Het grote borstvoedingstopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

996981

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 08:25

Maaginhoud van de kleine lijkt me ook een factor? Je kan wel veel opslag hebben, maar als de kleine maar kleine beetjes per keer kan drinken heb je daar weinig aan lijkt me?

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 09:35

Uff nachtvoedingen.. de tweeling (met name 1 vd 2) kwam nog tot 20 maanden elke nacht. Ook nu (bijna 3) slapen ze zelden de hele nacht door. Als ze wakker worden ‘s nachts komen ze lekker bij ons in bed liggen en dan slapen ze gelijk weer. Mn jongste leek de eerste 3 maanden een echte slaapkoning en had er ‘s nachts ook wel 6-7 uur tussen maar dat is sinds een paar maanden ook weer verleden tijd. Komt rustig 3-4 keer ‘s nachts.

Kortom, ik kan wel meepraten over gebroken nachten haha. Jongste is 6,5 maand trouwens en slaapt tegen me aan (begint ook in eigen bed). Ik heb heel veel zin in het bed en de nacht voor mezelf maar weet zeker dat ik ze ga missen als ze niet meer bij ons willen liggen.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 14:54

Onze jongste (2 jaar) slaapt ook nog niet door. Hij ligt naast mij vanaf dat hij voor het eerst wakker wordt, heb meer het idee dat hij even wil drinken om te weten dat hij niet alleen is dan dat hij echt dorst heeft. Vind het wel schattig, word er ook niet echt wakker van.

En die adviezen van sommige CBs zijn inderdaad om te huilen. Ik had gelukkig altijd een hele lieve jeugdarts, maar heb ook wel eens gekke verhalen gehoord van andere verpleegkundigen bij ons.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 15:13

Mijn zoon dronk tot zijn tweede nog 3-4 keer per nacht zeker, tot ik gestopt ben door de nursing agitation. Achteraf denk ik dat hij gewoon honger had want nu een half jaar later eet hij s nachts vaak nog steeds wat, de ene keer alleen een banaan soms ook nog twee boterhammen erbij. :wow: kan me voorstellen dat hij dat niet uit één nachtvoeding haalde. Maar beter gaat hij overdag gewoon goed genoeg eten...

AMCM hoe lang heb je al last van de NA dan? Meestal heeft het te maken met veranderingen in de hormoonspiegels, dus bij zwangerschap, eisprong, menstruatie. In mijn cyclus geen last van maar in mijn zwangerschap drama (moet je ff m'n berichten hier terug lezen voor uitleg hoe het voelde).

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 16:22

Ik heb een vraagje aan jullie...

Net na het voeden gekolfd. Ik was geëindigd met mijn linkerborst. Ik kolf nog steeds met de medela symphony en ik kolf echt maar eens per week nu.

Uit mijn rechterborst kolfde ik ongeveer 25 cc. Links was echt niet noemenswaardig 5 cc.

Dit stelt me echt heel erg teleur. Ik snap dat als je net na een voeding kolft het minder kan zijn, maar zo weinig uit links... ik schrok er echt van.

Nu is links sowieso de "slechte" kant. Geen toeschiet (ik lek alleen maar aan de rechterkant) en dus erg weinig (kolf) productie.

Zoonlief (bijna 6 weken) groeit goed en is tevreden, dus daar geen probleem.

Heeft iemand een verklaring/oplossing?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-21 16:24

Klinkt alsof je prachtig bent afgestemd op de behoefte van je zoontje en je productie goed bij hem aansluit.
Je kan het nog eens proberen in de ochtend en kijken of het dan wellicht wat meer is, maar anders is er weinig aan te doen denk ik.

Duc_je

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 16:27

Ik heb, behalve na de ochtend voeding, ook nooit veel gekolfd na het voeden. Het is dan indd gewoon goed afgestemd.

Waarom maak je je zorgen? En waarom kolf je nu na de voeding?

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 16:37

Ah die antwoorden stellen me weer gerust. Nadeel is dan wel dat ik eigenlijk niet echt extra kan kolven? Ik heb nu een stuk of 5 voedingen in de vriezer liggen van max. 50 cc

Het moment is misschien niet de beste, maar ik ben bang dat als ik later kolf en hij eerder komt ik te weinig voeding heb voor hem.

Ik wilde vanochtend kolven, maar we hadden nogal een zware nacht, dus ik was even druk zat met mezelf :o

Bezorgd omdat het verschil per borst zo groot is...

