Gebroken bovenbeen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gonniee

Re: Gebroken bovenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 20:59

Lekker bezig! Wat maak jij een stappen! (Pun intended)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 09:25

Wat super zeg!

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-22 15:51

Een week later, maar echt heel erg bedankt allemaal! Kan niet op iedereen apart antwoorden, maar ik waardeer het echt nog altijd heel erg <3! Ben gisteren weer bij de fysio geweest en zit nu met spierpijn in de trein, dus het is een goede sessie geweest :)). Mijn fysio heeft me alleen wel verteld dat ze vanaf eind januari 2 maanden naar het buitenland gaat met haar vriend. Mijn casus wordt overgedragen naar de fysio die ook mijn moeder behandeld (wel binnen dezelfde praktijk) en als ze weer terug is neemt ze het dan weer van hem over. Heel jammer dat ze gaat, maar het is niet anders en ik ben benieuwd hoe groot het verschil is in wat ik kan als ze na die 2 maanden weer terugkomt.

pien_2010 schreef:
Gaaf. En vergis je niet, je spieren hebben ook een soort "geheugen", dus al vrij snel zal je instabiliteit over gaan als je weer gaat lopen want je spieren "weten" wat er van ze gevraagd wordt. Komt goed, de kracht komt later weer terug.

Dat zei mijn fysio ook al idd. Voor m'n gevoel is het ook al wel wat stabieler dan vorige week, kan mezelf dat ook wijsmaken natuurlijk, dus het voelt gelukkig weer wat vertrouwder.

gonniee schreef:
Lekker bezig! Wat maak jij een stappen! (Pun intended)

*badum tss" :))

Verder wil ik jullie alvast een hele fijne jaarwisseling en een mooi 2023 toewensen! Proost op jullie en dat ik dit jaar helemaal ga genezen, maar nu echt!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 17:21

Dat wens ik je toe dat je een heel gelukkig jaar tegemoet gaat en weer helemaal beter wordt!!

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 11:18

Ik wens je een heel goed nieuwjaar, vol met mooie stappen!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 10:14

Dus de wintersport voor 2023/2024 is geboekt? ;)

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-23 10:30

Hahahaha, nee nog niet :'). Heb het er toevallig laatst wel over gehad met een vriend van me en toen zei ik; "Als jij nou gaat skiën, dan ga ik voor jou apres-skiën :D"

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 10:44

leintje_ schreef:
Hahahaha, nee nog niet :'). Heb het er toevallig laatst wel over gehad met een vriend van me en toen zei ik; "Als jij nou gaat skiën, dan ga ik voor jou apres-skiën :D"

Dat lijkt me een goede deal, haha. Ik heb persoonlijk niets met apres-skien.
Het zou wel een mooi doel zijn, volgend jaar weer op de ski's. En dat is serieus gemeend.

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-23 23:46

Ja ik weet het niet zo goed. Ergens zou ik wel eens willen skiën, maar ik durf het toch niet zo goed. Ik heb het nog nooit gedaan en met mijn ongeluk in mijn achterhoofd vind ik het nog veel enger. Toch zou het als een overwinning voelen als ik wel eens op de ski's stap, dus wie weet komt het er ooit van, maar voor nu staat er nog geen wintersport op de planning.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 23:48

Je kan altijd eerst eens in Nederland op een borstelbaan gaan staan. Kan je vast wat voelen en techniek leren met wat minder risico's.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 00:36

Lalidan schreef:
Je kan altijd eerst eens in Nederland op een borstelbaan gaan staan. Kan je vast wat voelen en techniek leren met wat minder risico's.

Precies, je kunt dan ook een stang vasthouden. Zo'n lopende band bedoel ik, niet een borstelbaan met groene zeep. Op een lopende band is vallen in principe helemaal niet nodig en kun je de techniek alvast leren.
Ja, het is anders dan in de sneeuw, het is veel stroever, maar de beweging op zich is hetzelfde. Eventueel doe je dan een keer een priveles.
Borstelbanen waar je echt naar beneden glijdt zijn behoorlijk pijnlijk als je hard valt, met zo'n lopende band bepaalt de snelheid van de band hoe hard je gaat.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 09:39

Na zo'n zwaar ongeluk met al die ellende zou ikzelf nooit gaan skieën. Er zijn genoeg andere dingen die leuk zijn want in de skiesport gebeuren veel been en knie blessures .
Eerst maar eens goed herstellen en kijken hoe het gaat.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 09:49

pien_2010 schreef:
Na zo'n zwaar ongeluk met al die ellende zou ikzelf nooit gaan skieën. Er zijn genoeg andere dingen die leuk zijn want in de skiesport gebeuren veel been en knie blessures .

