Depressief zijn in een lockdown

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Re: Depressief zijn in een lockdown

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 21:45

Hoi meis,
fijn weer efkes een bericht te lezen!
Volgens mij word jij hard aan het werk gezet...! Gedragsanalyses schrijven, als het zo uitkomt 3x per dag : "toe maar...!"
Maar idd: je staat er op die manier wel bij stil. En dat is een eerste stap 'wat gebeurt er? Wat doe ik...?' - en dan op therapie 'kijken of' je iets kunt veranderen.

Enne: mijn yogadocent stelde zo ongeveer 'dat mindfulness altijd lukt', als je één seconde 'naar binnen' bent geweest. Daarna hard weghollen is menselijk.
(En dan weer op therapie daar over nadenken...)

Houd je haaks!
En alvast veel plezier in het weekend gewenst!!

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-21 23:28

Achterom schreef:
He Kaat, een stille meelezer hier. Ik wil je juist even zeggen dat ik het zo verhelderend vind wat je schrijft over hoe het bij jou werkt, in je hoofd. Ook je laatste post geeft weer heel veel inzicht voor mij als buitenstaander en ik ben eigenlijk heel trots op hoe je je behandeling ook aangaat. Je maakt enorme stappen!

Welkom, stille meelezer. Fijn om te lezen dat je de inkijk in mijn hoofd wel interessant vindt. :)

Trots zijn over hoe ik de behandeling aanga.. goh.. dat ervaar ik zelf wel nog niet zo. Ja, ik doe het allemaal wel maar ik voel nog zo veel innerlijk verzet. Er gaat echt nog meer commitment moeten komen. Ik ga mezelf moeten pushen om de dingen te doen die van me verwacht/gevraagd worden. En vooral dat stoppen met mijn zelfdestructief gedrag en werkelijk kiezen voor het leven is iets dat wringt. Vandaag kreeg ik het contract van de opname, waarin je ook beloofd om voor het leven te kiezen, onder mijn neus geduwd en ik kreeg zo veel stress..

Soms vraag ik me werkelijk af of ik überhaupt wel gemaakt ben voor het leven omdat alles gewoon zo veel moeite voor me kost. Uiteindelijk hebben we niet gekozen om geboren te worden, dus hoe zijn we zeker over het feit dat we het leven ons werkelijk gegund is? Waarom moet ik nu zo veel tijd, geld en energie steken om gewoon te leren leven op een gezonde manier? En wat me vooral zo frustreert is het feit dat ik gewoon een normale meid was maar ik door verkeerd behandeld te worden door andere mensen zo veel problemen gekregen heb. Want blijkbaar was ik voorgeprogrammeerd om er niet goed mee om te kunnen gaan. Ik was kwetsbaar en dat wisten ze. Als een leeuw die een zwakke prooi uitkiest, wisten ze dat met mij ook te doen.

Het is gewoon zo oneerlijk en het lukt me niet om dit te accepteren. Ik maak mezelf kapot omdat ik de leugens die ze me vertelden ben begin te geloven. En nu ben ik verslaafd, want ik heb niets anders gekend dan de melancholie. Het voelt vertrouwt dus ik zak er steeds dieper en dieper in weg, tot ik verdrink. En het voelt goed om me te laten meeslepen.. Maar ik denk niet dat ik er ooit werkelijk een punt zou kunnen achter zetten. Willen wel. Moest er een knop zijn die je gewoon kon doen verdwijnen van de aardbodem had ik hem al lang gedrukt.

Eigenlijk doe ik dit gewoon allemaal omdat ik weet dat mijn gedrag niet oké is. Dat dit niet door de maatschappij geaccepteerd wordt. Dat het abnormaal is. Maar ik geloof niet dat ik het voor mezelf doe. Mij kan het allemaal niet zo veel schelen wat ik mijn lijf aan doe.. Het is dat men verwacht dat je meedraait in de maatschappij. Zeker bij iemand zoals mij, die door derden als intelligent beschouwd wordt en vrij vlot door haar studies ging, zijn er zulke verwachtingen. En als ik wil meedraaien, lukt dat niet met dit gedrag. Dan ga ik hoe dan ook ten onder. Want dan blijf ik voor altijd instabiel. En dan is het maar weer een mum van tijd tot ik weer prooi val van één of andere predator die de geur van bloed rook.

Ik ben nu thuis en dat voelt super vreemd. In mijn hoofd is er besef van de situatie, maar gevoelsmatig is het helemaal anders. Wat vooral op mijn lever ligt is het feit dat ik niet eens blij ben mijn gezin te zien. Het doet me werkelijk geen fluit. En daar voel ik me zo ontzettend schuldig over want zij zijn wel blij om me te zien. Ik kan ze niet eens degelijk in de ogen kijken. Eigenlijk ben ik vooral thuis voor de dieren.. Maar ik ben al sterk aan het denken om volgend weekend niet terug te gaan.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 00:15

Om te beginnen: voel je niet schuldig omdat je niet voelt wat je hoort te voelen. Daar doe je niets aan. Je bent depressief, of iets wat erop lijkt, en dus zul je nog weleens vaker onverschillig tegen dingen aankijken. Dat komt heus wel weer goed.

Ik denk dat ik snap wat je voelt bij die behandeling. Je kunt eigenlijk niet beloven dat je voor het leven kiest, hè? Je wilt op zijn minst de optie van de ultieme uitweg openhouden. Je kunt ook niet echt geloven dat het ooit beter wordt, al zeggen honderd mensen je dat voor. En als mensen zeggen dat ze je zo zullen missen - tja, dat snap je wel, maar dat voel je niet.

Het enige wat bij mij altijd heeft geholpen is: hoe zou je het vinden als een ander dat deed? Een vriendin, iemand van je familie? Dat is een heel confronterende gedachte, waar ik in elk geval flink van wakker kan liggen. Alleen dat kan me echt overtuigen om te blijven leven. Misschien kan het jou nu ook helpen om echt met overtuiging te kiezen voor het leven.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 08:57

Kaat en musiqolog :knuffel:

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 10:26

Hoi Kaat,
jij doet toch DGT in Gent...? "Wringen" hoort daarbij. :(:)
Citaat:
Trots zijn over hoe ik de behandeling aanga.. goh.. dat ervaar ik zelf wel nog niet zo. Ja, ik doe het allemaal wel maar ik voel nog zo veel innerlijk verzet. Er gaat echt nog meer commitment moeten komen. Ik ga mezelf moeten pushen om de dingen te doen die van me verwacht/gevraagd worden. En vooral dat stoppen met mijn zelfdestructief gedrag en werkelijk kiezen voor het leven is iets dat wringt. Vandaag kreeg ik het contract van de opname, waarin je ook beloofd om voor het leven te kiezen, onder mijn neus geduwd en ik kreeg zo veel stress..

Prima om op te merken, en de kern van de zaak lijkt mij dat je die wringing zoveel mogelijk ter sprake brengt. +:)+

Die dialectische gedragstherapie is ontwikkeld door een vrouw, die niet alleen een briljante psychologe was, maar ook... 1x raden: zelf borderline had, Marsha Linehan.
"Dialectisch" wil zeggen, dat de eerste voorwaarde voor therapie is: onvoorwaardelijke acceptatie.
Punt.
Jij bent, wie je bent en dat is goed.
Jawel!!! GOED.
(Deze 'poot' dan wel 'pool' van de therapie is gebaseerd op een zeer troostrijke spirituele ervaring, die deze mevrouw had toen ze plm. 20 was. Daarna waren de problemen nog lang niet over, maar er was een richting.)

En daarnaast is het aan de orde, dat je allerlei vaardigheden moet zien, onder de knie te krijgen, om jezelf te troosten, te kalmeren, te steunen, moed in te spreken, stress af te laten vloeien, etc. etc.
En logischerwijze: deze pool/ poot staat op gespannen voet met de onvoorwaardelijke acceptatie, want hier gaat het om veranderen. 'Jezelf moeten pushen om te doen wat verwacht wordt', schreef je.
En qua gevoel klinkt een oproep om te veranderen al gauw als "je moet veranderen" en dus als "'je bent niet goed, zoals je bent" - en je pijn en je rottige ervaringen zeggen uiteraard:"Nee!! Jij?! JIJ bent verre van goed!!!"

En je hebt groot gelijk: er zit een kant aan, dat het hartstikke oneerlijk is. Daar kan ik als incestvrouw van meepraten. Iemand anders gaat 'alle perken te buiten', en ik zit met de gebakken peren. Ik mag de rotzooi die een ander mens in mij heeft gedumpt op gaan ruimen.
Het is zo achterlijk nog niet om boos, met de armen over elkaar te zitten en te zeggen 'ik verdom het om de troep op te ruimen...!'
(Als het gaat over woede jegens de dader is het ook hartstikke gezond!!)
:(:) ...maar helaas is het eigen aan nare mensen om dat dus niet te doen, verantwoordelijkheid nemen voor de schade die ze aanrichten door de troep op te ruimen... |( -:(-

En idealiter zegt dan jouw eigen liefde voor jouzelf "Al die troep gaat er uit, en wel NU! Want ik ben een prachtig mens en ik heb geen zin in deze rommel.'
....wat je noemt dialectiek. ;(

Meis, geniet lekker van je dieren dit weekend!

HHorseA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 12:23

Kaat ik hb niet de zelfde woorden als hier boven. Super +:)+ Maar dat je in Gent zit is al veel <3 en ..je bent volop aant werken aan jezelf, . Waardoor je idd vanalles voelt, doormaakt. :(:)

Weet dat je familie je graag ziet!
Geniet van je diertjes..

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-21 21:38

musiqolog schreef:
Om te beginnen: voel je niet schuldig omdat je niet voelt wat je hoort te voelen. Daar doe je niets aan. Je bent depressief, of iets wat erop lijkt, en dus zul je nog weleens vaker onverschillig tegen dingen aankijken. Dat komt heus wel weer goed.

Maar ik kàn het niet accepteren dat ik me zo voel. Het is onmenselijk, niet oké. Ik voel me weer zo'n ongelofelijke trut. Waarom voel ik alles en niets tegelijkertijd? Het maakt me gek, letterlijk. Constant glijd ik weg in mijn gedachten en gevoel, constant. Tijdens alles wat ik doe. Constant word mijn zicht wazig en probeert mijn onderbewustzijn te ontsnappen aan de realiteit. Zet ik me dan niet terug op mijn beide voeten, ga ik verder en verder in dissociatie.

Ik weet overigens niet of het depressie én borderline/persoonlijkheidsstoornis is of echt gewoon mijn borderline, ik gok dat laatste want mijn impulsiviteit is de laatste tijd ook weer erg. Ik wil nu plots mijn haar kleuren, piercings en tattoos laten zetten weer := Ik ben gewoon helemaal in crisis denk ik.

musiqolog schreef:
Ik denk dat ik snap wat je voelt bij die behandeling. Je kunt eigenlijk niet beloven dat je voor het leven kiest, hè? Je wilt op zijn minst de optie van de ultieme uitweg openhouden. Je kunt ook niet echt geloven dat het ooit beter wordt, al zeggen honderd mensen je dat voor. En als mensen zeggen dat ze je zo zullen missen - tja, dat snap je wel, maar dat voel je niet.

