Gender-gate, slaan we niet een beetje door?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 19:55

Urbanus schreef:
Is het tijd voor een korte adempauze?

Adem in 1-2-3-4, vasthouden 1-2-3-4 en adem uit 1-2-3-4.

Verder volkomen eens met de laatste posts van Shadow0 ibbel en Hhilde. Zal verder niet in de herhaling vallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 19:55

Ibbel schreef:
Als jij gewoon cis bent, is verkeerd aangesproken worden niet kwetsend. Nooit. Omdat je wéét dat het een vergissing is, omdat cis de norm is.
Als je als non-cis verkeerd wordt aangesproken schuurt dat, omdat je 99 van de 100 keer volgens de norm (waar jij je niet thuis voelt) wordt aangesproken. Men ziet een hij en zegt een hij, terwijl jij je een zij voelt.

Apart dat je dat niet ziet. Je wordt 99 van de 100 keer aangesproken volgens de cis-norm, die niet bij je past. Die ene keer dat dat fout gaat is voor een cis niet erg, en voor een niet-cis alleen maar mooi, ook al is het bij toeval.

Nog 1x wat voor jou niet kwetsend is is niet automatisch voor een ander ook niet kwetsend.

Je kunt dus nooit voor anderen bepalen wat wel-en niet kwetsend is. En dus ook niet zeggen dat een Cis daarom maar niet gekwetst kan worden en de rest dus wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 19:56

Ailill schreef:
Evamarie schreef:

Onzin! Er zijn cismensen die er bijv. mannelijk uitzien dat ze niet gerespecteerd worden. Zo heb je miljoenen mensen die ciz zijn en niet gerespecteerd worden.
Helemaal geen onzin.

Jouw bericht wel. Enorm zelfs.

Goede uitleg, heel verhelderend -:)

Avalanche

Re: Gender-gate, slaan we niet een beetje door?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 19:59

Evamarie, zoek anders het woord uitzondering even op :+ en doe even niet alsof dat de norm is.

Urbanus

Re: Gender-gate, slaan we niet een beetje door?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 20:02

Ik weet niet of het fair is om Evamarie op woorden aan te spreken want misschien is ze dyslectisch? Dat gaat wel wat ver.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 20:03

Nou, wij had de vroeger in de klas/ school wel meisjes die eruit zagen als jongetje en andersom en die daarom gepest werden of steeds voor jongetje/ meisje uitgemaakt werden etc. Dat lijkt mij toch ook bijzonder kwetsend en niet accepterend.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 20:04

Evamarie schreef:
Nog 1x wat voor jou niet kwetsend is is niet automatisch voor een ander ook niet kwetsend.

Je kunt dus nooit voor anderen bepalen wat wel-en niet kwetsend is. En dus ook niet zeggen dat een Cis daarom maar niet gekwetst kan worden en de rest dus wel.

Mooi, dan kan jouw bewering dat miljoenen cis-mensen gekwetst worden ook de vuilnisbak in. Want dat kan jij dus ook niet bepalen voor een ander.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 20:04

Urbanus schreef:
Ik weet niet of het fair is om Evamarie op woorden aan te spreken want misschien is ze dyslectisch? Dat gaat wel wat ver.

Misschien gewoon even inhoudelijk blijven ipv weer persoonlijk, denigrerend en respectloos te worden?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 20:07

Elisa2 schreef:
Urbanus schreef:

Misschien gewoon even inhoudelijk blijven ipv weer persoonlijk, denigrerend en respectloos te worden?

? Sorry? Ik probeer volgens mij iemand te helpen, als het escaleert heeft niemand daar iets aan.

Het lijkt me fijner om te kijken of we een middenweg kunnen vinden ipv elkaar verbaal af te maken.

pien_2010

Evamarie schreef:
Onzin! Er zijn cismensen die er bijv. mannelijk uitzien dat ze niet gerespecteerd worden. Zo heb je miljoenen mensen die ciz zijn en niet gerespecteerd worden.

Dit heb ik nog nooit maar dan nog nooit meegemaakt. Niet gerespecteerd worden is wat anders als dat mensen zich vergissen. Gelijk een geschrokken sorry volgt dan.

Evamarie heb je bronnen voor jouw stelling. Volgens mij is het nl niet waar.

Avalanche

Elisa2 schreef:
Urbanus schreef:

Dyslectische mensen in bescherming nemen is respectloos?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 20:08

Elisa2 schreef:
Nou, wij had de vroeger in de klas/ school wel meisjes die eruit zagen als jongetje en andersom en die daarom gepest werden of steeds voor jongetje/ meisje uitgemaakt werden etc. Dat lijkt mij toch ook bijzonder kwetsend en niet accepterend.

