[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Palmera

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 18:50

Ik heb 3 weken geleden een spiraaltje laten plaatsen (Jaydess).
Het viel me allemaal reuze mee, ook de napijn en het bloedverlies. Eigenlijk was ik nu al 10 dagen kramp en bloedverlies vrij.
Tot vandaag dus. Vanmorgen nog alles in orde en aan het begin van de middag boven mijn gebruikelijke kunnen gesport. En toen begon de kramp. En inmiddels ook een paar druppeltjes bloedverlies.

Moet ik dit zien als een gevolg op mijn sporten of zal ik maandag maar naar de gynaecoloog gaan?

Hopelijk heeft iemand hier ervaring mee. :)

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 21:34

Ik ben eind juli gestopt met de pil. En sinds die tijd ook iets grotere borsten en veel afscheiding (gewoon waterig wit, wel af en toe last van buikkrampen, niet pijnlijk, maar meer zeurderige pijn.)Daarnaast maar licht ongesteld. Veel puistjes rond mijn kin en vaak moe.
Is dit normaal?

Colien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 14:52

Hallo Dames,
Omdat ik van mijn pil echt een monster wordt (wat haat ik hormonen, lig maandelijks 1 week depressief op bed) overweeg ik over te stappen naar de koperspiraal, hoe bevalt mensen deze? Worden jullie nog erg ongesteld? En deels over de kosten, hoe duur is zoiets ongeveer (ivm verzekering, kan nu nog overstappen)?
Hoop dat jullie me kunnen helpen.
Overigens heb ik morgen middag een afspraak bij de huisarts hiervoor.

PollyPancake

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 15:15

Bij een koperspiraal blijf je voor zo ver ik weet gewoon ongesteld worden, bij een Mirena kan de ongesteldheid wel stoppen. Hoe veel het kost weet ik niet, maar ik heb dit jaar een Mirena laten plaatsen en heb hier niets van gehoord qua kosten. Is allemaal automatisch via de verzekering gegaan. Ik heb hem wel bij de gyneacoloog laten plaatsen, weet niet of dit verschil maakt of je hem bij de gyneacoloog of bij de huisarts laat plaatsen. En ik heb vorig jaar toen ik overstapte van zorgverzekering er wel rekening mee gehouden, dat wil zeggen dat ik een verzerkering af heb gesloten waarbij anticonceptie 100% vergoed werd.

Ik hoop dat je wat aan deze info hebt.

Colien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 15:17

Hier heb ik zeker wat aan, bedankt.
Ik heb verschillende dingen gelezen over de koperspiraal. Dat je een jaar gewoon ongesteld blijft en daarna meestal weg gaat maar ook dat het altijd blijft. Dus ben heel benieuwd naar ervaringen.

edit: Twijfel trouwens nog wel over de hormoonspiraal of koperspiraal. Met hormoonspiraal krijg je ook maar een lage hoeveelheid hormonen binnen. Mogelijk dat dat voor mij al enorm verschil kan maken. Een andere pil werkt niet, heb er al 5 gehad en had elke keer andere bijwerkingen (ziek worden van de buikkrampen, enorme acne, doorbraakbloedingen en nu dus die depressieve klachten tijdens de periode)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 15:29

Vergis je niet, met een hormoonspiraal als de mirena krijg je even veel hormonen binnen als met de pil. Het is alleen een stuk geconcentreerder waardoor het effectiever z'n werk kan doen en dus vaak minder klachten geeft.

Jammer dat overstappen van pil voor jou niet gewerkt heeft, dit is voor mij namelijk het gouden antwoord geweest. Eerst altijd microgynon gehad, supertevreden over. Werd op een gegeven moment niet meer vergoed, dus overgestapt naar generische anticonceptie. Eerste generische merk dat ik probeerde werd ik doodziek van. Chagrijnig, acne, boos, enorm prikkelbaar, mijn seksdrive was al helemaal all over the place (kon echt van 0 naar 100 gaan in een paar seconden en als ik eenmaal zin had dan moest het ook nú, terwijl ik dat normaal niet echt heb). Overgestapt naar een ander generisch merk en buiten het feit dat mijn tieten nog steeds explosief groeien ben ik er heel blij mee. Nog nooit een doorbraakbloeding gehad en alles helemaal prettig :)

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 15:39

Ik heb mijn koperspiraaltje (Gynefix 200) sinds juli van dit jaar. Ik word nog wel ongesteld, ik bloed een stuk heviger, maar heb voor de rest niet echt meer pijn oid. Ik ben er erg tevreden van!
Ik woon in België, dus over de kostprijs kan ik je niet helpen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 16:01

Behalve de Mirena bestaat er ook nog de Jaydess. Nog kleiner en nog minder hormonen, Colien.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 17:17

Ik heb mijn mirena nu bijna 6 weken en begin nubwat minder bloed te verliezen. Verlies zo goed als niets meer. Het plaatsen werd bij mij vergoed, de spuraal zelf was 150 euro.
De testen zoals soa test en zwangerschapstest moet je zelf betalen.
Van de hormonen was ik de eerste weken ook een emo achtbaan, maar dat gaat nu ook veel beter.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 17:19

Moet je testen doen voordat de mirena gezet kan worden?

