Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sherivey

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 12:11

Ik heb vanochtend dan weer wel wat hogere passen gemaakt :))

Maar dat had dan ook puur te maken met het type training. :+

Afbeelding

Weet alleen nog niet helemaal wat ik met 30 seconden intervallen aan moet. Denk dat ik ze volgende keer iets vlotter moet lopen. Of minder dribbelpauze ertussen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-24 12:22

Ziet er wel goed uit Sherivey! Had je ook anaeroob gelopen tijdens die sprints?

Ik liep vanmorgen deels op het fietspad door het bos en deels onverhard door het bos.
Weer een aantal heuvelsprints meegepakt en ik merk dat heuvels makkelijker gaan. Komt ook omdat ik de laatste tijd veel hoogtemeters heb gelopen. Voelt goed!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 12:34

Lekker bezig SV!
Ik zou ook veel meer hoogtemeters moeten lopen. :o

Heb wel iets anaeroob gelopen, maar niet veel
Afbeelding

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 12:58

Gruis schreef:
Hai hai! Ik heb de afgelopen pagina's een beetje bijgelezen en wat kunnen jullie allemaal ver lopen :oo ! Ik vind dat zo ontzettend knap!

Ik ben net een beetje begonnen met lopen, met het Start to Run programma van Evy. Ik zit nu in de tweede week en zou graag een beetje meelezen om al jullie tips & tricks te pikken. En om me te laten inspireren door jullie mega-afstanden! Dat voelt voor mij allemaal nog zoooo ver weg. Ik heb wel al goeie loopschoenen gehaald bij de hardloopwinkel, dus daar kan het niet aan liggen.

Niet te snel willen gaan hoor. Inspiratie is goed maar de meesten hier lopen al een tijd, sommigen zelfs jaren.

Dus rustig aan opbouwen volgens Evy schema :j goed dat je goede schoenen hebt.

@Sherivey en SV goed gelopen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-24 13:21

Dat vind ik echt nog veel anaeroob, Sherivey, ik had minder vanmorgen :P.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 13:21

Rustig aan beginnen inderdaad!

Lekker gelopen SV en Sherivey!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 14:06

Ik heb mijn zgn. speciale hardloopzolen binnen. Ik zie niet echt verschil met mijn wandelzolen, maar volgens Loopvisie zouden ze echt anders moeten zijn. Dus vanavond maar testen.

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 14:13

Ik heb gisterochtend ook intervalletjes gelopen, ik had genoeg tijd om even naar de atletiekbaan te fietsen dus ik heb 200m intervallen gedaan met steeds 100m rust ertussen, als ik hier mijn standaard rondje had gelopen was het waarschijnlijk 1 min on-off intervallen geweest. Is toch een uitdaging om te proberen ze allemaal op het zelfde tempo te lopen. En ik wil me meer focussen op langere duurlopen dus de rest van de week moet alles Z2 zijn. Een kortere loop en dan zaterdag of zondag een langere.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 23:09

Hier ook aan de interval/wisselblokken vandaag. Ik vind dat altijd wel een leuke manier van trainen. Vandaag gekozen voor een training met blokjes van 4 minuten.

3 x
4 min op 6:00 tempo
4 min op 5:30 tempo
4 min op 5:00 tempo
Totaal 36 min en 6,7km gedaan :D
Lekkere training :j

0,2 anaeroob :')
Ik ga dus zeker niet winnen vandaag, haha.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-24 06:42

Je bent gegaan, dus dan ben je al een winnaar :P

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 08:03

Morning! Ik wilde gisteren gaan lopen, maar ben a morgens bij de fysio geweest voor beginnende spanningshoofdpijn klachten.
Dat was vorig jaar heel heftig, dus ik dacht laat ik er vroeg bij zijn ;-)
Maar dat had in de loop van de dag best wel veel inpakt
Mijn lijf was echt van slag en ik werd mij toch een partij moe!
Dus heb rustig aangedaan en bij tijds naar bed
Vandaag weer een dag
Op de planning les met paard en wellicht een kleine run

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 08:03

Leuke training, Musli. Jij hebt vaak van die leuke trainingen. Bedenk je die zelf?

Intervallen op de baan zijn wel fijn, Imay. Inderdaad goed voor het tempo. Het lijkt me wel een beetje saai :)) Succes alvast met de duurloop!

Welkom Gruis! Je zal zien dat je heel snel beter wordt en voor je het weet loop je verder of harder dan je ooit had gedacht. Hardlopen is leuk *\o/*

SV, gewoon weer 22 km. Wat een leuke foto’s! Die met de SH zou zo uit AI kunnen rollen <3

Sherivey, zo - pittig tempo! Lekker bezig!

Waar ik vorige week nog zo onzeker was over die lange duurloop heb ik mezelf gisteren de schop gegeven *\o/* Ik woon hier nu een jaar en ik wist ook niet zo goed wat voor route ik moest gaan doen. Ik had niet meer langer dan 10,5 gelopen sinds de zwangerschap. Ik moest weer voor het eerst met vest gaan lopen. Ik zag het niet zitten, maar niet zo erg als vorige week dus ik had bedacht dat ik in elk geval voor 11 km zou gaan en dat ik dan altijd opgepikt kon worden als het niet meer zou gaan. Ik “moest” 105 minuten op licht tempo.

Van huis vertrokken en bedacht de heenweg over straat te gaan en terug wind mee door de duinen te pakken.
Na een kilometer of 5 viel de afstand me al tegen. Ik dacht dat ik al zeker op ruim 7 zou zitten maar helaas :)) De weg was ook heel saai, verkeerd gekozen. In de auto leek het zoveel korter :D Daar besloot ik dat ik de eerste ronde van 75 minuten vol zou maken en dan mocht stoppen.
Het was heerlijk weer, 15 graden met een frisse wind en een zonnetje. Ik slofte door en het begon makkelijk te voelen. Een auto reed me nog bijna van de stoep af en daar wond ik me zo over op dat ik een kwartier lang boos door heb gestampt :') Ik was al bijna in de duinen! Daar werd het pas echt fijn <3
Wel verharde en schelpenpaden gekozen.
Een stuk van huis stopte mijn training en had ik het gewoon allemaal rennend volbracht *\o/* *\o/* *\o/*
Ik besloot het tot 17 km nog vol te maken en heb toen ik het laatste stuk ging wandelen even hardop mezelf toegejuicht :') Ik ben zo zo trots!
Ik kan dit gewoon! Die halve marathon uitlopen wordt peanuts! Misschien kan ik zelfs naar een mooie tijd. wat is hardlopen toch leuk <3

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 09:21

Wat goed Lisitano!!!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-24 10:02

Lisitano wat fijn dat het zo goed ging!

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 10:03

Wat fijn Lisitano :j

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 10:17

Oh wat goed Lisitano.
En de rest allemaal intervallen gelopen, lekker!

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 10:29

IMAY, goede instelling!

Goof, dat is wel een absurde sprong en vooral ook heel lang een hele lage hartslag op een niet eens heel erg langzaam tempo. :') Maar fijn dat je lekker hebt gelopen, dat is toch het belangrijkste!

Samantha, ik zou vooral geen loopstijl forceren, dat consequent doen zorgt er vaak ook voor dat je bepaalde lichaamsdelen (vooral je bovenlichaam) gespannen houdt en je verliest je efficiëntie. Iedereen loopt anders en hoe meer kilometers je maakt, hoe beter je lichaam vanzelf een prettige manier van lopen vindt. Ik loop heel anders als ik op tempo loop, dan zet ik automatisch hogere en verdere stappen, dan bij een duurloop waarbij ik veel dichter bij de grond blijf.
Ik moet ook gelijk denken aan een filmpje dat ik zag van een ultra renner die zo'n 90 km per dag liep, hij omschreef zichzelf als een tyrannosaurus dinosaurus. Armen zo dicht mogelijk bij zijn lichaam en de handen losjes laten flapperen voor de hartstreek en hele kleine minimale stappen, dat verspilde de minste energie. Ziet er niet spectaculair uit, hij bereikte er wel spectaculaire afstanden mee. :+

Supervixen, leuke interval met versnellen en sprints. Ik verwaarloos intervallen, maar als ik dit zie krijg ik er gelijk zin in, haha. En bekend gebied weer bij de veluwezoom, heerlijk als je met meer gemak de heuvels op rent!

Leonie, we zijn allemaal anders, maar ik ben toch wel een beetje jaloers dat jij op zo'n tempo in zone 2 en 3 kan lopen. :') Jammer dat de leuke bootcamp zo duur is!

Gruis, welkom en leuk dat je ook begonnen bent met lopen!

Lekker gelopen Sherivey!

MuSLi, inderdaad, gewonnen heb je al!

Sall, wat vervelend van de spanningshoofdpijn, goed dat je rustig aan doet. Hopelijk gaat het vandaag beter.

Super gedaan Lisitano! Knap dat je hebt doorgezet *\o/*

Hier gaat het gestaag ook de betere kant op. Inmiddels wel bevestigd dat mijn rechter ribben gekneusd zijn door het hoesten, echt bizar. Die zijn al drie weken pijnlijk nu. Maar ik voel dat mijn algehele oververmoeidheid langzaam overslaat naar wat meer energie voelen. *\o/* Het hoesten is echt veel minder nu, alleen ben ik nog enorm snotterig, alles lijkt los te komen.
Afgelopen maandag een 12 kilometer trailrun gedaan in Bornia, dat ging nog niet vanzelf, maar wel genoten! Halverwege een tijdje op een bankje gezeten en tussendoor paar keer een stukje gewandeld. Vanaf 8 km begon het opeens lekker te voelen tot de laatste kilometer die weer erg zwaar was.
Dinsdag 21 km gefietst en 7 kilometer gewandeld. Fietsen ging ook eindelijk weer op mijn normale, snelle tempo.

Gisteravond 5 km met een omweg naar mijn vriend hardgelopen en vanochtend weer terug naar huis! Ik voelde heel licht mijn kuiten van maandag en vanochtend voelde ik vooral mijn bilspieren die het opeens wel veel beweging vonden deze week na zoveel amper iets doen. :') Beide rustig gelopen en vooral in zone 3. Vanochtend ging wat minder, ik had ook niet ontbeten en begon te snel, dus hartslag wilde niet zo goed omlaag. Maar wel weer wat kilometers in de benen. :D

Maandag bij Bornia
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En gister en vanochtend
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-24 14:24

Wat een mooi gebied daar ook Suliko!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 17:23

Ziet er goed uit op de foto's. Loop je daar vaker?

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 17:59

Wat goed Lisitano!

Wauw wat een mooie omgeving Suliko!

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 19:53

Ik zie weer wat lekkere loopjes.

Heerlijk deze visie:
Supervixen schreef:
Je bent gegaan, dus dan ben je al een winnaar :P

Betere zekere voor het onzekere Sall. Even rust na de fysio is denk ik beter dan meteen volgas, kan je gelijk terug.

Super goed gedaan Lisitano. Wel goed om te lezen dat er meer mensen mentaal zo een gevecht kunnen voeren en dan uiteindelijk wel fijn te lopen. Heel knap.

haha tja Suliko, dat krijg ik gratis denk ik :Y) want het voelt echt niet goed op het moment.
Ik heb flink rondgekeken en alles is behoorlijk aan de prijs. Dit is €10 per les, vind ik best veel zelf. Zeker als je bedenkt dat je met 20 man kan zijn.

Prachtige plaatjes wel!

Vandaag zelf 6 200-jes gedaan. Verder gewoon beetje rustig aan wat gelopen om toch even geweest te zijn. Zondag 16km Mudmasters *\o/* Hoop dat me lijf mee wil.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 21:17

Suliko ook goed gelopen :j En idd mooi he bij Bornia :j Ik was daar laatst ook. Misschien ga ik binnenkort nog een keertje want is goed te doen met de trein en heerlijk gebied.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 22:38

Jaa Bornia, en Heidestein hoort ook bij dat gebied, zijn prachtig! Ik ben er vaker geweest om te wandelen de afgelopen jaren, nog niet vaak gerend.

Leonie, dat is ontzettend rot natuurlijk, volgens mij heb je dat ook al wel een tijdje toch? Dat is inderdaad wel prijzig, ik betaal 50,- per maand, maar daarvoor kan ik wekelijks onbeperkt naar 4 krav maga lessen, 2 bootcamps en 1 kettlebell les. Als ik 2-3 train in de week, ben ik gemiddeld 5,- per training kwijt.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 22:53

Ik betaal 45 per maand. En kan onbeperkt fitness en kan ook mee doen aan de groepslessen die er zijn. Ik doe 1 groepsles nu in de week en 2 x fitness maar ik kan elke dag gaan. Groepsles zou ik nog wel een keer willen doen maar de lessen die ik leuk vind die vallen in mijn werktijd. Of ik zou woensdag avond als het doorgaat x core kunnen doen wat ik wel leuk vind. Maar ik steek liever de tijd die ik ernaast heb dan in hardlopen zeg maar.

Ik heb de ns wandeling driebergen Zeist maarn vaak gemaakt als wandeling.

Ik heb voor zondag een keer iets in Brabant geplant staan. Daar heb ik ook eerder gewandeld maar dan nu starten v.a Tilburg en dan iig naar Ooisterwijk maar als het lekker gaat misschien ook nog door de kampina heide naar Boxtel.

Beetje stressige tijden voor mij weer nu, vanmorgen mri gehad, met contrast vloeistof. Morgen hoop ik een kort stukje te doen maar wel op vrij lage intensiteit maar misschien doe ik wel stukjes versnellen na een paar km ofzo. Maar iig niet een te pittige training. Zaterdag burn en dan zondag even kijken of ik de fut heb :j

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-24 06:37

Sterkte BeFunny, is niet niks wat jij allemaal te verduren krijgt met je lijf. En dan nog zo goed bezig zijn met bewegen. Ik vind het knap.

Leonie veel succes met de mudmasters!

Ik ga vanmiddag na het werk een rondje denk ik en zondag gaan we met een klein groepje een rondje van 15km maken.