Dat bedoel ik dus. Mooi voorbeeld.

Iemand bijv gelijk dyslectisch noemen vind ik ookal geen teken van respect.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 20:09

Elisa2 schreef:
Urbanus schreef:

Idd! _/-\o_

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 20:09

Evamarie schreef:
Elisa2 schreef:

Ik heb nergens gezegd dat je het hebt, ik vroeg het me af. Ik heb ontzettend veel respect voor jou.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 20:10

Evamarie schreef:
Elisa2 schreef:

.

Ik was zo'n meisje, maar ben nog nooit gepest. Dus nogmaals hebben jullie bronnen en cijfers?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 20:16

Hoe wil je aan cijfers komen waar mensen om gepest zijn op school of überhaupt?
Dat jij er niet mee gepest werd zegt niks over anderen. Ik werd met dingen gepest waar anderen nooit last van hadden en andersom. Heb ook nooit ergens door kunnen geven waarom ik gepest werd, welk onderwerp oid. Wij hadden jongens die altijd voor meisje uitgemaakt werden en daar echt wel serieuze problemen door kregen. (Zo werden ze ook door volwassenen gezien, zelfs in hele stereotype kleding) Net als dat anderen gepest werden om een bril, haarkleur, gewicht en noem alles maar op. Scholen zijn vaak helemaal niet zo leuk :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 20:21

Urbanus schreef:
Evamarie schreef:

Ik heb nergens gezegd dat je het hebt, ik vroeg het me af. Ik heb ontzettend veel respect voor jou.

Respect tonen doe je dan wel op een heel bijzondere manier vind ik.

Hhilde

Ik denk dat de gemoederen wat te hoog oplopen. Er wordt niemand dyslectisch genoemd en de opmerking van Urbanus wordt in het verkeerde licht bekeken.

Natuurlijk worden meisjes die zich als jongens gedragen en andersom daarmee geplaagd en gepest op de basisschool. Net zoals anderen daar worden gepest omdat ze lang, klein, dik, dun, ouder, jonger, krullend haar, stijl haar, sproeten, etc zijn/hebben. Bijna iedereen is wel geplaagd of gepest en ik denk ook dat, hoewel het zeer pijnlijk kan zijn, de basisschool niet de periode is waar we het in dit topic over hebben. De meeste transpersonen en non-binaire mensen lopen tegen deze uitdagingen aan in hun pubertijd en hun volwassen leven. Ze worden niet geaccepteerd of bewust anders aangesproken door familie, collega’s en zelfs instanties. Dat is niet te vergelijken met gepest op de basisschool. Die kinderen die benoemd worden, zijn niet gepest omdat ze cisgender zijn, maar omdat ze op een andere manier een makkelijk doelwit/minderheid waren in die klas/school/periode.

Anoniem

MyWishMax schreef:
Dat jij er niet mee gepest werd zegt niks over anderen. Ik werd met dingen gepest waar anderen nooit last van hadden en andersom. Heb ook nooit ergens door kunnen geven waarom ik gepest werd, welk onderwerp oid. Wij hadden jongens die altijd voor meisje uitgemaakt werden en daar echt wel serieuze problemen door kregen. (Zo werden ze ook door volwassenen gezien, zelfs in hele stereotype kleding) Net als dat anderen gepest werden om een bril, haarkleur, gewicht en noem alles maar op. Scholen zijn vaak helemaal niet zo leuk :+

Dat vraag ik mij ook af Pien.

Weer een goed voorbeeld.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 20:22

Nou dat dus..gepest worden door uiterlijk is helaas iets wat veel voorkomt. En niet alleen bij kinderen..ook sommige volwassenen hebben last van pestgedrag. Ze proberen het soms alleen wat subtieler te verpakken. ;-)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 20:24

MyWishMax schreef:

Waar het om gaat dat het nu lijkt dat cis vrouwen mannen ZOOOOOOOOOOOOOOOOO vreselijk vaak gepest worden als ze tegenovergesteld lijken. En ik denk echt dat dit bewust overdrijven is om de problematiek die transgenders ervaren te bagetaliseren. Dat vind ik niet ok.
.

Vind je Evemarie dit een goed voorbeeld van respectloosheid jegens jou? Of waar praat je over?
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 19-05-23 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 20:24

MyWishMax schreef:

Ja, wij hadden ook jongens op school die voor meisje werden uitgemaakt. Het waren dan ook homo's. Niets mis mee dat het homo's waren, maar die werden dus idd gepest om hun afwijken van de norm.
En ja, ik weet dat het homo's waren, ze zijn later uit de kast gekomen. Heb er 3 weken geleden nog een gesproken, die een poedersuiker-schooltijd had gehad. Maar gewoon goed en uit de kast als homo terecht is gekomen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 20:28

Evamarie schreef:
Respect tonen doe je dan wel op een heel bijzondere manier vind ik.

