Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 21:23

Dank voor de tip SV, die onthoud ik.
Ik zag de das, wat waanzinnig leuk! Ik heb enkele jaren terug een das bij de Posbank gezien, maar verder eigenlijk nooit, dus ik was jaloers op je filmpje.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 08:28

Mijn ronde van vanochtend.
Afbeelding
Afbeelding

Nieuwe schoenen bevallen goed. :D
Geprobeerd met zowel rustig lopen als met een beetje meer tempo. Zijn blijvertjes.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 10:36

Wat een bizarre statjes worden er gedeeld zeg van de afgelopen maand :oo

Lisitano toch vind ik het knap hoor zo met kind, en dan straks met hond ook nog. Ik kan me wel helemaal voorstellen dat je je dan supermom voelt!

Sherivey geen spierpijn van alle trappen, wat fijn! Je gaat echt goed he, zo motiverend en leuk om te zien.
Echt een enorme afstand afgelopen maand! Echt respect als ik zie hoeveel je in de vroege ochtend uren doet, en echt met super snelheden ook.
En vanmorgen al weer vroeg aan het rennen met mooie nieuwe schoenen, leuk! Geen last ook van de nieuwe schoenen dus? Echt een behoorlijk tempo weer!

Suliko wat een heerlijke, mooie foto's! Wat kijk jij ook altijd blij op de foto's, echt heel leuk om te zien. Klinkt wel als een heel geslaagd weekend. Als ik dan die foto's zie dan denk ik, hoe heb je daar uberhaupt kunnen rennen, ik zou het wandelend al mega zwaar vinden en onderuit gaan.
Ik moet altijd zo lachen om je theekrans rennen. Dan kijk ik naar de snelheid en denk ik, hoe dan, en hoe noem je dat nog een theekransje hahaha. Ook jij al zo enorm veel kilometers! Wel zonde van die hartslag band zeg :\ Je zou toch verwachten dat dat ook voor "kleinere" omvang geschikt is. Hier geen ervaring met de Garmin band. Wel met die van Polar, die bleef bij mij goed zitten. Maar nu is mijn omvang ook wel wat groter :+ Nu met horloge is het voor mij geen meerwaarde, ik train natuurlijk veel minder en is mijn hartslag niet het belangrijkste, ongeveer is voor mij nu goed genoeg. Mijn band ligt dus ergens stof te happen.

Ook Supervixen echt enorm veel kilometers en hoogte meters :oo
Heel gaaf dat je een das bent tegengekomen <3

Danseresje wat balen zeg van je rug. Fijn dat je iig bij de fysio terecht kunt, ik hoop dat dat verlichting geeft! Ik snap wel dat je er enorm van baalt nu je die constante opbouw los moet laten. Maar ook ik ben er van overtuigd dat je conditie niet kwijt bent en heel snel weer op niveau bent/verder kunt. Wellicht ook een griepje/verkoudheid onder de leden? Wees maar even lief voor jezelf.

Fenn lekker op Texel geweest. Wat een mooi rondje zo in de ochtend!

Leonie87 jij ook al zo enorm veel kilometer gelopen. Super knap dat je dat allemaal gepland krijgt tussen werk/training en gezin. Vervelend dat je je zo beroerd voelt, beterschap! Voel je je vandaag al wat beter? Het is aan je spinnen, kracht training en ook nog lopen niet te zien dat je niet fit bent in ieder geval! Mooie omgeving ook <3

Samantha_ 3-4x per week lopen vind ik ook al veel en knap hoor, en ook zoveel kilometers afgelopen maand. Lekker dat je van 40 naar 36 uur gaat, lijkt me heerlijk om zo om de week een dag vrij te zijn. Jij ook beterschap!
Voel je je inmiddels al wat beter?

BusyMissy moet vast een fijn gevoel geven dat je lichaam klaar is voor de opbouw naar 10 kilometer :)

Goof wat zien je sprintjes er super netjes uit! Volgens mij ga je echt vooruit he, leuk om te zien!

Eef_Bam Ook jij gaat volgens mij echt heel hard vooruit momenteel, leuk!

Namiro ik kende de ski-erg ook nog niet, wat een apparaat joh! Gelukkig een uitloop rondje met de loopgroep dan.

