Gevaccineerden op bokt ?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 20:11

Morrie schreef:
ik heb DE brief gekregen en heb 2 data staan. Heb nu al koppijn van de stress en moet nog precies 1 week wachten op de eerste prik. De 2e is pas in juli.

Maar je wacht er al zo lang op
Vanwaar de stress?
Az zou ik zelf niet doen. Ik kreeg hem aangeboden via mn werk in de zorg maar niet gedaan

DubbelFun

Re: Gevaccineerden op bokt ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 21:00

Dan laat je dus je beurt voorbij gaan en ben je voorlopig niet meer aan de beurt.

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 23:59

DubbelFun schreef:
Dan laat je dus je beurt voorbij gaan en ben je voorlopig niet meer aan de beurt.

Klopt.
Hopelijk krijg ik bij de oproep van mijn leeftijd een andere.
Mijn behandelend arts raadde af az te nemen

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 07:33

Sizzle schreef:
Tanya schreef:
Uitspraak EMA is niet verrassend... Ik zie op hun website staan dat er 222 gevallen van (zeldzame) trombose zijn opgetreden, op 34 miljoen inentingen met Astra Zeneca. Dus dat is 0,00065%.
Kans op trombose bij de pil is 5-7 per 10.000, dus 0,06%. Dus ja.

Ik ben iedere keer weer zo blij dat de EMA geen beslissingen neemt op lekenstatistiek en public opinion.

Het is:
A) geen standaard trombose maar een zeldzame autoimmuunaandoening
B) moet je het per leeftijdsgroep afzetten tegenover de ziekte risico‘s.
C) omdat je ergens ergens anders mee ook een risico loopt (concreet gaan we immers allemaal dood) rechtvaardigt dit niet perse dit medikament specifieke risico.

A. Dat zeg ik toch? Zeldzame trombose; sinustrombose en abdominale trombose. Inderdaad bij een HIT achtig beeld. Voert een beetje ver om dat hier uit te diepen vind je niet?
B. Die gegevens krijgen wij niet en staan ook niet op hun website dus kan ik niks over zeggen...
C. In dit geval vind ik dat wel. De kans is zo ontzettend klein dat je dit krijgt, en de kans dat je er aan dood gaat is nog kleiner. Als je dan bekijkt hoeveel mensen er (ja, een andere vorm van) trombose krijgen bij de pilgebruik of hoeveel mensen er tromboembolische events krijgen bij corona, dan ben ik het helemaal met de EMA eens dat de voordelen opwegen tegen de nadelen. Had jij iets anders uit mijn bericht gehaald dan?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 07:44

Die laatste 2 woordjes: „dus tja“
Gaven mij nogal sterk het gevoel dat je het maar onzin vind.
Daarnaast vergelijk je het met de pil wat dus geen vergelijk is. En je deelt het aantal gevallen door het totaal en zet het niet af tegenover gevallen door covid per leeftijdsgroep.
Inderdaad, we hebben niet alle data dus dat gespeculeer wat hier op bokt gebeurd is weinig zinvol.

Juist wat anti-vaccers vaak doen, het steunen op incomplete data en individuele gevallen, is niet zinvol. Men moet oppassen niet hetzelfde te doen met het goedpraten van een bijwerking of het bagatalliseren van een officieel bericht.

Langzaam is iedereen het zo zat (ik ook) dat al snel de gedachte ontstaat: ja maar het zijn er maar 30, who cares, ik wil weer (vul maar in). Echter zijn die 30 ook iemands kind/moeder/broer/zus en die vragen zich nu af of dit niet gebeurd was met een ander vaccin.
Het is aan de mensen met de daadwerkelijk cijfers om daar een oordeel over te geven. Als zij met het advies komen: stoppen, dan neem ik dat serieus.
Als ze zeggen: veilig, dan neem ik dat ook serieus.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 10:21

Sizzle schreef:
Die laatste 2 woordjes: „dus tja“
Gaven mij nogal sterk het gevoel dat je het maar onzin vind.
Daarnaast vergelijk je het met de pil wat dus geen vergelijk is. En je deelt het aantal gevallen door het totaal en zet het niet af tegenover gevallen door covid per leeftijdsgroep.
Inderdaad, we hebben niet alle data dus dat gespeculeer wat hier op bokt gebeurd is weinig zinvol.

Juist wat anti-vaccers vaak doen, het steunen op incomplete data en individuele gevallen, is niet zinvol. Men moet oppassen niet hetzelfde te doen met het goedpraten van een bijwerking of het bagatalliseren van een officieel bericht.

Langzaam is iedereen het zo zat (ik ook) dat al snel de gedachte ontstaat: ja maar het zijn er maar 30, who cares, ik wil weer (vul maar in). Echter zijn die 30 ook iemands kind/moeder/broer/zus en die vragen zich nu af of dit niet gebeurd was met een ander vaccin.
Het is aan de mensen met de daadwerkelijk cijfers om daar een oordeel over te geven. Als zij met het advies komen: stoppen, dan neem ik dat serieus.
Als ze zeggen: veilig, dan neem ik dat ook serieus.

Dan heb je mijn bericht verkeerd geïnterpreteerd want ik vind het juist geen onzin en het is ook wat ik verwacht had als uitspraak.

En ja, die 30 mensen zijn inderdaad iemands familie en vrienden, maar wat bedoel je daarmee in dit geval?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 10:26

Dat elke overledene er één teveel is, maar dat geldt voor alle slachtoffers aan griep, verkeersongelukken etc...

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 10:28

Jeetje wat een bult zeg op die arm :oo

Iemand waarbij ik in de klas zit voor een keuzedeel had van Pfizer een behoorlijke zwelling gehad.

Ik had ook wel een arm wat iets dikker was als normaal , maar het zakte best snel weer af.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 15:19

Maar vrijwel ieder vaccin kan ernstige bijwerkingen tot gevolg hebben. De kans is echter, net als bij dit vaccin, dermate klein dat men het geoorloofd vindt het risico te nemen.

In een normalere situatie geloof ik ook niet dat het vaccineren stop was gezet, maar het zit nu zo onder de loep dat ze geen keuze hebben. Bij ieder ander vaccin, los van corona dus, was hier absoluut de ophef niet over geweest maar was het allang voor lief genomen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 16:39

Kimbers schreef:
Maar vrijwel ieder vaccin kan ernstige bijwerkingen tot gevolg hebben. De kans is echter, net als bij dit vaccin, dermate klein dat men het geoorloofd vindt het risico te nemen.

In een normalere situatie geloof ik ook niet dat het vaccineren stop was gezet, maar het zit nu zo onder de loep dat ze geen keuze hebben. Bij ieder ander vaccin, los van corona dus, was hier absoluut de ophef niet over geweest maar was het allang voor lief genomen.

Als dit probleem specifiek is voor 1 vaccin en de nood is niet idioot hoog (nee covid is geen enorm dodelijke ziekte) dan mogen ze het gewoon wettelijk niet zomaar verder toelaten als er andere middelen bestaan die dat risico minder of niet hebben. Dat heeft niet veel te maken met media aandacht of persoonlijke meningen.

Onder normale condities wordt het al niet eens goedgekeurd met die hoge aantallen met koorts en hoofdpijn. Het oude kinkhoest vaccin is om veel minder van de markt genomen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 18:44

Ik heb het probleem van het verhoogde D-dimeer vanmiddag met de huisarts door gesproken en hij geeft me wel gelijk om dan niet te kiezen voor AZ, maar eerder voor Pfizer te gaan. Er loopt nu weer een bloedonderzoek naar en als het nog steeds verhoogd is gaat hij zich sterk maken voor Pfizer.
Beter safe than sorry...

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 19:07

Heel fijn 20 februari 1e AZ vaccinatie gehad en 2e staat 8 Mei gepland....

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 21:36

Afbeelding

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 21:51

nafkedemi schreef:

Die trombose treedt blijkbaar alleen als bijwerking op na de eerste prik :)

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 06:29

Tanya schreef:
nafkedemi schreef:

Daar hou ik mij maar aan vast idd!

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 06:40

Ik heb Pfizer gehad en met de eerste prik een beetje spierpijn en de tweede helemaal niks! Aantal collega’s wel niet lekker of koortsig na de tweede.
1 collega (maar dat kan moderna zijn) kreeg na een week pas waarschijnlijk een allergische reactie, heel laat echt apart.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 08:55

Maartje1990 schreef:
[ [url=m/vCS5xT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een naar plaatje om te plaatsen, je bent niet goed.
Makkelijk spreken als je zelf die schoenen niet aan hebt.

Ik ben zo 'iemand', werkzaam in de zorg en geen vaccinatie
Ik ben niet tegen vaccinaties.
Maar ik heb wel redenen, en een daarvan is dat mijn bloed ook anders is, waardoor ik trombose gevaar heb.Artsen hebben hier ook nog onvoldoende kennis mee, AZ is mij in iedergeval afgeraden.
Kom alsjeblieft niet aan met zulke plaatjes om iemand met een mogelijk verhoogd risico zo weg te zetten.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 08:58

Tanya schreef:
nafkedemi schreef:

Heb je daar 'n wetenschappelijke bron van?

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 08:58

ravellie schreef:
Maartje1990 schreef:

Maar ik heb wel redenen, en een daarvan is dat mijn bloed ook anders is, waardoor ik trombose gevaar heb.Artsen hebben hier ook nog onvoldoende kennis mee, AZ is mij in iedergeval afgeraden.
Kom alsjeblieft niet aan met zulke plaatjes om iemand met een mogelijk verhoogd risico zo weg te zetten.

Lijkt me toch wel duidelijk dat dit plaatje niet bedoeld is voor mensen met al een op zichzelf staand verhoogd risico op trombose? Ik zou het me niet persoonlijk aantrekken in ieder geval.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 09:02

Komt meer over als met het vingertje wijzen of ergens 'makkelijk' over doen.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 09:04

elnienjo schreef:
Heb je daar 'n wetenschappelijke bron van?

https://www.lareb.nl/pages/veelgestelde ... onavaccins
Waarschijnlijk niet zo wetenschappelijk als je wil, maar Lareb is wel degene die de bijwerkingen monitort. Ik kan later nog wel even verder zoeken voor je maar ben nu aan het werk.
Oh en ik zie dat hij niet meteen naar de juiste vraag gaat dus ik kopieer het even:

Citaat:
Of er meer of hevigere bijwerkingen kunnen ontstaan na de 2de coronavaccinatie is afhankelijk van het vaccin.

Na de 2de vaccinatie met het vaccin van Pfizer/BioNTech ervaren meer mensen bijwerkingen blijkt uit de bijsluiter. Deze bijwerkingen kunnen ook heviger zijn dan bij de 1ste vaccinatie. Het gaat hierbij vooral om klachten zoals koorts. Deze klachten ontstaan meestal op de dag van vaccinatie en verdwijnen meestal binnen enkele dagen. Ook na de 2de vaccinatie met het vaccin van Moderna lijken er meer bijwerkingen te zijn in vergelijking met de 1ste vaccinatie.

Bij het vaccin van AstraZeneca (Vaxzevria) is het tegenovergestelde te zien. Na de 2de vaccinatie met dit vaccin blijken er over het algemeen minder en mildere bijwerkingen te zijn dan na de 1ste vaccinatie.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 09:26

Dankjewel, da's fijn te weten.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:02

ravellie schreef:
Maartje1990 schreef:

Je bent zelf niet goed >;)

Ik plaatste het als nadenkertje, niets meer niets minder. Dat jij je schijnbaar aangesproken voelt is jouw probleem en niet de mijne.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:41

Nou prima 'nadenkertje' dan.
Je hebt blijkbaar inhoudelijk kennis.

En ontopic weer.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 11:39

Even om jullie een update te geven. Met mijn arm is het stukken beter nu. Nog lichtjes gezwollen maar de roodheid is weg. Ik neem nu wel al drie dagen Cetirizine. Nu blijken er nog mensen hier op de afdeling iets gelijkaardigs te hebben, wel niet in extreme mate zoals bij mij. Maar ik ben sowieso wel wat allergiegevoelig en heb snel huidproblemen.