Bovenbenen zijn juist geen skiblessure. En wees eerlijk, met zo veel ijzerwerk kan er echt niets meer gebeuren, zeker niet als het weer aan elkaar zit. Dan is het spieren kweken en gaan. Juist de zwaardere sporten moet je weer gaan doen na een zwaar ongeluk. Dat daagt uit. De skisport is dan op zich een mooie bucketlist. Niet dat je dat nu al boekt, maar je kunt er wel naartoe werken. Want spierkracht is wel belangrijk en dat is natuurlijk ook weg.
Maar je kunt ook gaan klimmen, speleologie of dat soort dingen gaan doen. Dat vraagt ook kracht en relatief weinig blessures. Maar een standaardwandelingetje als enige, dat lijkt me geen leven. Daar begin je weer mee, dan ben je blij, dan wil je fit genoeg zijn voor een bergwandeling, maar de rest is ook belangrijk dat je dat weer kunt. Dus door een doel te stellen werk je wel ergens naartoe. Nu het belasten en weer wandelen, daarna een stap verder. Het is ook vertrouwen krijgen in je lichaam.
En natuurlijk weer gaan paardrijden. :P

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 10:06

Laat het maar over aan leintje. Die komt net bij van alle ellende waarvan. Je gaat veel te snel in mijn ogen.

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 10:08

Volgens mij wil TS voor nu gewoon weer alle dagelijkse dingen normaal kunnen doen en staat zoals als skiën (nog) niet op een concrete planning of wensenlijstje :D

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 10:29

DideH schreef:
Volgens mij wil TS voor nu gewoon weer alle dagelijkse dingen normaal kunnen doen en staat zoals als skiën (nog) niet op een concrete planning of wensenlijstje :D

Klopt, ik noemde het als uitdaging, en zij zei dat ze het nog nooit gedaan had. Maar mocht je het wel willen doen, dan is een lopende band een mooi begin om het eens te proberen in een veilig omgeving.

Wie weet brengen we haar nu op ideetjes. Over een paar jaar loopt ze straks met een 50kg zware duikset naar het water om in grotten te gaan duiken. :P :+

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 12:54

Ik ski zelf ook heel graag maar ik durf het ook niet meer aan, je breekt niet zo maar iets je botten zijn dan gewoon broos.

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-23 21:35

Wat een reacties zo ineens. Moest even bijlezen hoor, haha.

germie schreef:
pien_2010 schreef:

Bovenbenen zijn juist geen skiblessure. En wees eerlijk, met zo veel ijzerwerk kan er echt niets meer gebeuren, zeker niet als het weer aan elkaar zit. Dan is het spieren kweken en gaan. Juist de zwaardere sporten moet je weer gaan doen na een zwaar ongeluk. Dat daagt uit. De skisport is dan op zich een mooie bucketlist. Niet dat je dat nu al boekt, maar je kunt er wel naartoe werken. Want spierkracht is wel belangrijk en dat is natuurlijk ook weg.
Maar je kunt ook gaan klimmen, speleologie of dat soort dingen gaan doen. Dat vraagt ook kracht en relatief weinig blessures. Maar een standaardwandelingetje als enige, dat lijkt me geen leven. Daar begin je weer mee, dan ben je blij, dan wil je fit genoeg zijn voor een bergwandeling, maar de rest is ook belangrijk dat je dat weer kunt. Dus door een doel te stellen werk je wel ergens naartoe. Nu het belasten en weer wandelen, daarna een stap verder. Het is ook vertrouwen krijgen in je lichaam.
En natuurlijk weer gaan paardrijden. :P

Bovenbenen misschien niet direct, je ziet bij skiërs toch meer knieën en onderbenen, maar mijn type breuk (spiraalbreuk) is wel degelijk een typische skiblessure en die komen ook bij skiërs voor in de bovenbenen. Plus mijn onervarenheid, want ja ik heb nog nooit op ski's gestaan, maakt me heel huiverig om te skiën. Zelfs met het ijzerwerk in m'n been vind ik het nog wel een risico, want ik heb immers in de vorige constructie een schroef gebroken. Dus om nou zo stellig te zeggen dat het niet meer kapot kan.. ik blijf een bijzonder geval :Y)

pien_2010 schreef:
Laat het maar over aan leintje. Die komt net bij van alle ellende waarvan. Je gaat veel te snel in mijn ogen.