Ik heb dinsdag weer een rondje gedaan, viel me niet tegen :) Moest 3x5 minuten hardlopen. Ik was bang dat ik op mijn tempo de laatste 1 a 2x langzamer zou worden, maar dat viel me alles mee.
Eens kijken of ik dit ook gedeeld krijg hier, al is het niet in die mooie Garmin statjes haha.

Afbeelding

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 11:27

Netjes hoor! :j
Ik had geen last van de nieuwe schoenenen. Wel ff wennen dat ik weer een gloednieuwe zool onder mn voeten heb. :))
Dat loopt toch altijd even gek, de eerste paar honderd meter.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 11:46

Sherivey fijn dat de schoenen goed bevallen. Ik vond de guide 17 dus wel echt een andere schoen dan de 16. En gelijk goed uitgeprobeerd dus met je sprintjes :D . Lekker bezig.
Ik wilde nog zeggen je kan ook nog even 1 km gaan om even te aarden en dan besluiten wat je doet maar dat hoeft al niet meer :+

Lekker -Namiro- zo met de loopgroep. Dat mis ik wel.
En wow een opbouw dus 1 naar 5 min? Dat is idd flink pittig! KAn me voorstellen dat je die de dag erna wel even voelt.

@Goof, dit is ook deel van de Oisterwijkse vennen en bossen alleen aan de andere kant van de weg. Ik loop wel vaker in dit stukje maar dan meer in het begin en niet in dit gedeelte omdat dit dus relatief veel natter is. Als je in dit stuk van begin tot het eind een ronde zou maken zou je denk ik nog gerust 15km kunnen lopen zonder echt je pad te kruisen. Dus het is nog best een flink stuk! En zeker net zo mooi als de andere kant en veel minder druk omdat het minder bekend is en niet in de vaste wandelpaden is opgenomen. Leuke bijkomstigheid, er zitten hier, hele kleine hoogteverschillen.

Wauw SV ik zag het filmpje van de das op insta. Echt heel tof! <3 Ik heb denk ik nog nooit een das in levende lijven gezien!
En weer lekker wat heuveltjes gedaan. win-win.

Fijn dat het op zich al wel beter gaat Danseresje. Hopelijk kan de fysio je helpen met het laatste stukje zodat je weer lekker door kan. Misschien moest je gewoon ziek worden en heeft je lijf daarop geanticipeerd.

Wat een goede workout muppetmayo. Zeer mooi constant!
Ik voel me op zich niet heel beroerd verder maar mijn HRV vind er wel wat van, en mijn hoofd ook :( .

Hier werd ik gister last minute gevraagd of ik training wilde geven. Was wel in twijfel want wilde zelf eigenlijk zelf trainen maar toch maar gedaan. Ik had in de ochtend al hardgelopen dus dacht toe maar. :+ Stond wel een beetje te balen terwijl zij zo lekker bezig waren haha. Dus ik ga vanavond maar even lekker los.
Garmin vind dat ik sinds gister in herstel terecht ben gekomen. Dat wil ik nog helemaal niet maar denk dat het hoort bij een taper :') .

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 12:33

Ja, misschien was het een beginnend groepje, misschien oververmoeidheid, geen idee.

Vanochtend naar de fysio geweest. Ik had zelf verwacht dat het een spierkwestie was en dat is het ook.... Mijn core :') . Dus heb nu oefeningen gekregen. Kortom, dat gaan we maar als begin nemen qua krachtoefeningen :j en dan verder uitbreiden/opbouwen qua kracht ook.
Verder lekker bewegen en zeker gewoon wandelen *\o/* . Misschien wel even iets aan tempo dimmen := en dan mag ik maandag mijn hardlopen er ook weer bij pakken :):)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 12:43

Fijn dat je schoenen bevallen Sherivey!
Muppet, lekker rondje ook.
Ah, Oisterwijkse vennen. Ik ken de Kampina wel. Mooie omgeving.

Oh, ik ben heel blij, ik heb mijn eerste halve (trail)marathon gelopen *\o/*
En ook nog zoals ik wilde; op max 7min/km en keurig binnen de 2,5 uur. Zo lekker.
Toen ik ooit begon had ik, vanwege fysieke klachten, nooit gedacht dat ik überhaupt de 5km zou lopen en na tegenslagen, waaronder mijn nekhernia, liep ik nu een halve marathon.
Serieus zo trots :o

Afbeelding

Afbeelding

Omdat ik de neiging heb te weinig te drinken en dan flauw te worden heb ik vandaag bewust op 7, 12, 15 en 18km even kort gewandeld om te drinken en een gelletje te nemen en dat beviel goed. En ondanks 4 keer kort wandelen toch nog op 6.56 gelopen.

