Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 10:47

Serieus Germie nu klink je toch als een klein kind.
Ik vind het ook leuk als ik een medaille na een run krijg want ik hang ze ook allemaal mooi naast elkaar.
Maar het is toch juist leuk om met je loopgroep een run te doen? Dan maar eens geen medaille?
Scheelt je wel parkeer kosten als het in je eigen dorp is. :')

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 11:16

Welkom terug SteffiiY. Op naar heel veel pijnvrije km! Heb je al een halve op het oog?

Spannend allemaal zo Sherivey. Maar nog wel tijd gevonden om lekker te lopen. Daar knapt een mens van op :D Nog wel genoeg te doen in het nieuwe huis dus! Gaan jullie zelf dingen doen of is het uitbesteed?

4 dagen achter elkaar Suliko, lekker bezig hoor! En dan ook nog werken en studeren erbij. Ook ik ben heel benieuwd waar jij over een jaar staat maar ik ja ik riep het aantal blz terug al. 100mijlers in 2 jaar. Ik blijf erbij :j Veel plezier met bootcamp!

horsii he wat een hoop pech. Arme hond ook! En sterkte voor je moeder. gefeliciteerd met je tanteschap, dat is dan wel weer leuk!

muppetmayo klinkt als even pas op de plaats maken als je lijf zo boos is. Wel lekker even wat wandelen dan als dat wel pijnvrij kan? Slechte knieën is echt drama icm hardlopen. Goede schoenen en proberen altijd op het midden van de weg/fietspad te lopen. Niet op de schuine stukken en en beter nog, onverharde rechte paden.
En ik denk niet dat rustig aan doen nog lastiger als de marathon maar lastig is het wel :') . Heb een heel strak schema voor deze week en daar mag ik niet vanaf wijken door meer te doen :o .
Alleen vind ik dan dat bv naar mijn werk fietsen, niet meetelt. :Y)

Suliko

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 11:48

Germie, ik had eigenlijk gehoopt (en je gegund) dat je wat positiever in het hardlopen zelf zou staan nu je je doel van de marathon had bereikt. Genoeg leuke doelen die tussen 5 km sneller lopen en een hele marathon liggen.

Je weigert mee te doen aan runs zonder medailles, nou ja, prima. Maar om dan een uitzondering te maken voor een run puur en alleen vanuit een principekwestie omdat ze geen vaststaande eindtijd hebben maar ze vorig jaar aangaven liever niet te willen wachten? Hardwerkende vrijwilligers die een run überhaupt mogelijk maken, ga je expres zitten stangen?
Ik vind dit soort rants eigenlijk echt niet passend in dit topic… dit gaat niet om willen verbeteren in rennen, je verschillende ervaringen delen zodat anderen er iets aan hebben, mooie egoposts om prestaties te vieren. Dit is gewoon gal spuwen op een superfijne community. Zowel je ‘principekwestie’ als evenementen afbranden omdat ze zogenaamd ‘prul’ inzetten als beloning. Ga dat lekker posten in het topic over ergernissen. :n

Weet je, delen dat je je niet welkom voelt op een evenement omdat je langzamer bent, echt hartstikke welkom. Dat is ook vervelend. Maar je gaat er ook zelf over in communicatie met evenementen en sommigen reageren heel positief, zoals de marathon die je uit hebt kunnen lopen. Maar respecteer ook de evenementen die mogelijk met beperkte middelen werken en niet iedereen de beste run kunnen geven. Zat runs waar je wel met jouw tempo terecht kan. Even als disclaimer, want ik zeg bovenstaande niet om aan te geven dat je niet welkom bent in het topic, maar zulke klaagzangen vind ik echt zonde van dit fijne topic en ook eigenlijk niet de plek als je renclubs en evenementen gaat zitten afzeiken omdat ze niet voldoen aan jouw hoge eisen.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 12:07

Doorgaans lees ik de posts van Germie niet (sorry, zonde van mijn tijd) maar gezien de reactie van Suliko toch even gelezen (die van Samantha was me even ontgaan om een of andere reden). Maar wauw... Gewoon wauw.
Ik onthoud mezelf verder van commentaar en vind dat Suliko hier heel netjes en respectvol op heeft geregeerd. Ik sluit me daarbij aan en hoop daarmee dat we dit idd niet verder gaan uitkauwen met zijn alle want dat is echt zonde van dit leuke topic. Alles is gezegd.

