Leven met Autisme

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: Leven met Autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 18:38

Welshcobfan: ik heb er over nagedacht maar besloten om mijn ervaringen hier niet neer te zetten. Deels vanwege de privacy, deels omdat ik het jammer zou vinden als mijn ervaringen (of gebrek aan, dat zou immers ook een reden kunnen zijn) gebruikt worden om mijn reacties te invalideren. Ik hoop dus dat je de reacties gewoon wilt proberen te zien als de reacties die ze zijn, zonder er teveel context aan te verbinden. (En feitelijke informatie, die kan iedereen gewoon nazoeken. Dan doet het er niet echt toe wat iemands ervaring is.)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 18:41

Jammer, was wel benieuwd ernaar namelijk Lachen maar ik snap je beslissing wel.
en ik verbind niet snel een context aan iets... ben gezegend met een slecht geheugen voor mensen en koppel geen info aan een persoon daardoor Nagelbijten / Gniffelen

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 18:47

Jammer.... het gaat hier tenslotte om 'Leven met Autisme' en niet om de feitelijke aspecten.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 18:49

Ik heb meer aan ervaringen op dit moment dan feitelijke terugkoppelingen of info... Daar heb ik de boeken, psychiater of psycholoog wel voor.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 18:51

Maar anderen hebben wel wat aan feitelijke terugkoppeling, vooral als er (zoals in het begin van dit topic) wat verkeerde feiten worden genoemd. Dat was in eerste instantie de aanleiding om te reageren.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 18:58

Shadow: ik gooi hier ook mijn privé dingen eruit (met toestemming van vriendlief natuurlijk!) en dan voelt het voor mij niet echt fijn om reactie te krijgen op een persoonlijke ervaring of kwestie van iemand waarvan ik denk: 'wat weet zij er nou van af?' Omdat er niets vermeld staat qua ervaringen etc...
Sorry, kan het ook niet echt goed onder woorden brengen... is meer een gevoelskwestie.

Ik heb hier al meer inzicht gekregen dan al mijn boeken bij elkaar mij konden vertellen! Juist door de ervaringen Lachen
Ik wil iedereen echt enorm bedanken hiervoor, voor de openheid, eerlijkheid en het delen van dingen Lachen
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 09-12-08 19:00, in het totaal 1 keer bewerkt

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 18:58

Ik vraag me dan af hoe belangrijk het is, als men om verkeerde feiten heendraait.... is dit de plek waar mensen met de neus op de feiten gedrukt moeten worden? Niemand verwacht dat dergelijke info op een algemeen forum uit betrouwbare bronnen komen lijkt mij, denkt men dat wel... is men wellicht wat naiëf en komt men daar IRL wel achter als het van belang is.

Een gemeenschappelijke interesse en gedeelde ervaringen scheppen een 'vertrouwens'band (tot in zoverre) om meer met elkaar te delen. IMO doet een zakelijke kijk met een feitelijke terugkoppeling daar heel wat op af en dat is zonde vind ik.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 19:04

Snowdon: je verwoord precies wat ik bedoel, alleen komt het er bij mij niet zo duidelijk eruit.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 19:06

Is ook lastig....

Ik vind dit dan weer makkelijker, dan hier mijn ervaringen en gevoelens neerzetten waar ik soms wel wat meer behoefte voor voel dan dat ik in de praktijk doe. Mja Clown

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 19:07

Ach, als iedereen gelijk was kon je elkaar niet meer aanvullen Tong uitsteken

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 19:36

Welshcobfan: Sommige leerstof kan ik goed onthouden en andere minder! Hangt een beetje van het onderwerp af.. Moet wel altijd goed leren voor een toets (niet altijd omdat het nodig is maar vaak ook omdat het 'perfect' moet zijn..) Als ik iets geleerd heb vergeet ik het ook niet snel.. Het gebeurt vaak dat ik veel te veel details leer, die (bijna) niemand weet en die ook niet gevraagd worden..

Wat ik wel vervelend vind op een toets: Ik krijg een vraag en 5 lijntjes om in te vullen, dan denk ik: Alles MOET volstaan anders is het niet goed.. Dat is soms wel vervelend en vaak niet eens nodig..

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 19:37

Leren kan ik absoluut niet goed (concentratie), ik moet het echt hebben van de lessen... examens maak ik nl wel vaak redelijk tot goed zonder alteveel moeite.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 19:41

Horselover:Pff dubbel eigenlijk:
ene kant heel fijn dat je dingen ook blijft onthouden, maar dat je echt alles onthoud ipv alleen de grote lijnen...
Maar hoe gaat het op school? Red je het wel goed? Lachen

Snowdon: de lessen kun je wel goed volgen?

Ik kan beide wel goed onthouden (behalve alles wat met personen te maken heeft! Dus een beroemde onderzoeker kan ik niet koppelen aan zijn onderzoek Nagelbijten / Gniffelen Onderzoek kan ik daarintegen wel onthouden). Maar ik heb zelf moeite met multiple choice tentamens... open vragen kan ik veel beter maar die krijg ik nooit! Zoals het nu lijkt krijg ik geen enkele open vraag tijdens mijn studie... Boos!

