 familie. Als hun een dagje weggingen bleef ik thuis omdat ik het super asociaal vond om als zorgmederwerker daarin mee te gaan
Vaak waren het onnodige verplaatsingen.

Maar het gaat mij meer om mensen die nog nooit oorlog hebben meegemaakt roepen het het een oorlogsgevoel oproept. Mijn oma, heeft de oorlog meegemaakt, gevlucht tijdens het bombardement in Rotterdam, haar moeder en zus uit het oog verloren (wel weer gevonden) en in een vreemd gezin verplaatst in een totaal andere provincie. En zelfs zei zegt nou het mag nog allemaal wel een beetje strenger.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 23:35

lenaa_tje schreef:
besita schreef:

Als ik ergens echt het nut van in zag oke maar dit treft mensen die zich al aan de regels hielden.

Precies!!! De mensen die ze hiermee thuis willen houden, waren juist de mensen die met veel meer dan toegestaan al bij elkaar kwamen (groepen, feestjes, jeugd) en ook vaak zonder afstand. Zij hadden al lak aan alle regels, dus zij gaan zich echt niet houden aan de avondklok. Dan blijven ze wel slapen of halen een nachtje door. Of stappen op de fiets en laten het licht uit o.i.d.
Ze hebben daarin al amper gehandhaafd, zo'n avondklok gaat echt geen zin hebben. Kijk naar oud en nieuw naar het vuurwerk bijv.

Om even uit mijn situatie te ontsnappen ga ik wel eens even naar een vriend (altijd dezelfde uit mijn kleine bubbel). Dan ben ik het enige bezoek en het is geen feestje, maar het geeft mij even lucht. Dat kan soms wel eens 1:00 worden. Ik doe dit max. 1x per week, maar vaak is het maar 1x in de 2 weken.

Het is voor mij gewoon het gevoel dat je in je vrijheid beperkt wordt. Dat als ik het even hard nodig heb het niet zomaar kan. Een ander heeft last van de mondkapjes en vindt dat vervelend en ik die avondklok toevallig.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 23:37

Omdat het gewone serieuze inperking van je vrijheid is Bigone en nee ik wil niet geassocieerd worden met Engel.
Wat maakt contact met die 2 personen die mogen overdag anders dan s avonds? Het gros van Nederland is gewoon thuis ‘s avonds.
De feestje, gedoe op straat mocht al niet. Wat probeer je dan op te lossen met een avondklok?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 23:37

lenaa_tje schreef:
besita schreef:

En vooral, wie toetst dit? Als ik ‘s nachts op straat ben, mag meneer agent dan zelf beslissen of mijn reden urgent genoeg is? Meneer agent is geen dokter...
Maar ik krijg ook niet duidelijk hoe dit in andere landen werkt en of het überhaupt een issue is. Als de handhaving alleen focussed op hangjongeren ed weg krijgen dan kun je je advragen of een avondklok de oplossing is, maar dan lost dit zich vanzelf op.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 23:38

secricible schreef:
lenaa_tje schreef:

En vooral, wie toetst dit? Als ik ‘s nachts op straat ben, mag meneer agent dan zelf beslissen of mijn reden urgent genoeg is? Meneer agent is geen dokter...
Maar ik krijg ook niet duidelijk hoe dit in andere landen werkt en of het überhaupt een issue is. Als de handhaving alleen focussed op hangjongeren ed weg krijgen dan kun je je advragen of een avondklok de oplossing is, maar dan lost dit zich vanzelf op.

Wellicht via afspraak bij huisartsenpost/SEH?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 23:41

Ja inderdaad. Denk aan een ouder die zich niet goed voelt en belt. Een dier dat met spoed naar de dierenarts moet. Een contactpersoon van iemand met een persoonlijk alarm. Je kind dat uit logeren gaat en die wordt ziek. Het is niet echt een meetbaar iets. Aan de andere kant als het voor mij echt spoed is, dan neem ik een boete van ik gok rond de 95,- voor lief.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 23:42

Nog meer bureaucratie, als de HAP formuliertjes moet gaan mailen. En als mijn moeder onder aan de trap ligt en hulp nodig heeft dan wordt de HAP niet heel blij als ze een formulier-uitgevende instantie worden terwijl moeders geen huisarts nodig heeft bijvoorbeeld. Ik zie het gewoon nog niet zo. Belgen, fransen of spanjaarden die het kunnen uitleggen? Hoe doen ze dat bij jullie dan?