Ik zeg: Suliko +1 :')

PS. ik heb de flipbelt nog in een Xs besteld maar ik denk dat overal de conclusie gaat zijn, het zit het beste op mijn taille want ik ben een peer... En dan krijg je dus druk je darmen en dat vind mijn systeem niet zo gezellig. Vond de decathlon wel fijn omdat je die van boven vult en er dus niet zo snel wat uitvalt. Deze heeft alleen wel een ruwer oppervlak en op de huid verwacht ik hier zeker problemen mee wat betreft schuren. Zucht. Als iemand DE gouden tip heeft over een goede belt voor een vrouw die op je heupen kan en niet stuitert waar 6 tot 8 repen in kunnen, ik sta er voor open.
(jaha vest is ideaal maar deze dag even niet :+ _O- )

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 12:49

Muppetmayo, balen van je knieën! :( steken in mn zij heb ik ook wel eens last van. Stuk minder nu ik geen koffie meer drink vlak voor het lopen.
We verhuizen naar Middelburg, dus niet heel ver weg, maar wel uit deze omgeving.

Leonie, de muren doen we zelf. Vloeren en keukens worden gedaan en voor de ramen laten we Veneta komen. Die hebben ook in ons huidige huis goed werk geleverd. :)
Qua belts kan ik je geen tips geven, die zitten bij mij nooit goed. :')

Ik ging vanochtend voor de gein eens wat stretch-oefeningen doen. Maar damn viel dat ff vies tegen. :')
Leek wel 80, zo stijf en moeizaam ging het. :o
Heb weer wat te oefenen iig. Las ergens dat flexibiliteit ook kan bijdragen aan minder blessures. :)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-25 14:08

Ik sluit me 100% bij jou aan Suliko, je hebt het prima verwoord.

Ik doe heel erg mijn best om het verder te negeren, want ik hou ook van de leuke foto's die iedereen post en ieders prestaties die op een enthousiaste en positieve manier gevierd moeten worden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 14:21

Dus je mag niet even in een dipje zitten? Ik weet op dit moment niet waar ik voor moet gaan trainen. Dat kan immers.
De 10km in 60 minuten? Als je af en toe een 14km doet, dan kun je de halve marathon ook, want er is wel spiergeheugen. Of toch me blijven richten op de halve marathon? 5km valt af voor mij. Daar ben ik snel genoeg op vind ik zelf, als dat eens sneller wordt omdat ik de 10 sneller wil lopen is het mooi. Maar dat is in ieder geval geen nieuw doel an sich. Ik neig nu dus naar de 10km en dan weer een garmin coach op 60 minuten zetten dit keer.
Ik had het ook na de halve marathon vorig jaar. Wist ook even niet wat ik moest gaan doen met trainen. Maar toen kwam dus het idee voor de hele. En nu heb ik nog geen idee ;)
Kan er ook niets aan doen. Het komt wel weer.
Gisteren viel me dus mee dat het lukte zo snel al weer. Ben ook niet stijf nu ofzo, dus had misschien nog wel wat sneller gekund, maar dat voelde ook niet goed.
Ik ben achteraf blij dat ik gegaan ben. *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*
En ben ook blij dat ik een keer een marathon gelopen heb. Maar ik denk nog steeds niet dat ik het ooit weer ga doen. Als mensen vragen hoe het was, dan ben ik eerlijk dat de weg er naartoe gewoon ECHT NIET LEUK was en ook de marathon zelf NIET LEUK. Finishen is leuk, absoluut. Maar ik heb er in mijn ogen te veel voor moeten laten. Maar goed, velen zeiden dat ik het niet zou kunnen en ik heb toch even mooi het tegendeel bewezen, en daar ben ik wel weer heel blij om. *\o/*
Ik liep gisteren wel mooi in mijn marathon tshirt met finisher er op :D

En ik merk dat ik nu ik wat meer runs gelopen heb dat ik wat selectiever word in waar wel en waar niet. Ik heb nog lang niet alle runs hier in de omgeving gelopen, maar sommigen vallen wel snel af. Die run in eigen dorp had vorig jaar als langzaamste finisher 78 minuten. Als ik er dan 80 over doe hoeven ze echt niet te wachten. En ze hadden niet reglementair een maximale tijd staan. Ik vraag er tegenwoordig niet meer om, als er niets staat doe ik mee als ik zin heb. En als er wel wat staat, dan kijk ik of ik het kan halen (zoals dus die trailrun waar je 3 uur over mocht doen, en wat ik ruimschoots gehaald had, maar toch ruimden ze al op). Als ik het niet kan halen en er staat wat over wel mogen finishen, dan vraag ik soms nog wat dingen extra na. Zo is er in Groningen een halve marathon waarbij je tot 2.45 uur in de uitslagenlijst komt en ben je langer onderweg, dan krijg je gewoon je medaille. De uitslagenlijst vind ik dus niet belangrijk, de medaille wel. Maar met deze doe ik niet mee, valt op een dag dat ik niet kan.

