Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 10:29

Supergoed Goof *\o/* .

Mooi dat het weer iets beter gaat en je weer wat kan lopen Samantha.

Fijn dat je vader naar huis mag SV.

Ik ben ook meer van het lopen op een lege maag Muppet, ga dan eerst lopen en daarna eten. Als ik in de ochtend ga eet ik alleen een mandarijn of een banaan ervoor.

Gisteravond voor het eten weer een rustig rondje gedaan. Viel wat tegen, kon aan mijn benen voelen dat ik voor mijn doen veel tempo had gedaan. Ach ja, mag ook wel na een week pieken en veel snelheid. Nu even wat rustigere loopjes tot Rotterdam.

Samantha_

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 10:51

Ik kan ook niet lopen na het eten.
Loop liefst op lege maag en dan nog gaat het wel eens mis en moet ik omdraaien naar huis voor toilet.
Beetje lastige darmen/maag. (PDS)

Fijn dat hij naar huis mag SV!

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 10:54

Ik kan tot een uur compleet nuchter lopen, maar meestal eet ik iets kleins.

Lopen na een volwaardige maaltijd trek ik sowieso slecht (havermout, pasta, rijst oid).
Maargoed, met mijn maag en darmen is het altijd weer een verrassing wat die gaan doen, zeker op lange afstanden.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 16:09

Samantha_ wat vervelend dat je buik zo onrustig blijft :\
Ik hoop dat dat snel ook weer een beetje de goede kant op gaat! Wellicht iets van een pro biotica om je darmen een extra zetje de goede richting in te geven ofzo na alle pijnstilling? Wel fijn dat je zo goed als pijnvrij bent!

Goof ik kan me voorstellen dat je spierpijn hebt hihi, maar dat is het wel waard denk ik :D

Sherivey ook al aan de krachttraining hihi, weer zo extreem vroeg zeker? Knap!

Supervixen fijn dat je vader weer naar huis mag, dat is toch een klein stapje in de goede richting. Ik hoop dat alles goed is gegaan op de reis naar huis.

Eef_Bam nog een rustig loopje, op naar Rotterdam :D

Wel wisselende verhalen dus over na het eten rennen, maar de meesten gaan niet zo soepel lijkt wel. Ik heb ook wel echt voorkeur om voor het eten te gaan rennen normaal hoor, maar ik zag het mooie weer, ik zat binnen op de bank en dacht, hey ik kan wel lekker naar buiten. Maar dat viel met rennen dus tegen :+ Gelukkig ben ik niet de enige zo te lezen, volgende keer toch maar meer dan een uur tijd ertussen als ik weer zo'n gekke opwelling krijg hahaha.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 16:28

Half 7 zat ik op mn matje, dus extreem vroeg viel mee :))

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 18:36

Zo ik ben weer bijgelegen :D

Korte reactie:

SV: beterschap voor je vader!

Goof: wat ontzettend goed gedaan!!

Muppetmayo: welke loop wil je gaan doen?

Ik heb weer wat prima loopjes achter de rug, met name zondag ging het goed. 7 km op 7:26 per km.
Zin in Rotterdam!

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 18:46

Ik ben de laatste tijd een beetje afwezig geweest hier. Wel aan het lopen geweest maar heel erg niet aan het posten en lezen geweest :x

Mochten mensen het interessant vinden, 21 juni is er een 7.5k loop op de ring A10 als onderdeel van een groter evenement op de ring ter ere van het 750 jarig bestaan van Amsterdam en inschrijvingen zijn vandaag geopend:

Tickets have gone on sale today: https://www.elevationgrouprun.nl/

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 19:38

Ik moet ook altijd lang wachten na het eten, ik loop dan ook liever ervoor nog even met een klein snackje.

Mooie loopjes komen er voorbij! Hier ben ik de intensiteit voor eind juni wat aan het opbouwen. Ik sport nu dus al 6 keer per week en ga nu wat combineren zodat er wat meer op eenzelfde dag plaatsvindt om alle 3 onderdelen van de triathlon vol te houden. Vanochtend lekker gezwommen met 4 x 100 + 3 x 250 + 4 x 100 meter en net lekker gelopen in de zon met 2 x (6 x 400). De eerste 400 was op 5:00 min/km, de tweede 4:30, de derde weer 5:00, best een zware 2,4 km x 2 maar ook wel heel lekker gelopen (:

