Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Samantha_

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 08:13

Lekker Sherivey!

O wat een timing, ik word vanochtend ziek wakker. Zo uit het niets eigenlijk.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 08:23

Samantha_ schreef:
Lekker Sherivey!

O wat een timing, ik word vanochtend ziek wakker. Zo uit het niets eigenlijk.

Wat balen!! Beterschap

Nou moet ik zeggen dat dit wel een beetje bij de marathonvoorbereiding hoort hoor, bij veel mensen.
Ik zelf krijg meestal de weken van tevoren allerlei vage pijntjes/ klachten

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 08:35

Supervixen schreef:
Wat een mooie statjes leonie! Kun je trots op zijn.
Ik wil ook graag een keer meer lopen in de week. Ik liep vier tot vijf keer in de week toen ik deze baan nog niet had. Maar ik krijg het qua energieniveau niet rond, moet erg oppassen daarmee het laatste jaar. Misschien iets met een aankomende overgang ofzo. Dus doe het nu met drie keer en soms vier.
Soms is het niet anders.

Ik vind het sowieso al knap als je zoveel kunt lopen als je een gezin hebt.

Hahaha. Ja het is best wel druk soms. Want ik spin er dus ook nog 1x in de week bij, doe bootcamp (nu maar 1 x in de week helaas) en geef 2 bootcamp trainingen. :+

Wel super vervelend dat je nu met je nieuwe baan niet meer komt tot wat je voorheen deed. Zit je wel op je plek? Of wat is het dat meer energie slurpt. Als het de overgang is doe je daar natuurlijk niks aan. Je kunt dat wel bij de huisarts laten prikken om te achterhalen (weet dat je niet van naalden houd maar weet niet of dat ook voor bloedprikken geldt?). Dan heb je wel uitsluitsel.

Sherivey schreef:
Ik heb niet eens een gezin en vind trainingsweken van 40-50 km, verdeeld over 4 trainingen soms al een hele opgave. :o

Is dus ook onder andere de reden dat ik vaak zo vroeg ga lopen. :')

Ik heb het serieus in overweging genomen maar ik heb wel echt behoefte aan voldoende slaap. Ben dus bang dat het me uiteindelijk meer gaat kosten dan gaat opleveren.
Wat heb je weer lekker gelopen vanmorgen. Mooi tempo.
En dat van die kwaaltje sen pijntjes hoor ik van meer mensen!

Wat heb je nog veel gerend ondanks je blessure Samantha! Heel knap.
Die korte runs zijn er bij mij dus eigenlijk nu helemaal uit. Die zitten in het training geven maar die registreer ik als wandelen. :o
hopelijk valt het mee en ben je gewoon paar daagjes beetje mwah.

NAh wat lief BusyMissy <3 En op naar de 10km *\o/* Beter rustig aan dan overhaast en jezelf kapot lopen.

Ik denk dat ik weeres corona heb (in corona tijd echt vaak gehad waarbij de eerste keer echt heel ziek en steeds wat minder). Heb knallende koppijn en mijn longen doen pijn. Beide pijntjes zijn heel specifiek en kan ik matchen aan het gevoel van. Mijn HRV is in een vrije val beland ook :7 . Verder voel ik me prima en functioneer gewoon dus zal wel bij trekken.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 10:05

Ik vraag me soms echt af waar Garmin dit op baseert. De tempo's voor 5 km, 10 km en de halve loop ik in mn intervallen niet/amper. :=

Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-25 10:12

Ach we weten ondertussen dat garmin niet helemaal spoort :+

Leonie deze baan is gewoon intensiever en ik ben niet bang voor bloedprikken gelukkig. Heb vorig jaar als eens bloed laten prikken ivm vermoeidheid, maar kwam niks uit. Of ik op mijn plek zit weet ik niet 100% zeker, maar heb het best naar mijn zin.

Beterschap!

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 10:32

SV, jaa, een betere manier om mijn weekend te spenderen kan ik niet bedenken! We zaten in een huisje via booking.com. In het stadje Aywaille. Hadden we al een tijd geleden geboekt en was helemaal niet duur, 60,- pp voor 2 nachten. Echt een hoop hoogtemeters heb jij gemaakt! En wat goed dat je 4 uur krachttraining hebt gedaan deze maand, ik moet dat ook echt weer meer gaan doen.
Beterschap voor je vader! Hopelijk een spoedig herstel.