Duc_je

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 16:41

Extra kolven deed ik altijd (direct of een uurtje) na de ochtend voeding want dan heb je meer melk.
En verschil in borst is redelijk normaal om te hebben. Ook had 3 baby uit 1 borst mogelijk net wat meer gedronken.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 16:47

Ik herken je zorgen wel Gimme_Joy, wanneer ga je weer aan het werk? Ik merk dat de productie ook omhoog gaat nu ie ouder wordt, al zit ik alsnog in spanning soms of ik wel voldoende mee naar huis neem na een werkdag.
Zelf vind ik de 3D schilden van horigen fijner kolven dan de medela eerst, maar die waren ook eigenlijk de verkeerde maat dus zaten niet fijn.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 16:50

Oh ik ga pas in november weer werken. Ik sta voor de klas dus krijg de zomervakantie terug :D

Maar ik wil voor de zekerheid een voorraadje aanleggen, mocht ik een keer langer op stal zijn, of een keertje uit eten willen ofzo :+

Passen die schilden van horigen ook op die medela kolf? Want dat is wel goed om eens naar te kijken.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 16:52

Ik kolf bewust niet zoveel, want dan krijg je juist teveel productie. Ik heb 2 voedingen in de vriezer en 1 in de koelkast en dat lijkt me voldoende.
Waarom zou je meer willen hebben?
Daarmee red je het toch een aantal voedingen?

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 16:54

Ja misschien heb je gelijk. Ben ik een beetje te planmatig met het aanleggen van een voorraad. Overigens wil ik ook eens per week een oefenflesje geven. Tot nu toe heeft hij geen problemen met de fles (ook vanwege de eerste week waarin hij KV bijgekregen heeft).

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 16:58

Gimme_Joy schreef:
Ah die antwoorden stellen me weer gerust. Nadeel is dan wel dat ik eigenlijk niet echt extra kan kolven? Ik heb nu een stuk of 5 voedingen in de vriezer liggen van max. 50 cc

Het moment is misschien niet de beste, maar ik ben bang dat als ik later kolf en hij eerder komt ik te weinig voeding heb voor hem.

Ik wilde vanochtend kolven, maar we hadden nogal een zware nacht, dus ik was even druk zat met mezelf :o

Bezorgd omdat het verschil per borst zo groot is...

Ik heb rechts ongeveer 1,5 a 2x zoveel als links. Kleine krijgt bij mij afgekolfde voeding aangevuld met 1 of 2x een fles KV per dag aangezien ik niet genoeg produceer om alle flessen BV te kunnen aanbieden.

Volgens de kraam wat t niet gek dat de ene kant meer oplevert dan de andere kant dus ik heb me er ook een beetje bij neergelegd

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 16:59

Dat oefenen is wel verstandig, maar dan kun je speciaal voor die voeding kolven of iig op hetzelfde moment. Dus wat je baby uit de fles drinkt altijd bijkolven. Dan hou je de voorraad altijd in stand en hoef je dus ook geen grote voorraad te hebben.

Ik herken die behoefte ook wel. Bij mijn eerste had ik een ruime voorraad, maar nu bij mijn tweede erachter dat een kleine voorraad echt genoeg is.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 17:04

Ah ja dat is fijn geregeld in het onderwijs, begreep dat er zelfs een rechtszaak voor is geweest.

Ik wou ook heel graag een voorraadje hoor, en die is er toen ook wel snel doorheen gegaan toen ik aan het werk ging en het iedere dag papadag was. Maar tot oktober is nog een flinke tijd, gewoon rustig bijkolven. Hier ook in de ochtend hoogste productie al valt me s avonds niet tegen. Links minder dan rechts, heb daarover ook een met lactatiekundige gebeld. Uiteindelijk komt het altijd wel goed en anders is de supermarkt open voor een nood kv run denk ik altijd maar.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 17:07

Grappige is wel dat ik tussen 11 en 20 uur een betere opbrengst heb dan om 23.30 of 7.30 uur :')

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 17:08

Heb jij ook een ander dag en nachtritme >;) :D

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 17:15

De horigen schilden passen geloof ik niet, de siliconen Nuby schilden wel :j

Ik heb ook graag wat meer in de vriezer liggen hoor! Sowieso omdat ik op werkdagen op een gegeven moment niet meer voldoende kolfde voor een hele dag voeding, dus dan teer je hard in op je vriezervoorraad.

Ik kolfde idd net als ducje ongeveer een uurtje na de voeding, dan heb je wel alweer een redelijke hoeveelheid die de moeite waard is, maar loop je niet vast op een volgende voeding.

En het is normaal dat je één kant hebt die beter produceert dan de andere hoor! Hier is links de betere kant.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 17:27

Ow top, ga ik komende week ergens een keer een uur na de ochtendvoeding proberen.

Ik ga kijken naar die schilden. Ik vind die hard plastic dingen ook niet echt comfortabel, vooral met het loskoppelen.

Duc_je

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 19:23

Ik heb kort een medela kolf gehad bij de eerste. Ik vond het helemaal niks. Overgestapt op de horigen en kolfde veel meer en makkelijker. Het soort borstschild maakte enorm verschil maar ook de kolf zelf in mijn geval dan.
Hier ook een ruime voorraad opgebouwd. Tot nu toe 1x echt nodig gehad uit de vriezer. Maar bij de eerste bijvoorbeeld ook vriezermelk gebruikt toen hij tussen 1 en 1,5jaar regelmatig ziek was en niet wilde eten. Dan kom er mooi een fles in want zoveel melk kwam er niet extra uit de borst

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 19:26

Ik had de medela swing. Ik vond het een prima kolf. Veel voorraad heb je niet nodig want als je weg bent kolf je ook de momenten dat je kind anders zou drinken. Ik hield meestal als marge voor 1 a 2 dagen voedingen op voorraad, dat was meer voor mijn eigen gemoedsrust.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 20:27

marrlinde schreef:
Mijn zoon dronk tot zijn tweede nog 3-4 keer per nacht zeker, tot ik gestopt ben door de nursing agitation. Achteraf denk ik dat hij gewoon honger had want nu een half jaar later eet hij s nachts vaak nog steeds wat, de ene keer alleen een banaan soms ook nog twee boterhammen erbij. :wow: kan me voorstellen dat hij dat niet uit één nachtvoeding haalde. Maar beter gaat hij overdag gewoon goed genoeg eten...

AMCM hoe lang heb je al last van de NA dan? Meestal heeft het te maken met veranderingen in de hormoonspiegels, dus bij zwangerschap, eisprong, menstruatie. In mijn cyclus geen last van maar in mijn zwangerschap drama (moet je ff m'n berichten hier terug lezen voor uitleg hoe het voelde).

Het is nog maar erg recent de NA :( ik mis het zo, de rustige nachtvoedingen waarbij je zelf mee indommelt. Ik heb nu al geen zin in de nacht omwille van dat nare gevoel.

Net kunstvoeding proberen geven, en dus ook eerste keer fles, gevolg: baby helemaal overstuur en weer klaarwakker. Ze slaapt ook zo weinig tegenwoordig :(

Dus het komt allemaal een beetje samen.

Maar om die NA maak ik me op dit moment wel wat zorgen.

Als het door je cyclus komt, dan kan het dus ook nog wat bijtrekken?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 20:35

Ik had het erger als ik ongesteld moest worden, mede doordat je melkstroom en tsr dan wat afnemen en je gevoeliger bent. Maar uiteindelijk had ik het dus continu.

Was dit de allereerste keer dat ze de fles kreeg dan? Of eerste keer voor de avond?

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 20:45

Ervaren kolfster hier, wel een beetje spuit elf maar eigenlijk iedereen heeft een turbotiet en een stieftiet. Ik kolf uit rechts ook zeker 25-50% meer dan uit links. Dus dat is heel normaal. Er zijn dames die het recht proberen te trekken door de stieftiet vaker te kolven maar dit heeft zelden het gewenste effect!

De Symphony is een goede kolf om je productie op gang te brengen, alleen het schijnt nogal een bakbeest te zijn. Ik heb zelf een Horigen met 3D schilden en die vind ik erg fijn!

Als je iets anders aan wilt schaffen dan wat je nu hebt, meet dan alsjeblieft goed je tepels op zodat je de juiste maat schild koopt. Een verkeerde maat kan je tepels zo kapot maken en dat wil je echt niet (ervaring helaas)

Hier wordt uitleg gegeven over het meten en staat het verschil uitgelegd over 3D/plastic schilden:
https://www.moedermelknetwerk-borstkolf ... at-schild/

Je kunt hen (moedermelknetwerk) ook altijd een berichtje sturen welke schilden op welke kolven passen en welke eventuele ombouwsets je nodig hebt :)

Mocht je nog vragen hebben over kolven, ik beantwoord ze graag :D