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 20:36

muppetmayo hardlopen is een flinke belasting voor je maag/darm systeem. En zeker als onervaren loper is het niet aan te raden om te kort op het avond eten te gaan. Na een niet te grote maaltijd kan je doorgaans 2 uur aanhouden.
Zelf kan ik na het ontbijt en lunch direct gaan lopen maar na het avond eten vind ik het ook niet fijn. MIsschien dat daar dan toch net iets meer vetten inzitten waar mijn systeem niet blij van wordt. Dit is lang niet altijd zo geweest. Ik heb het echt moeten opbouwen.

oe ja pijnstillers zijn echt ellende voor je maag/darmen. Daar kan je best even klachten van hebben. Wel fijn dat je nu pijnvrij bent! BEn je niet bang dat je tijdens de marathon er weer tegenaan gaat lopen of is dat niet echt een risico?
Als je een heeel toevallig dit shirtje voorbij ziet komen in Rotterdam, its me :D

HAha Goof dat geeft niet die spierpijn. Dat trekt wel weer weg }>

Ah dat is super slim Sherviey, als het onderdeel is van je routine kun je het idd veel makkerlijk uitbouwen!

Fijn dat je vader naar huis mocht SV. Hopelijk gaat het goed komen zo samen thuis.

En zo is het Eef, je kan niet altijd in topvorm zijn.

Respect hoor Lies dat je en traithlon gaat doen. Echt zo bizar ver klinkt dat! Wordt dit je eerste?

Tiigs ook naar Rotterdam. We zin met best veel volgens mij die daar starten?

Ik was weer even bij de fysio langs voor mijn standaard, mijn rug, nek en bekken moeten weer even behandeld worden. Ik had gehoopt dat het na de osteo vorige week wat beter zou voelen maar het zit flink vast. De fysio heeft me dan ook behoorlijk mishandeld en ik mocht even niet rennen vandaag. Daar ging mijn plan... Aangezien ik al tijdje zin had om naar de duinen te gaan, daar maar gaan wandelen met het idee om gewoon ieder heuveltje, bultje of puistje wat ik zag op te wandelen met een lekker tempo. Geinspireerd door de tempo's van danseresje :Y) . Maar door het mulle zand vaak toch wel redelijk stijl omhoog ging toch niet zo snel :') . En toen ik na 5 km voor de 3de keer en hele stijle heuvel op klom voelde ik mijn benen een beetje branden en bedacht ik bij mezelf dat ik rustig aan zou moeten doen. O:) . Ik ben omlaag gelopen en direct terug naar de auto om een ijsje in het dorp te gaan eten :=
Het was wel echt prachtig weer, ik heb enorm genoten van de natuur en het begint eindelijk echt op te drogen want was was het ook hier, nat! Uiteindelijk toch 125 hoogtemeters meegenomen _O-
Ook dit is binnen 10 minuten van mijn huis <3
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ik heb tussendoor 2 x moeten stoppen om mijn schoenen te legen :') . Er zat zoveel in dat ik echt niet meer comfortabel kon lopen.
Afbeelding

Owja buikspieroefeningen voor op kantoor.
Het is eigenlijk super simpel! Je gaat van de leuning af zitten, goed rechtop, en dan kun je 1 been omhoog liften. Kan eerste met gebogen knie en en later met gestrekt been. En als 1 been heel simpel gaat, kan je het ook met 2 benen doen.
Als toevoeging kan je evt ook nog op 1 bil gaat zitten en het dan zijwaarts doen (dit is iets minder makkelijk onopvallend te doen). ZO pak je ook de schuine buikspier mee.
Simpel maar efficient en kan gewoon tussendoor zonder dat iemand het ziet.
En mocht je de gelegenheid hebben om op een krukje of bal te gaan zitten zonder leuning, of een wiebelkussen mee te smokkelen. Allemaal ook enorme aanraders!

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 22:15

Lekker Leonie, het was inderdaad prachtig weer! Ik zat binnen op kantoor maar wel een lunch wandeling gemaakt.

Op de leuning van de bureaustoel bedoel je toch? En niet van de trap haha.
Nu ik m nog een keer lees snap ik m al. :')

Ja die pijn komt wel tijdens het lopen, is nu op kortere afstanden ook. Meestal af en aan zeg maar.
Ik ben ook nog wel even onder behandeling bij de sportarts.

Haha denk eerder dat jij mij voorbij komt! Ik ga denk ik toch in wave 3 of 4 starten. Tijden liggen ook niet zo gek ver uit elkaar, maar toch fijner.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 23:07

Alvast een waarschuwing, hier komt een lange post. :')

Allereerst, Goof, zo zo ontzettend blij voor jou! Terecht dat je trots bent op jezelf! Nu ben je gewoon een duurloper geworden :D En inderdaad, dat al met een niet makkelijk onderstel én ook nog een boel lichamelijke pech en wat er nog meer mentaal en qua energie aan je zat te vreten.

