Afvallen 2023 - Wie doet er mee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Themba

Re: Afvallen 2022 - Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 11:53

Ik doe niet aan kcal tellen. Zie mij dat niet de komende 40 jaar doen om maar op gewicht te blijven. Wel maar ik switches
Water ipv cola
Fruit ipv hand snoep
Volkorenbrood ipv witbrood
Meer groente minder aardappels

Dit zijn zaken die ik ook ik de toekomst kan volhouden. Dit in combinatie dan met meer bewegen en sporten.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 12:09

Wat nog te overwegen valt is een korte periode kcal te tellen om inzicht te krijgen, heeft mij echt geholpen in een nieuw voedingspatroon te ontwikkelen.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 12:29

gaucho schreef:
Wat nog te overwegen valt is een korte periode kcal te tellen om inzicht te krijgen, heeft mij echt geholpen in een nieuw voedingspatroon te ontwikkelen.

Dit inderdaad. Je hoeft echt niet voor de rest van je leven alles af te wegen, maar het is wel goed om het eventjes te doen zodat je zelf wat beter kan inschatten hoeveel je binnen krijgt. De ene eetlepel is de andere niet, en het zal je verbazen hoeveel mensen een "dubbele" portie pindakaas op hun brood smeren.

Neemt niet weg dat ik je switches heel goed vind hoor, Themba!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 12:42

Bij mij heeft dat ook enorm geholpen! Maar 2021 was qua gezondheid een schijtjaar dus als je alleen maar op de bank / op bed ligt vliegen de kilo’s eraan. :=

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 12:51

_Lois_ schreef:
Ik denk dat veel mensen te snel resultaat willen zien. Maar op de lange termijn is het veel effectiever om stapsgewijs over te gaan naar een gezondere leefstijl waarin maaltijden je een voldaan gevoel geven en er geen sprake is van crash diëten, dan weer teveel eten en dus een slecht gevoel. Een gezonde relatie met eten opbouwen. Food = fuel :D

Ik deel even wat posts van een Instagram account met goede informatieve posts:

[ Video ]
Staan meerdere van dit soort posts op, bekijk eens de labels van je boodschappen en kijk eens of er een andere variant is met minder calorieën/beter voedingswaarden. Dat kan op dagelijkse basis echt veel schelen!

[ Video ]

[ Video ]

[ Video ]

[ Video ]

[ Video ]

[ Video ]
Goed voorbeeld van volume eten! Oftewel lekker voldaan en verzadigd zijn zonder veel calorieën te eten... :D

Wat een goede tip!! :D

Hier gisteren negatief getest, onze overige 3 gasten zullen ergens in de aankomende dagen dus wel weer naar huis gaan.
Heel dubbel want het is super gezellig maar ik ben ook wel weer blij als ik mijn eigen schema weer op kan pakken en daarbij dus ook het eten in eigen hand compleet heb.

Over de apps met de calorie adviezen word ik ook eigenlijk vaak boos, ze zijn gewoon niet haalbaar.

De app die ik gebruik zegt de standaard calorieën, eiwitten, koolhydraten en vetten. Maar daarnaast ook:
- Vezels,
- Ijzer,
- Calcium,
- Vitamine A,
- Vitamine C,
- B12,
- Potassium en
- Folate

Ik denk dat ook deze een goede zijn om bij te houden. Mijn doel voor de aankomende dagen word dus vooral kijken dat ik alles goed krijg daarin om zo mijn voeding echt goed in balans te krijgen.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 13:17

Ik kan project gezond nogmaals echt aanraden. Daar gaat het ook echt om een haalbare nieuwe levensstijl en gewoon echt heel erg lekker eten. Maar toch ook afvallen als je dat wilt. Wij eten er nog dagelijks uit maar dan hogere kcal om dit gewicht te behouden.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 13:21

ik ga daar ook nog eens kijken.

Hoe gaat het hier eigenlijk werken met de lijstjes?

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 13:31

ingedebruijn schreef:
Ik kan project gezond nogmaals echt aanraden. Daar gaat het ook echt om een haalbare nieuwe levensstijl en gewoon echt heel erg lekker eten. Maar toch ook afvallen als je dat wilt. Wij eten er nog dagelijks uit maar dan hogere kcal om dit gewicht te behouden.

Heb dit boek gisteren kunnen lenen van een collega. Ik schrok echt hoeveel je mag eten met mijn lengte + gewicht en sporten erbij. Dat krijg ik nooit op :')

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 13:47

L_iek schreef:
ingedebruijn schreef:

Heb dit boek gisteren kunnen lenen van een collega. Ik schrok echt hoeveel je mag eten met mijn lengte + gewicht en sporten erbij. Dat krijg ik nooit op :')

Haha mooi is dat. Soms kom je juist aan omdat je te weinig binnen krijgt. Ben benieuwd hoe het je bevalt!