Komend weekend is de run weer waar ik vorig jaar m'n eerste run gelopen heb, een 4 mijl. Ergens wil ik wel meedoen, maar ik ben nog niets sneller geworden, eerder wat langzamer omdat ik nog niet weer op snelheid getraind heb wegens dat marathondoel. En ik wil ook niet langzamer zijn dan vorig jaar ;) Dus ik twijfel. Maar deze run is niet vol en kun je op het laatste moment nog opgeven.

De medaille van gisteren hangt al weer tussen de rest. Kan ze eigenlijk niet meer kwijt, ze hangen allemaal over elkaar, compleet onoverzichtelijk als een kluwen. Maar ook wel leuk zo. Die van de marathon hangt wel vooraan, evenals die waar ik Belgisch Kampioen werd en een paar van het Nederlands Kampioenschap.
Een stomme van de flower route van conquer hangt achteraan (was gratis challenge, maar is geen leuke medaille). :Y)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 15:25

Heb je überhaupt ooit wel eens plezier van het hardlopen? Even los van het 'ik wil iedereen laten zien wat ik kan'.
Ben je wel eens bezig met een trainingsschema, of een los loopje, en heb je er dan ook echt zin in?

Want hoe je het ook went of keert, uit al je posts blijft naar voren komen dat je het doet omdat anderen zeiden dat je het niet kon. Of om een medaille te halen. Dat je de weg naar een doel toe niet leuk vindt. Dat een looptrainer of schema het helemaal bij het verkeerde eind heeft en je daar dus maar mee stopt. Of dat een organisatie iets voor je bederft door tijdslimieten in te stellen.

Natuurlijk kun je een dip(je) hebben. Maar als je 80% van de tijd te klagen hebt over je hobby, is het imo niet de juiste hobby voor je.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 15:30

Germie, het is één grote dip wat je steeds schrijft. Ik vind het ook niet prettig om te lezen. Ik sluit mij ook aan bij Suliko, het is goed verwoord. Misschien dat je in de Facebook groep meer aansluiting vindt gezien de reacties op je posts daar.

--

Haha Sherivey, dat heb ik ook altijd als ik dat een tijdje niet meer heb gedaan. Je kan toch zo stijf van het lopen worden :+

Leonie, herkenbaar, ik heb hetzelfde figuur als jij en kan ook alleen rugzakjes om. Soms ook van die leuke riemen in een broekje, alles wandelt naar de taille.

Dat is balen zeg muppet, maar niet te snel de hoop opgeven hoor. Ik heb ook wel eens dagen gehad dat ik dacht; tsja :(:) .

Beterschap voor de hond horsii!

Lekker gelopen suliko!

--

Nog even voor muppetmayo, suliko & leonie
De triathlon is een cross triathlon het laatste weekend van juni. Mijn beoogde trailtempo (dit is het laatste onderdeel) is 5:00 min/km. Ik probeer op de weg iets vlotter dan dat uit te komen (45 minuten per 10 km) en veel onverhard ook tempolopen te trainen (naast de heerlijke rondjes vogeltjes kijken :D )

--

Voor vandaag staat er een lekkere interval op het programma. 3 km warmlopen, dan 12 x 2 minuten 4:30 min/km + 1 minuut joggen. Dan uitlopen. Nog even de laatste dingen afmaken op het werk en dan lekker naar buiten :D

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 15:40

Lies, echt hoor, een plank zou jaloers op me zijn. :))
Succes met je training straks. Het is lekker loopweer. :D

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 15:42

Ik heb de schema's gewoon gevolgd die ik wilde volgen. Heb Jeff als trainer gehad voor de halve en heb een schema van Ben Parkes voor de hele gevolgd. Dus gewoon gedaan. Ik ben NOOIT bij een trainer gestopt (want simpelweg alleen virtuele trainers gehad, en heb bij 1 persoon 4 keer een training gedaan, dat was gewoon een pakket en heb ik afgemaakt, maar dat was geen trainer die schema's maakte e.d.), al heb ik in het begin wel overwogen om Jeff te ontslaan als virtuele trainer. Maar uiteindelijk wel doorgezet.
Ik doe het wel ergens voor ja, voor die medaille of de prestatie. Ik ben begonnen om me er fitter door te voelen (en omdat men zei dat ik niet meer kon hardlopen) en ben dus verder gekomen dan ik verwacht had. Alle afstanden heb ik nu gelopen zeg maar, dat was wel een doel.
Of het niet de juiste hobby is, dat weet ik niet. Ik hou het toch al weer een paar jaar vol. Maar het is natuurlijk wel zo dat de meeste mensen binnen 3 jaar een andere hobby zoeken, en ik zit nog niet op 3 jaar. Wandelen vind ik an sich wel net zo fijn om te doen, maar je bent zo lang bezig om dezelfde afstand af te leggen. Daarom ga ik soms liever hardlopen. Vaak voelt het niet fijn nee, ik loop gewoon 'zwaar'. Dat kan, dat mag, maar ik zet wel door. Gisteren heb ik 5km gewoon makkelijk gelopen, dus verder dan verwacht. Dat was wel fijn. Maar het gevoel wat ik 2 weken voor de marathon had heb ik helaas niet meer gehad en was er ook absoluut niet bij de marathon zelf (toen was ik snipverkouden).