Muppetmayo, ik ben ook vaak abnormaal vrolijk als ik buiten in beweging ben, ongeacht de condities. :+
Ja, het theekransgehalte neemt ook wel af nu die vriendin weer meer loopt. Al liepen we samen rustiger hoor, dit eindtempo kwam door 2-3 km die ik los van haar versneld had. En je hebt superconsistent gelopen, goed hoor!
Ik kan inmiddels vrijwel gelijk rennen als ik gegeten heb, zolang ik rustig opstart en niet te veel eet. Laatst voor de 30 km die ik met Leonie liep had ik wel heel laat mijn overnight oats gegeten en begonnen we gelijk met klimmen, waardoor mijn spijsvertering volgens mij dacht: we wachten wel even. Dus dat zat wel lang in de weg (na 20 km ergens dacht ik, hé, ik voel de havermout niet meer zo zitten), maar liep er niet minder om. Daar het vaker te doen, gaat het makkelijker, bij mij in ieder geval.

Leonie, dat is de hele bedoeling van taperen, volledig herstellen. :') En een kek setje heb je zo!
Heerlijke foto's van de duinen en trots op je dat je rustig aan hebt gedaan!

Danseresje, fijn dat het meevalt en je goede tools hebt gekregen van de fysio!

Supervixen, wat fijn dat je vader weer naar huis mag, hopelijk herstelt hij voorspoedig en trekt de pijn weg!

Samantha, geen ervaring mee om ze los aan te schaffen, mijn dagelijkse salomons en eerder salomon trailrunschoenen die het niet voor mij waren, hebben zulke laces van zichzelf, die je dan in een soort pocket stopt, werkt fijn, maar miste wel de hiellock voor trailrunnen.
Fijn dat je inmiddels weer hersteld bent!

Lies, lekker bezig hoor! Blijf vooral je trainingen en volume delen, ik vind dat altijd interessant om te lezen!

Als eerst de hartslagband. Garmin is helaas stom, kan hem terugsturen hoor, maar bieden geen andere oplossing terwijl mijn omvang (65 cm, 63 als ik heel hard mijn best doe om mijn adem in te houden) wel binnen de range van de band zou moeten vallen (60-106 cm), dus ik vind het wel een fout in het product. Zit nu toch te overwegen de HRM-fit die je aan je sportbh klikt te proberen of deze te laten verstellen door de klerenmaker.

Afgelopen donderdag had ik de loopanalyse. Echt een aanrader! Veel inzichten gekregen, vooral ook bevestiging dat ik op de goede weg zit en hoe ik kan verbeteren. De belangrijkste punten van mijn loophouding is dat hij efficiënt is en weinig impact geeft, dus dat is top. Ik moet er alleen opletten dat ik niet te compact ga lopen, dus voeten te dicht bij de grond houden en te kleine passen. Jorin is een topgast trouwens, want hij doet niet aan 'dit is de beste loophouding/cadans/voetlanding etc' of 'dit is hoe je dat moet forceren', maar geeft wel heel fijn persoonlijk advies hoe je door training jezelf kan verbeteren. Zijn advies voor mij was billen en hamstrings sterker maken, omdat mijn bovenbeenspieren nu het meeste werk doen (wat ik idd ook voelde na die 45 km laatst). Met krachttraining en vooral ook veel heuvels oprennen. Daarnaast mag ik wel een klein ding in mijn loophouding veranderen, namelijk mijn knieën meer gebogen houden en een rondere beweging met mijn voet maken. Ik strek nu te snel mijn voet naar voren en overstrek dan mijn knie, wat weer een verkeerde impact heeft op mijn enkels en ik ietsjes te ver over mijn zwaartepunt land (en dus makkelijker door mijn enkel ga bij ongelijk terrein). Ook hiervan zei hij: heuvels rennen, dan moet je wel je knie gebogen houden en een ronde beweging maken met je voet. Als ik hieraan werk ga ik minder compact lopen en krijg ik vooral meer stuwende kracht naar voren. Helder en supergoed om mee te nemen, daarnaast de bevestiging dat ik echt goed bezig ben voor de korte duur dat ik nog maar loop, dus dat is heel fijn! En ik dacht ooit ook nog wel dat lopen niet voor mij was weggelegd met mijn afwijkende beenstanden...
Heb nog een hele hoop afbeeldingen gekregen, maar die zijn vrij complex, dit is het samenvattend.
Afbeelding