Het enige wat bij mij altijd heeft geholpen is: hoe zou je het vinden als een ander dat deed? Een vriendin, iemand van je familie? Dat is een heel confronterende gedachte, waar ik in elk geval flink van wakker kan liggen. Alleen dat kan me echt overtuigen om te blijven leven. Misschien kan het jou nu ook helpen om echt met overtuiging te kiezen voor het leven.

Wat je beschrijft klopt inderdaad. Een punt zetten achter mijn leven is nog altijd mijn plan B. En in mijn diepste gedachten zit er ook wel angst dat de behandeling niet gaat aanslaan of dat ik mijn gedrag niet ga kunnen aanpassen waardoor ik buiten gegooid word. En als dat gaat gebeuren dan vrees ik dat ik nog dieper in de put van wanhoop terecht kom.. Dus uiteraard ga ik dat trachten te voorkomen maar dan moet ik wel doorheen mijn verzet heen.

Janneke, jij hebt het over de radicale acceptatie maar die is er dus niet. Ik zit in de verzet modus. Ik wíl/kàn niet accepteren dat dit de realiteit is. Uiteraard ga ik dit bespreken met mijn coach volgende week maar ik ben eigenlijk al bang voor de gesprekken die er aan komen.. Zowel met mijn coach als de psychiater aangezien ik mijn huiswerk eigenlijk nog niet geheel goed maak (aka gedragsanalyse schrijven telkens als ik destructief word, maar dat is dus elke dag zo, soms meermaals per dag en de initiele aanleiding vinden is een hele opgave geworden tegenwoordig).

Ik haat mezelf ook zo hard dat het zo verkeerd voelt om mezelf te troosten, moed in te spreken, etc. Het voelt enorm tegenstrijdig, niet oprecht. En ik HAAT niet oprecht zijn. Het voelt gewoon incorrect. Hetzelfde met die lichte glimlach en open-houding techniek. Je moet zogezegd licht glimlachen of met zachte ogen kijken naar bv. iemand die je haat. Maar dat gaat er bij mij dus echt niet in? Je moet die glimlach ook voelen, maar als die geforceerd is, dan voel je hem toch niet? Ik word misselijk van de gedachte.

Ik heb verder vandaag wel een fijne buitenrit gehad. Maar daarna echt helemaal k.o., ik heb de hele namiddag geslapen en had echt kunnen blijven liggen. Ik voel me nog altijd super vermoeid. Fysiek ook weer pijn maar ik mag volgende week eindelijk weer naar de kinesist gelukkig..

---

"I'm holding back right now
'Cause I'm numb to what's around
I miss the life I used to have with you right here
Now everything has turned to grey
And I'm blacking out the shades for now

Let me be sad
Even for a little while
Just a chance to catch my breath
Let me be sad
Even for a little while
'Cause it's all that I have left
When all I see are the memories, I don't want to lose a thing
Let me be sad, let me be sad

I know I haven't been myself, I'll admit it
And I put up walls, so if I burned any bridges just know
I'm doing everything i can to try and fix it
But knowing me I'll probably miss it
These voices get so vicious
Feels like I'm rippin' stitches
I wish some days I could go back
Before life changed, it was so fast
That time is gone and I know that
So please
Laatst bijgewerkt door Kaatastrof op 20-03-21 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 22:12

In het lied hierboven vraagt de zanger om adempauze, is dat waar je nu behoefte aan hebt?
Of voelt het meer als dit: Afbeelding

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-21 22:23

In mijn geval is het geen letterlijke adempauze, want die heb ik gehad. Ik had geen verantwoordelijkheden, maanden lang. Maar ik kon niet met mezelf, mijn gevoelens en gedachten om. Ik zocht hulp, maar het werd erger en erger. Dus zoals een normaal mens, even een periode niets doen en 'vakantie' nemen - dat is geen optie.

Mijn adempauze zou een pauze zijn van mezelf. Gewoon even weg zijn van de aardbodem. Niet meer denken, niet meer voelen. Geen besef meer.

"What if this is as good as it gets", kan misschien ook wel. De intensiteit hoe ik alles nu ervaar is compleet nieuw. In het verleden ging het ook wel perioden een stuk minder, maar bijlange niet zo extreem als nu. Dus ik weet het niet. Puur rationeel en statistisch gezien is de kans groot dat het beter wordt, maar echt zeker zijn, dat kan uiteraard niet. We hebben geen glazen bol.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 22:26

Ach Kaat........

Gelukkig zijn er mensen in dit topic die je vanuit hun eigen ervaring kunnen opbeuren en zaken kunnen beschrijven vanuit eigen ervaringen. Zij doen dit vind ik, heel erg goed en ik ben blij dat ze je ondersteunen.
Dat kan ik niet. Ik ben (gelukkig) nooit zo depressief geweest en daar ben ik niet trots op maar wel heel erg dankbaar. Daarom sta ik met lege handen nu.
Ik denk veel aan je, ik vind je een toffe jonge vrouw en heel triest dat je nu jezelf zo poedersuiker voelt.
Ik blijf je virtuele knuffels geven. Meer kan ik gewoon niet doen. Het is wat het is meid. :*

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 12:51

Kaatastrof schreef:
Janneke, jij hebt het over de radicale acceptatie maar die is er dus niet. Ik zit in de verzet modus. Ik wíl/kàn niet accepteren dat dit de realiteit is. Uiteraard ga ik dit bespreken met mijn coach volgende week maar ik ben eigenlijk al bang voor de gesprekken die er aan komen.. Zowel met mijn coach als de psychiater aangezien ik mijn huiswerk eigenlijk nog niet geheel goed maak (aka gedragsanalyse schrijven telkens als ik destructief word, maar dat is dus elke dag zo, soms meermaals per dag en de initiele aanleiding vinden is een hele opgave geworden tegenwoordig).

