Chronisch depressief/ziek, de vooroordelen enzo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 20:04

Cayenne schreef:
Ik haal altijd best wat rust en ontspanning uit wandelen, maar nu het eindelijk mooi weer is, spelen mijn kniëen enorm op -O- (Patellofemoraal pijnsyndroom).
Ik baal echt als een stekker. Ook fietsen doet pijn.
En ik ben niet aanvullend verzekerd voor de fysio :=

Misschien moet je eens je bekken na laten kijken! Ik heb vanaf mn 6e al de diagnose PFP gehad. Zes fysiotherapeuten gehad, steunzolen. Niets werkte. 25 jaar pijn gehad. En flink ook. Maagzweren van de ibuprofen.

Bekken recht laten zetten bij de osteopaat en klachten weg. Nu ga ik niet meer naar de osteopaat maar naar de chiropractor maar die zet net zo goed mn bekken recht. :)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 20:08

Nyaleti schreef:
Er was laatst toch een discussie in een topic of dat mensen iemand zouden verlinken? Het voorbeeld was wel iemand die bijna een volle werkweek in de bouw werkte, zwart dus want kreeg ook een uitkering van het UWV.

Ja als ik iemand goed zou kennen en 100% zeker weet dat die vol tijd bij beunt en er nog trots op is ook. Leefde royaal en schepte daar ook over op hoe dom de rest van Nederland was.
Ja die zou ik melden.
Vroeger in de kennissen kring die gehad. En die is door iemand verlinkt, nee niet door mij was nog veel jonger.

Maar dat grove misbruik is waarom wij allemaal met argwaan bekeken worden als profiteur.

Iemand die eens een uurtje les geeft. Of iemand die wel werkt maar op zaterdag bijvoorbeeld zwart.
Nee zou ik nooit doen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 20:25

Iris82 schreef:
Cayenne schreef:
Ik haal altijd best wat rust en ontspanning uit wandelen, maar nu het eindelijk mooi weer is, spelen mijn kniëen enorm op -O- (Patellofemoraal pijnsyndroom).

Misschien moet je eens je bekken na laten kijken! Ik heb vanaf mn 6e al de diagnose PFP gehad. Zes fysiotherapeuten gehad, steunzolen. Niets werkte. 25 jaar pijn gehad. En flink ook. Maagzweren van de ibuprofen.

Bekken recht laten zetten bij de osteopaat en klachten weg. Nu ga ik niet meer naar de osteopaat maar naar de chiropractor maar die zet net zo goed mn bekken recht. :)

Oh, dat is wel interessant! Dank je wel voor de tip!
Ik ga er wel een beetje vanuit dat het probleem echt bij mijn knieën zit omdat ik in het verleden heel zwaar was qua gewicht en mijn knieën ook flink (over)belast heb door het gewicht er weer vanaf te sporten. Maar mijn bekken na laten kijken had ik nog niet aan gedacht!
En dat kan natuurlijk ook het probleem zijn, want alles staat in je lijf met elkaar in verbinding.

25 jaar pijn pfff := Hoe heb je dat volgehouden?
Ik krijg nu steeds van die gemene pijnscheuten rond mijn knieën. Niet te doen gewoon!
Het enige wat helpt is mijn benen recht strekken en ze niet buigen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 20:35

Cayenne schreef:
25 jaar pijn pfff := Hoe heb je dat volgehouden?
Ik krijg nu steeds van die gemene pijnscheuten rond mijn knieën. Niet te doen gewoon!
Het enige wat helpt is mijn benen recht strekken en ze niet buigen.

Nouja, niet dus. Anders had ik geen maagzweren gehad. :+ (geen sneer hoor, maar een grapje)

Het was allemaal maar overleven en je vooral heel erg niet gehoord voelen. Want na de derde fysio ga je er soort van vanuit dat ze het wellicht bij het verkeerde eind hebben.

Het was ook heel raar om opeens gewoon geen pijn meer te hebben in je knie. Als je zo gewend bent om daar altijd maar mee rond te lopen. Toen ik klein was bond ik zelfs het touw (hoe noem je dat?) van mn badjas om mijn knie om het heel hard aan te trekken. Was een ander soort pijn.

