Het corona vaccin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291

secricible

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 18:21

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 18:25

Ik vind het niet arrogant, maar volkomen logisch gedacht. Want pas na een maand na de 1ste vaccinatie, als de 2de is geweest zijn de mensen pas echt goed beschermd. Dus gaan met dat zorgpersoneel. Zo spoedig mogelijk. Dan kan in ieder geval de zorg doordraaien waardoor er minder mensen gaan uitvallen, want in de zorg scheurt en piept het behoorlijk.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 18:28

pien_2010 schreef:
Ik vind het niet arrogant, maar volkomen logisch gedacht. Want pas na een maand na de 1ste vaccinatie, als de 2de is geweest zijn de mensen pas echt goed beschermd. Dus gaan met dat zorgpersoneel. Zo spoedig mogelijk. Dan kan in ieder geval de zorg doordraaien waardoor er minder mensen gaan uitvallen, want in de zorg scheurt en piept het behoorlijk.

Op alle fronten van zorg Pien. Dus de zkh voorrang geven op vph ed vind ik arrogant ja.

Maar ik begrijp ondertussen dat het dus andersom is en vph voorrang krijgen op zkh. En dat vind ik dus ook niet oke. Gewoon al het zorgpersoneel tegelijk en als eerste.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 18:45

Zorgpersoneel vph en de bewoners als eerste begreep ik zodat die groep weer wat vrijheid krijgt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 18:58

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 19:15

Ziekenhuis personeel op plek 7 van de 9.

Ik snap dat ze daar niet blij mee zijn, en ik vind het ook geen logische keuze.

Of mem moet bang zijn dat de vaccinatie mogelijk enig gevolg heeft voor werkcapaciteit, als in een paar dagen ziek melden ofzo.
Dan nog niet netjes wat mij betreft, maar iets beter verklaarbaar.

Ik ben benieuwd op welke gronden men gekozen heeft voor deze volgorde.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 19:18

Ik mag me niet laten enten nu. Ik ben zwanger. Overigens is ons kindje er al lang en breed als ik in aanmerking kom, want ik verwacht niet dat de nrs. 9 eerder gevaccineerd worden dan eind 2021.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 19:18

Maar hopen dat het moderna vaccin ook snel komt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 19:47

In de meeste voorkeuren kan ik me vinden, maar covid verpleging op plaats 7 vind ik :oo 8)7
Die zouden op z‘n minst een keuze moeten hebben als dank voor hun inzet.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 20:34

Hoe zit het met partners van mensen met ernstige medische klachten? Als die ziek worden maakt het dan niet uit dat ze hun (ingeënte) partner niet meer kunnen verzorgen?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 20:46

Waarom worden in alle landen mega-oude mensen als eerste gevaccineerd? Met alle respect, maar als die volgende week dood neervallen hebben we wappies weer iets te klagen. Wat is er mis met een vitale 60+-er als eerste?
(En ja, dat mag je met een korreltje zout nemen, maar wij moesten hier erg om lachen. In VK een 90-jarige, Belgie een 96-jarige...)

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 20:50

Nikass schreef:
Hoe zit het met partners van mensen met ernstige medische klachten? Als die ziek worden maakt het dan niet uit dat ze hun (ingeënte) partner niet meer kunnen verzorgen?

Mantelzorgers heb ik wel in een lijstje van de NOS zien staan begin van deze maand. Het is dus blijkbaar wel ter sprake gekomen. Maar ik ben inmiddels kwijt wat de volgorde is.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 20:54

secricible schreef:
Waarom worden in alle landen mega-oude mensen als eerste gevaccineerd? Met alle respect, maar als die volgende week dood neervallen hebben we wappies weer iets te klagen. Wat is er mis met een vitale 60+-er als eerste?
(En ja, dat mag je met een korreltje zout nemen, maar wij moesten hier erg om lachen. In VK een 90-jarige, Belgie een 96-jarige...)

Omdat het in NL iets normaler is om het leven niet eindeloos te rekken, maar te accepteren dat je dood kan gaan als je 80+ bent. In andere landen, en hoe katholieker hoe erger, wordt er vanalles uit de kast gehaald om mensen in leven te houden.
Hier is het ook vrij normaal om met oudere/kwetsbare mensen een niet reanimeren/niet beademen beleid af te spreken. Dat is elders ook vaak ondenkbaar.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 21:01

Ja, maar dat was niet wat ik bedoelde :D
Ik bedoel als eerste als in letterlijk de eerste haha. Dus de ene persoon in een land die in de spotlight komt te staan omdat die de eerste vaccinatie krijgt. Kies daar dan iemand voor die aan de meest veilige kant van je groep valt (dus als je begint 60+ ers te vaccineren, kies dan als nummr 1 een 60-er die nog best vitaal is) en laat die 96-jarige lekker even als tweede zodat daar niet de focus op staat.