Ik haat mezelf ook zo hard dat het zo verkeerd voelt om mezelf te troosten, moed in te spreken, etc. Het voelt enorm tegenstrijdig, niet oprecht. En ik HAAT niet oprecht zijn. Het voelt gewoon incorrect. Hetzelfde met die lichte glimlach en open-houding techniek. Je moet zogezegd licht glimlachen of met zachte ogen kijken naar bv. iemand die je haat. Maar dat gaat er bij mij dus echt niet in? Je moet die glimlach ook voelen, maar als die geforceerd is, dan voel je hem toch niet? Ik word misselijk van de gedachte.

Hoi meis,
eerst even een mogelijk misverstand de wereld uit. Volgens mij is het bij DGT in eerste instantie zo, dat jij als cliënt volledig geaccepteerd hoort te worden, zoals je bent, met alle toestanden die daar op dit moment, en in verleden en mogelijk toekomst bijhoren. Vanaf de eerste minuut.
....het doel van de therapie is, dat jij jezelf gaat accepteren, maar dat je dit doel in de derde week nog niet bereikt hebt, is niet erg.

En wellicht kijk ik iets meer met een blik van traumaverwerking, maar "deze realiteit accepteer ik niet!" vind ik zo slecht nog niet.
Uiteraard, over woorden kunnen we eindeloos debatteren. Maar vraag na, op therapie, aan je coach en je psychiater wat ze exact bedoelen.
De meeste psychologen die ik ken (als cliënt, vriendin of collega) hebben het er over dat het belangrijkste is dat je 'erkent' wat er gebeurd is, 'opmerkt' hoe je er op reageert, etc. - en dat heeft niet de betekenis van 'ik vind het wel goed'.

:(:) Heel rot dat het zo fout voelt om jezelf te toosten en moed in te spreken!
Wij zien jou als een goed mens, maar jouw pijn denkt daar anders over... :(:)
Je consequent zijn is op zich een kracht - en Katharina betekent de zuivere.
+:)+

En ik kan de open - houding techniek ook net niet helemaal plaatsen.
Ik ken het onder andere uit geweldloze weerbaarheidstraining, als de manier om de politie te verwelkomen. (De platte petten dan, op mijn leeftijd ga ik hollen als de ME er aankomt.) Het werkt uitnodigend, de-escalerend.
Maar net als bij 'acceptatie': als actievoerster haat ik de politie niet, ik erken hun rol, ik zie ze als mens, alleen heb ik een andere rol in de actie.
(En ik wil best praten met oom Agent, maar die is ook maar gestuurd, de beslissingen worden elders genomen.)
...maar dit doen met iemand die je haat: daar hoort bakken en bakken voorwerk bij!

Citaat:
Constant glijd ik weg in mijn gedachten en gevoel, constant. Tijdens alles wat ik doe. Constant word mijn zicht wazig en probeert mijn onderbewustzijn te ontsnappen aan de realiteit. Zet ik me dan niet terug op mijn beide voeten, ga ik verder en verder in dissociatie.

....en ik ben geneigd te denken dat dissociatie een bescherming is - steun zoeken is dan de boodschap! :(:)

Citaat:
in mijn diepste gedachten zit er ook wel angst dat de behandeling niet gaat aanslaan of dat ik mijn gedrag niet ga kunnen aanpassen waardoor ik buiten gegooid word. En als dat gaat gebeuren dan vrees ik dat ik nog dieper in de put van wanhoop terecht kom.. Dus uiteraard ga ik dat trachten te voorkomen maar dan moet ik wel doorheen mijn verzet heen.

...heel veel therapie begint met een beginverergering.
'Daar is niets aan', om het luchtig aan te duiden.

Maar een beginverergering wil WEL zeggen, dat er dingen gebeuren! 'Ze prikken raak in Gent!', ze snappen waar de pijn zit, want je zit er nu midden in.
:(:) :(:) :(:)
Dat is naar en heftig om mee te maken, maar (..oh, paradox...!) ook heel hoopvol.

Uiteraard is het wel zaak om de spanning uit te kunnen houden.

Citaat:
Ik heb verder vandaag wel een fijne buitenrit gehad. Maar daarna echt helemaal k.o., ik heb de hele namiddag geslapen en had echt kunnen blijven liggen. Ik voel me nog altijd super vermoeid. Fysiek ook weer pijn maar ik mag volgende week eindelijk weer naar de kinesist gelukkig..

Fijn van de buitenrit - en neem lekker je rust, dat is hard nodig.
(Er is een goed boek van Bessel van der Kolk, in het Nederlands heet het 'traumasporen', in het Engels heet het 'the body keeps the score': hoe meer onverwerkte emoties je hebt, hoe zwaarder je lichaam het heeft. Dus naast therapie is je rust proberen te nemen heel belangrijk!)

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 22:42

Dag Kaat, ik heb al even niks meer van me laten horen, omdat ik telkens wat proberen te schrijven, maar de juiste woorden niet kan vinden.
Ik wil je daarom bij deze even laten wezen dat ik je het topic nog steeds mee lees en regelmatig aan je denk. :knuffel:

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-21 00:03

Ik heb vandaag een heel tumulte dag gehad. Serieuze realitycheck bij de psychiater, vervolgens het heel lastig gekregen bij vervolggesprekken over mijn gedrag bij verpleging. Uiteindelijk ook weggestuurd omdat ik in verzet ging en er met mij gewoon even niet te werken viel. Ik ben wel, ondanks de drang, niet naar zelfdestructie overgegaan maar ben gewoon even gaan dutten. Ik was doodop. Dan het gesprek wel goed kunnen verderzetten.

Gisteren heb ik wel sinds weken weer niets gedaan savonds en ik hoop dat vanavond ook niet te doen. Ik heb helaas wel nog altijd geen gezond alternatief. Slapen werkt maar dat is eerder vluchtgedrag dan er werkelijk mee aan de slag gaan en kan ik ook maar beperkt toepassen uiteraard. Dus het gaat nog zoeken worden.. Maar vooral veel vallen en opstaan.

Ik reageer later wel even specifiek op jullie berichtjes. Ik kruip nu onder de wol.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 00:42

Knap van je dat je bent gaan slapen pas ipv iets anders. Misschien is het vluchtgedrag, maar wel een keus waar je uiteindelijk gelukkiger mee wordt.

Slaap lekker Kaat :*

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 08:53

Je kunt beter gaan slapen Al's zelfdestructie toepassen. Goed gedaan!!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 23:13

Hoi Kaat,
wees maar niet strenger voor jezelf dan strikt noodzakelijk!
En om helemaal op de omaatjes toer te gaan : 'kind, je moet gewoon goed slapen!' :')
... nu ja, ik ben geen ster in snel in slaap vallen. Maar als jij met al dit tumult zo in slaap kunt vallen (... het klonk mij in de oren als 'liggen en wèg zijn'...) dan had je het gewoon keihard nodig.
Slaap is dan het gezondste wat er is!
En niets te 'vluchtgedrag', juist in slaap zijn je hersenen hard aan het werk!

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-21 00:40

Goh ja ik ben gewoon super snel vermoeid en overprikkeld. Nu waarschijnlijk nog iets meer dan normaal gezien mogelijks mijn klierkoorts nog meespeelt.. Ik ben wel dankbaar dat mijn slaap wel verbeterd is tegenover het begin van mijn traject. Toen sliep ik zo rusteloos en slechts een paar uurtjes. Nu zit ik aan de andere kant van het spectrum waarbij ik me zou overslapen.. Tja.

Vandaag begon vrij goed, twee dagen geen zelfdestructief gedrag en ik ging volledig voor de drie. Halfuur yoga, kwartiertje meditatie, camille theetje met honing en kersenpitkussen. Echt even voor mezelf gezorgd. Tot we in de namiddag waarnemingstraining hadden buiten. Het was lekker weer en de stagiaires besloten als vervanging een actief spel te spelen. Vond ik op zich wel oké, tot er dus groepjes gevormd moeten worden en ik mensen zo leuk met elkaar bezig zie - ik sta er maar weer bij. Ik maak er geen deel uit van maar ben er gewoon. Toen er tijdens het spel strategieën besproken werden of ik een vraag had werd ik compleet genegeerd.. Deed of zei ik iets verkeerd? Tijdens het spel ben ik ook gevallen. Zag ik wel aankomen want ik raak zo into het spel dat ik mijn omgeving niet meer zie, dus liep ik pal tegen iemand aan. Gelukkig niets aan de hand maar ik voelde me zo'n ongelofelijke sukkel. En het kon ook niemand iets schelen dat ik gevallen was leek het, enkel de persoon waar ik tegenaan gelopen was. Oké, ik stond gewoon op en deed alsof er niets aan de hand was maar je vraagt toch zoiets gewoon uit beleefdheid of denk ik dan weer te veel uit mezelf?

Anyways, mijn gevoel werd weer eens bevestigd. Ik hoor er gewoon niet bij. Weeral. Altijd zo geweest. School, stage, werk,.. Ik val altijd uit de boot en ik snap oprecht niet waarom want ik probeer echt wel interactief te zijn initieel. Maar als mijn zelfvertrouwen dan geschaad wordt durf ik niet meer en sluit ik me meer en meer af waardoor ik wel effectief moeilijk benaderbaar word.

Ik kan werkelijk gezellig zijn maar die kant komt niet zo vaak meer naar boven uit angst. Bij de juiste mensen lukt het wel nog af en toe, maar zelfs daar heb ik het lastig in grotere groepen.

Ik voelde me echt zo k*t weer door het hele gebeuren. En diep vanbinnen wist ik dat ik erover moest praten maar ik ging meteen in vlucht op mijn kamer. En daar begon ik mijn oordelen alleen maar te voeden en werd ik meer en meer gefrustreerd, uiteindelijk ook kwaad. Dus gaf ik toe en besloot ik mezelf effectief te straffen voor mijn gedrag..

Ik heb er achteraf wel over gesproken, kettings/gedragsanalyse en kernoplettendheid vaardigheden (KOV) over gemaakt. Maar eigenlijk niet heel veel wijzer geworden. Wel kunnen bedaren door 45 minuten in de sensory ruimte te zitten in een soort zitzak die je helemaal kan omhelzen. Met de intentie om mijn primaire emotie, verdriet eruit te laten komen. Maar in de sensory werd ik angstig en werd de focus al gauw verlegd naar het voorkomen van mijn dissociatie waardoor verdriet weer op de achtergrond verscheen.

En zo blijft het zich dus opstapelen. Ik geraak niet meer tot mijn echte emotie.. Er rollen wel tranen maar ik huil niet echt. Ik heb het mezelf zo hard afgestraft dat ik het gewoon haast heb afgeleerd vrees ik.

Verder is er in België sprake van een nieuwe lockdown. Ik heb geen idee wat de gevolgen daar van zullen zijn, maar ik vrees dat ik wellicht niet meer naar huis zal mogen voor een tijdje. Ik zal denk ik wel nog bezoek hier even mogen zien onder bepaalde voorwaarden/maatregelen maar het zal een stuk strenger worden. Maarja, we'll wait and see. Ik zit er niet heel erg mee in eigenlijk. Ik zit hier wel prima. Het enige wat ik ga missen zijn mijn dieren..

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 08:54

Hoi Kaat,

Dat klinkt als een heftige dag.
Ik weet dat het gigantisch moeilijk is, maar zou je willen aanraden je gevoel buiten de groep te staan, uit de toon te vallen enz ook in de groep te bespreken. Enerzijds is mijn ervaring dat - zeker als je je niet goed voelt - je niet altijd oppikt wat anderen doen om je erbij te betrekken of wat de drijfveer is voor hun gedrag (misschien heeft het helemaal niets met jou te maken?). Anderzijds is mijn ervaring ook dat als zoiets niet besproken wordt, de kans reëel is dat er zowel bij jou als in de groep spanning komt, die blijft oplopen tot de bom barst en je effectief een ik tegen de rest krijgt.
Als ik het zo lees heb je niets verkeer gedaan, maar zijn de groep en jij (nog) niet op elkaar afgestemd. Dat is heel pijnlijk, maar aan de andere kant: als je zegt dat je dat heel vaak voor hebt, dan biedt deze opname en dit voorval denk ik net kans om dat patroon te gaan onderzoeken en te veranderen.

Verder lees ik in je bericht dat je je in de sensor ruimte verzet hebt tegen dissociatie. Ik vind het persoonlijk niet vreemd dat je dissocieert na zo'n gebeurtenis. Het heeft heftige gevoelens opgeroepen door wat je in het verleden meegemaakt hebt en die gevoelens zijn even niet goed te handelen op een andere manier dan door te dissociëren (of je hebt nog geen andere manier gevonden). Dat je dissocieert is niet erg, zolang je in je dissociatie veilig bent (in de zin van: geen zelfdestructief gedrag stellen oid). Je verzetten tegen dissociatie heeft helaas weinig zin, zeker niet als je nog geen alternatieven hebt. De kans dat je dan heftiger gaat dissociëren is groter als je je ertegen verzet want je verzet wakkert je angst en onveiligheid aan wat weer voeding is voor dissociatie. Probeer het dus toe te laten, er te laten zijn zonder erover te oordelen. Blijkbaar heb je dat op dat moment nodig om te kunnen overleven. Door het te accepteren in plaats van je ertegen te verzetten, zullen na verloop van tijd je dissociaties wellicht ook minder heftig zijn en minder voorkomen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 09:35

:knuffel: Kaat ik denk aan je!

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-21 21:22

pateeke schreef:
Hoi Kaat,

Dat klinkt als een heftige dag.
Ik weet dat het gigantisch moeilijk is, maar zou je willen aanraden je gevoel buiten de groep te staan, uit de toon te vallen enz ook in de groep te bespreken. Enerzijds is mijn ervaring dat - zeker als je je niet goed voelt - je niet altijd oppikt wat anderen doen om je erbij te betrekken of wat de drijfveer is voor hun gedrag (misschien heeft het helemaal niets met jou te maken?). Anderzijds is mijn ervaring ook dat als zoiets niet besproken wordt, de kans reëel is dat er zowel bij jou als in de groep spanning komt, die blijft oplopen tot de bom barst en je effectief een ik tegen de rest krijgt.
Als ik het zo lees heb je niets verkeer gedaan, maar zijn de groep en jij (nog) niet op elkaar afgestemd. Dat is heel pijnlijk, maar aan de andere kant: als je zegt dat je dat heel vaak voor hebt, dan biedt deze opname en dit voorval denk ik net kans om dat patroon te gaan onderzoeken en te veranderen.

Verder lees ik in je bericht dat je je in de sensor ruimte verzet hebt tegen dissociatie. Ik vind het persoonlijk niet vreemd dat je dissocieert na zo'n gebeurtenis. Het heeft heftige gevoelens opgeroepen door wat je in het verleden meegemaakt hebt en die gevoelens zijn even niet goed te handelen op een andere manier dan door te dissociëren (of je hebt nog geen andere manier gevonden). Dat je dissocieert is niet erg, zolang je in je dissociatie veilig bent (in de zin van: geen zelfdestructief gedrag stellen oid). Je verzetten tegen dissociatie heeft helaas weinig zin, zeker niet als je nog geen alternatieven hebt. De kans dat je dan heftiger gaat dissociëren is groter als je je ertegen verzet want je verzet wakkert je angst en onveiligheid aan wat weer voeding is voor dissociatie. Probeer het dus toe te laten, er te laten zijn zonder erover te oordelen. Blijkbaar heb je dat op dat moment nodig om te kunnen overleven. Door het te accepteren in plaats van je ertegen te verzetten, zullen na verloop van tijd je dissociaties wellicht ook minder heftig zijn en minder voorkomen.

Pateeke, eerst en vooral wil ik je bedanken voor je interessante insteek. Veel van wat je hier zegt komt ook overeen met het advies dat de verpleging me gaf om met die situatie om te gaan. Echter is het voor mij super moeilijk om dit bespreekbaar te maken tegenover de groep - ik wil niemand kwetsen en geen drama veroorzaken. Naar zelfontwikkeling toe is het wel heel belangrijk dat ik communiceer, want mijzelf wegcijferen uit angst relaties kapot te maken of conflicten te veroorzaken is iets wat ik altijd al gedaan heb. Ik zit er veel liever zelf mee in, dan dat ik een ander dat laat doormaken eigenlijk. Over mezelf en hoe ik me voel heb ik controle. Ik ben er vrij zeker van dat dat er ook wel mee te maken heeft. Ik hoop inderdaad dat ik ook meer duidelijkheid ga krijgen over dit probleem.

Wat dissociatie betreft lijken ze het hier wel voornamelijk te willen voorkomen.. Ik voel het meestal heel goed aankomen en heb wel degelijk de keuze of ik er mij door laat meeslepen of niet. Toch in dit geval. Er zijn uiteraard ook gevallen geweest die zo heftig waren dat mijn lichaam effectief in dissociatie ging om te 'overleven'. Maar die zijn er gelukkig niet vaak. Mijn zelfdestructief gedrag is meestal vrij gecalculeerd en gebeurd wel vooral als ik er nog bij ben. Echter durf ik erna wel richting dissociatie te gaan en als ik dan gevoelloos word, vervagen bepaalde grenzen wel. Als ik dan 'klaar' ben, sijpelt plots de pijn en het besef binnen van de schade die ik dan heb aangericht.

Als ik me echter laat meeslepen in mijn dissociatie in sociale situaties, dan is dat ook storend voor de omgeving aangezien ik dan niet coöperatief kan meewerken en we in een kring zitten. Ze zien dus dat ik er niet bij ben. Daarnaast maakt het me erg angstig, zelfs paranoïde en begin ik dan snel dingen te zien die er niet werkelijk zijn waardoor ik nog angstiger word. Dus ik weet eigenlijk niet of het gewoon toelaten wel oké is.. Maar ik heb morgenavond coach gesprek en ik veronderstel dat dit wel besproken zal worden. Daar ben ik echt wel nerveus voor trouwens, ik ben benieuwd wat er gezegd gaat worden.

--

Ik heb vandaag ondanks de omstandigheden eigenlijk wel een goede dag gehad. Er was wel wat teleurstelling omdat nu bevestigd is geweest dat de afspraken waar ik zo naar uit keek niet zullen door gaan. Dat is erg jammer, want zulke vooruitzichten zijn echt handvaten voor me. Echter heb ik me niet laten overspoelen door mijn emotie. Welja, het is te zeggen dat ik mijn teleurstelling gecompenseerd heb door nieuwe kledij te bestellen online :') := Nu doe ik dat wel totaal niet vaak en het zijn wel dingen die ik ontbrak in mijn kleerkast dus de schade valt al bij al wel mee. Ik heb ook eens naar het thuisfront gebeld, wel compleet de vragen 'Hoe het hier is en hoe het met me gaat' nogal uit de weg gegaan door te lopen zwetsen over andere dingen.. Dus ook niet heel constructief eigenlijk. Wel gemeld dat ik dit weekend niet naar huis kom, dus hebben ze zowat besloten om dan maar eens naar hier te komen. Hopelijk nemen ze dan wel de honden mee want gewoon bij hun zijn heb ik eigenlijk geen zin in (de honden zorgen dan voor wat afleiding waardoor alles wat dragelijker word voor me). Na het telefoongesprek mijn inline skates genomen en een paar rondjes over het terrein gedaan. Voelde goed! Mijn nieuw paar begint eindelijk te vormen naar mijn voet en aangezien ik aan de andere kant van mijn gemoedsspectrum zat (aka druk en vrij euforisch) skate ik vlot door en durfde ik ook al een paar technieken te oefenen. Daarna nog een halfuur yoga gedaan om te stretchen. Na de vinyasa (het rustmoment/stilvallen) heb ik mijn knuffel die naast me lag gegrepen en even stevig in mijn armen genomen. Dat voelde zo.. fijn. Ik had eindelijk weer eens een oprecht geluksgevoel vanbinnen. Vervolgens een theetje gemaakt en een warm bad genomen om uiteindelijk aan tafel te schuiven voor het avondmaal. Net serietje gekeken en straks met iemand waarmee het goed klikt hier ook samen een paar episodes kijken op de tv in de leefzaal. Dus hopelijk kan ik deze toch wel goede dag mooi afsluiten. Ook de therapiesessies gaan stilletjes aan beter nu ik ook actief kan meedoen.

Diep, diep vanbinnen is er wel een stem die zachtjes fluistert: 'Pas op dat je niet te hoog vliegt, want anders is de klap harder als je straks weer valt'.. Ik blijf enige voorzichtigheid ervaren als ik me goed voelt, want dat is tegenwoordig zeldzaam en voelt eigenlijk vreemd en ergens onterecht/ongepast?

Trouwens, ik had beloofd om het adres nog eens door te geven. Nogmaals, voel jullie astublieft niet verplicht om iets te sturen. Het is volledig vrijblijvend. Weet wel dat ik echt àlles bijhoud, zelf elke enveloppe ligt nog thuis op mijn kamer. Nog altijd super dankbaar voor ieder kaartje, iedere attentie maar ook iedere reactie hier van jullie. Ik ben blij dat jullie aan mijn zijde staan doorheen deze reis; deze zoektocht naar mezelf.
Citaat:
KARUS, campus Gent - Afdeling Cadans
Beukenlaan 20
9051, Sint-Denijs-Westrem (Gent) BE

Als je iets wilt sturen graag een PB'tje, dan stuur ik mijn volledige naam door ;)

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 10:06

Ik ben blij om te horen dat je gister een goede dag hebt gehad. Ik kan me voorstellen dat dat stemmetje tegen je blijft praten, maar elk moment dat je hebt genoten is mooi meegenomen en neemt niemand je meer af.