Earth, echt heel treurig als ze het echt bij het UWV gemeld zouden hebben.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 20:38

Ohh egopost: weet je wat deze krakkemikkige gedaan heeft? Geparaglided. :))

En eerlijk gezegd was het het waard. Wat een vrijheid. Ik voelde me zo licht als een veertje. En het is zo rustig in de lucht. Minder prikkels dan op de aarde. Misschien moet ik maar dagelijks een halfuurtje de lucht in. :')

Edit: whaha, nee ik heb niet geskydived. Ik weet niet hoe ik daarbij kwam. :') Dat zou mijn nek nooit akkoord vinden.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 21:05

Wat gaaf Iris! Waar heb je dat gedaan?
Lijkt me echt onwijs leuk, maar ik durf dat niet := Iets met hoogtevrees.

ivy_power89

Re: Chronisch depressief/ziek, de vooroordelen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 21:34

Uwv heeft gigantische achterstanden, ik zou ook elke 6 maanden gebeld worden maar zelfs dat lukt niet. Stalgenoot werkt bij het uwv, en die zegt zelf ook dat ze echt vreselijke achterstanden hebben...

Dus ik kan mij niet voorstellen dat ze dan actief mensen gaan napluizen

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-24 22:17

Binck8 schreef:
Het klinkt nog steeds heel vaag...
Is het echt bij uwv aangegeven of wordt er mee gedreigd ofzo? Snap het denk ik niet...

Maakt dat uit? Het is een betrouwbare melding die ik heb gehad, laat ik het zo zeggen.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 23:30

Wat ongelofelijk laag van degene die dit gedaan heeft zeg.. Iemand melden bij het UWV, hoe laag kun je zinken. Ik hoop dat het geen gevolgen voor je gaat hebben, Earth. :(:) Maar het vertrouwen in de mensheid gaat er niet op vooruit op deze manier, nee.

Het is ook direct de reden waarom ik nooit iets durf te proberen. Want als ik zo een keer iets probeer, al is het zonder betaald te worden, en ze komen er bij de gemeente achter, heb ik direct weer een hoop gezeur. Als ik van te voren vraag of het mag, komt er direct weer een heel gedoe van waar allerlei afspraken gemaakt moeten worden over hoe en wat en hoe vaak en wanneer. Ik kan niet gewoon zelf even kijken of ik iets kan, wat ik kan, hoe vaak enz. En ik ben ook bang dat, stel het gaat na de vakantie nog steeds beter met mij, dit aan de gemeente te melden. Want dan gaan ze ervan uit dat ik weer wat kan, en ik moet dit echt eerst zelf proberen, of dat zo is, zonder er gedoe mee te krijgen en zonder dat er door iemand anders geoordeeld wordt. Maar hoe.. Ik zit daar nu al iets van 2-3 weken over na te denken maar ik weet het niet.

Want het gaat ineens beter. Ik ben namelijk gestopt met de schildklier medicijnen. Ik ben niet zomaar op dat idee gekomen hoor, in overleg met de huisarts heb ik in ik geloof april een ophoging van de medicatie gekregen. En al mijn klachten werden ineens erger na een paar weken de ophoging genomen te hebben. Echt veel erger. Dus paar dagen laten staan om de waarde weer naar beneden te krijgen en het ging weer beter. Normale dosis weer genomen zonder de ophoging, en het ging weer slechter. Weer laten staan en het ging weer beter, weer normale dosis en het ging weer slechter. Afspraak met de huisarts gehad en die zei dat we langzaam afbouwen kunnen proberen na bloed geprikt te hebben om te kijken of het qua bloedwaarden wel kan. Bloeduitslagen binnen gekregen en dat was meer dan prima. Dus eigenlijk moest ik toen terug naar de huisarts om af te spreken hoe af te bouwen. Maar ik zat er zelf al aan te denken om helemaal te stoppen en te kijken wat er gebeurt, dus ik heb dat gedaan. En na een paar dagen ging het zenuwachtige gevoel weg, ik kon weer gewoon slapen zonder eerst wakker te liggen door het zenuwachtige gevoel of steeds wakker te worden, mijn hoofd werd weer normaal (niet meer dat rare gevoel, geen brainfog, geen duizeligheid).. En ook veel minder moe. Of eigenlijk gaat het gewoon goed. Ik word uitgerust wakker en wat ik doe houd ik vol. Ik was niet kapot na een zware les of na springen, of na schoonmaken. Nu heb ik met de warmte wel minder goed geslapen en dat merk ik dan wel hoor, maar dat heeft iedereen wel natuurlijk.