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 23:43

bigone schreef:
Ik heb nergens gezegd dat iemand geen nare associaties met een avondklok mag hebben. Alleen aangegeven dat de mensen die het in hun leven meegemaakt hebben nu dik boven de 80 zijn. En dat de mensen die na de oorlog zijn geboren niet moeten overdrijven want de situatie is erg genoeg. En wanneer er maar genoeg over gele sterren en avondklok beginnen word de weerstand nog veel groter.
Waarom is het zo moeilijk voor Nederlanders om gewoon iets te accepteren( wat nog niet eens is ingevoerd) zonder daar weer van alles bij te halen. En Willem Engel liet bij zijn demonstraties kinderen met een gele ster op de kleding lopen, want de overheid gedroeg zich op een manier die ergens aan deed denken.

Ik overdrijf niet en jij weet verder helemaal niet wat mijn familie in de oorlog heeft meegemaakt.
En in mijn post gaf ik alleen maar aan dat het voor mij nare associaties zou oproepen, en dat het met paard een tikje onhandig is, maar dat ik me er verder gewoon aan ga houden. Dus doe maar even rustig.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 23:43

Vayo schreef:
Ja inderdaad. Denk aan een ouder die zich niet goed voelt en belt. Een dier dat met spoed naar de dierenarts moet. Een contactpersoon van iemand met een persoonlijk alarm. Je kind dat uit logeren gaat en die wordt ziek. Het is niet echt een meetbaar iets. Aan de andere kant als het voor mij echt spoed is, dan neem ik een boete van ik gok rond de 95,- voor lief.

Ik ook, ik zou er niet eens over twijfelen en nee dan ga ik niet eerst toestemming vragen bij de seh of huisartsenpost. Wat een papieren rondslomp ook.

ik vind wo 2 er bij halen gewoon heel naar. Waarom moet dat? Dat is helemaal niet het punt. En dat vind ik net zo goed van de anti lockdown beweging die dat doet.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 23:49

Bij ons is de boete 250 en ja ze controleren en heb je geen recht om op straat te zijn moet je betalen
Of het helpt weet ik niet ..als ik hier zeg dat de mondkapjes niet helpen dan gaat iedereen hier stijgeren want het is een hulpmiddel bovenop de andere maatregelen en als het ook maar één besmetting tegehoud dan is dat mooi meegenomen ..welja dan is die avondklok nog maar eens een regeltje wat er bovenop komt
Nog maar eens een knipje in de vrijheid ..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 23:50

secricible schreef:
Nog meer bureaucratie, als de HAP formuliertjes moet gaan mailen. En als mijn moeder onder aan de trap ligt en hulp nodig heeft dan wordt de HAP niet heel blij als ze een formulier-uitgevende instantie worden terwijl moeders geen huisarts nodig heeft bijvoorbeeld. Ik zie het gewoon nog niet zo. Belgen, fransen of spanjaarden die het kunnen uitleggen? Hoe doen ze dat bij jullie dan?

Dat weet ik niet precies.
Er zijn attestation dieje kunt downloaden waarop staat waarom je buiten bent.
Hond uitlaten 22 uur zal wel mogen niet te ver van huis, werken ook, he paard rijden niet, dokters bezoek urgent wel etc.
Het is hier niet zo'n drama, wij zijn veel benauwder voor de lock down want dan mag je ook overdag niets.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 23:56

secricible schreef:

Het is nu niet dat er s'nachts enorm veel mensen ineens onder de trap liggen
het overgrote deel van de bevolking ligt tussen 24 en 05 gewoon in bed - uitzondering voor :
Medische urgentie en werk alsook ( hoe gestoord ook ) vertrek en terugkomst vakantie

Nachtwinkels sluiten om 22 uur

lenaa_tje

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 23:57

Dus wat is dan het precieze nut van de avondklok? Dat is dus mijn hele punt.