Afbeelding

Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 12:56

Lekker goof, ik ben ietsjes langer onderweg. Je hebt ook een hoge hartslag. Maar mijn zone 5 is zo ongeveer jouw gehele zone 4.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 13:17

Yesss wat goed Goof! *\o/*
Wandelen doe ik altijd voor een gelletje/ iets te eten, anders verslik ik me en/of kom ik in ademnood

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-25 13:20

Wat goed gedaan Goof! Nu kunnen we een keer afspreken om samen te trailen :D.

Ik liep vanmorgen 25km met 300hm op de Loenermark. Natuurmonumenten is nog steeds bezig om paden dicht te gooien. Alweer twee keer voor een afsluiting gestaan. Het ging zwaar, pittig weekje met zorgen om mijn vader die nog steeds in het zkh ligt. Dus vandaag niet veel energie en het ging moeizaam.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 14:11

Sherivey schreef:
Yesss wat goed Goof! *\o/*
Wandelen doe ik altijd voor een gelletje/ iets te eten, anders verslik ik me en/of kom ik in ademnood

Ik krijg ook geen lucht hoor als ik drink, ik moet echt wandelen anders lukt het me niet en zelfs dan krijg ik ademnood :')

SV, dat lijkt me superleuk! Ik ben dalijk weer heel veel op de Veluwe.
Zorgen om je vader, wat rot zeg. Sterkte.
Ondanks dat vind ik dat je deze afstand wel vlot gelopen hebt zeg.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-25 14:51

Ik heb wel een paar keer gewandeld en ook even in het zonnetje gezeten hoor (dan staat ie op pauze).

Lijkt me ook leuk, doen we een keer als je op de Veluwe bent!

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 17:14

SV, lekker getraild!
De zorgen om je vader helpen niet mee. :( hoop dat ie zich snel beter voelt

Goof, drinken duurde even, maar inmiddels lukken kleine slokjes uit mn softflask.
Uit bekertjes drinken tijdens het lopen lukt me niet. Om zowel ademhalingsredenen als motorische redenen. :')

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 18:28

Hallo meiden, ik ben weer een beetje in het land der levenden haha. Vandaag ook weer gewerkt.

Mooie schoenen Sherivey. En al lekker ingelopen!

Top gedaan Muppet!

Wat super Goof, top gelopen!
Ik wandel ook meestal bij gelletjes en drinken hoor zeker met die bekertjes dan klotst alles eruit. En als het uit een flesje is kom ik in ademnood.

Lekker gelopen SV. Sterkte met je vader.

Ik heb na m’n korte rondje maandag niet meer gelopen. Ga morgenochtend rondje lopen, en dan zaterdag of zondag wat langer, maar niet te lang uiteraard.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 19:32

Heeft iemand hier wel eens van die run laces ofzo gebruikt?
Ik gebruik in mn schoenen dat laatste gaatje, waardoor ik net iets te weinig veter overhoud. En daardoor dus denk ik zaterdag te strak gedaan.
Nu zat ik even te googlen en zag dus van die speciale run veters.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 19:45

Leonie, ja klopt. Uiteindelijk 5 min op drie machines.
Was wel een leuke training, dus die wil ik eigenlijk iedere week wel een keer meenemen.
Scheelt dat we alles thuis hebben staan (toch nog iets positiefs uit de Corona-tijd)…

Goof, *\o/* goed bezig!! _/-\o_

SV, sterkte met jouw vader! Dat had ik even gemist..
Kan me voorstellen dat dat energie kost.

Sherivey, fijn dat de schoenen lekker liepen.

Danseresje, fijn dat er wel een duidelijke oorzaak is. Succes met krachttraining!

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 20:02

Samantha_ schreef:
Heeft iemand hier wel eens van die run laces ofzo gebruikt?
Ik gebruik in mn schoenen dat laatste gaatje, waardoor ik net iets te weinig veter overhoud. En daardoor dus denk ik zaterdag te strak gedaan.
Nu zat ik even te googlen en zag dus van die speciale run veters.