Danseresje, vervelend dat je zo'n last hebt van je rug, als het aanhoud zou ik even langs een fysio gaan! Maar geen zorgen maken om je schema hoor, je valt echt niet opeens terug in de opgebouwde conditie als je nu even minder loopt.

Fenn, dit is de 2-in-1 C3 shorts van fusion. Texel, ook genieten! Heerlijke sfeer, zulke foto's zijn altijd welkom.

BusyMissy, wat fijn dat het zo goed gaat! Dat voelt vast lekker, om naar de 10 km op te kunnen bouwen.

Sherivey, leuke training! Volgens mij zijn die race verwachtingen vooral gebaseerd op je vo2max en daarnaast nog een beetje wat je loopt, maar kijkt het dan ook meer naar hoeveel je loopt in plaats van hoe snel. Bij mij zijn ze ook erg ambitieus. Ik weet dat Philly Bowden, Britse atleet die de marathon in 2 uur en 25 min liep ofzo, ging proberen haar race verwachtingen van garmin te doen en dat lukte haar ook niet. :')

Samantha, hé bah, maar klinkt inderdaad typisch, ik hoor dit zo vaak, ziek worden voor of na een marathon. Nu toch niets aan te doen behalve rustig aan doen!

Leonie, oh nee, jij ook al ziek. Maar zelfde als Samantha, nu niets aan te doen behalve rustig aan doen, goed slapen, goed eten.

Ik ga zo even een stukje lopen. En verder moet ik weer aan de bak met krachttraining voor mijn enkels! Afgelopen weekend ging me heel goed af fysiek, maar ik merk wel dat mijn enkels het op een gegeven moment zwaar hebben met afdalen op hele ongelijke grond met rotsen en losse keien. Ik voel dan dat de stabiliteit afneemt en ik me makkelijker verzwik. Mijn rechterenkel (waar ik in september doorheen geklapt was) deed ook af en toe lichtjes pijn als ik op een bepaalde manier neerkwam met mijn voet, dus dat is nog steeds een zwakke plek.
Niet gek dat het nu naar boven komt, in Nederland is het gewoon niet te doen om je enkels voor zulk terrein te trainen, hoeveel trails je ook loopt. En op vlakkere stukken of naar boven toe heb ik geen last van zulke heftige ondergrond, het is echt de combinatie met de hogere impact van afdalen. Dus de komende maanden meer krachttraining doen voor mijn enkels, dat is de enige manier om het te trainen sinds ik helaas niet elke week naar het buitenland kan voor trails. :+

En nog een fotospam van zondag! We gingen nu de andere kant op, 16 km met 688 hoogtemeters. Was ook weer een fantastische route. Met miezerregen die eigenlijk wel lekker was en de route liep door een geweldige ruïne heen. Mijn loopmaatje had de afgelopen maanden weinig tijd om te lopen, waardoor we zaterdag rustig aan deden. Alleen ik merkte dat het daardoor weinig van mij vroeg, zat grotendeels in zone 3 en 2 en had het gevoel dat ik nog wel een keer kon. Ik vind het samen lopen ontzettend gezellig en heb niets tegen rustig aan doen, maar het was ook bedoeld als trainingsweekend voor de Vogezen en dan wil ik wel dat het ook voelt alsof ik wat meer gedaan heb dan anders. :Y) Dus op zondag heb ik het iets anders aangepakt, 2 langere en steile klimmen heb ik met stokken gewandeld, maar alle andere hoogtemeters ben ik gaan rennen en dan liep ik erna rustig door of wandelde even om te herstellen en wachtte ik op mijn loopmaatje. Dat hielp goed om ook mijn hartslag en ademhaling hoog te krijgen en de verzuring in mijn spieren te voelen. :') Soms ging het ook vanzelf, mijn loopmaatje was vlotter beneden doordat ik dat rustiger aandeed en dan haalde ik haar vanzelf weer in naar boven toe.
Vooral de laatste 3 kilometer heb ik me echt even flink laten gaan met naar boven rennen, doorrennen en met een glooiende afdaling versnellen en dat alle drie nog 2x en toen kwam ik in een heerlijke flow terecht, wat kan rennen dan toch een extase geven! De route was vlak bij ons huisje begonnen gelijk met een steile trap een heuvel op, toen we daar op het einde aankwamen heb ik die trap en heuvel nog één keer op gerend voor 30 extra hoogtemeters.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 11:00

Ohh wat een gave foto's! <3

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 12:37

Heerlijk! Wat een prachtig gebied en wederom knap gelopen!