Mijn vriend onthoud alleen maar auto's Tong uitsteken

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 19:42

Welshcobfan schreef:
Snowdon: de lessen kun je wel goed volgen?

Op m'n eigen manier wel Knipoog

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 19:49

Ik begrijp wel wat jullie bedoelen, maar ik denk dat het heel kwalijk is om misverstanden en onduidelijkheden en feitelijke onjuistheden gewoon maar te laten bestaan. Volgens mij is er geen diagnose, geen behandeling, geen begrip en geen ervaring mogelijk als zelfs de feiten al niet kloppen.

En het heeft volgens mij ook reele gevolgen. Bijvoorbeeld: in de openingspost staat adhd als vorm van autisme genoemd. Dat is het nadrukkelijk niet volgens de huidige definitie. Door dat wel zo te noemen wordt het beeld dat andere mensen hebben van autisme flink vertroebeld. En dat vermindert alleen maar het begrip dat andere mensen hebben voor autisme. Want ineens lijkt het een modeziekte te worden: iedereen heeft het, alles kan er onder geschaard worden, en je weet niet wat het nou precies is. Daar schiet volgens mij helemaal niemand wat mee op, in tegendeel!

Met dat soort dingen moet je zorgvuldig omgaan, ook in zo'n topic.

Voor de rest kan iedereen het topic teruglezen en zelf een oordeel vormen over mijn bijdragen. :j Ik wilde het hier maar bij laten denk ik.

Laar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 20:14

Shadow, ik begrijp je besluit. Maar ik denk dat jouw ervaringen ook wat aan de bedoeling van dit topic toe zouden voegen Lachen

Oooh wat ben ik helemaal gelukkig en blij, ik heb vandaag de kans gekregen (en gegrepen) om Vrijdag naar Antwerpen te gaan voor de studiedag over Autisme!
En dit is niet zomaar een studiedag, nee dit is een van de grootste studiedagen rondom Autisme in heel Europa!
(Wat dus ook echt op je CV kan)

Dit is de site met wat informatie en het programma:
http://www.autismecentraal.com/public/i ... =NL&pid=23

Ooh ik ben zo blij met deze kans Haha! Haha!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 20:49

Shadow:
Wat betreft corrigeren van foute feiten, dat heb je zeker juist gedaan wat betreft de begin post. Maar als je toch uiteindelijk bereid bent om wel je ervaringen hier neer te zetten, ben je altijd welkom! Lachen
Wat betreft eventuele foute feiten, ik zal die absoluut verbeteren als ik dat zie. Niets is zo kwalijk als foutieve informatie. Dan trek ik wel even mijn 'prof' kleren aan, maar de rest van de tijd leer ik van de ervaring! Lachen
Maar dit topic is toch echt meer een beleving dan feiten gelukkig Lachen

En Laar:
Wat geweldig zeg! Haha! Dat is leuk nieuws! Haha! Gefeliciteerd!
Staat natuurlijk ook erg goed op je cv! Lachen Hoop dat het een leervolle ervaring is enne: wij willen natuurlijk wel weten hoe het was Knipoog
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 09-12-08 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Laar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 20:56

Dankje Haha! Ik ben ook erg benieuwd en heb er zoveel zin in Haha!
Natuurlijk wil ik hier wel wat puntjes uitlichten en vertellen hoe het was Haha!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 20:58

Boeiende onderwerpen trouwens! Lachen Ik schuif die speciale dagen steeds voor mij uit... moet denk ik ook maar eens deelnemen aan zo'n congres/studiedagdinges want het is volgens mij echt enorm leerzaam! Lachen

Boncho

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:01

Laar: Lijkt mij ook erg "gaaf" om naar zo'n studiedag te gaan!
Ik werk in het Speciaal onderwijs waar ook veel kinderen met autisme zitten. We hebben nu sinds een jaar een "commissie voor autisme" wat inhoud dat er een aantal collega's die wel een cursus/studiedag gedaan hebben tips geven aan andere collega's!
Ik blijf het boeiende kinderen vinden......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:10

Hebben jullie trouwens ook, dat je nare dingen als het ware opslaat, je er (denk je) niet meer druk om maakt, en dan dat het er in 1 keer allemaal uitkomt??