Ik wist niet eens dat hardloopveters een ding waren :o

Gebruik gewoon wat er met de schoen geleverd wordt

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-25 20:13

Ik ook, nooit problemen mee.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 08:29

Wat super knap Goof! Heel goed gedaan! En dat gevoel van overwinning als je denkt dat je het nooit zal kunnen fysiek en dan toch doet. Dat is onbetaalbaar Het gevoel van kracht, doorzetting en weer gezond en fit kunnen leven zoals jij het zelf wil <3

Sterkte nogmaals met je vader SV. Hopelijk knapt hij snel wat op.
Wel flinke ronde gelopen en prachtige foto's weer.

Sherivey schreef:
SV, lekker getraild!
De zorgen om je vader helpen niet mee. :( hoop dat ie zich snel beter voelt

Goof, drinken duurde even, maar inmiddels lukken kleine slokjes uit mn softflask.
Uit bekertjes drinken tijdens het lopen lukt me niet. Om zowel ademhalingsredenen als motorische redenen. :')
Drinken is idd iets waar je aan kan wennen denk ik, hoewel het bij sommige mensen gewoon nooit echt fijn voelt volgens mij.
Tip van mij is dat je dat bekertje dubbelvouwt tot een soort tuitje. Dan klots het niet via je neus naar binnen tijdens het rennen :') .

Ah weer helemaal opgeknapt Samantha?
hier geen ervaring met veters die te kort zijn, Zijn bij mij altijd te lang waardoor ik er vaker een 3 dubbele knoop in leg :+

Ow haha in huis ook echt namiro. Helemaal handig! Wel leuk om vaker te doen idd. Goede anearobe interval.

Oe Danseresje dat is een duidelijke oorzaak maar wel een zonder quick fix. Dat is echt een kwestie van trainen. 1 voordeel is dat je buikspieren elke dag kan trainen en als je het consequent doet, iets wat jij volgens mij goed kan, dan boek je wel snel vooruitgang. Ik weet niet wat voor beroep je hebt, maar er zijn ook veel oefeningen die je achter je bureau kan doen :Y) . Wel fijn dat je iig weer lekker kan gaan wandelen.

Hier gister 1,5 uur krachttraining gedaan, die voel ik wel even (weinig benen gedaan, vooral core, armen en cardio). Ik vind dat dus gewoon leuk om te doen.
Vanmiddag met dit mooie weer lekker lopen. Heb eigenlijk wel zin in een long run maar dat mag nu dus niet :+ Mijn HRV is weer oranje overigens. Hij kijkt maar :')
Wel gek is dat hij gister naar aanhouden sprong en vanmorgen op werd ik productief wakker terwijl hij op herstel stond :+ Soms snap ik er niks van. Hij staat al 6 of 7 weken niet meer op productief en meestal vind hij krachttraining net zo intensief als een hersteldag.

ow en wat ik binnen heb gekregen *\o/* Gewoon precies dezelfde kleur. Zo val ik lekker op straks 8-)

Afbeelding

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 09:01

Zo ik was lekker wakker gister zie ik, ik zie nu pas dat ik 3x5 minuten had getikt maar het moet natuurlijk 5x3 zijn 8)7

Leonie87 je hebt het druk zo met de training geven etc erbij! Fijn dat je je niet zo heel beroerd voelt, maar dus duidelijk wel te merken aan je lijf.
Je gaf de tip aan Danseresje maar ik ben eigenlijk wel heel benieuwd naar de buikspieroefeningen voor op kantoor :o Zou ook echt wat voor mij zijn denk ik.
1.5 uur krachttraining :oo Ik snap wel dat je die voelt!
En wat een mooie set zo <3 Ook helemaal mijn kleur hihi.

Danseresje fijn dat de oorzaak gevonden is en het mee lijkt te vallen. Lekker doortrainen dus :)

Goof gefeliciteerd met je 1e halve marathon *\o/* Super mooie tijd ook! Lijkt me echt zo'n fijn gevoel als je eerst zoveel tegenslagen en ongemakken had, je kunt super trots op jezelf zijn!

Ben wel jaloers op al die mooie omgevingen van jullie hoor!

Supervixen heel veel sterkte met je vader, ik kan me voorstellen dat dat veel stress geeft/pittige week.
Voor jou voelt het niet zo, maar ik vind je snelheid echt heel goed. Lekker in het zonnetje en af en toe even wandelen en genieten van alles om je heen is ook belangrijk.

Samantha_ fijn dat je je weer wat beter voelt! Die run veters heb ik echt geen verstand van.