HHorseA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 21:09

Voelt goed, wetende dat je een goede dag hebt gehad. Komt wel goed.<3

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-21 20:50

Gisteren was een zware, drukke dag. Over een nogal confronterend iets een kunstwerkje moeten maken, namelijk de hoofdreden van je opname. Slik. Ik wist héél goed wat die hoofdreden was en had dan ook meteen een beeld in mijn hoofd van hoe ik het wou uitwerken. Ik ben zelf erg tevreden over wat ik gemaakt heb, zo los uit mijn hoofd. Maar de evaluatie er van in groep vond ik te moeilijk. Ik heb wel gezegd waarover het ging, maar niet de symboliek achter bepaalde elementen erin verteld. Deze gebeurtenis gaf me wel echt zoo veel spanning, dat ik even aan de therapeut gevraagd had of we het even na konden bespreken. Dat hebben we ook gedaan. Het gesprek was voor mij echt wel een eye-opener eigenlijk. Deze man is altijd vrij goedlachs en rustig, maar tijdens dit gesprek was hij echt 100% serieus.

Dan mijn coachinggesprek gehad ook. Veel inzichten gekregen en ook de opdracht om afscheid van bepaalde foto's die ik gemaakt heb te nemen. Daarrond kwam er veel verzet. Maar ik besef ook dat dat mijn slechte kant is die op dat moment de bovenhand neemt. Mijn coach vergelijkte het met een drugsverslaafde die zijn contacten moet verwijderen.. Vanaf nu dien ik ook elke dag eens langs te gaan bij de verpleging, zelf al is er niet veel aan de hand. Communicatie is een groot werkpunt voor me en ik vind het op zich ook wel goed dat ik dit duwtje in de rug krijg zodat ik er echt aan kan gaan wennen en besef dat het oké is om hulp te vragen, maar vooral dat het ook werkelijk iets positiefs kan opleveren.

Vandaag heb ik het ook vrij lastig gehad met de therapiesessies (veel te laat gaan slapen en destructief geweest waardoor ik de hele dag met een schuldgevoel rondliep..), maar in de namiddag hadden we een getuigenis van iemand die hier 5 jaar geleden verbleef. Daar heb ik veel nuttige zaken uitgehaald, zoals na mijn opname een klein boekje te gebruiken om een samenvatting te schrijven van alle vaardigheden die je hier hebt geleerd. Deze kan je dan altijd bij je houden, zodat je in crisismomenten die houvast hebt. In dat boekje had hij op de eerste pagina een foto van hem geplaatst als kind. En vooral dàt heeft me tot zulke mooie inzichten gebracht.

Maar voor ik tot die inzichten kwam, was ik eerst een rondje gaan inline skaten omdat ik ineens super onrustig was (ik gok door de vrij straffe koffie die ik snel opgedronken had tijdens de getuigenis :+ ). Ik voelde me ZO GOED op mijn skates en als kers op de taart had ik echt een ideaal plekje op het domein gevonden om te oefenen met super gladde asfalt. Na het skaten nog een yoga sessie gedaan van 25 minuten en even de tijd genomen tijdens het rustmoment om de sessie af te sluiten om stil te vallen: 'Wat voel ik nu werkelijk?' En toen kwam verdriet naar boven, wat vaak mijn primaire emotie is. Ik kreeg plots de gedachte in mijn hoofd dat kleine 8-jarige Kaat eigenlijk heel verdrietig zou zijn als ze 'grote' Kaat nu zou zien. Dat dat kleine meisje een heel ander idee had over volwassen worden. Die wenste alleen maar geluk. Huisje, tuintje, boompje, beestje. Dat meisje wou oud worden - niet sterven op jonge leeftijd. Dan begon ik verder te denken, aan mijn overleden (over)grootouders en hoe pijnlijk het voor hun zou zijn om mij nu te zien. Vervolgens kwam ik dichter naar het heden; mijn gezin, vrienden en mami en papi denken vast ook hetzelfde. Ik begon te huilen. Dit keer geen tranen, nee, echt huilen. Heel zachtjes wel, maar dat was oké. Ik had de deur op een klein kiertje weten te zetten. Daar lag ik dan, op mijn yogamatje in mijn shortje en sport-BH. Op dat moment schoot me te binnen dat ik NU naar de verpleging moest om te praten. Want nu was ik emotioneel, maar wel rustig en dat is zeldzaam. Dus vlug een trui aangetrokken en richting verpleegpost waar gelukkig meteen iemand even met me kon in gesprek gaan. En dat was zo'n waardevol gesprek. Ik ben zo trots op mezelf.

Dit weekend ga ik niet naar huis, maar mijn ouders komen dit weekend wel eens langs. Ik ga hun vragen om een mooie foto van mij als kind mee te nemen. Deze kan ik dan ophangen en telkens wanneer ik het lastig is, ga ik die kleine versie van mezelf recht in de ogen aankijken om hopelijk terug tot dat gevoel en die gedachten te komen. Ik ga ook wat meer foto's ophangen van de dieren en mijn gezin. Verder ga ik bepaalde zinnen die ik nu, in mijn wijze geest, uitschrijven op een blad en zichtbaar ophangen. Zaken zoals 'Mijn zelfdestructie is egoïstisch' etc. Dat zijn ook zaken waar ik me kan op focussen als ik dreig te dissociëren. Vooral dat ze echt zichtbaar zijn gaat belang hebben.

Om even naar zelfcompassie te gaan: Ik ben TROTS, ik kàn het. Ik moet gewoon op de juiste momenten ondersteuning zoeken. Er is HOOP in de wanhoop.

Afbeelding
Hey kleine Kaat, ik zal er voor zorgen dat ik je dromen waarmaak. :knuffel:

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 20:59

Wat een mooie post. Wat fijn dat je deze stappen maakt en je hulp kan vragen.
En dat denken aan je jongere zelf je nu kan helpen. Kleine Kaatje helpt grote Kaat door voor zich te laten zorgen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 21:01

Ik pink een traantje weg Kaat. Meid ik ben zo ontroerd, wat een inzichten, acties enz......wouw.
<3