Echt? Ik beledig je nergens, ik blijf vriendelijk. Wat doe ik verkeerd?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 20:31

Ibbel schreef:
Nikass schreef:
ik ben van mening dat er niet voor iedereen een andere benaming/aanspreekvorm hoeft te worden uitgevonden, die vervolgens door iedereen moeten worden onthouden en juist moeten worden toegepast.

Hoeveel non-binaire mensen denk jij tegen te komen? Want alleen voor díe groep geldt een andere benoeming. Geen andere aanspreekvorm, dat blijft gewoon jij of u. Alleen de 3e persoon en bezittelijk voornaamwoord wijken af.

De LHB van de LHB is gewoon man of vrouw, dus geen 'voor iedereen moet wat anders worden onthouden' problemen hier. Nooit geweest ook, en homo's en lesbiennes zijn nou niet bepaald een nieuw fenomeen.

De T zegt vanaf nu ben ik M ipv V of omgekeerd, óók geen probleem.

Alleen het deel dat zegt: ik voel me geen van beiden, ik wil graag een andere "beschrijfvorm" (nogmaals, geen andere aanspreekvorm) en die is, correct me if I'm wrong, voor de hele fluide, intersekse, agender, non-binaire groep hetzelfde, nl hen of die.

Dus wat is nou precies het probleem? Bij vreemden weet je het niet, ze vertellen je het, of niet, als je ze verkeerd aanspreekt, en bij vrienden en kennissen mag ik aannemen dat je zo flexibel wilt zijn om het te noteren, te onthouden, of op z'n minst gaat proberen het goed te doen.
En hoeveel zijn het er dan?
Meer dan 150 vrienden schijn je niet te kunnen hebben, volgens de wetenschap, als het 10% van de populatie is, is het dus 15 X tussen de 135 M/V

Ik mag kennelijk niet voor een ander bepalen dat dat niet moeilijk is, dus bij deze: IK vind dat geen moeite.

Ik weet niet of er een probleem is, volgens mij geef ik nergens aan dat ik een probleem zou hebben?

Moeilijk tja is ook een rekbaar begrip, maar ik zie in dit topic al zoveel termen en afkortingen voorbij komen waar ik nog nooit van gehoord heb en waar ik af en toe geen touw aan vast kan knopen.

Daarnaast ben ik iemand die graag zelf bepaalt of ik voldoende reden zie om ergens aan mee te doen, en doe ik mijn hele leven al dingen anders dan de meeste anderen.
Ik vind het desondanks wel aan mij om ermee te dealen dat ik me regelmatig een soort alien voel. Daar hoeft niemand zich voor te excuseren.

Hhilde: in hoeverre maakt het uit wat de reden is dat je gepest wordt?
Dat je rood haar of sproeten hebt is ook identiteit en iets waar je niets aan kunt doen lijkt me.
En pesten stopt niet na de basisschool hoor. Was het maar zo.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 20:40

Elisa2 schreef:
Nou dat dus..gepest worden door uiterlijk is helaas iets wat veel voorkomt. En niet alleen bij kinderen..ook sommige volwassenen hebben last van pestgedrag. Ze proberen het soms alleen wat subtieler te verpakken. ;-)

Maar gepest worden omdat je non-cis bent is heel iets anders dan gepest worden omdat je een bril draagt, rood haar hebt, dik bent of stottert.
Pesten is van alle tijden. Het is een soort instinctief kuddedierengedrag, kijken of er zwakke plekken zijn, en zo'n dier uit de kudde werken, want dan is de overlevingskans van de kudde groter.

Maar pesten vanwege afwijkend gender of afwijkende seksuele geaardheid is écht specifiek op de afwijking.

Het zal vast ook wel eens voorkomen dat een schoolmeisje zich vreselijk hoerig opmaakt* en kleedt en daarmee wordt gepest. Maar alweer, dan wijkt zo'n kind af van de norm. Het is niet haar vrouwzijn wat de trigger om de pesten is, maar haar overdreven opmaak.

*Hoewel, als je de huidige insta-foto's ziet langskomen van duck-faced selfies van 15 jarigen die gezocht worden omdat ze na school ins blaue hinein verdwenen zijn, geloof ik dat dat eerder gewaardeerd wordt dan afgebrand...
Die meiden zien er uit als 25, blijken dan 15, zijn zoek, en met zo'n foto moet je ze dan herkennen als je ze toevallig op het station tegenkomt. Good luck, denk ik dan altijd, in werkelijkheid zal het wel iets minder glamour hebben. Maar dat terzijde.