Sherivey, die prognoses zijn altijd wat ambitieus ja :))

Beterschap Samantha en Leonie!

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 16:45

Supervixen schreef:
Leonie deze baan is gewoon intensiever en ik ben niet bang voor bloedprikken gelukkig. Heb vorig jaar als eens bloed laten prikken ivm vermoeidheid, maar kwam niks uit. Of ik op mijn plek zit weet ik niet 100% zeker, maar heb het best naar mijn zin.

Beterschap!

Maar bij vermoeidheid prikken ze niet standaard op hormonen die de overgang veroorzaken volgens mij?Je zou het nog eens kunnen navragen als je het echt wil weten.

Haha Sherivey, ik dacht ik zal die van mij eens checken maar ik denk dat die eigenlijk wel haalbaar zouden kunnen zijn als ik er voor zou trainen en heeel diep zou kunnen gaan. Ik denk alleen, als je ervoor gaat trainen, dan hij ze dan weer scherper zet en dat het dan weer niet haalbaar is :')
Hoewel:
Suliko schreef:
Volgens mij zijn die race verwachtingen vooral gebaseerd op je vo2max en daarnaast nog een beetje wat je loopt, maar kijkt het dan ook meer naar hoeveel je loopt in plaats van hoe snel. Bij mij zijn ze ook erg ambitieus. Ik weet dat Philly Bowden, Britse atleet die de marathon in 2 uur en 25 min liep ofzo, ging proberen haar race verwachtingen van garmin te doen en dat lukte haar ook niet. :')
Misschien is het gewoon om je uit te dagen?

Wat een onwijs gave foto's Suliko en fijn dat je op deze manier toch hebt kunnen trainen ipv rond wandelen :') Heb het wel beetje met je loopmaatje te doen :Y)
Die Ruïne is echt heel tof! <3

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-25 16:57

Heerlijke foto's!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 17:40

Wow Suliko, wat een gave omgeving en toffe loop. Vanuit waar ben je gaan lopen?
Beterschap voor de zieken!

Ik heb vanmiddag weer een sprinttraining gelopen, wat een heerlijk loopweer.
Mijn sprintjes loop ik ook steeds makkelijker weg en ik merk dat ik na zo'n loopje helemaal niet moe ofzo ben. Gaat prima dus +:)+

Afbeelding

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 23:53

Beterschap Danseresje, hopelijk is je rug snel beter. Kan uit ervaring zeggen dat voor het hardlopen je soms juist beter loopt na een weekje rust.

Vervelend die vermoeidheid SV, toch knap dat je nog zoveel loopt.

Beterschap voor Leonie en Samantha.

Sprookjesachtige omgeving Suliko, en ook fijn dat je voor jezelf de extra uitdaging hebt kunnen inbouwen.

Mooie snelle pieken Goof!

Ik heb dit weekend voor het eerst de 9 km aangetikt. Ging top. Voel me eigenlijk heel de afgelopen week al fysiek en mentaal top. Of het door het lopen komt of door mijn hormonen (na 10 jaar gestopt met hormonale anticonceptie) blijft gissen. Maar ik geniet volop. Was mijn laatste langere loop voor de kwart in Rotterdam. Vandaag 6 km gelopen en wat met tempo proberen te spelen, blokjes van 3 km en elke km ietsje harder.
Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 08:03

Je kon ook altijd bij bolletje een overgangstest kopen, was net zoiets als zwangerschapstest. Maar ook al gelezen dat iedere vrouw als vrouw geboren boven de 40 positief test.
Het is gewoon te hopen dat je zonder klachten en ellende door de overgang komt. Want er is niet echt wat aan te doen.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 10:02

Leonie, ik denk dat die race verwachtingen ook vanuit een soort 'ideaal' opgezet zijn. Dat je wellicht met de training die je doet, met de vo2max die je hebt en dergelijke, er theoretisch berekend kan worden dat je dan in staat bent zo'n tijd te lopen. Dat is toch vaak hoe zulke (statistische) berekeningen werken, maar waar garmin ook vaak in faalt, omdat het niet de menselijke foutieve factor meeneemt (net als dat garmin wel eens zegt: je bent aan het pieken, kan er helemaal tegen aan, en je hebt je in werkelijkheid zelden fysiek zo slecht gevoeld). Theoretisch zou je het misschien kunnen, maar of het in de praktijk ook haalbaar is met alle factoren die meespelen, dat is een stuk lastiger.
Wat ik ook heel grappig vind zijn de tijdsverwachtingen bij routes, als ik een route teken zet hij daar ook een verwachtte looptijd onder, maar daarbij houdt hij echt geen rekening met hoogtemeters of terrein. :')

Goof, we zaten in Aywaille en zijn vanuit daar ook gaan lopen! De Ohm Trail wordt daar ook georganiseerd, dus zo kwamen we erop, we vonden een gpx bestand van een van hun routes en de route van zondag komt van AllTrails. :)
En wat ga jij lekker zeg! Leuk dat je profijt lijkt te hebben van de sprintjes en intervallen die je nu volgens mij vaker meepakt?