Bij mij lijkt het altijd alsof ik nergens echt mee kan zitten, maar sla het gewoon allemaal op zeg maar... En dan weeeeken later, stort ik ineens in! Kan ik 3 dagen niets als slapen en huilen, en daarna is het weer goed Clown

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:19

Ik blijf mij vaak verbazen over sommige kids, gaf leiding aan een meisje met pdd-nos. Die kon zo grappig uit de hoek komen door haar enorme spontaniteit. Ze is een 'vreemde' autist zeg maar, die zo de hand vastpakt van wildvreemden en een heel verhaal dan ophoud en dan weer doorhuppelt.
Dat ik echt stond te kijken van: huh? Tong uitsteken
En datzelfde meisje was ook volledig in paniek als er ook maar iets anders was en dat begon ze te schreeuwen: ik ben niets op deze wereld, ze schuiven mij zo maar aan de kant! (meiske was toen 8!). Ze vergeleek zichzelf met een matje dat even wat opzij was geschoven, zij was het matje die zo aan de kant werd geschoven.
8 jaar en zulke bizarre metaforen al gebruiken.
Ze had echt 2 gezichten: lief, druk en spontaan of paniekerig, diep nadenkend en boos.
Meeste kids zijn wel vrij stabiel, maar zij kon als een blad aan een boom omslaan!

Net mijn vriend eigenlijk... die kan ook van ene op andere moment om iets heel kleins compleet veranderen.

Vriendlief bouwt ook alle nare dingen in 1 keer op, zonder dat hij het echt bewust doet oid. En dan komt het er in 1 keer uit! Helaas ook 1 keer tegen mijn muur aan Boos! Gat zit er nog steeds...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:29

horselove154 schreef:
Ik onthoud altijd veel details (over mensen, omgeving,..), ook onthoud ik altijd alle dingen die ik moet doen: Ken mijn lessenrooster, lestijden,... volledig van buiten! Als we huiswerk of toetsen krijgen weet ik dat ook steeds.. Als ik een afspraak maak met iemand dan vergeet ik dat (bijna) nooit.. Het gebeurt wel eens (niet zo vaak) dat ik eens iets vergeet, maar dat is dan eerder bewust...

Hier hetzelfde!
Mijn agenda gebruik ik ook niet trouwens.
Als ik iets vergeet dan ben ik het eigenlijk niet vergeten inderdaad! Vork

Het enige, ik hoef dus niét te leren voor school.
Ik kan gerust een avond van tevoren beginnen met de opdrachten (nog niet eens ingekeken )terwijl ik de volgende dag een toets heb. Bloos
Voor mijn examen heb ik mijn boeken niet eens open gehad, en heel veel niet eens gemaakt.
Wiskunde? net aan half 3 hoofdstukken, net als nederlands, amper gemaakt.
biologie hetzelfde, dan moest ik later alle antwoorden overschrijven voor mijn werkboekcijfer... Vork
Engels, ook niets gedaan, werkboek kon ik bekant leeg weggooien.
En ga zo maar door.
wat voor cijfers ga ik even opzoeken.
Edit: kan ik niet vinden zo even.
Maar ik ben met de beste cijfers van alle 155 kandidaten geeindigd zonder iets te doen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:35

Komt bij heeeeel bekend voor! Nagelbijten / Gniffelen
Ik ben een chronische uitsteller, middelbare school heb ik dus echt amper wat gedaan. Nooit geen opdracht gemaakt voor economie bv... wiskunde liep ik zover achter dat ik niet eens meer meoite ervoor deed, frans en duits schreef ik van het antwoordenboek over in mijn boek Nagelbijten / Gniffelen
Echt schandalig! En alle docenten pikten dat ook nog! kon mij namelijk vreselijk goed ergens uit l*llen Nagelbijten / Gniffelen
Roep elk jaar weer: nu ga ik wel echt mijn best doen... is dit jaar al wel beter gelukt dan andere jaren met dank aan een jaar ziekte waardoor ik moest stoppen met de studie...
Dat heeft mij aan het denken gezet... nu ik er bij nadenk... volgens mij moet ik maar even een planning maken zodat ik niet met de kerst in problemen kom qua leerwerk.
Wil namelijk heeeeeeeeeeeeeeel graag aan de master beginnen in februari en dan heb ik toch echt wat vakken nodig nog Nagelbijten / Gniffelen

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:44

Wat komt mij dit toch akelig bekend voor. Clown

Ik zeg élk jaar opnieuw, nu ga ik mijn best doen!
Deze week eerder met mijn huiswerk i.p.v. de avond van tevoren om 10 uur o.i.d. Clown

Oja, duits, dat schreef ik ook altijd over! ROFL (en dan met een 9.2 eindigen)
Wat een saai vak was dat zeg! Vork
God, wiskunde heb ik 7 hoofdstukken niet van gemaakt en 3 half en weet je wat nog het meest stomme is? op mijn examen had ik een 9.2!:=

Nu gaat het ook wel beter met huiswerk, ik zit nu op een dierenopleiding, dat vind ik dan nog wel gaan.
Ik maak nu braaf(ahum) mijn huiswerk. Welliswaar de avond van tevoren, maar toch vind ik het reuzedapper! Clown
Maar leraren deden er ook niet meer moeilijk over, ik ging toch heus niet meer doen. Clown
Daarnaast haalde ik prima cijfers dus ze maakten zich er niet echt druk om, zo ben ik nou eenmaal.
Nu was het alleen bij belangrijke dingen: Let je even op? Dit is belangrijk voor de toets! ROFL
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 09-12-08 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt