Meer mensen met burn out/overspannen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pinacolada

Re: Meer mensen met burn out/overspannen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 21:16

Dat is ook een lekker frustrende situatie dan! Leerlingen haken ook af? Lekker zootje dan!

Hier gata het zo goed, wordt er bang van haha. Vanmiddag zonder problemen 4 uren lesgegeven, erg intensief..toen thuis nog ff meisje met dr pony begeleid en nu net ff heerlijk gedouched. Ouders zijn op vakantie dus hou het nu alleen ff draaiende, heerlijk!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 23:29

Super dat het bij jou zo goed gaat. Fijn is dat. Dat sterkt je alleen maar meer. Kan me wel voorstellen dat vier uur lesgeven erg intensief is, maar fijn dat het zonder problemen ging.
De lessen die ik momenteel weer draai gaan ook lekker. Krijg lieve reacties van leerlingen dat ze blij zijn dat ik er weer ben. Maar helaas is dat slechts een onderdeel van mijn werk. Ben inmiddels wel zover dat als het volgend schooljaar niet beter wordt ik denk ik mijn conclusies daaruit moet trekken en misschien wel op zoek moet naar een andere baan (school, want het onderwijs is zeker weten wat ik wil). Maar eigenlijk wil ik daar nu nog niet aan.

Ik ben begin wel steeds moedelozer te worden en vraag me echt wat voor zin het allemaal nog heeft en waar ik het voor doe. Ik heb de afgelopen maanden dat ik thuis zit hard aan mezelf gewerkt, ook echt al wel het een en ander bereikt (tussen mijn vriend en mij is het op den duur allemaal sterker en beter geworden). Maar ik vraag me nu telkens af wanneer je genoeg aan jezelf gesleuteld hebt...

Ik krijg nu op het werk het idee dat ze alleen maar aan het hameren zijn op de dingen die ik zelf zou moeten veranderen. (Me minder verantwoordelijk voelen, dat soort dingen) Dingen die toen ik net thuis kwam te zitten op het werk juist als positieve punten genoemd werden, werken nu in mijn nadeel. Ik ben het er helemaal mee eens dat het wat makkelijker wordt om me minder verantwoordelijk voor alles te voelen, want dat kost me veel energie en ik stel mezelf onhaalbare doelen. Maar als ik vervolgens op school aangeef dat ik juist dáárom nu eindelijk eens concrete afspraken wil maken over wie zich waar mee bezig gaat houden, ben ik opeens afhankelijk van collega's. Vraag ik dan echt zo veel? Ik kan mezelf toch ook niet van de één op andere dag veranderen? Het is voor mij ook een leerproces (wel een harde leerschool). en dan daarbij niemand is toch perfect? Waarom krijg ik dan het idee dat ik nu zo aan mezelf moet werken om maar 'perfect' te worden? Over onhaalbare doelen gesproken...

Ik weet het gewoon echt even niet meer.
Sorry voor het misschien warrige verhaal, maar dat geeft wel een beetje een beeld van mijn gedachten en gevoelens. Het is een beetje chaos in mijn hoofd. Vanavond wel weer heel goed en fijn met mijn vriend gepraat, het voelt dingen nu ook veel beter aan dan in het begin en neem makkelijker dingen van hem aan. Niet dat het veel oplost, maar het is positief dat we ik er nu met hem over kan praten. Want dat is wel eens heel anders geweest...

Ga zo maar eens naar bed. Hopelijk een nu weer eens een betere nacht. Slapen is echt weer een drama momenteel.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 22:22

Ik slaap juist steeds ontzettend diep en word dan helemaal van de wereld wakker.

Ben vanmiddag nog op soll.gesprek bij een ander bedrijf geweest en ook hier aangenomen! Maar ja, 2 kan niet haha..maar deze past bij mij opleiding en zit veel meer mogelijkheden in.

staroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 23:06

Morgenochtend om 8.00 uur moet ik bij de therapie zijn en de laatste tijd val ik 's morgens wel 5x achter elkaar in slaap, omdat ik 's nachts niet slapen kan,ik hoop maar dat het goed gaat komen. Morgen avond vind ik echt maar zo, zo. Een van mijn collega's neemt afscheid en dan heb ik de twijfelachtige eer om veel van mijn collega's te gaan ontmoeten, waarvan ik weet dat er een aantal is die denken dat ik de boel bedonder. Ze hebben het ook niet onder stoelen of banken gestoken en het ook uitgesproken. Nu zou het kunnen zijn, dat ik ze morgen spreek en stel dat ze het lef zouden hebben om te vragen hoe het met me gaat, ik weet niet wat ik dan doe. Ik heb de neiging om uit mijn slof te schieten als één van de bewuste collega's het echt zou vragen. Heb me voorgenomen om bij een dergelijke vraag te antwoorden: "prima joh, de wereld ligt aan mijn voeten, zie je dat dan niet aan me"? Om dan vervolgens verder te gaan met: "joh sodemieter op, je hebt er niet eens benul van of je wilt je er niet in verdiepen" Maar of dat nou zo slim is, maar ik heb er echt de neiging toe, want hun negatieve houding zit mij heel erg hoog.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 08:03

Ik kan me voorstellen dat je de neiging hebt.
Het is erg frustrerend als je niet begrepen word, of nog erger als mensen denken dat je het expres doet. Alsof je hier op zit te wachten zeg. Deze dingen maken het wel extra zwaar.

Hier gaat het momenteel alleen maar minder. Zie het allemaal even niet meer zitten. Ga maar weer een afspraak bij de huisarts maken. Even een onafhankelijk iemand om mee te praten. Is misschien wel verstandig.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 14:31

Hoe is het donderdagavond gegaan Staroo?
is het een beetje meegevallen?

staroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 18:06

@ PW Nou het is wel meegevallen. De bewoners waren door het dolle heen en vielen me om mijn nek, wat ook weer tot gevolg had dat ouders en andere belangenbehartigers schaapachtig keken, want waarom zou je een personeelslid nu zo ineens heftig begroeten. Het is niet mijn sterkste kant om mensen op de hoogte te laten zijn van mijn ziektebeeld en ga zulk soort mensen dan impulsief uit de weg. Maar goed toen zag ik één van de "gewraakte" collega's die tegen mij zei : "zo leef jij ook nog? waarop ik poeslief antwoordde: jaaahaaa. "zo . . . kom je alweer bijna terug?" Ik weer: jjjhaaa. "OOHHH echt?" Toen schoot ik uit mijn slof en zei: "joh hou toch op met je komedie, ik heb al zoveel gehoord over jouw uitspraken, hier heb ik echt geen zin in, wat mij betreft heb ik jou niks meer te vertellen, 't is wel goed zo". Of woorden van gelijke strekking, niet slim maar ik kon me ineens niet meer inhouden. Een collega die naast me stond die zei ik kan me jouw reactie goed voorstellen, ik begrijp het wel, de collega die ik van repliek diende, die wist even totaal niet hoe ze het had, alsof ze water zag branden maar inmiddels zal ze wel weten, wat ik bedoelde. Ik was blij dat ik naar huis kon maar de collega die afscheid nam vond het heel erg leuk dat ik gekomen was, nou daar gaat het dan tenslotte om, voor haar kwam ik uiteindelijk.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 18:18

Fijn dat het is meegevallen. Leuk dat de bewoners zo reageren. dat doet je ook wel goed denk ik. Mij deden de lieve reacties van leerlingen in ieder geval wel goed toen ik voor het eerst weer voor de klas stond.

Ik vind het wel goed hoor dat je er wat van gezegd hebt. Hopelijk steekt die persoon er ook nog wat van op, al betwijfel ik dat. Zulke mensen snappen het gewoon echt niet. Wel fijn dat die andere collega je begreep en dat ook nog even benoemde. Anders heb je er misschien achteraf helemaal een rot gevoel over. Goed dat je gegaan bent en fijn dat je aanwezigheid op prijs gesteld werd door de collega die afscheid nam.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 13:43

Wat is het hier rustig. Hopelijk een teken dat het goed gaat met de meesten 9of in ieder geval redelijk)

Chantal86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 15:14

Ik ben sinds vorige week maar aan het werk gegaan. Bungalow huisjes schoonmaken, en de rabobank hier in den helder. En bij de beveiliging ben ik weer aan het werk. En dat bevalt me goed. Ik ben wel eens waar helemaal gesloopt. Gelukkig hoef ik geen 8 uur per dag schoon te maken. Dus daar ben ik wel blij mee. De beveiliging zijn dienste tussen de 12 en 16 uur, maar bevalt me super.. Dat is gewoon lekker rond lopen ed. Ik ben wel blij dat ik nu gewoon eventjes thuis zit. Ff lekker de tijd om vooral te rusten en dingetjes op te ruimen ed..

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 21:13

Doei!

Ik verneuk echt weer alles met mn vriendje Verdrietig
Hij kan echt niks goed doen!!

zal snel bijlezen..

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 21:55

Goed gezegd Staroo! Lekker laten praten die collega's hoe moeilijk het ook is..

Mooi dat t zo goed met je gaat Pinacolada! Lachen

Pollewoppy, wel moed houden hoor, al weet ik op het moment ook niks positiefs waaraan ik kan vasthouden..

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 22:07

staroo schreef:
@ PW Nou het is wel meegevallen. De bewoners waren door het dolle heen en vielen me om mijn nek, wat ook weer tot gevolg had dat ouders en andere belangenbehartigers schaapachtig keken, want waarom zou je een personeelslid nu zo ineens heftig begroeten. Het is niet mijn sterkste kant om mensen op de hoogte te laten zijn van mijn ziektebeeld en ga zulk soort mensen dan impulsief uit de weg. Maar goed toen zag ik één van de "gewraakte" collega's die tegen mij zei : "zo leef jij ook nog? waarop ik poeslief antwoordde: jaaahaaa. "zo . . . kom je alweer bijna terug?" Ik weer: jjjhaaa. "OOHHH echt?" Toen schoot ik uit mijn slof en zei: "joh hou toch op met je komedie, ik heb al zoveel gehoord over jouw uitspraken, hier heb ik echt geen zin in, wat mij betreft heb ik jou niks meer te vertellen, 't is wel goed zo". Of woorden van gelijke strekking, niet slim maar ik kon me ineens niet meer inhouden. Een collega die naast me stond die zei ik kan me jouw reactie goed voorstellen, ik begrijp het wel, de collega die ik van repliek diende, die wist even totaal niet hoe ze het had, alsof ze water zag branden maar inmiddels zal ze wel weten, wat ik bedoelde. Ik was blij dat ik naar huis kon maar de collega die afscheid nam vond het heel erg leuk dat ik gekomen was, nou daar gaat het dan tenslotte om, voor haar kwam ik uiteindelijk.

Vind het wel een goede opmerking eerlijk gezegd...zal wel hard aan zijn gekomen haha. Maar voor jezelf opkomen is goed!!

Wat nou Barbalala? Wat is er met je vriendje? En hoe gaat het thuis en op je werk? Heb je inmiddels al de psych gebeld?

Ik blijf dit topic wel volgen, maar voel me nog steeds heel erg goed. Voel me weer de oude, heb overal zin in en topfit. Vanmorgen ff 30 boxen op de manege uitgemest, thuis de boel gedaan en zo..en niet meer moe. Moet volgende week woensdag op mijn nieuwe werk beginnen, spannend! Zeg er wel bij dat mijn ouders op vakantie zijn en vrijdga thuiskomen, dna heb ik stuk meer stress omdat ik niet met mijn moeder overweg kan en dat een giga stresskip is.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 22:15

.
Laatst bijgewerkt door BarbaLala op 22-12-23 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 22:16

De muren komen zo op me af nu, ik weet niet meer of ik nou moet huilen of wat ook.

Ik wil gewoon weer enthousiast en vrolijk zijn als ik bij hem ben, maar dat lukt niet waardoor ik nog bozer word.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 22:48

Hij weet wel hoe je je voelt en van al je problemen? Begrijpt hij je? Zet het anders een op papier meid en geef dat hem, misschien is dat makkelijker voor je?

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 11:27

@ Barbalala Ik herken heel veel in wat je zegt.
Weet ook momenteel echt niet wat ik moet. Wil ook gewoon weer mezelf zijn, maar het lukt gewoon niet.
Zit echt in een mega dip, waar bij mij ook vriendlief de dupe van wordt...

staroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 16:23

[quote=
Ik zie Paul al zo weinig, en samen met de mensen van stal is hij mn sociale leven.
Hij betekent zoveel!
Maar ik kan gewoon niet aardig of leuk doen.
Hij kan echt niks goed doen ik ben continu geirriteerd en over de zeik tegen hem.

Ik wil gewoon meer tijd samen en pfff..[/quote]

