Zwanger, uitgerekend najaar & winter 2024

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

horsii

Re: Zwanger, uitgerekend najaar & winter 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 17:13

Welkom en gefeliciteerd

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 18:03

Welkom en gefeliciteerd! Balen van je misselijkheid, hopelijk knap je snel een beetje op!

Ik had al een Medela Freestyle flex, gecombineerd met zo’n BH, maar dan zit je toch altijd nog vast aan de unit met de motor.

Ik heb er nu een Wowmom dubbele kolf bijgekocht, daar had ik een code voor 20% korting voor gevonden. Ik verwacht dat ik ze straks wel beide ga gebruiken, omdat de Medela iets krachtiger is volgens mij. Maar zeker voor nakolven om wat voorraad op te bouwen lijkt volledig zonder draadjes mij wel fijn. Ik kwam toch nog wel eens in de knoop met baby of dreumes en alle touwtjes. Ook kolf ik omdat ik voor mijn werk veel onderweg ben nog wel eens in de auto of op iets minder bv-vriendelijke locaties en dan is die nieuwe kolf wat discreter.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 18:15

Welkom en gefeliciteerd!
Balen van je misselijkheid, hoop voor je dat het snel beter gaat, of helemaal over gaat.

Ik ben helemaal nieuw in de wereld van het kolven etc. Heb afgelopen weekend best veel spulletjes gekregen van een vriendin en schoonzus, waarbij o.a. wat onderdelen van een kolf. Hoop wel bv te kunnen gaan geven. Dus za me er t.z.t. eens in verdiepen.

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 19:06

Welkom heleen06!

Ik vond kolven altijd echt een verschrikking. Respect voor iedereen die fulltime kolft of heeft gekolft. Ik heb gewoon zo'n Medela kolf, maar geen hands-free. Het was vaak een gedoe omdat mijn zoontje veel huilde en ik hem dan in mijn armen moest houden, maar dat ging dan niet met het kolven. Het ergst was het afkolven nadat ik een wijntje had gedronken... Kom je doodop 's avonds thuis, wil je het liefst meteen het bed in, moet je eerst nog kolven en dan 's nachts ook nog eens. En dan ook nog eens weggooien :') ... (of in vriezer oid voor een badje maar dat heb ik nooit gedaan)

Maar ondanks mijn moeilijke relatie met kolven hoop ik toch weer borstvoeding te geven :D

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 19:37

Ik had juist onderproductie.. Tot in den treure van die regeldagen/avonden gehad (hij wilde elk uur drinken) en met kolven op werk kreeg ik er met moeite 20-40 ml uit (beide borsten samen). Wel 5 maanden volgehouden tot ik er zo ziek van werd dat ik smeekte om medicatie en niet meer mocht voeden een week. Toen maar gelijk gestopt. Hoop dat dat deze keer beter gaat of dat ik mezelf voor dit kan behoeden.. :=

Welkom Heleen!

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 19:59

Bij mij is het bij m’n dochter niet op gang gekomen. Ik heb de eerste 5 dagen van m’n kraamtijd veel gekolfd, gepowerkolfd. Maar ik kom de flesjes steeds schoon in de kast terugzetten.

Ik hoop echt dat het deze ronde beter gaat!

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 20:25

Ik hoop voor jullie allemaal dat zaken lopen zoals je wenst! Maar het meest nog dat we straks allemaal ook een beetje lief voor onszelf zijn als het anders gaat dan gehoopt of verwacht.

heleen06

Woonplaats: in het weekend vlakbij Assen/doordeweeks in Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 20:29

Vanwege geboortegewicht werd onze dochter gecontroleerd op glucose, deze was te laag, dus de eerste dagen heeft ze kunstvoeding bij gehad tot de productie goed op gang was. Ik vond dat eigenlijk helemaal geen probleem, belangrijkste was haar gezondheid. Dingen lopen zoals ze lopen.

Wescha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 20:30

Stille meelezer… hier is eind mei ons derde geboren.

Voor degene met borstvoeding issues… hier is het bij de eerste en tweede niet gelukt. De eerste is via een keizersnede geboren. Bij de 2e vanaf week 38 handkolven gedaan maar kwam amper wat. Dus bij haar ook vrij snel gestopt met borstvoeding.
Nu niks voorbereid en nu loopt de borstvoeding gewoon vanzelf.
Dus geef niet op! Maar til er niet te zwaar aan als het niet lukt. Het moet voor iedereen leuk en fijn zijn

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 21:13

Ja precies, ik heb dat bij de eerste ook bij de kraamzorg aangegeven. Ik wil het proberen maar niet tot het gaatje, er is al genoeg stress in zo’n eerste week. Daar werd heel goed mee om gegaan en dat was echt heel fijn.

Ik had er vooral last van toen mijn dochter veel ziek bleek te zijn rond 6 maanden. Toen voelde ik me wel schuldig, maar later heb ik dat een plekje kunnen geven.

Krabburger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 21:54

Welkom Heleen, gefeliciteerd met de zwangerschap.

Heb het idee dat er in deze groep wel heel veel zijn die al een kindje(s) hebben, grappig in de vorige groep waar ik inzit werd juist bijna iedereen voor het eerst moeder.

Qua borstvoeding, bij onze dochter heb ik tot 20 maanden gevoed, had graag nog langer doorgegaan maar wegens omstandigheden gestopt. Natuurlijk waren de eerste paar weken even doorbikkelen, maar daarna ging het heel goed. Gelukkig niet zo moeizaam als sommige hier, dan lijkt het me echt een aanslag geestelijk en lichamelijk.

Vandaag een goede 20 weken echo gehad, was nog even spannend omdat ze dacht dat de placenta te dicht bij de baarmoedermond lag, maar uiteindelijk bleek het ruim voldoende afstand *\o/*

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 22:28

Mijne ligt dus voor waardoor ik onze man nog niet voel. Vindt t ene kant wel jammer maar hopelijk komt het allemaal wel

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 23:02

Vervelend als hij voor ligt ja.. Hoop niet op de baarmoedermond? Want dan heb je een groter probleem dan alleen maar niet voelen. :=

Fijn dat hij bij jou niet op de bmm ligt krabburger! Dat moet vast spannend geweest zijn!

Zira1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-24 00:12

Welkom Heleen! Hopelijk wordt de misselijkheid snel beter

Gefeliciteerd met de goede 20 weken echo Krabburger. En fijn een goede ligging van de placenta !

Hier ook de wens om borstvoeding te geven, maar inderdaad wel binnen het redelijke. Op mijn werk kan ik gewoon kolven met de kolf van daar. Voor thuis mag ik eerst een kolf lenen van een vriendin. Eerst maar kijken of het voeden gaat lukken en dan evt zelf maar een kolf aanschaffen. Heb me dus ook nog niet echt verdiept in een kolf. Wordt wel doodgegooid met allerlei advertenties op facebook en insta o.a. van kolf apparaten

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 00:41

J0anieke schreef:
Vervelend als hij voor ligt ja.. Hoop niet op de baarmoedermond? Want dan heb je een groter probleem dan alleen maar niet voelen. :=

Fijn dat hij bij jou niet op de bmm ligt krabburger! Dat moet vast spannend geweest zijn!

Nee dat gelukkig niet. Lag beetje op navel hoogte zeg maar

Marlou91

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 08:54

J0anieke schreef:
Ik had juist onderproductie.. Tot in den treure van die regeldagen/avonden gehad (hij wilde elk uur drinken) en met kolven op werk kreeg ik er met moeite 20-40 ml uit (beide borsten samen). Wel 5 maanden volgehouden tot ik er zo ziek van werd dat ik smeekte om medicatie en niet meer mocht voeden een week. Toen maar gelijk gestopt. Hoop dat dat deze keer beter gaat of dat ik mezelf voor dit kan behoeden.. :=

Welkom Heleen!

Had je borstontsteking? Ik heb dat ook twee keer gehad met afbouwen, wat een hel is dat!

Gefeliciteerd met de goede 20 weken echo Krabburger!

Als je van plan bent om ook regelmatig te kolven zou ik wel altijd zelf een kolf aanschaffen. Vaak krijg je via je zorgverzekering ook een deel vergoedt. Ik had ook de Medela freestyle flex op aanraden van de lactatiekundige in het ziekenhuis, maar voelde me er niet super flexibel mee.

Welkom Heleen! Gefeliciteerd met je zwangerschap.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 09:14

Nee ik had een verschrikkelijke griep te pakken, nog nooit zo erg gehad. Gegeven moment hoestte ik zo erg dat ik er niet van kon slapen, ik heb toen 4 nachten achter elkaar niet geslagen. Toen codeine gekregen, maar dat hielp maar voor 2 uurtjes (wat was ik wel blij met die 2 uur slaap toen _O- ). Uiteindelijk slaappillen gekregen waar ik ongeveer 5 uur mee sliep en gelukkig begon ik toen eindelijk te herstellen. :')
Ben toen van fulltime bv naar fulltime kv gegaan en nergens last van gehad. Denk ook vanwege mijn slechte toestand dat mijn lichaam niks meer maakte. Ik geef de bv ook de schuld van m'n lage weerstand toen. Ik moest en zou bv geven, maar ging er ondertussen wel aan onderdoor..

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 09:35

Welkom nieuwe mensen!

Wat een verhalen allemaal rond borstvoeding :\

Achteraf ben ik blij dat de keuze voor mij gemaakt werd bij mijn eerste kindje, spoedkeizersnede + ik nam medicatie die niet combineerbaar is met borstvoeding. Mijn zoontje heeft dus vanaf het begin kunstvoeding gehad. Hij had wel fel krampjes rond de periode van 8 weken oud, maar dat is sowieso krampjespiek denk ik?

Voor baby nr 2 is het nog onbeslist... al denk ik weer kunstvoeding. Het was zo handig dat we de nachten konden verdelen, het lijkt me erg zwaar om de nachten qua voeding helemaal alleen te doen? Mijn zoontje was ook wel een mega slechte slaper en wou om de 2 uur eten.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 10:06

Ja die krampjes had ik met bv ook hoor! Zo zielig.. Ik ga het wel weer proberen, maar wil minder streng zijn wbt fulltime/enkel bv, dus we gaan wss aanvullen met kv waar nodig. Of het moet zo goed lopen.. Tijd zal het leren. :)
Hier ook om de 2 uur voedingen, soms zelfs korter. Ik vond het zwaar, maar heerlijk met die kleine..

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 10:12

J0anieke schreef:
Hier ook om de 2 uur voedingen, soms zelfs korter. Ik vond het zwaar, maar heerlijk met die kleine..

Ah lief <3 Snap ook wat je bedoelt, nu mijn zoontje heel flink in z'n eigen bedje slaapt, mis ik het samen slapen en de momentjes 's nachts wel echt!

Maar ik was die periode wel echt helemaal kapot en wazig van het slaapgebrek. Eerst ga je nog goed op de adrenaline lijkt het, maar toen ik terug moest gaan werken na drie maanden, pfoe. Zo'n gebroken nachten in combinatie met fulltime werken vind ik echt zwaar :\

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 10:13

Hier ook veel krampjes (maar dus ook veel reflux) en precies hetzelfde voornemen. Ik moet zeggen dat ik toendertijd ook wel een beetje bang werd gemaakt; "als je kv aanvult gaat je productie omlaag!" en "niks beters dan borstvoeding!" en dat was echt in mn kop gaan zitten. Dat moet ik echt veel meer loslaten voor deze keer want het belangrijkste is een blije en gevoedde baby met een mentaal niet-eraan-onder-doorgaande-moeder, of dat nou op kv of bv is.

masyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 10:25

Ik heb bij mijn dochtertje ook alleen kv gegeven en daar ging ze heel goed op! Ik heb daarom ook besloten om dit bij ons 2e kindje ook te gaan doen, de ervaring was zo goed! <3

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 10:45

Fijn om dit allemaal te lezen!
Voor ons is dit ook de eerste, maar probeer overal vrij nuchter in te staan en tot nu toe lukt dat aardig goed. Wil graag bv proberen en ook echt wel eventjes doorzetten, maar gaat het niet, dan gaat het niet. Wat de reden dan ook is. Heb wel aan mijn manager gevraagd of het oké is dat ik vrij lang verlof opneem na de geboorte, hoop dat dat ook wat rust kan geven.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 10:54

san4nie schreef:
Fijn om dit allemaal te lezen!
Voor ons is dit ook de eerste, maar probeer overal vrij nuchter in te staan en tot nu toe lukt dat aardig goed. Wil graag bv proberen en ook echt wel eventjes doorzetten, maar gaat het niet, dan gaat het niet. Wat de reden dan ook is. Heb wel aan mijn manager gevraagd of het oké is dat ik vrij lang verlof opneem na de geboorte, hoop dat dat ook wat rust kan geven.

Dat is sowieso een goed idee!

Bij mijn eerste zoontje had ik drie maanden verlof, maar nu kies ik voor vier maanden. Dat heb ik echt geleerd van toen, drie maanden is heel snel voorbij en ze zijn dan nog zooo mini. Had me daar op voorhand compleet op verkeken.

heleen06

Woonplaats: in het weekend vlakbij Assen/doordeweeks in Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 11:26

Mijn advies zou juist zijn om niet op voorhand een kolf aan te schaffen. Ik had geen idee wat me te wachten stond. Als je de kolf alleen gebruikt in de kraamweek, kun je het best een ziekenhuiskolf huren. Mocht alles goed op gang komen dan heb je nog alle tijd om na te denken wat voor kolf bij jouw situatie past. Ik kon dat iig echt niet inschatten van te voren. Nu heb ik nog mijn kolf van de vorige keer, dus daar schaf ik wel nieuwe membranen etc voor aan. Maar die kosten zijn een stuk lager.