Ik ben om, ik wil ook voor de mirena gaan.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 17:40

Ja, is wel handig. Als je bijvoorbeeld chlamydia hebt zonder dat je hetvweet word het door je spiraal omhoog geduwd. Dus ik heb op alles laten testen, just to Be sure.

PollyPancake

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 18:01

De gyneacoloog vroeg mij idd ook naar een SOA test. Ik heb dat niet gedaan omdat mijn vriend mijn enige bedpartner ooit is en ik die van hem. Maar als je niet absoluut 100% zeker bent dat je geen SOA hebt zou ik wel een test doen. Idd kan de spiraal de SOA 'meenemen' de baarmoeder in met in het ergste geval onvruchtbaarheid als gevolg.

Zwangerschapstest heeft de gyneacoloog bij mij niet naar gevraagd, maar ik was op dat moment ook ongesteld dus misschien dat dat er mee te maken heeft.

xgoldengirlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 19:38

Ik ben vandaag begonnen met de prikpil. Heb erg veel last gehad van de hormonen in de gewone pil. Vooral de stemmingswisselingen en doorbraakbloedingen waren bij mij de doorslag om iets anders te proberen na zo veel verschillende pillen die niet werken. Een spiraal was voor mij ook een optie maar ik durf dat niet omdat ik zo bang ben dat hij zal verschuiven oid. Dus vanmiddag de prikpil gehaald... weet iemand of ik nu eerst ook nog ongesteld word? Vanochtend vroeg mijn laatste gewone pil gehad en zonet om 5 uur de prikpil..

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 20:10

De verhalen die ik om me heen hoor zijn dat je met de prikpil vaak eerst bloedingen hebt. Vriendin is al dik een half jaar 'ongesteld' en een andere vriendin inmiddels al 3 maanden. No way dat ik met de prikpil begin :Y)

xgoldengirlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 22:10

Hmm ja daar zit je niet op te wachten. Schijnt wel een verschil te zijn dat je meestal niet meer ongesteld word als je van de gewone pil af komt. Of hadden je vriendinnen dat ook?

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 22:15

Ik begin morgen voor het eerste met de prikpil. Ik ga mezelf injecteren. Stap over van de pleisters. Ik ben erg benieuwd.

Colien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 15:00

Ik ga zometeen naar de huisarts. Dus ga met haar goed bespreken wat ik het beste kan nemen. Het liefst word ik namelijk ook niet ongesteld (goh wie niet?) maar als de huisarts de koperspiraal aanraad dan ga ik er ook mee akkoord. De huisarts zal wel weten wat wel of niet goed werkt en welke bijwerkingen vaak voorkomen. Overigens weet ik dat er een kans is dat je met de hormoonspiraal ook nog gewoon ongesteld word :)

PollyPancake

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 16:04

Dat lijkt me inderdaad handig, de huisarts weet vast het beste wat bij jouw wensen past. En inderdaad, met een Mirena kun je ook gewoon ongesteld blijven worden.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 16:40

BlondCowgirl schreef:
De gyneacoloog vroeg mij idd ook naar een SOA test. Ik heb dat niet gedaan omdat mijn vriend mijn enige bedpartner ooit is en ik die van hem. Maar als je niet absoluut 100% zeker bent dat je geen SOA hebt zou ik wel een test doen. Idd kan de spiraal de SOA 'meenemen' de baarmoeder in met in het ergste geval onvruchtbaarheid als gevolg.

Zwangerschapstest heeft de gyneacoloog bij mij niet naar gevraagd, maar ik was op dat moment ook ongesteld dus misschien dat dat er mee te maken heeft.

Weet iemand hoe het precies zit met de soa mee omhoognemen?
Ik heb altijd geleerd dat chlamydia bijvoorbeeld tot onstekingen zorgt wat weer littekenweefsel veroorzaakt op de eileiders. Door deze vernauwinf van de eileiders ben je minder vruchtbaar. Geloof dat 10%> onvruchtvaar is geworden na een eerste ontsteking. Pas na een zoveelste generatie van bacteriën heb je echt grote kans op onvruchtbaarheid.

PollyPancake

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 12:09

Sorry, maar ik snap niet helemaal wat je nu precies wilt weten Danique. Hoe groot de kans is dat je onvruchtbaar wordt als je een spiraaltje laat plaatsen tewijl je ongemerkt een SOA hebt?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 12:28

Nee wat er precies gebeurd als je een soa hebt en je een spiraal laat zetten. Waarom dat zo extra schadelijk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 14:02

Chlamydia maakt pas onvruchtbaar op het moment dat er een ontsteking in de baarmoeder of bekken komt. Chlamydia die je oploopt van seks komt daar niet heel snel terecht, tenzij je er echt ontzettend lang mee doorloopt. Als je dus een chlamydia infectie hebt, en je plaatst een spiraal, dan duw je de infectie als het ware mee omhoog, waardoor hij automatisch in je baarmoeder terecht komt en de kans op een ontsteking daar en dus onvruchtbaarheid groter wordt.

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 08:07

Ik heb mijn stopweek gehad en nu had ik gisteravond weer moeten beginnen maar ben het helemaal vergeten. Hoe zit t met beschermd tegen zwangerschap als ik m nu slik?

PollyPancake

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 10:41

Volgens mij ben je nu 7 dagen lang niet beschermd.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 11:19

Nu gelijk die van gisteren slikken en vanavond de 2e, dan is er niks aan de hand :)