Vanuit mij weer een vraagje (ik blijf maar vragen, sorry). Hoe lang wachten jullie tussen eten en hardlopen? Ik dacht gisteravond, het is nog mooi weer ik ga toch nog even lopen. Dit was een uurtje na het eten, maar dat was dus te snel. Steken in mijn zij, eten kwam omhoog. Daardoor ook een stuk langzamer gelopen.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 09:08

Ik gebruik nu ook de veters die erbij zitten, maar omdat ik het laatste oogje nu gebruik heb ik wat minder veter over.

O wat mooi Leonie? Lekker knal! Ik ben er niet meer aan toegekomen om iets te zoeken dus ga m’n Amsterdam outfit nogmaals aandoen. Dat rode hemdje draag ik heel veel, zit ook gewoon fijn.

O ik wil ook buikspieroefeningen voor kantoor!

Ik ben wel opgeknapt alleen m’n buik blijft onrustig. Is eigenlijk al langer zo. Ik denk dat al die maanden paracetamol en ibuprofen niet zo goed was. Ben er nu gelukkig mee gestopt, want ben nagenoeg pijnvrij!
In elk geval geen pijn meer in rust dus dat is al heel wat.
Vanochtend rondje gelopen, moest omlopen omdat ze een weg hadden afgesloten dus werd onverwacht stukje heuvel training haha. Wel 6,5 km weer gelopen.

Morgen of overmorgen 10km lopen denk ik.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 09:31

leonie87 schreef:
Wat super knap Goof! Heel goed gedaan! En dat gevoel van overwinning als je denkt dat je het nooit zal kunnen fysiek en dan toch doet. Dat is onbetaalbaar Het gevoel van kracht, doorzetting en weer gezond en fit kunnen leven zoals jij het zelf wil <3

<3
Ja, maar echt. Ik heb nooit de ambitie gehad om ver te kunnen lopen, ik had namelijk nooit gedacht 5km te kunnen lopen. En toen die wel in de buurt kwam, was ik blij met de gedachte dat ik lekker 3x in de week een rondje van 5km na werk zou kunnen doen om een beetje fit te blijven. En nu doe ik dit. Echt genieten!

Dat gezegd hebbende; ik heb spierpijn en mijn benen voelen als lood :')
Lang geleden dat ik spierpijn had, maar gek is het niet. Vanmorgen een half uur met de honden gewandeld en verder doe ik lekker rustig aan. Heb zondag pas weer een loopje staan.

Mooi setje heb je zo Leonie, leuk.
Fijn dat je weer opgeknapt bent Samantha.
Muppet, ik wacht vaak wel iets langer dan een uur, liever anderhalf. Ik kies er overigens liever voor om dan iets later te eten en voor het eten nog te lopen, dat vind ik fijner.
Voor wat betreft drinken trouwens; het gaat mij er om dat als je slikt, je niet tegelijk ademt en ik zit tijdens lopen zo hoog in mijn ademhaling dat ik dan ademnood krijg. Dus daarom al wandelend zodat ook mijn ademhaling net iets rustiger is.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 09:35

Goof, ik snap je :j
En ik loop toch ook niet voor de tijd (ja oke, soms een 5 of 10 km, maar dan hoef ik niet te drinken), dus wandelen hoef ik niet te laten omdat het mn tempo omlaag brengt.

Ik heb vanochtend mn 2e keer een inieminie krachtcircuitje gedaan :))
Het zijn ook maar 7 simpele oefeningen met heel weinig herhalingen, dus stelt geen reet voor. Maar zorgt zo wel voor laagdrempelig toch iets doen.

En als het eenmaal onderdeel van de routine is, kan ik wel gaan uitbreiden.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-25 10:15

Muppetmayo ik hoef niet te wachten, ik kan meteen lopen na het eten. Of het nou ontbijt, lunch of avondeten is.
Moet je lijf wel aan wennen en na het avondeten gaat het soms nog mis en moet ik terug voor een wc bezoek.
Maar verder heb ik er geen last van.

Mijn vader mag vandaag naar huis, maar heeft nog ontzettend veel pijn aan de operatiewonden (buik). Hij zag erg op tegen het in de auto gaan zitten en alle hobbeltjes van de weg.
Hopelijk redt hij zich met hulp van mijn moeder (zijn in de zeventig).

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 10:19

Fijn dat hij naar huis mag SV. Toch een stap in de goede richting.