Eef_Bam, wat goed! Klinkt alsof je goed voorbereid bent voor de kwart :D En wat fijn dat je goed in je vel zit! Ik ben een paar maanden terug ook gestopt met hormonale anticonceptie na zo'n 6 jaar, het was/is bij mij wel een flinke rollercoaster, maar over het algemeen positief en als ik goed ga, ga ik ook echt goed! Mooie versnellingen heb je in je training gemaakt!

Ik heb gister 7,60 kilometer gelopen met een vriendin/huisgenoot, de zogenaamde theekransloopjes. Ik heb er een paar versnellingen in gegooid door iets verder te lopen of een extra rondje te pakken en dan haalde ik de vriendin later weer in. Alleen op het einde is zij volledig ondergekakt door een vogel. _O- Ze had gelukkig een petje op, waardoor het daarop en op haar shirt belandde, anders was het vol in haar gezicht geweest. Ik heb heel hard gelachen (en haar daarna geholpen haar shirt uit te krijgen zonder alles uit te smeren). :')
Afbeelding

Ik ben trouwens een beetje chagrijnig, had de hartslagband van garmin gekocht, de HRM-Pro Plus, maar hij zakt bij mij af. -O- Terwijl hij echt een stuk accurater meet dan mijn horloge, dus ik zou hem graag meer gebruiken. Hij heeft een lengtebereik van 60-106 cm, mijn omvang is 65 cm (63 als ik heel hard mijn best doe), maar zou dus niet moeten afzakken als hij op zijn strakst zit. Het gebeurt niet als ik rustig ren, maar wel als ik sneller ren en meer beweging heb in mijn bovenlijf. Heb contact opgenomen met garmin, ik vind het echt onzin, want als dat bandje gewoon wat strakker kon, was er niets aan de hand en er zijn echt wel meer mensen die zo smal zijn als ik (of zelfs smaller).
Ze hebben ook een hartslagmonitor die je aan je sportbh kan bevestigen, maar dan zitten er 2 clipjes onder de band van je sportbh, dat vind ik te risicovol met schuren.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 12:00

AH lekker Goof dat het zo goed gaat! Sprintjes vind ik altijd heel leuk :o EN idd dit weer is echt geweldig.

Lekker bezig Eef! Helemaal klaar voor de kwart zo te horen.

Ow jou arme huisgenoot Suliko hahha. :') Maar wel gezellig weer zo een theekransje doen.
Wat gek van die hartslagband... Ik weet dat ik bij mijn sportmedisch onderzoek hetzelfde probleem had. Ze kregen die band niet stark genoeg en hebben er uiteindelijk een handdoek omgedaan om hem te laten blijven zitten en echt contact te blijven maken omdat mijn meting alle kanten op ging in het begin. En jij bent nog wel wat smaller als ik ben. :o
Ben benieuwd waar garmin mee terug komt want het is wel belangrijk dat hij op zijn plek blijft zitten.

Ik ben gister avond wezen spinnen en half uurtje kracht vooraf. Ging me echt super simpel af om de een of andere reden. Normaal ga ik echt stuk daarop maar nu fietste ik er letterlijk simpel doorheen.
Voel dan deze ochtend wel mijn benen een beetje. Onverwachts vandaag een dag zonder kind dus vanmorgen al even gaan lopen en vanavond bootcamp.
Was met de fiets naar een stukje bos gegaan waar het normaal heel nat is maar je prachtig kan lopen. Zo kon ik mijn rondje beperken tot 5km om het niet te bont te maken. :Y) En lekker de tijd genoemn voor wat foto's voor jullie :D
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door leonie87 op 02-04-25 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 12:15

Eef, lekker bezig!

Suliko, wat balen van de hartslagband zeg! :(

Leonie, lekker wezen spinnen.
En mooie foto's van je rondje bos. :D

Ik heb vanochtend krachtoefeningen gedaan. Slechts 15-20 minuten en vond er geen hol aan. :')
Maar ik moet, van mezelf.