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 14:12

Ik ben ook mega vol als ik een dagmenu van Project Gezond eet hoor!

Hier alles nog best ok! Gisteren wel 2 toastjes met brie gegeten die eigenlijk niet in mijn planning pasten, vandaag maar een beetje extra opletten :)

lotthje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 14:15

Pff nou voor mij is vandaag een beetje een luie dag. Ik heb ook echt al wel veel gegeten dus even geen snacks voor mij vanmiddag. Ik was goed opweg maar heb moeite met het berekenen van mn bmr, ga zo wel eventjes googelen, Ik wil vanavond weer proberen een stuk hard te lopen, ik merk namelijk dat ik dat erg leuk vind! Ik heb echt moeite met bewegen joh, sowieso de laatste tijd met dingen die ik moet doen, ik heb nu namelijk vakantie en ben gewoon aan het chillen, oeps.

edit: BMR zou volgens internet 1649 zijn, en totale caloriebehoefte 1979, dus als ik dan 1750-1800 eet zou het toch goed moeten gaan? Ik was altijd in de veronderstelling dat ik dus <1600 moest eten om af te vallen.... Misschien is het er daarom nooit afgebleven.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 14:27

ingedebruijn schreef:
L_iek schreef:

Haha mooi is dat. Soms kom je juist aan omdat je te weinig binnen krijgt. Ben benieuwd hoe het je bevalt!

Dat is weer zo’n hardnekkig fabeltje sorry… heb nog nooit iemand in een hongersnood te dik gezien. :n

Meestal hebben mensen gewoon niet door hoeveel ze daadwerkelijk eten. Bijvoorbeeld door de sausjes, toppings, olie etc.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 14:29

ja, je schrikt echt van het aantal kcal wat in een eetlepel olijfolie zit. :j

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 14:31

ingedebruijn schreef:

Hoe leer je een nieuwe levensstijl aan met voorgeschreven menu's? Daar krijg je toch helemaal geen inzicht van?
Het klinkt mij vooral in de oren als de zoveelste dieethype.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 14:39

Ik ga dat instagram account volgen wat eerder genoemd werd.
Ik merk dat ik het heel moeilijk vind om te 'beginnen.' Ik wil meteen alles goed doen en goed menu verzinnen, etc. en dan word ik daar onzeker van omdat ik niet goed weet wat wel of niet mag etc.

Hebben meer mensen daar last van?

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 14:45

Gisteren de 15de verjaardag van mijn dochter gevierd. In de ochtend gaan hardlopen maar niet ver genoeg om alles wat ik heb gegeten en gedronken te compenseren.

Vanaf vandaag weer "normaal".

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 14:59

Achterom schreef:
ingedebruijn schreef:

Hoe leer je een nieuwe levensstijl aan met voorgeschreven menu's? Daar krijg je toch helemaal geen inzicht van?

Ik heb even het topic teruggelezen en volgens mij ben ik de enige die het over eetschema's heeft gehad, ik weet niet zeker of je op mij doelde maar mocht dat zo zijn dan heb je het niet helemaal goed gelezen. Ik heb mijn eetschema's namelijk zelf samen gesteld op basis van de macro's die ik nodig heb en de producten die ik graag eet. Ik volg dus niet zomaar wat van internet ofzo.

Of bedoel je misschien dat project gezond? Want dat ken ik verder niet, durf niet te zeggen of dat kant-en-klare eetschema's zijn.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 15:01

@Lotthje ik zou ook zoiets aanhouden bij die BMR. Wel als je afvalt zo nu en dan je BMR opnieuw berekenen want die veranderd ook naarmate je afvalt. Anders stagneert het op een gegeven moment.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 15:47

@Amandavd ik heb niet zo'n last van wat wel en niet mag omdat welk dieet ik ook doe, ik mij niks wil ontzeggen.

@sanne_ hoe heb jij die macro's enz gemaakt?

Ik ben vandaag weer begonnen met alles in de app cronometer te zetten. Zo zit ik nu bijvoorbeeld al zonder lunch bijna op mijn max vit-c

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 16:02

XxLiEsJuHhxX schreef:
@Amandavd ik heb niet zo'n last van wat wel en niet mag omdat welk dieet ik ook doe, ik mij niks wil ontzeggen.

@sanne_ hoe heb jij die macro's enz gemaakt?

Ik ben vandaag weer begonnen met alles in de app cronometer te zetten. Zo zit ik nu bijvoorbeeld al zonder lunch bijna op mijn max vit-c

Ik heb de guide van Jeff Nippard hiervoor aangehouden. Ik weet het niet helemaal precies meer uit mijn hoofd maar het kwam erop neer dat je eerst je maintenance bepaald, afhankelijk van je lichaamsbouw, dagelijkse beweging en vetpercentage ga je daar een percentage onder zitten qua kcal doel (volgens mij kwam het bij mij neer op 80% van mijn onderhoud ofzo).