Toch moet je daar heel erg mee oppassen Barbala. Ik reageer nog wel helaas en reageerde op zeker een aantal jaren geleden ook zo op mijn man, hij veegt ahw de straat waar ik over heen moet lopen schoon ha,ha, niets is hem te veel en andersom ben ik niet zo attent. Vaak kon hij geen goed doen, wat hij ook probeerde, wil je dit oké, wil je dat ook goed. Inmiddels vond ik één paard maar zo, zo ondertussen zijn er 4! Ga zo maar door. Toen werd mijn man ziek tijdens de vakantie en ik dacht hyperventilatie, want dat was het jaar daarvoor ook gebeurd. Uiteindelijk bleek hij massale longembolieën te hebben en was er van één long nog maar 10% in takt en de ander volkomen afgesloten, kantje boord en de medici begrepen niet dat hij het gehaald heeft, hij heeft de dood in ogen gekeken, ik bedoel er maar mee, dat ik toen wel even op m'n plaats ben gezet. God zij dank heeft hij het gered, want als het iemand gegund is dan is hij het wel, vrolijk, vriendelijk, behulpzaam voor iedereen en ik als verwend mormel kon lekker op hem af staan geven! Nooit was het goed wat hij deed en ik ben nog stees geen heilige zeker niet met al mijn problemen van de depressies, hij steunt me nog steeds en gaat voor me door het vuur. Barbala: tel je zegeningen, ik kan het weten en wees zuinig op je vriendje voor dat hij er de brui aan geeft, niet omdat hij niet van je houdt maar omdat hij het niet meer aankan! Sorry dat ik dit zo opschrijf en zo belerend doe, maar ik herken het zo erg en gun je jouw geluk. Doei!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 20:53

Het is zeker goed om je te realiseren wat je aan je vriend / man hebt. In moeilijk periodes doe ik banketstaaf tegen vriend en voel me daar ook echt rot om. Dat spreek ik ook naar hem uit. Ik wil namelijk helemaal niet zo tegen hem doen en normaal gesproken doe ik dat ook niet op deze manier, maar ik zit mezelf dan zo in de weg dat hij niks goed kan doen. Gelukkig heeft hij heel veel begrip en geduld. En wat denk ik ook heel belangrijk is, we kunnen goed praten samen.

Wel heftig trouwens staroo wat er gebeurd is. Kan me voorstellen dat dat een behoorlijke impact heeft. Gelukkig is het goed gekomen.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 21:57

Pollewoppy schreef:
Het is zeker goed om je te realiseren wat je aan je vriend / man hebt. In moeilijk periodes doe ik banketstaaf tegen vriend en voel me daar ook echt rot om. Dat spreek ik ook naar hem uit. Ik wil namelijk helemaal niet zo tegen hem doen en normaal gesproken doe ik dat ook niet op deze manier, maar ik zit mezelf dan zo in de weg dat hij niks goed kan doen. Gelukkig heeft hij heel veel begrip en geduld. En wat denk ik ook heel belangrijk is, we kunnen goed praten samen.

Wel heftig trouwens staroo wat er gebeurd is. Kan me voorstellen dat dat een behoorlijke impact heeft. Gelukkig is het goed gekomen.

Helemaal waar en van toepassing ook op mij!

Ik vind je niet belerend overkomen hoor Staroo, ik vind het goed dat je het zegt, en zoals pollewoppy hieboven ook zegt, we hebben het er wel over en hij heeft ook aangegeven dat hij het snapt, maar toch ook dat hij het niet trekt als ik maar blijf ruzie maken zoals afgelopen 2 weken het geval was.
Logisch ook.
Ik word srontvervelend van mezelf, en dat projecteer ik op hem, terwijl hij erbuiten staat.
We praten er goed over en dat scheelt een stuk.
Ik probeer minder op hem te projecteren en met vlagen lukt het. Lachen

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 19:16

Mij lukt het ook met vlagen.
Momenteel alleen niet zo, omdat het weer even flink minder gaat. Maandag bij de huisarts geweest omdat het echt niet goed gaat. Heb pillen gekregen om te slapen. Hopelijk zie ik alles ook weer wat positiever in als ik weer slaap en dus (hopelijk) weer een beetje tot rust kom. Moet in ieder geval eind volgende week weer terugkomen om te kijken hoe het gaat. Heb nu nergens zin, niks interesseert me en moet me er echt toe zetten om wat te gaan doen. Ik vraag me af waar ik het allemaal voor doe en zou mezelf wel vooruit willen schoppen, want zo kom ik ook niet verder. Maar het wil gewoon niet... Kan om alles wel janken. Zaterdag op concours jankend stiften aan het draaien, en waarom? Zeg het maar...

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 20:35

Ach gut

Lees straks goed je bericht door, nu ff oppervlakkig want ik MOET nu gewoon naar stal van mezelf.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 18:44

Ik heb momenteel een enorme terugval. Hoofdpijn, ontzettend moe, emotioneel en er komt weinig uit mijn handen.
Zomaar van de ene dag op de andere lijkt wel. Ik doe nu echt even een pas op de plaats. Alleen de noodzakelijke dingen doen.
Niet te veel piekeren van dit MOET en dat MOET.
Ik werk in het onderwijs en het studiejaar loopt op het einde. Dat geeft altijd veel druk en ben ook echt aan vakantie toe. Verder heb ik de afgelopen weken erg gepiekerd over mijn paarden. De ene heeft dit, de andere dat. Dat doet ook geen goed.
oliebol!! Ik dacht nu echt dat ik er over heen was, maar het blijft zeg maar een zwakke plek.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 07:54

Sorry dat ik zo even jullie topic kom binnenvallen...
Probeer hier al een paar weken wat te typen maar ik plaats het telkens niet. Wil dat nu toch gaan doen, want ik denk dat alleen al het van me af schrijven een hoop scheelt..