Maar ik ben dus bezig geweest met een paar schema's en die heb ik afgemaakt. Heb het dus niet gehad over het bij het verkeerde eind hebben, want heb geen trainer in real life gehad. Voor de marathon eerst wel even naar gekeken, maar uiteindelijk besloten het gewoon zelf te doen. Voor de halve en voor de hele heb ik schema's gevolgd. Voor de kortere afstanden heb ik het gedaan met de Garmin suggesties. Bij de loopgroep gaat het om intervallen en ik kijk dan per week of ik ga of niet. Je krijgt op donderdagmiddag te horen wat je 's avonds gaat doen.
Runna beviel voor de marathon niet. En ik had het met sportrusten ook niet gered.

Maar ik geef ook eerlijk toe dat ik paardrijden of duiken of fotografie veeeel leuker vind. Hardlopen is voor mij een hobby voor er bij voor 3 keer per week om de rest aan te vullen (je wordt immers ook een betere ruiter van hardlopen en voor duiken is een goede conditie ook belangrijk).

Maar ik blijf gewoon vrolijk hier posten en meelezen. Daar hoeven jullie niet bang voor te zijn. Ik post eigenlijk weinig tot niets op facebook, daar ben ik van de duikgroepen. Ik blijf dus mooi hier, hier voel ik me thuis. En zal dus lekker reageren en af en toe iets van mezelf posten. Het kan niet altijd op en top zijn met hardlopen, maar ik hoop dat ik het gevoel van een maand geleden ooit weer terug krijg. En dat ik uit het dipje kom. Maar daar ga ik wel van uit. :D Stay tuned.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 15:52

Ik ben eigenlijk ook wel klaar met de je posts, Germie, zowel qua klagen als weinig reageren op anderen en deelnemen aan gesprekken. Leonie, je hebt gelijk, ik ga ze ook skippen.
Maar goed, chapeau, je hebt de marathon uitgelopen en daarmee het hardlopen uitgespeeld. Want nu ben je klaar, je kan het en dat is het. Top. Tijd voor een andere hobby.

Lies, mooie training heb je vandaag.
Muppet, wat vervelend dat je lichaam niet wil joh.
Oei, arme hond horsii. Hoe is dat gebeurd?? Sterkte met je moeder.
Mooie foto's Suliko, lekkere rondjes. Je uitleg was trouwens echt heel duidelijk voor wat betreft 'rond lopen'. Sterker nog, ik heb het gisterochtend wat geprobeerd toe te passen en ik ging automatisch vlotter lopen. Kijken hoe ik het komende periode wat meer eigen kan maken en andere spieren ook wat meer in kan gaan zetten.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 16:03

De medaille van gisteren. Staat de toren van het centrum van Emmen op. En dus op het lint de 8 mijl. Uiteindelijk dus tegen de verwachting in een prestatie neergezet. :P :+ Afbeelding

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 16:10

Zijn er trouwens nog mensen die begin mei de Austerlitz trailrun lopen? 4 mei geloof ik zo uit mijn hoofd.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 16:46

O dat is vlakbij Goof. Maar misschien te dicht op de marathon.
Is die vanaf knvb weer?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 16:49

Ik loop een andere trail in mei. Weet de naam zo even niet. Maar je kunt annuleren tot 19 april.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 16:54

Samantha_ schreef:
O dat is vlakbij Goof. Maar misschien te dicht op de marathon.
Is die vanaf knvb weer?

Oh, dat weet ik even niet uit mijn hoofd.

Ik ken het daar eigenlijk niet, dus ben wel benieuwd.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 17:40

Even mijn bijlees post hoor.

Wat een mooi idee die tatto Namiro, wanneer laat je m zetten?

Lekker gelopen Fenn!

Fijn dat je weer kan lopen Steffie! Wat voor blessure had je?

Spannend Sherivey nieuw huis! Leuk altijd!

Die rondere voet beweging snap ik nog niet zo haha.
Lekker gelopen ook Suliko!

Klinkt druk horsi, en Aah je hond, zo sneu. En hoe gaat het met je moeder?

Wat balen muppet van je knieën. Hopelijk gauw minder last van.

Naar werk fietsen doe ik ook hoor Leonie, en naar paard ook. Is wel elektrisch dus ik vind het kunnen. Paard is 12,5 en werk 9.

Ik ben ook niet zo’n fan van de flip belt. Heb nog een knalroze voor iemand die m wilt overnemen haha.

Lekker gelopen Lies? Klinkt als een leuke training!

Hier niet zoveel te melden. Wel beetje vol hoofd, sinds het weekend gaat mn vriend z’n vader heel slecht, die gaat morgen naar een hospice. En vanochtend kwam ik op werk, hoorde dat iemand die ik al ken sinds ik er werk (23 jaar) en ook veel mee samen heb gewerkt dit weekend onverwacht is overleden.
Was/ben er wel ondersteboven van.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 17:43

Dat is ook niet niks zeg. Sterkte!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-25 17:45

Jeetje Samantha, heel veel sterkte voor jou gewenst :(:) . Is logisch dat je daar ondersteboven van bent, dat is niet niks. Mijn pb staat altijd open als je even iemand nodig hebt om je verhaal tegen kwijt te kunnen.

Ik loop de Austerlitz niet, die is wel vanaf het knvb terrein denk ik. Heb wel vorig jaar de wintereditie gelopen en die startte daar.

Goof wat tof dat jij ook profijt hebt van een tip die aan Suliko gegeven is. Dat is toch een mooi iets zo hier!

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 18:48

Samantha, heftige dingen. Sterkte!

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 19:51

Sterkte Samantha!

Ik loop Austerlitz ook niet, nog te veel aan het opbouwen. Wel leuk terrein, vlak bij me in de buurt.

Leuke foto's Suliko! Je loopt echt in mijn achtertuin. Als ik ooit opgebouwd ben wil ik best eens een rondje samen lopen (of nog een boktrun organiseren :) )

Lies_sparkle, leuk zeg met je hond. En wat een tempo eigenlijk :) Ik heb niet zoveel met honden, maar een vriendin van me met wie ik pre-zwangerschap rende doet ook aan canicross. Dus wie weet ren ik ooit eens een rondje achter hen aan. Vind het er wel heel tof uit zien.

Leonie, succes met het niet te veel doen. Lekker rusten en eten dus!

En iemand nog tips tegen pijnlijke kuiten? Voelt wat strak aan, dus nu strech ik ze. Ik besef me al dat ik nog meer buik- en heupspieren mag gaan trainen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-25 19:53

Misschien kan een foamroller helpen?

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 19:55

Ja wou ik ook net zeggen.
Wat ik ook wel eens doe is m’n kuiten masseren, lekker met bodylotion ofzo.

Wonen wij in dezelfde achtertuin Fenn?

Thanks meiden! Heel lief. <3

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 20:27

Sterkte Samantha! :(:) ook voor je vriend!
Dat zijn geen fijne berichten..

Sterkte met de hond Horsii!
Hoe is het gebeurd? Of heb ik daar overheen gelezen?

Muppetmayo, vervelend dat je lijf niet meewerkt. Toch even rustig aan en wandelen bijvoorbeeld?

Sherivey, gefeliciteerd met jullie nieuwe huis!

Mooie post als reactie op Germie Suliko!
Germie, je schrijft: ik blijf vrolijk posten.. maar dat is het nou juist.. je berichten zijn bijna nooit vrolijk.
En zoals vaker geschreven: ik vind het niet netjes om gewoon mee te doen zodat anderen maar langer moeten wachten.
Ook als je geen motivatie of doel hebt steunt iedereen elkaar hier! Misschien juist dan wel extra.. maar dat gemiep over wel of niet een medaille en alle andere ‘presentjes’ afdoen als prullen daar ben ik echt klaar mee..
En nu ga ik weer op mijn handen zitten en niet meer reageren..

Verder zag ik nog wat mooie foto’s voorbij komen maar ik ben het even kwijt! Vandaag een dagje Efteling. Voor het eerst met mijn zoontje. Blijft toch leuk! <3

Iemand vroeg nog naar mijn tattoo. Ik zal een foto plaatsen als hij staat.. maar ik heb nog geen idee wanneer ik mag. Woensdag heb ik een afspraak om te bespreken wat ik wil en dan zal ik hopelijk ook iets horen qua datum.
Laatst bijgewerkt door -Namiro- op 07-04-25 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt