Veel moeten afvallen deel 2 - wij geven niet op!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Emmaa2

Re: Veel moeten afvallen deel 2 - wij geven niet op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 22:51

Je BMR staat los van je activiteitsniveau, dus je moet een berekening zoeken die dat ook niet meeneemt. Je BMR is puur wat je lichaam verbrandt om je vitale functies en processen bezig te houden. Daar op lange termijn onder zitten kan dus gevolgen hebben, vaak is bijvoorbeeld je menstruatie als eerste het haasje.

Alle bewegingen die je daar bovenop maakt (zelfs knipperen met je ogen) verbranden ook calorieën. En onder dát totaalplaatje moet je gaan zitten als je wil afvallen. Boven je BMR, onder je totale verbranding op een dag. En daar komt je activiteitsniveau dus weer bij kijken.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 00:48

https://happyhealthy.nl/bmr-berekenen/

Ff wat naar onderen scrollen voor de calculator.

Nooit onder je bmr eten.
Je bmr is wat je lichaam verbruikt in absolute rust.
Dwz als je 24u p.d plat ligt en alleen ademt.

Mijn BMR is 1431 x 1.55(pal) is 2218 kcal per dag om op gewicht te blijven.
Wil ik afvallen dan trek ik hier +- 500 kcal vanaf.

*kruipt weer weg*

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 08:57

Pallatin schreef:
Mmmm ja kan idd verschillen natuurlijk! Ik heb net m’n BMR nog eens uitgerekend en kwam bij niet actieve baan en af en toe sporten (veilige kant dus) op 1530 uit? :? Klopt die my fitnesspal app dan wel? Want dan eet ik dus op een rustige dag onder m’n minimum…
Wat superlang trouwens vogeltje! 20kg eraf! Wil je nog veel kwijt?

Ik vertrouw zelf niet echt meer op apps qua hoeveelheid calorieën.. ik moest altijd teveel eten. Nu zou hij iets van 2500 aangeven bij mij. Ik let meer op mijn gevoel en op hoeveel er per maand afgaat (ik weeg 1x per maand).

Ik zit eigenlijk al (ruim) op een gezond bmi gelukkig en ben daarin ook al 2 jaar stabiel zonder moeite te hebben gedaan (wat ik echt nooit had gedacht dat ik zou kunnen!). Ik zou er voor het mooie nog wel wat af willen, maar daar heeft mijn lichaam het echt heel moeilijk mee. Heb daarom maar besloten te accepteren dat ik nooit dun-dun zal zijn en te focussen op gezondheid en conditie. Vooral mentaal is dat de grootste struggle eigenlijk, om dat ideaalplaatje los te laten. Ik ben 1.80 en heb nu een kleine maat 40, en boven maat 36/38. Ik zou graag helemaal in 38 hebben gekund, maar misschien moet ik accepteren dat dat er gewoon niet inzit...

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 09:16

Myfitnesspal is een fijne app om voeding te tracken, maar het uitrekenen van je calorieën die je binnen mag kijken of een grote flop.
Volgens mij zou ik ook rond de 1500 zitten volgens die app, maar als ik het door mijn trainer en andere coaches laat uitrekeken zit ik altijd tussen de 1800 en 1900. Dat is ook veel beter vol te houden, plus ik val er gewoon op een rustig tempo mee af. Ben niet van plan om aan een crashdieet te beginnen :Y) .

Mijn sportmotivatie is op het moment wel weer even weg helaas, maar komt vast wel weer goed.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 09:23

@Emmaa en Claudia; bedankt voor de uitleg en tips.
Ik heb het nog eens nagerekend en mijn basaal BMR is 1552 en bij het laagste inspanningsniveau 2134. Ik eet dus nu gewoon al bijna een week te weinig! Ik moet dus boven die 1552 eten en onder de 2134 :)*
Niet gek dus dat het best hard ging…
Edit: nou Josien dat dus… ik wilde een halve kilo per week afvallen maar dat is nu meer dan een kilo lijkt t.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 19:41

Ik heb de calorieën in my fitness pal met wat moeite verhoogt naar m’n BMR van 1550 en ook met mezelf afgesproken dat ik dat per dag ook gewoon moet en mag opmaken. Ik voer m’n fietstochtjes en paardrijden niet in als training/activiteit, alleen m’n stappen van de stappenteller neemt ie over en dat is wel prima, dan heb ik wat marge.Ik had vrijdag een feestje met diner dus heb ik het tellen maar ff een dagje gelaten want geen idee hoe dat in te voeren. Morgen weer even wegen….
Hoe gaat t met jullie? Komen jullie de warme dagen nog een beetje door?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-24 20:42

Al die cijfers vind ik best wel ingewikkeld, maar ik eet nog steeds tussen de 1400 en 1500 kcal per dag en ik merk dat dat werkt dus maak me ook niet zo druk.

Nu even een paar dagen op Terschelling en ben net voor de bijl gegaan met een dessert van fruit, slagroom en merengue. Super lekker dus wel de moeite waard. De rest van de dag gereisd en een beetje vergeten te eten.
Morgen een hotel ontbijt, probeer dat netjes te houden en niet te vergeten te eten.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 08:44

Heel interessant die BMR berekening. Ik zit ongeveer op 1.700 á 1.800 calorieën per dag, en met 'normale' lichaamsbeweging zit ik dan in een tekort van ong 500 kcal. Ik loop ongeveer 10.000 stappen per dag, dus denk dat dat wel onder normale lichaamsbeweging valt?
Mijn eerste week zit erop. Het was weer een groot succes, zoals altijd de eerste week. Al het vastgehouden vocht van de zoute pizza's en alocholische versnaperingen zijn er nu af, dus het zal wel een stuk minder vlot gaan nu. Als ik maar niet te lang stilsta, want dan weet ik dat ik alle motivatie weer verlies...

Afbeelding

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 10:37

Klinkt als een heerlijk toetje Tiwi! Daar geniet je dan extra van.
@Gruis, wat een super resultaat zo die eerste week! De kop is er af. Je bent hartstikke goed op weg. Het jezelf aanleren van andere eetgewoontes is iets van de lange adem. Ik vind dat volhouden ook lastig hoor, geduld is niet m’n sterkste punt. En ook accepteren dat je best eens een dag uit de band kan springen zonder dat m’n afvalpoging is mislukt vind ik lastig
Is die 1700-1800 je BMR of is dat wat je eet? Ik eet dus niet meer onder m’n BMR van 1550. Ik verbrand met ruim 10.000 stappen ongeveer 170 kcal = 1720 aan ruimte per dag. Alles wat ik extra beweeg reken ik niet meer mee maar houd ik in m’n achterhoofd als ik een trek heb in iets extra’s.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 10:57

@Pallatin, vreselijk hè, volhouden. Heb je het gevoel dat je ook perfectionistisch bent? Daar zit het bij mij denk ik ook een beetje in. Als ik het dan niet helemaal goed doe, denk ik dat het helemaal verpest is, en geef ik meteen op... Een beetje hetzelfde als wat jij zegt, denk ik.
17/1800 is wat ik eet inderdaad. 10.000 Stappen klinkt altijd als veel vind ik, maar als je kijkt hoeveel kcal er tegenover staat, valt het dan toch weer tegen :') . Maar goed, lekker (buiten) bewegen heeft natuurlijk nog veel meer voordelen voor je gezondheid!

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 09:16

Hier weer gewogen en gewicht gaat rustig maar gestaag naar beneden. M’n weegschaal gaf zelfs een best forse daling aan maar ik ben ff wat voorzichtig (ding schommelt nog wel ns). Het is iig fijn om te zien dat ook al eet ik nu wat meer dat dus prima gaat.
@ Gruis, ik was er nooit voorstander van maar moet eerlijk zeggen dat t calorieën tellen toch wel rust geeft omdat elke dag wat lekkers dus prima ‘past’ in mn doel en ik dus niet perfect hoef te doen. Ik heb de laatste week elke dag zin in chips :') Zal wel door de hitte komen. Maar dat past gewoon prima, ik eet dan gewoon geen of een klein mager toetje. De kast ligt vol chocola en koek maar daar taal ik niet naar; steek die calorieën liever in m’n bakje chips _O-
Het hoeft dus niet perfect, het is een kwestie van de lange adem. Zo te lezen ben je hartstikke goed bezig

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 13:28

Hoi dames, hoe gaat t met jullie en de afvalpogingen? Hier paar dagen gehad met iets teveel lekkers maar mezelf weer herpakt. Rottige is dat ik zaterdag door m’n rug ben gegaan dus bewegen gaat amper. Ik loop kleine stukjes maar dat zet qua verbranding geen zoden aan de dijk. Dus kan ik ook gewoon minder eten. Maar goed de daling zet langzaam door en het calorieën tellen gaat me steeds makkelijker af. Belangrijkste winst is dat een dagje met meer eten me nu dus niet meer zo van de wijs brengt en er dus met een beetje moeite gewoon ruimte is voor lekkers

Eefsel2109

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 13:34

Balen dat je door je rug bent gegaan Pallatin, maar wel fijn dat het tracken van je eten steeds makkelijker gaat. Een beetje lief zijn voor jezelf nu hoor! (En hier bedoel ik niet mee gelijk alles eten was los en vast zit :+ )

Na een gekke week (mijn oma is overleden) weer goed on track. Ondanks dat het een gekke week was wel netjes m'n 10.000 stappen gezet en getracked maar wat minder netjes dan normaal. Ondanks dat vandaag een mijlpaal: onder de 90 kg *\o/* dus nogsteeds steady but 'slow'. Van gemiddeld zo'n 0,5 kg af per week en dat is prima te doen. Het voeding tracken gaat eigenlijk automatisch. En ik kan gewoon nog steeds wel eens een patatje of wat anders minder voedzaams eten.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-24 17:16

Beterschap met je rug Pallatin, goed dat je zelf het inzicht hebt dat je minder beweegt en dus minder verbrandt.
Eefsel gecondoleerd, super dat je ondanks alles toch weer een mijlpaal hebt behaald.

Ik heb me na mijn dagen Terschelling expres nog niet gewogen, morgen doe ik dat wel.
Ik heb echt genoten van die dagen en wilde niet dat fijne gevoel verpesten met misschien minder progressie op de weegschaal, eigenlijk onzin want ik heb nog geen echt slechte wegingen gehad en ben me ook niet helemaal te buiten gegaan aan ongezond voedsel.

Nu weer lekker op dreef en vanmiddag heb ik wat nieuwe kleding voor het najaar gekocht, gewoon een broek maat 44, kom van 50/52 en boven kleding maat 46, kom van 52/54
Ben nog al rondborstig en heb geen heupen dus daar zit altijd verschil in.

Emmaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 20:21

Hey afvallers, ik heb even een ander vraagje. Als dit niet mag hoor ik het graag!

De laatste tijd krijg ik super veel reclames voor partijen die zonder bemoeienis van de huisarts en voor flinke bedragen recepten voor Ozempic of Wegovy aanbieden. Ik ben naast dik ook journalist en behoorlijk geïntrigeerd door dit fenomeen, aangezien het nog best wel controversieel is. Ik ben eigenlijk op zoek naar mensen uit Noord-Holland (belangrijk detail) die voor dit proces hebben gekozen en me daar misschien iets over willen uitleggen. Hoef niet je hele levensverhaal, puur over het proces van die medicatie! Slide vooral even mijn PB in, dan vervuilen we dit topic er verder niet mee. En laat het please vooral weten als dit niet mag want dan haal ik hem gewoon weer weg!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 20:54

Ik zou dat ook wel willen weten. Ik durf het alleen niet te proberen omdat het heel duur is en ik niet weet of het wel betrouwbaar is.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-24 21:17

Ik zie die advertenties ook, maar wil zo’n middel niet gebruiken. Ik zie ook veel berichten dat de kilo’s na beëindigen van ozempic er heel snel weer bijkomen doordat er niet geleerd wordt hoe met het hongergevoel om te gaan. Zodra je stopt is dat terug en dan zal je daar op eigen kracht mee om moeten gaan.

Met leefstijlinterventie leer je gezonde keuzes te maken zodat je niet te veel eet en toch geen honger hebt.

Ik woon overigens niet in NH

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 22:22

Laatst bijgewerkt door Yinthee op 22-08-24 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 22:23

Ik zie dat soort advertenties nooit? Waar zien jullie die dan? Op social media? Ik zelf zou er nooit aan beginnen, precies om wat Tiwi schrijft; als je stopt zitten de kilo’s er zo weer aan. En daarbij; begreep dat er nu een tekort aan deze middelen ontstaan voor mensen die echt een medische indicatie hebben. Kwalijke zaak imo…

@Eefsel; heel veel sterkte! Wat een heftige tijd, knap dat je je niet van de wijs hebt laten brengen qua tracken, echt heel knap! Weer dichter bij je doel +:)+

Lekker bezig Tiwi, moet een geweldig gevoel geven dat je nu kleding past in zoveel maten kleiner!!! En dat je gewoon lekker hebt genoten van je dagen op Terschelling; idd paar dagen iets losser omgaan met eten maakt echt niet dat je zwaarder wordt.

Hier overdag qua rug een betere dag gehad; ik heb :Y) vandaag 2x een stukje gewandeld; maandag ging lopen nog erg moeizaam. Had vannacht wel veel pijn dus ben wel erg moe. Slaap sinds zaterdag maar korte stukjes en beetjes want omdraaien doet zeer dus hopelijk slaap ik komende nacht beter. Eten gaat nog goed, ik eet nu ‘ochtends wat minder dan anders omdat ik minder beweeg en dat gaat prima. Vanmiddag havermout banaan pannenkoeken gegeten ipv havermout bij t ontbijt

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 08:42

Drent, maar ook geen reclames van Ozempic. Bovendien is Ozempic een medicijn voor mensen met suikerziekte en geen afvalmiddel. IMO: Beter je leefstijl aanpassen dan de shortcut van Ozempic te nemen.

Hier even moeite om terug in balans te komen. Dat lijf van toen ik 21 was had toch echt minder moeite met slecht eten en op gewicht blijven :+

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 09:32

Ik heb de aflevering van Filemon/PowNed bekeken en vond het interessant. Ik vond het moedig dat Schumacher open was over het gebruik en schrikbarend om te zien dat ‘artsen’ het ook aan slanke mensen voorschrijven. En dat de dame met diabetes vooral benoemde dat het haar eetlust remt. Dat het dus ook de suikerspiegel verlaagt benoemde ze niet….

Nou ja, hier vanmorgen op de weegschaal gestaan en ben nu zo’n 3 a 4 kilo kwijt. Ik weet niet precies wat mn startgewicht was (iets met struisvogel) Mooiste zou zijn als ik nog 2 a 3 kg kan afvallen.
Ben wel benieuwd hoe jullie naar het fenomeen buikomvang aankijken? Ik las dat dat bij vrouwen max. 80 cm mag zijn, maar hoe verhoudt zich dat tot lengte dan? Ik zit daar al aan en heb volgens BMI geen overgewicht maar volgens het meetlint dus wel?

Emmaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 09:40

Even voor de duidelijkheid: ik vraag dit niet omdat ik er zelf interesse in heb maar omdat ik er mogelijk een verhaal over wil maken. Ik ben uiteraard bekend met het item van Pow :)

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 09:49

Pallatin schreef:
Ben wel benieuwd hoe jullie naar het fenomeen buikomvang aankijken? Ik las dat dat bij vrouwen max. 80 cm mag zijn, maar hoe verhoudt zich dat tot lengte dan? Ik zit daar al aan en heb volgens BMI geen overgewicht maar volgens het meetlint dus wel?

Stille meelezer, ik zie altijd dit soort uitspraken voorbijkomen:

Citaat:
Onderzoek heeft aangetoond dat het meten van de middelomtrek voor de meeste doeleinden al voldoende is. Hiermee kan de intra-abdominale (in de buik gelegen) vetmassa worden bepaald. Het is niet nodig om dit getal te corrigeren voor de lengte.

Bron Maastricht UMC

Maar het lijkt me toch erg stug dat een vrouw van 150 en 190cm lang dezelfde buikomtrek mag hebben? :? Soort van slenderman moet je dan zijn als je erg lang bent :') terwijl een dame van 150cm met een buikomvang van 79cm toch wel best heel erg stevig gaat zijn... ik weet het niet. In andere bronnen zie je de helft van je lengte als maximale buikomvang, dat zorgt voor hele andere cijfers dan 80cm bij lange vrouwen.

Heb als lamnge vrouw sowieso moeite met allerlei "objectieve indicatoren" moet ik zeggen. Kijk nu alleen nog naar absoluut gewicht waarmee ik op mijn paard wel of niet wil zitten die BMI mag men in hun hol stoppen

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 11:50

Ik vind dat dus ook raar Fly High; eigenlijk moet ik dus al snel tante sidonia zijn om onder die 80 cm te blijven want lengte telt niet mee…raar verhaal…

In mijn geval is de indicator wat mijn paard mag dragen een tricky one: hij is 1.73 en weegt zo’n 640 kg, als ik daar 15% van neem zou hij dus 96kg mogen dragen… Dat vind ik erg veel en wil ik m eerlijk gezegd niet aan doen. ;) Tuig/kleding zit je al snel op 5kg denk ik…Vind tuig plus mezelf < 80 een goed uitgangspunt

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 12:12

Ik bedoel ook niet dat je per se aan de max voor je paard moet zitten, zeker als je een groot paard hebt ;) maar dat het voor mij persoonlijk op het moment de enige aanleiding is om bezig te zijn met afvallen en mijn gewicht in het algemeen. Nu -4, als doel -14 maar ga nog zien in hoeverre het haalbaar is :o

Want die 80 cm buik, BMI van zoveel etc daar heb ik best weinig aan als extreem lange vrouw merk ik en word er alleen moedeloos van.

Ik had als tiener al diagnose kinderobesitas vanwege gewicht > 80 kilo bij lengte van enige 187cm :+ vond het toen oneerlijk en onnodig kwetsend en ben nog steeds niet overtuigd dat ik op dat moment nou echt obesitas had :')