Even een stukje voorgeschiedenis..
Vroeger werkte ik gewoon fulltime en had ik nergens problemen mee. Toen ben ik verhuist naar het buitenland en vorig jaar heb ik daar een baan gehad waar ik minimaal 110 uur in de week draaide.
Na een maand of 5 ben ik daardoor overspannen geraakt en in het ziekenhuis terrecht gekomen.
Hebben toen besloten naar Nederland te gaan. Nu hebben ik en mijn vriend in Nederland een eigen winkel sinds vorig jaar november.
Héél erg leuk en ik ben er ontzettend blij mee natuurlijk. Maar ik voel me de laatste weken echt niet meer goed.
Ik doe nogal veel voor de winkel, natuurlijk de uren dat we open zijn sta ik in de winkel. Soms op zondag nog even werken om schoon te maken/bij te vullen/kleine verbouwinkjes. Dus 7 dagen in de week.
Daarbij komt ook nog het inkopen wat ik in de 'vrije' tijd doe. Vaak 's avonds of 's ochtends heel vroeg.
Hierdoor krijg ik de winkel niet uit mijn hoofd. Ik probeer altijd te bedenken hoe ik de winkel nóg mooier en beter kan krijgen. Hoe we nog meer kunnen verdienen. Hoe we nóg meer klanten binnen kunnen krijgen.
En nu.. ik ben kapot!
Last van hoofdpijn heb ik al sinds twee maanden. Emotioneel om de raarste dingen nu ook sinds een maandje.
En op 't moment, heb ik het gevoel dat ik hieraan kapot ga.
Ik heb de laatste 7,5 maand dat we de winkel hebben, geen dagje voor mezelf gehad.
Nu is het sinds een tijdje zo dat op donderdag ochtend mijn zus de winkel doet zodat ik vrij ben. Maar ik heb nooit tijd om die donderdag ochtend eens lekker tijd voor emzelf vrij te maken.
Het begint me echt een beetje kapot te maken en ik heb écht het gevoel dat ik niet meer kan.
Vooral mijn hoofd zit gewoon zo vol. Ik maak me altijd druk over de winkel, daarbij kan ik heel erg gestressed worden als ik een dag niet naar mijn pony heb kunnen gaan door drukte, en ook maak ik me altijd druk of ik wel genoeg geld kan sparen deze maand. (wil graag zoveel mogelijk sparen)
Ik word er helemaal gek van, maar ik kan de winkel niet zomaar even opzij schuiven...
Durf het ook nooit tgeen iemand te vertellen. Durf mijn ouders niet te vragen of ze één dagje kunnen werken zodat ik een dagje voor mezelf heb. Wil niet overkomen als een zeikert....

Heeft iemand misschien tips voor me, om mijn hoofd leeg te maken, om me in mijn vrije tijd minder met de winkel bezig te houden?
Dit houd ik echt niet lang vol....
Gelukkig gaan we volgend weekend op vakantie, maar zelfs die week dat we nog moeten, zie ik met tranen in mijn ogen tegenop, ik kan voor mijn gevoel niet meer......

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 11:15

nathalie: heel herkenbaar. Maar alles wat je beschrijft, leg je je zelf op. Heb je moeite met loslaten en het aan andere over te laten. Bespreek het met je vriend want volgend mij zit je alweer op het randje.
Die week op vakantie moet leuk zijn en ontspannen, maar omdat je je niet goed voelt, zie je er tegen op.
Ik zou ieder geval hulp zoeken via de huisarts. Volgens mij kan je geen grenzen stellen voor jezelf( heb ik ook last van). Ik ben zelf altijd bezig met wat nog gedaan moet worden en leef dan niet in het nu. Geniet niet van het nu.
Begin vandaag, doe niets wat met de winkel te maken heeft en doe eens iets wat je leuk vind. Al is het maar alleen je pony poetsen.
De regie van je geluk ligt in je eigen hand. Dan maak je de winkel vandaag maar niet schoon en zeg dan geen "ja maar" want daar gaat het meestal fout.
Sterkte ermee.