Morgen is officieel week 4 dat ik ze niet meer neem. Helemaal uit mijn systeem is het nog niet, een ophoging of verlaging duurt meestal 6 weken zeggen ze (al merkte ik die ophoging veel eerder, dat ging echt niet goed). Dus of het zonder goed blijft weet ik niet. Ik houd mijzelf goed in de gaten met hoe ik me voel en mocht ik me minder gaan voelen ben ik van plan om met 0,25 te beginnen en kijken wat mijn lichaam nu echt nodig heeft. Misschien blijft het ook wel goed. Dat hoop ik eigenlijk. Maar ik weet het niet. En ik weet ook niet of het goed zal blijven als ik meer ga doen. Als ik wel ga werken. Ik wil heel graag iets proberen als het na de vakantie nog goed is. Maar ik weet niet hoe zonder dat ik er gedoe mee krijg. Ik durf het haast niet omdat ik bang ben dat het wel weer mis gaat. De zomer is wel altijd mijn betere tijd van het jaar en vanaf eind oktober gaat het dan vaak weer minder. Dus eigenlijk zou ik heel graag een paar maanden zelf uittesten wat ik kan en als het dan nog goed gaat van daar uit kijken naar wat samen met de gemeente gedaan kan worden zodat ik aan het werk kom. Want als zij zich ermee gaan bemoeien is de kans dat het mis gaat weer veel groter. Ergens ben ik blij dat het beter gaat, ergens denk ik "en nu"... Misschien dom, maar ik weet het niet. Want ik vertrouw mijn lichaam gewoon nog niet. En dat zal ook tijd nodig hebben, want zoals gezegd is het de winter waar het altijd zo mogelijk nog slechter gaat.

De vakantie zie ik wel als grote test trouwens. Want daar gaat het altijd in het begin nog wel goed, en dan gaat het steeds iets minder en als we dan weer thuis zijn moet ik van de 3 weekjes weg minimaal 3 weken bijkomen. Terwijl we echt geen intensieve dingen doen in de vakantie. Dus ik ben heel benieuwd hoe dat dit jaar zal gaan. Ik ben wel van plan om na de vakantie naar de huisarts te gaan en alles te bespreken, bloedwaarden even weer controleren. Maar ik moet voor mezelf eerst kijken hoe het gaat voor ik weer terug ga.

Als het wel goed blijft sta ik wel voor een raadsel. Want in de periode van 2005 (en waarschijnlijk al wel eerder) tot ergens in 2010 ging het niet goed maar kreeg ik nog geen medicijnen. Dus wat was dat dan? Toch de schildklier en heeft deze zichzelf hersteld? Ik had ook ernstig B12 gebrek en ijzergebrek toen, was dat het en was dat voldoende geweest? Heb ik toen voor niks schildklier medicatie gekregen en heeft mij dat ziek gehouden? Want ookal dacht de huisarts van toen dat ik alles verzon, dat was toch echt niet zo. De klachten waren er. Terug denkend is alles wel door de jaren heen erger geworden, sinds ik de schildklier medicatie kreeg. Ik weet het ook niet.

De spieren blijf ik wel last van houden. Mijn rug gaat nog wel, die zeurt ook wel wat en zit wat vast, maar mijn nek en schouders zijn heel vervelend de laatste tijd. Ik heb het idee vooral met weersveranderingen / veranderingen in de luchtdruk.

Sorry als het een beetje onsamenhangend en moeilijk te volgen is wat ik net schreef, het is voor mij ook verwarrend dat het ineens goed gaat. Het klinkt dom maar ik weet niet zo goed wat ik ermee moet en of ik het kan vertrouwen. Ik hoop maar op het beste.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 01:57

Texas02: Wat superfijn dat het beter gaat! *\o/*
Ik snap dat je nog niet zo goed weet of je het kunt vertrouwen en hoe je je nu moet voelen. Het is ook enorm verwarrend!
Ik ben heel erg benieuwd hoe het over twee weken gaat wanneer de medicatie echt compleet uit je systeem is!

SilverLining

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 07:55

Cayenne schreef:

Heb je al een patella bandje geprobeerd? Er zijn veel verschillende soorten en ik heb er een heleboel mogen proberen en de Push Med is echt heel fijn. Dat is de enige waar ik ook mee kon paardrijden door vorm van het bandje.

Heb er zelf in vlagen ook veel last van. In de winter met veel kou maar soms ook gewoon random. Ik voel het dan vooral met fietsen, wandelen en traplopen. Op te brede paarden en vzh/spring zadels krijg ik ook last en heb dus jarenlang met zo'n bandje paardgereden. Vooral bij intensievere lange ritten of springlessen. Heb het idee dat door consequent gebruik mijn kniepijn veel minder is geworden.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 13:52

Nee, nog niet, maar heb er toevallig wel laatst naar gekeken!
Er zijn alleen zoveel verschillende varianten dat ik niet goed weet welke ik moet hebben.
De pijn zit vooral naast mijn knieschijven, zowel aan de binnen als buitenkant.
Fijn dat het bij jou dus lijkt te werken! Dan is het absoluut het overwegen waard!
Heb je er wel weer last van wanneer je geen patella band draagt?

SilverLining

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 14:07

Nee momenteel niet echt. Ik heb er gelukkig niet altijd last van, meer in de winter omdat het bij mij erg reageert op kou. En bij verkeerde inspanning. Maar ik beweeg nu niet zo gek veel meer sinds ik ziek geworden ben dus ook minder kniepijn. Het positieve er maar van inzien.. :')

Als je ermee wilt paardrijden zou ik zeker die Push Med proberen. Die zat bij mij niet in de weg tegen het zadel aan. Ik deed er vaak een opgerolde beenwarmer overheen zodat deze schoon bleef en minder wrijving had met het zadel. Nooit schade van gehad.

Maar die bandjes zijn heel persoonlijk in welke je fijn vindt. En het is even uitproberen hoe je deze het beste omdoet. Als zo'n bandje niet helemaal goed zit dan werkt het ook niet. Maar daar leer je snel van. Ik voel nu eigenlijk na een paar stappen al dat het bandje net niet goed zit en dan pas ik deze aan. Iets hoger of iets strakker bijvoorbeeld. Ik kan daardoor op slechtere dagen veel pijnlozer door het leven lopen, fietsen en paardrijden. Ze zijn geloof ik niet gek duur die bandjes dus wel de moeite waard om te proberen denk ik.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 16:37

Als je je bijverdiensten opgeeft dan moet het geen probleem zijn toch? Dus als je je netjes aan de regels houd met bijverdienen dan hoef je nergens bang voor te zijn.
Ik ben zelf ook niet van het verlinken van mensen, vind het ook wel een beetje laag. Maar ja wat doe je eraan he...

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 16:48

Ik hou er ook niet van idd. Zo laag bij de grond :\
Maar wanneer je je bijverdiensten -hoe klein ook- opgeeft is er niets aan de hand.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 16:56

Cayenne schreef:
Ik hou er ook niet van idd. Zo laag bij de grond :
Maar wanneer je je bijverdiensten -hoe klein ook- opgeeft is er niets aan de hand.

Precies. Ik geef het ook altijd zelf door als ik stijg in mijn salaris. En dat hoeft eigenlijk niet eens want mijn uitkerinkje blijft precies hetzelfde bedrag. Al jaren zo.
Gewoon je bijverdiensten opgeven ook al is het maar 1 euro.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 17:01

De vraag is wel: wanneer is iets een (structurele) bijverdienste en wanneer is iets incidenteel?

En de bijstand gaat daar ook nog anders mee om dan een WGA/IVA.

Wanneer je een bijstandsuitkering hebt moet je werkelijk iedere euro verantwoorden. Bij een WGA en natuurlijk helemaal bij een IVA is dat minder.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 17:13

Ook als men niet de extra verdiensten opgeeft snap ik dat verlinken niet. Niks mis met beetje zwart werken m.i.
Mensen die dat zelf niet doen maken vaak wel gebruik van zwartwerkers dus eerst hand in eigen boezem. De hele wereld doet dat. Je gaat toch niet mensen aangeven bij het UWV vanwege eenzijdige verhalen op een forum :? Dan ben je echt niet helemaal goed.

Hoe weet je dat eigenlijk TS? Belt het UWV je dan op dat er een melding van iemand van een forum is geweest ofzo?

En hoe bedenkt men het om zo’n melding te doen; het UWV ziet je aankomen: ja, iemand die ik niet ken schrijft op een forum dat ze werkt naast haar uitkering. Hoe voor schut zet je jezelf dan :=

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 17:28

Kennis van me met eigen bedrijf melde dat zijn werknemer fraude pleegde door zelf in de Ww te gaan. Ja dat kan blijkbaar ook al.
Terwijl hij nog maanden werk had.
En ook daar werd niets aan gedaan.