En ik had besloten om erna terug te rennen via de NS/MudSweatTrail naar driebergen-zeist. Vriendin/huisgenoot had zin om te fietsen, dus zij is naar Hilversum gefietst om mijn spullen mee terug te nemen, echt ideaal! En dus ging ik op pad. Met het idee om wel lekker door te lopen, maar ontspannen, zou leuk zijn als ik eens een lange trailafstand rond de 5:50 loop, dacht ik. Dat werd een heel stuk sneller. :+ Na de eerste kilometer viel opeens het kwartje van wat Jorin had gezegd over een rondere voetbeweging en mijn knie meer gebogen houden en het ging eigenlijk allemaal wel lekker, tweede helft zelfs vlotter gelopen, snelste kilometer was de 17e op 5:05 en de 28ste op 5:07. :wow:
Opeens mijn snelste tijd op de halve marathon afstand gelopen en dat onverhard en op een langere afstand. Ennuh, ik heb spierpijn in mijn hamstring en bilspieren! Dus die heb ik eindelijk goed gebruikt. :') Echt zo blij hoe lekker dit weer ging!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En vanmiddag voor werk een rondje gelopen, benen voelde wel wat zwaar, maar ging prima, mijn hartslag dacht vooral, doei, het is veel te warm. _O-
Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-25 07:07

Mooie inzichten! Jij bent echt een beest, je gaat nog ver komen met lopen.
Prachtige foto's en een geweldig tempo.

Ik moet om 12 uur in Nijmegen zijn op de tattooconventie in de Stevenskerk, daar wordt mijn bovenbeen getatoeëerd en daar ben ik wel de hele dag mee zoet.
Als ik daar morgen niet te moe van ben ga ik weer een rondje hoogtemeters doen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 09:38

Leuk verslag Suliko! Kon je daar nou ook nog schoenen proberen?

Veel plezier SV, ben benieuwd wat voor tattoo het wordt.

Ik heb vandaag een rustdagje en loop morgenochtend weer met de loopgroep.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 10:44

Goedemorgen!

Ik heb jullie een beetje verwaarloosd, druk met werk en geen puf om via m’n telefoon te reageren.

Weer een geweldige post, Suliko! Het enthousiasme spat er vanaf. Gave foto’s ook van je trailweekend.

Veel plezier vandaag, SV. Ben benieuwd naar het eindresultaat.

Goof, je mag trots op jezelf zijn! *\o/*

Vanochtend rond achten vertrokken voor een ronde van zo’n twee uren. Het was nog best fris maar prima temperatuur voor het lopen. Genoten!

Afbeelding

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 11:38

Klinkt top die loop analyse Suliko!
Ik vind hun podcast ook zo top, misschien moet ik ook eens een loop analyse laten doen.

Wauw en wat heb je lekker gelopen zeg, super!
Je was vlakbij mij haha.

Succes met je tattoo SV!

Lekker gelopen Puera!

Ik ga morgen lopen, vandaag rust. Wel paardrijden en op de fiets erheen. Zit nu even lekker in de tuin. Eigenlijk moet ik wel wat aan de tuin doen want is hard nodig.
Maar zonder goed gereedschap schiet dat niet zo op, dat heeft m’n vriend en die is z’n dochter vandaag aan het verhuizen.
Maar kan wel wat kleine dingetjes doen natuurlijk.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 15:11

hahah ja Samantha een stoelleuning. Die je dus niet nodig hebt anders doe je nog niks :Y)
Nou hoop dat het goedkomt tijdens de marathon. Misschien ben je er op een bepaald moment doorheen en kan je gewoon pijnvrij verder lopen.
Ik start in wave 3 iig. Denk een stukje achter de 3:50 pacers en ga proberen daar achter te blijven :') . Rust bewaren en niet te hard. Niet mijn sterkste punt.
Welke podcast heb je het dan over?

Sowieso als iemand leuke podcasts tips heeft? Hoeft niet sport gerelateerd. Ik ben weer zoekende naar wat leuks.

Echt heel tof om te lezen Suliko! En daarna rent ze gewoon ff 28km met een 05:00 op het einde. Jij bent zo hard aan het groeien, niet normaal. Heel tof om te zien.
Ik durf straks niet meer met jou te gaan lopen, dan hang ik er maar beetje achteraan volgens mij :') .
Ook tof dat je de tips zo goed uit kon voeren en kon voelen wat het je brengt. Lekker mee oefenen.
En wat een mooie route! Heerlijk.

Oe sv nog een tattoo erbij. wat is het deze keer?

Mooi rondje ook puera. Jij hebt het ook wel lekker te pakken volgens mij.