Daarna de macro's, als eerst het aantal gram eiwitten (je gewicht x een getal, weet het oprecht even niet meer), deze grammen reken je dan om in kcal. Voor je vetten neem je een percentage van je kcal. Wat er aan kcal overblijft van je doel nadat je de eiwitten en je vetten eraf hebt gehaald vul je aan met khd.

In een notendop was het zoiets. Maar kan de guide sowieso aan iedereen aanraden die zich wil verdiepen in voeding en wat het met je lichaam doet. Hij bespreekt ook veel fabels wat betreft voeding, en al zijn bevindingen zijn wettenschappelijk onderbouwd. De guide is niet gratis trouwens (duh), en in het Engels uiteraard.
Laatst bijgewerkt door __Sannne op 05-01-22 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Britt_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 16:03

Weet iemand of een spierziekte een significante invloed zou kunnen hebben op mijn BMR? Ik heb spieratrofie, vooral in mijn benen, waardoor ik relatief gezien uit meer vet besta. :') Maar aan de andere kant verbruik ik waarschijnlijk meer energie met bewegen, omdat minder spieren meer arbeid moeten verrichten. Doe ook langer over alles. Ik wil niet heel intensief calorieën gaan tellen, maar een basis inzicht in je verbruik en intake leek me wel nuttig

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 16:47

MarlindeRooz schreef:
Dat is weer zo’n hardnekkig fabeltje sorry… heb nog nooit iemand in een hongersnood te dik gezien. :n

Meestal hebben mensen gewoon niet door hoeveel ze daadwerkelijk eten. Bijvoorbeeld door de sausjes, toppings, olie etc.

Dat is echt geen fabeltje hoor. Als je te weinig binnen krijgt, gaat je lichaam in een spaarstand en stagneer je.

Ja als je maar lang genoeg te weinig binnen krijgt, zak je vanzelf weer maar dan functioneer je ook niet meer dus een gezond persoon met toegang tot eten gaat zich echt niet zo uithongeren als dat mensen in armoede meemaken.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 16:49

Achterom schreef:
ingedebruijn schreef:

Omdat het, veel mensen, geen moeite kost om deze menu's te volgen. Je valt af, probeert heel veel nieuwe dingen, je mag gewoon ook nog lekkers erbij eten dus het is geen dieet waarbij je alles maar ontzegt wordt. Dat houdt niemand vol. Met dit boek ontdekken mensen heel vaak nieuwe, lekkere recepten waardoor het makkelijk een levensstijl wordt ipv snel afvallen en dan terug vallen in oude gewoontes.

Ik weet nu uit m'n hoofd wat voor dingen ik kan eten op een dag en wat daar ongeveer de kcal van zijn in totaal dus ik leef er wel echt naar zonder constant op etiketjes te kijken naar het aantal kcal.

Dat is tenminste mijn ervaring en ook van veel anderen. Op Facebook heb je een hele groep mensen die hieraan mee doen en hun ervaringen delen.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 17:20

ingedebruijn schreef:
MarlindeRooz schreef:

Dat is echt geen fabeltje hoor. Als je te weinig binnen krijgt, gaat je lichaam in een spaarstand en stagneer je.

Ja als je maar lang genoeg te weinig binnen krijgt, zak je vanzelf weer maar dan functioneer je ook niet meer dus een gezond persoon met toegang tot eten gaat zich echt niet zo uithongeren als dat mensen in armoede meemaken.

Op welk onderzoek basseer je dit? Ik lees namelijk (niet alleen op Bokt) uiteenlopende statements over de spaarstand. Daarom ben ik benieuwd wat jij als bron aanhoudt voor deze uitspraak.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 18:10

__Sannne schreef:
Op welk onderzoek basseer je dit? Ik lees namelijk (niet alleen op Bokt) uiteenlopende statements over de spaarstand. Daarom ben ik benieuwd wat jij als bron aanhoudt voor deze uitspraak.

Ik baseer dit op eigen ervaring, omgeving en vanuit mijn PT. Online lopen de meningen uit een over de betekenis van het woord spaarstand inderdaad dus wellicht dekt het woord niet precies de lading.

Zoals ik eerder aan gaf is het niet zo dat je voor altijd stopt met afvallen als je een lange tijd op die ondergrens van kcal zit, anders zouden er geen mensen verhongeren. Volgens mij vertraagd het lage aantal kcal je metabolisme zodanig dat je minder doet en dus ook minder verbrandt waardoor je ook (tijdelijk) niet afvalt of zelfs aankomt. Een wat hoger kcal kan dan juist het metabolisme weer activeren waardoor je weer kunt afvallen.

Maargoed vooral ervaring dus. Zou niet weten of er ook echt wetenschappelijk onderzoek naar gedaan is.