Voor die volgende week dood neervalt en de wappies allemaal roepen “zie je wel, bijwerking van de vaccinatie”.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 21:03

:') :') :')

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 21:06

beert schreef:
Nikass schreef:

Mantelzorgers heb ik wel in een lijstje van de NOS zien staan begin van deze maand. Het is dus blijkbaar wel ter sprake gekomen. Maar ik ben inmiddels kwijt wat de volgorde is.

Maar niet iedereen is "officieel" mantelzorger denk ik?

Duurt het echt een jaar voordat iedereen gevaccineerd is??

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 21:12

Nikass schreef:
beert schreef:

Maar niet iedereen is "officieel" mantelzorger denk ik?

Duurt het echt een jaar voordat iedereen gevaccineerd is??

Volgens mij was de planning einde van de zomer, maar dat zal echt er aan liggen hoe het de andere vaccins vergaat en hoe snel die kunnen gaan leveren.
Ik denk dat als we eenmaal op stoom zijn de beperkende factor niet meer bij GGD ed ligt, maar puur bij de producenten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 21:29

Citaat:
Ik denk dat als we eenmaal op stoom zijn de beperkende factor niet meer bij GGD ed ligt, maar puur bij de producenten

Dat denk ik ook!

En ik vrees dat Africa het kind vd rekening wordt. Zo was te zien in een nieuwsitem hierover.
De rijke landen hebben teveel ingekocht, Africa te weinig want gebrek aan geld.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 23:57

pumpina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 01:36

Astorga schreef:
Voor wie geïnteresseerd is in een uitleg over het mRNA-vaccin in gewone taal:
https://threadreaderapp.com/thread/1341 ... 10688.html

Dank!

Weet iemand waarom hiervoor mRNA vaccins nog niet eerder op grote schaal zijn gebruikt? En wat voor vaccin is er dan tegen sars? En zijn de vaccins nou allemaal hetzelfde of verschillen ze per merk? Ik dacht het laatste maar het is blijkbaar wel allemaal mRNA?

Ik ben behoorlijk een leek maar wel geinteresseerd :o?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 01:38

pumpina schreef:
Astorga schreef:

Dank!

Weet iemand waarom hiervoor mRNA vaccins nog niet eerder op grote schaal zijn gebruikt? En wat voor vaccin is er dan tegen sars? En zijn de vaccins nou allemaal hetzelfde of verschillen ze per merk? Ik dacht het laatste maar het is blijkbaar wel allemaal mRNA?

Het idee bestaat al lang maar om het realistisch te kunnen produceren (lees: dat het mRNA maken niet een jaar duurt maar een paar dagen ofzo) was de techniek nog niet aanwezig / voldoende in bedrijf. Nu wel.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 09:07

Volgens mij is de manier van het mRNA voor het eerst toegepast in dit vaccin en is dat behoorlijk baan brekend. Maar Sizzle kan daar meer over vertellen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 09:19

pumpina schreef:
Astorga schreef:

Dank!

Hier staat wat meer info over de verschillende vaccins
https://www.google.com/amp/s/www.nu.nl/ ... hillen.amp

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 09:23

Toevallig log ik net in :D
Misschien wat complex maar dit was de stand in 2018:
https://www.nature.com/articles/nrd.2017.243

In 2019 waren er wel al plannen om de klinische fase in te gaan, m.n. ook voor influenza. Echter was men tot dit jaar nog nooit verder gekomen dan pre-klinisch onderzoek. Dus die stap van beschikbare techniek tot meerdere ready to use vaccins op grote schaal in deze korte tijd is inderdaad revolutionair. Mijn verwachting is dat dit ook grotendeels de klassieke vaccins gaat verdringen.
De orginele onderzoekers die aan de basis staan van zowel de mRNA vaccins (toegepast maar niet uitgevinfen door Pfizer, Moderna) zullen toekomstig echt nog wel links en rechts nominaties krijgen. Wat Moderna gedaan heeft is helemaal bijzonder, die hadden nog nooit een goedgekeurd product op markt tot nu toe, dit is hun eerste. Natuurlijk zit Merck daar ook achter, maar het blijft bijzonder.

Ook de Adenovirus vaccins zijn betrekkelijk nieuw, daar was al iets meer mee gedaan, maar zeker niet op deze schaal. Echter is het daar nog even afwachten of ze ook goedgekeurd worden en wanneer.

Ieder vaccin is net een beetje anders kwa hulpstoffen, maar ze ruchten zich allemaal op het spike proteine.

Voor SARS waren de voorbereidingen gedaan, maar het heeft nooit de klinische fase bereikt. Ik neem aan dat ze na covid ook een MERS vaccin gaan maken. Mers is namelijk niet weg en veel dodelijker dan covid, wel (nu nog) minder besmettelijk.

Edit: typo
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 23-12-20 09:31, in het totaal 2 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 09:25

Sizzle: als ze voor influenza ook mrna vaccins gaan maken, zou dat betekenen dat het voor meer mutaties kan werken en dat het griepvaccin een betere werking krijgt?