DideH schreef:

Hier moet ik me wel bij aansluiten ja. Ik wil me eerst focussen op mijn revalidatie en verdere herstel, vooraleer ik ga nadenken over extremere sporten. Eerst maar eens 2 km kunnen wandelen op een degelijk tempo en vanaf dat punt kijk ik wel verder. Ik ben niet zo van de 5 jaren plannen, ben meer van het hier en nu en kijken naar wat de volgende stap is. Die toekomstplannen zijn leuk, maar het leven loopt toch altijd anders. Eerst misschien maar eens proberen of ik durf te schaatsen voor ik ga nadenken over skiën, maar als ik het toch wil proberen, dan zal ik de makkelijkere opties in gedachten houden :)

Fysiotherapie ging afgelopen vrijdag wel weer goed trouwens. Veel geoefend met de stabiliteit, dus mocht op de bosubal staan en om me een beetje af te leiden, stonden we met een bal over te gooien. Heb vorige week ook voor het eerst weer autogereden. Ik dacht; "Als een 20 kg leg press gaat, dan zal het koppelingspedaal ook wel lukken zeker" en het ging echt goed! Dus ik heb ook weer een beetje zelfstandigheid terug! :D
Komende dinsdag moet ik naar de bekkentherapeut voor mijn rug, om te kijken of zij mij kan helpen. Ben nog 1x bij de manueel therapeut geweest, maar zij kan toch echt niks vinden, dus vandaar dat ze me heeft doorgestuurd naar een andere fysio in de praktijk. De manueel heeft een vermoeden dat er ergens in m'n rug een triggerpoint zou kunnen zitten, maar zij is daar niet ervaren genoeg in om die te vinden. De bekkentherapeut is dat wel, dus vandaar de doorverwijzing, dus ik hoop dat zij me kan helpen. Ik heb wel medicatie gekregen en dat werkt opzich wel, al komt het daar soms ook nog doorheen, maar dan is het dragelijk, maar ik zoek toch liever even door of er een oorzaak kan worden gevonden, zodat dat kan worden aangepakt, dan dat ik de pijn blijf onderdrukken met medicatie
Laatst bijgewerkt door leintje_ op 08-01-23 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 21:39

*\o/* voor autorijden *\o/* dat klinkt goed en geeft inderdaad veel vrijheid terug.

Gewoon lekker kijken wat wel en niet kan en doen waar jij je goed bij voelt :j. Of dat nou nooit weer iets anders dan wandelen is, of volgend jaar meteen de zwarte piste af zonder ervaring :+ zeg nooit nooit, nietwaar? :))

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-23 21:47

Alles kan, dat is zeker waar :))

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 23:00

Hopelijk vinden ze gauw de pijn. Klinkt wel goed weer autorijden. Zelfstandigheid is terug en oefenen gaat ook goed.

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 18:27

Oh wat heerlijk dat je weer kunt autorijden. Vrijheid is goud waard!

En top dat je bent doorgestuurd naar een bekkentherapeut.

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-23 15:02

Nou vanmorgen ben ik bij de bekkentherapeut geweest. Eerst nog een heel gesprek gehad over hoe het met me gaat, niet alleen fysiek maar ook mentaal, na dit jaar. Daarna heeft ze wat testjes gedaan, om te kijken hoe mijn bekken en SI-gewricht bewegen, daar zitten gelukkig geen problemen, dat werkt en beweegt zoals het zou moeten. Daarnaa heeft ze het pijnpunt dat ik in m'n rug had aangeprikt met een naald (dry needling), want dat zou mijn klachten heel goed kunnen verklaren. Dus nu even afwachten wat dat voor effect heeft. Ze denkt dat ik m'n rugspieren aan de rechterkant verkeerd heb aangespannen doordat ik zo raar liep het afgelopen jaar en dat er daardoor een triggerpoint is gevormd in m'n rug. Ik vind dat een plausibele gedachte, dus ik heb goede hoop dat dit iig voor een hoop verlichting zorgt. We hebben geen nieuwe afspraak gemaakt, mochten de klachten terugkomen dan mocht ik weer een afspraak maken en ik zal mijn eigen fysio ook en update geven zodat zij het weer kan terugkoppelen naar de bekkentherapeut.
Dus al met al is het op dit moment best fijn en hopelijk vormt het triggerpoint zich niet opnieuw.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 17:46

Fijne update Leintje!!!

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 22:44

Dat klinkt zeker plausibel en klinkt als een fijne therapeut!