Morgen mag ik weer rennen. Mijn nieuwe schoenen zijn binnen. :D
Afbeelding

Twijfel een beetje of ik ze morgen direct mee wil nemen op pad. Staat 10 km op de planning. Nou heb ik eigenlijk nooit last van nieuwe schoenen, zeker niet als ik het merk/type al eens gedragen heb.
Maar loop normaal een eerste rondje ermee van zo'n 5-8 km

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 12:29

Ohm-trail staat hier ook nog op de planning Suliko! Zo gaaf!
Balen van je hartslagband.. ik heb hetzelfde en om die reden heb ik de band dus ook bijna nooit om.
Hij zakt af of geeft een enorme schuurplek..
ben benieuwd wat Garmin zegt.

Sherivey, kun je niet beginnen aan je 10km rondje en inkorten mocht je voelen dat het niet lekker loopt?

Mooie foto’s Leonie!

Wij hadden gisteren uitloop-rondje met de loopgroep.. 12 km op rustig tempo. Er waren een aantal mensen die afgelopen weekend de Venloop gelopen hadden.
Het was maar goed dat het rustig was want ik had me toch zware benen van mijn cardio-training! 1 min ski-erg, 1 minuut bike en 1 minuut ski-erg en daarna 2 minuten tot 5 minuten per apparaat.. pff! Viel echt tegen!!

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 12:56

Wat is ski-erg? :o?
Ja, beginnen op die schoenen en stoppen als ze niet lekker lopen is idd wel een idee :j
Kan ik ze thuis altijd nog wisselen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 14:50

Suliko schreef:
Goof, we zaten in Aywaille en zijn vanuit daar ook gaan lopen! De Ohm Trail wordt daar ook georganiseerd, dus zo kwamen we erop, we vonden een gpx bestand van een van hun routes en de route van zondag komt van AllTrails. :)
En wat ga jij lekker zeg! Leuk dat je profijt lijkt te hebben van de sprintjes en intervallen die je nu volgens mij vaker meepakt?

Oh prachtige omgeving. Ik was daar vorig jaar (of 2 jaar terug, ik ben het even kwijt), heb toen een gave route bij Ninglinspo gelopen. Heel mooi daar.

Eef, wat een mooie tempo's. Goed gelopen.
Sherivey, mooie schoenen, hoop dat ze bevallen.
Leonie, mooi lopen daar. Waar is het?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 15:57

Aywaille, daar is ook een klein duikbaar mijntje. Ik denk natuurlijk weer in duiken. Haha.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-25 17:47

Ja mooi daar bij de ninglinspo!
Nu heb ik ook weer zo'n zin om daar heen te gaan. Wij gaan gelukkig met hemelvaart weer een weekend die kant op :D

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 18:03

Supervixen schreef:
Ja mooi daar bij de ninglinspo!
Nu heb ik ook weer zo'n zin om daar heen te gaan. Wij gaan gelukkig met hemelvaart weer een weekend die kant op :D

Lekker! Ik ga in de meivakantie 4 dagen wandelen bij Monschau. Ook zin in, misschien neem ik mijn schoenen nog wel mee en doe ik daar nog een rondje.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 18:40

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-25 18:41

Monschau is ook mooi! Rij even naar de vlonderpaden van de Hoge Venen <3

Hier even een mini heuveltraining gedaan in het bos vlakbij mijn werk.
Gisterochtend heb ik daar een tijdje staan kijken naar een das op nog geen 10m afstand, zo fantastisch!

Afbeelding

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 19:19

Bedankt iedereen voor de lieve woorden! Ik ben niet zo zeer bang dat mijn conditie meteen in de prullenbak ligt, vind het vooral jammer van mijn heel consistente opbouw.
Heb gister ook nog als een pinguïn op werk gelopen, eind van de dag de fysio bericht gestuurd of er morgen nog plek is en dat was er gelukkig!
Vandaag gaat al een stuk beter, maar het zit nog niet lekker, dus blij met dat plekje! Denk dat het vooral een spier-issue is en geen gekke dingen....

Overigens werd ik maandag ook nog eens helemaal niet lekker, koud en overal spierpijn, alsof ik koorts kreeg/had. Heel vroeg naar bed gegaan. Gister en vandaag druk op werk en mijn hoofd doet het nu even niet zo lekker.

Zag hele mooie foto's en goede prestaties voorbij komen! En nog een mooi nieuw paar schoenen!