Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Delphi schreef:Hier een feest/muziekoptreden dit weekend dat ze gewoon door laten gaan. Dat vind ik dan weer enorm laks. Helemaal omdat wij in Brabant zitten tegen 2 woonplaatsen aan waar enkele mensen met Corona zijn vastgesteld.
De sportwedstrijden en trainingen e.d. van de kinderen zijn allemaal afgelast.
Bloodymary schreef:germie schreef:Het zal wel aan mij liggen, maar ik maak me wel degelijk zorgen om de economie, niet om het virus.
Dat geldt voor mij ook heel erg. Hier wordt door veel mensen geroepen om een complete lockdown van NL. Maar de gevolgen daarvan zijn veel erger dan de gevolgen van het virus.
Cer schreef:Hoeveel mensen zijn er ondertussen eigenlijk genezen?
Cer schreef:Joman schreef:Nederland kan de gevolgen van Corona prima te boven komen, heeft een goed sociaal en economisch vangnet. Dat werd eerder al duidelijk. Je kunt je beter zorgen maken over landen om ons heen en over eventuele import/export.
Maar de inkomsten zijn toch afhankelijk van import / export?
Bloodymary schreef:germie schreef:Het zal wel aan mij liggen, maar ik maak me wel degelijk zorgen om de economie, niet om het virus.
Dat geldt voor mij ook heel erg. Hier wordt door veel mensen geroepen om een complete lockdown van NL. Maar de gevolgen daarvan zijn veel erger dan de gevolgen van het virus.
Joman schreef:Nederland kan de gevolgen van Corona prima te boven komen, heeft een goed sociaal en economisch vangnet. Dat werd eerder al duidelijk. Je kunt je beter zorgen maken over landen om ons heen en over eventuele import/export.
germie schreef:Bloodymary schreef:
Dat geldt voor mij ook heel erg. Hier wordt door veel mensen geroepen om een complete lockdown van NL. Maar de gevolgen daarvan zijn veel erger dan de gevolgen van het virus.
Precies. Er staat nu al dat KLM het moeilijk gaat krijgen. Hoeveel mensen werken daar? Maar kijk ook verder naar stel KLM is er niet meer, wordt dan later dat gat opgevuld door andere aanbieders? Of hou je een tekort? (niet alleen aan personenvervoer, maar ook de cargokant). Reisbureaus, maar ook heel simpel, stel je hebt een paar en men vindt dat je daar 2 maanden niet naartoe mag. Dan staan er over 2 maanden en maximaal 7 dagen veel te koop omdat mensen denken van het is een mooi moment om er mee te stoppen.
Je hebt ook bedrijven waar je per les of per uur of per keer betaalt. Als dat stilligt, dan geen inkomen, dus hoe lang hou je dat vol? En wat daarna? Ben je omgevallen op financieel vlak, maar leef je nog, dan is weer iets opbouwen altijd lastig, want je bent je klantenkring grotendeels kwijt.
Maar ook zul je zien dat mensen nu opeens denken van we stellen de koop van een andere woning wel even uit, of die andere auto, want straks mogen we er geen gebruik van maken. Hup prijzen kelderen.
Stel we gaan naar 2000 mensen met corona (dat zijn dus niet altijd zieken) en we krijgen 20 doden (even een heel hoog percentage). Maar er zijn 100.000 mensen werkloos geworden, hoe ga je dat dan opvangen? Die ramp is dan veel groter.
Er zijn ook al mensen die roepen neem maar vakantie op, nou, dat kan niet, want als je nu die dagen opneemt en je kunt ze niet gebruiken waar ze voor zijn krijg je later gewoon veel meer burnouts e.d. Maar ook dat je dan weer minder geld de economie inpompt.
Maar ook andere dingen, denk aan produkten die we uit het buitenland halen. Nederland is niet zelfvoorzienend en kan dat ook nooit zijn met 17 miljoen inwoners. Soms ben je afhankelijk van een klein bedrijfje die nu prima boert, maar als die omvalt?
Een simpel voorbeeld, ik heb een onderwaterhuis (ja, weer ik, maar is even een voorbeeld) van een Italiaanse fabrikant, bedrijf bestaat sinds 1980. Dit bedrijf levert aan diverse winkels dit produkt. Het staat bekend als goed produkt. Als dit bedrijf niet meer kan leveren door de lockdown daar, dan si het maar de vraag of het bedrijf straks nog bestaat. Maar de winkels in Europa die het produkt verkopen en daar omzet aan behalen zien ook een daling. Redden die het dan? En dan daarnaast de consument. Er zijn nog 2-3 andere merken op de wereld, maar niets is compatibel. Dus dan moet je in het geheel overstappen en dat kost een 5000 euro. Dat geld kan dan niet meer uitgegeven worden aan iets anders ,of wel, maar je kunt niet van 5000 euro ineens 10.000 maken, dus ergens zal een bedrijf het verlies voelen. En dan valt er nog een bedrijf om.