Dus een ik heb gelezen op bokt.. Mwah. Ik weet het niet.

Maar blijft laf want op bokt weet niemand over hoeveel uren dat gaat. En ik kan me niet voorstellen bij de verhalen van Earth dat daar een inkomen bij elkaar gebeunt word.

Oh hier zijn alle werkzaamheden aan huis gewoon wit uitgevoerd of door mijn vriend zelf gedaan. Niet iedereen werkt daar aan mee.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 18:02

SilverLining schreef:
Ze zijn geloof ik niet gek duur die bandjes dus wel de moeite waard om te proberen denk ik.

Ik heb er eentje besteld! Als die bevalt, dan wil ik ook een tweede bestellen voor mijn andere knie.
Maar eerst even kijken of deze bevalt :j
Bedankt voor de tip!
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 25-07-24 18:17, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 18:10

Iris82 schreef:
De vraag is wel: wanneer is iets een (structurele) bijverdienste en wanneer is iets incidenteel?

En de bijstand gaat daar ook nog anders mee om dan een WGA/IVA.

Wanneer je een bijstandsuitkering hebt moet je werkelijk iedere euro verantwoorden. Bij een WGA en natuurlijk helemaal bij een IVA is dat minder.

Je moet sowieso bijverdiensten opgeven. Of dit nou incidenteel is of structureel.
Maar om nu met een beschuldiging te komen dat het iemand van Bokt is geweest...

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 18:38

verootjoo schreef:
Hoe weet je dat eigenlijk TS? Belt het UWV je dan op dat er een melding van iemand van een forum is geweest ofzo?

Ze zegt dat ze van iemand gehoord heeft dat iemand anders een melding gemaakt zou hebben.

Dus wellicht krijgt ze er alsnog niets van te horen.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 19:12

Iris82 schreef:
verootjoo schreef:

Ze zegt dat ze van iemand gehoord heeft dat iemand anders een melding gemaakt zou hebben.

Dus wellicht krijgt ze er alsnog niets van te horen.

Ze heeft dat volgens mij zo niet gezegd...
Via via te horen gekregen kan zoveel betekenen.

Er bestaan daar ook zegswijzen over, over dat "via-via" en hoe betrouwbaar dat dan weer is...
Via via heb ik gehoord... Daar geloof ik eigenlijk niks van...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 20:04

ivy_power89 schreef:
Uwv heeft gigantische achterstanden, ik zou ook elke 6 maanden gebeld worden maar zelfs dat lukt niet. Stalgenoot werkt bij het uwv, en die zegt zelf ook dat ze echt vreselijke achterstanden hebben...

Dus ik kan mij niet voorstellen dat ze dan actief mensen gaan napluizen

Bij mij waren ze redelijk snel, met ziekmelden en beter melden.
Afgelopen maandag beter gemeld en vandaag de brief al.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 20:24

Charlotte446 schreef:
Ik ben niet op een hele leuke manier weggegaan bij mijn oude werkgever. Ik had de afhandeling van de eindovereenkomst uit handen gegeven en het bedrijf aan een advocaat. Nu wilden zij zich bij iets niet aan de wettelijke vergoeding houden wat uiteindelijk om drie tientjes ging :+ Ze bleven de betaling uitstellen en uiteindelijk kreeg ik het 2 maanden later in 2 delen met de omschrijving salaris. Ik kreeg gelijk de belastingdienst op mijn dak. Die hele vriendelijke man begon gelijk over fraude en zei dat ik blij mocht zijn dat hij mijn dossier tegen kwam. Hij gaf aan dat collega's zonder onderzoek te doen gelijk aan het UWV doorgeven dat er sprake van fraude is.

Dat was ondanks dat ik niks fout had gedaan mijn eerste waarschuwing dat je met een uitkering echt voorzichtig moet zijn.

Familielid van me werkte parttime, met toestemming van het UWV. Uitzendbureau waarvoor ze werkte gebruikte op een dag een formulier dat uit twee delen hoort te bestaan, echter stuurde ze maar 1 deel naar die persoon. Die gaf het door aan het UWV, die zagen dat het formulier "niet compleet was" dus meteen beticht van fraude... fraudegesprek, terwijl die persoon naar de tandarts zou gaan die middag. Ze hebben mijn familielid net zo lang aan de praat gehouden, tot ze uiteindelijk te laat bij de tandarts kwam, dus die ook chagrijnig... het leek wel pesterij.