Hier vanmorgen wakker geworden met een status piek op garmin :+ . Das een week te vroeg sukkel hahaha. Heb training gegeven en barst echt van de energie weer. Longen zijn weer oke, nog iets hoofdpijn maar dat zal ook wel wegtrekken met 1 of 2 dagen dan. Voelde echt in mijn hele lijf, ik wil rennen! :):) Heb mij ingehouden en na de training netjes naar huis gefietst.
Morgen mag ik nog 12/14km en dan is echt echt aftellen. Geen bootcamp, krachtraining of spinning volgende week. Nog 2 x lopen en 1 training geven en dan gaan we het zien. *\o/*

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 15:20

Haha nu al piek Leonie!
Jij gaat ook lekker!

De podcast Running solutions.
Verdere podcast, wat een k*t eind, en niet loop gerelateerd houd ik van crime dus moordzaken, vermist, en nog veel meer waar ik nu even niet op kom. Luisterboek is ook altijd leuk met lopen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-25 15:25

Ik hou van de serial killers podcast van parcast. Wel in het Engels. En ik luister naar Aaf en Lies op maandag in de auto naar het werk. Lekker luchtig. Ook veel afleveringen van slimmer presteren geluisterd.
Momenteel luister ik ook naar de luisterboeken van Sophie Kinsella.

Ik lig op de pijnbank.
Het wordt een bateleur eagle (berghaan).

Afbeelding
Afbeelding

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 15:41

SV, ik ben heel benieuwd naar je nieuwe tattoo.
Puera, wat een heerlijk rondje.
Suliko, wat een interessant analyse. Dat van de hamstrings en billen herken ik wel, bij mij doen ook mijn bovenbenen het meeste werk. De rest voel ik alleen alsik wat hoogtemeters mee pak, maar dat is in mijn omgeving hooguit een dijkje. Ik ben ook echt wel aan het squatten en heb oefeningen van mijn sportmasseur/sporttherapeut, want die geeft aan dat het sterker maken ook mijn klachten rondom mijn bekken verminderen (en dat is natuurlijk zo). Wat knap dat je er dan gewoon 28km op dat tempo achteraan loopt, goed zeg.
Leonie, wat een prachtige omgeving joh. Mooie uitdaging om in te lopen met dat mulle zand.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 19:06

Wat een toprondjes allemaal! Suliko mooi tempo zeg. En Goof gefeliciteerd met je eerste halve.

Ik luister qua podcasts naar de vaantjes (hardlopen) en soms de pacer. Vooral naar de vaantjes vind ik leuke afleveringen hebben. Verder heel divers. Nu bezig aan de zwembadclub.

Morgen wil ik een eind wandelen en einde dag ook nog rennen. Danseresje, heb jij verder nog tips uitgezocht over de combinatie tussen ver wandelen en hardlopen opbouwen?

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 19:29

Heerlijk Puera!

Rust is ook heel belangrijk samantha & tiggs!

Heerlijk Leonie!

Cool SV, ik doe het je niet na. Ik wil misschien ooit eens eentje maar dan moet ik eerst wat dapperder worden :+

Lekker Fenn!

Ik heb net een tempoloopje gedaan, 4 x 10 minuten op 4:55 min/km om zo straks weer eens een iets vlottere 10 km te lopen :) Het gaat goed gelukkig, de belasting is goed te houden met al het trainen!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-25 19:44

Haha lies, het is echt wel te doen hoor. Lekker tempo loopje!

We zijn nu zo'n 6 uur bezig en het komt niet af, dus ik moet binnenkort nog terug om het af te laten maken.
Helaas moet ik dan wel twee uur in de auto ipv nu een half uur.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 20:06

Gaaf SV! Jammer dat het niet af is gekomen.
Tattoo doet niet zo’n pijn hoor Lies.
Volgens mij wordt het wel vervelend als het langer duurt toch SV? Ik heb 2 kleintjes dus hoefde niet lang te zitten. Ene deed ook meer pijn dan de ander.

Rust was het niet echt haha, tuin gedaan, ramen gewassen, wasjes gedraaid. En naar paard gefietst, gereden en terug gefietst. Maar niks doen kan ik niet zo goed. 8-)

Lekker tempo loopje Lies!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-25 20:12

Ja zeker, na een paar uur wordt het wel vervelender en het ligt ook heel erg aan de plek.

22 mei tweede afspraak.
Afbeelding

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 23:05

Mooi hoor!

Ik vraag me nog steeds af of de opmerking eerder in dit topic nou een grap was of niet, dat jij niet zo van naalden houdt? :D