Viruswaanzin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lenaa_tje

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 15:45

Sureido dat verschilt natuurlijk wel per omgeving. Mijn omgeving reageer niet zo als jij nu suggereert. Dat is het zelfde met de FB opmerking van een paar bladzijdes terug.

Juttertje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 15:45

Ik ben niet persee tegen de maatregelen. Wel tegen de spoedwet!
En ze zeggen dat het vooral door lakse jongeren komt, dat er nu weer meer besmettingen zijn. Nou bewijs dat maar eens! Ik werk in een winkel en maak vaak genoeg mee dat juist de ouderen geen afstand houden. Laatst stond ik bijna klem in een smal pad tussen 2 ouderen omdat hun steeds dichterbij kwamen toen ik hun hielp!

Ik hou mij gewoon zoveel mogelijk aan de maatregelen, mocht ik, als ik langs iemand moet lopen waarbij ik dan niet de 1,5 meter regel kan toepassen, dan vraag ik eerst of ik er langs mag. Zoja, dan ga ik er snel langs. Zo niet, dan wacht ik even. Of ik loop om als ik daarvoor niet de hele winkel eerst door moet.

Ik hoop wel dat alles snel voorbij is, maar ik ben bang van niet.... Ik hoop alleen echt niet dat we onze vrijheid voorgoed kwijt gaan raken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 15:46

sureido schreef:
En ik heb heel veel respect voor iedereen die al vanaf maart, nog geen foutje begaan heeft. Mij is dat namelijk niet gelukt, maar die momenten zijn wel de allerleukste herinneringen sinds maart en maken mij wel een stukje gelukkiger weer, wat mij ook belangrijk is.

Tja, mijn beide ouders, schoonouders en mijn man vallen in de risicogroep....

En ja, af en toe lukt die 1,5 meter niet; zowel door anderen die gewoon naast je gaan staan bij de kassa/in de winkel of zelf als je even niet door hebt dat een stoep/pad te smal is om ruimte te laten.
Maar ik zoek het niet bewust op.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 15:47

lenaa_tje schreef:
Sureido dat verschilt natuurlijk wel per omgeving. Mijn omgeving reageer niet zo als jij nu suggereert. Dat is het zelfde met de FB opmerking van een paar bladzijdes terug.

Dat denk ik ook.
Die mensen die reageren met ja ik wil weer feestjes heb ik niet in mijn omgeving.
Soort zoekt soort zeg maar :D

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 15:48

_Penotti schreef:
lenaa_tje schreef:

Dat denk ik ook.
Die mensen die reageren met ja ik wil weer feestjes heb ik niet in mijn omgeving.
Soort zoekt soort zeg maar :D

Haha en verschillende levensfases zullen er ook mee te maken hebben.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 15:50

Ook,maar ik heb ook mijn neefjes en nichtjes op fb in de fase van festivals maar daar zie ik die berichten ook niet van.
Veel heb ik ze de afgelopen tijd niet gesproken, maar de keren dat het wel is hoor ik ze daar ook niet over.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 15:53

lenaa_tje schreef:

Ik snap natuurlijk ook wel dat ze in Groningen niet zeggen, yes, carnaval in Tilburg gaat door :D

Haha nee, dat is een grapje. Maar ik volg 500 mensen op Instagram en ik zie nu al weken dagelijks verhalen (fotos/filmpjes) voorbij komen met vriendengroepen die een 'festival' organiseren, kamperen, met elkaar op de foto gaan, noem het allemaal maar op. Maar ook op het terras mag ik met 6 gewoon aan een kleine tafel. Niemand die moeilijk doet.

IK geef er niet heel veel om dat ik niet op afstand hoef van die mensen aan die tafel want ik weet dat ze (op dat moment) niet ziek zijn, maar ik geloof best dat er genoeg zijn die niet kunnen gaan omdat er nog steeds laks mee omgegaan wordt.

En ik vind ook dat er kritisch naar die spoedwet gekeken mag worden, net als de uitspraak verplicht in quarantaine.

Ik zie ze wel op FB en Instagram maar ik ben 23 en heb bijna alleen maar jongeren op FB, dat zal denk ik ook wel verschillen met iemand van 50.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 15:54

sureido schreef:
Ik merk gewoon echt dat hoe mensen op Bokt over corona praten, echt zo anders is als hoe mensen in het echte leven er mee omgaan (jong en oud).

Ik ben ook relatief jong, maar ik heb echt sinds maart nog maar één keer met een vriend afgesproken in de buitenlucht. Ik heb mijn ouders ook slechts een paar keer gezien, in de tuin. Ik heb geen verjaardag gevierd of gehad. Naar drukke plekken ga ik met mondkapje, en ik was als ik thuiskom de handen. Ik heb geen enkele treinreis meer gemaakt, terwijl ik eerder dagelijks met de trein ging.

Verder blijven ik en mensen in mijn omgeving ook vooral thuis en op 1.5 meter afstand. We werken thuis, werkborrels zijn op afstand via internet, en we zien weinig mensen. In mijn omgeving hoor ik juist helemaal geen feesten of mensen die regels gaan breken om samen te zijn. De enige vakanties waar ik van hoor zijn mensen die afgelegen naar een camping of hutje gaan en daar bijv. op wandelvakantie gaan, in plaats van met het vliegtuig of naar drukke plekken.

Natuurlijk wil dat niet zeggen dat ik, of mensen in mijn omgeving, perfect zijn, maar ik denk wel dat in hoeverre mensen zich houden aan maatregelen sterk afhangt van wat en vooral wie je omgeving is. Nu heb ik in mijn vriendenkring dan ook veel mensen die kennis hebben van statistiek en wiskunde, en die dus erg voorzichtig zijn omdat zij exponentiële groei van verspreiding goed snappen, dus veel mensen die de maatregelen uiterst serieus nemen, óók jonge mensen van bijv. 22 die nog studeren en normaal de hele zomer naar festivals zouden zijn gegaan.

Ik snap wel dat het heel lastig is hoor, zeker als je veel sociale contacten hebt en gewoon behoefte hebt aan mensen zien, enigszins extravert bent, en/of alleen woont. Mijn oma (86, absoluut geen jongere dus :') ) heeft hetzelfde en klaagt inmiddels over hoe weinig mensen ze mag zien nu. Ze houdt zich wel aan de maatregelen (mensen komen in de tuin op de koffie, op 1.5 meter), maar vindt het ook beduidend lastiger dan ik. Ik heb wel vrienden, maar was toch al nooit zo van de feestjes of grote groepen mensen. :+ Zo denk ik dat het voor iedereen verschillend is, net als voor elke omgeving, hoe lastig het is.

Wel denk ik dat dit soort sociale ergernis niet te vergelijken is met massale sterfte of ziekte. Ja, het is vervelend, maar voor mij is sociale beperking niet zo vervelend als iemand's dood, hetzij indirect, veroorzaken door een bron van virusverspreiding te kunnen worden.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 15:57

Ik volg geen 500 mensen zou ik dat wel doen zullen er ook wel viruswaanzin typjes tussen zitten.
Ik volg mensen die geen waanzin, welke vorm dan ook, op fb verspreiden. Daar heb ik geen zin in van die berichten die niet bij mij als persoon aansluiten.

Ik denk dat dat ook wel verschil maakt.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 16:00

_Penotti schreef:
Ik volg geen 500 mensen zou ik dat wel doen zullen er ook wel viruswaanzin typjes tussen zitten.
Ik volg mensen die geen waanzin, welke vorm dan ook, op fb verspreiden. Daar heb ik geen zin in van die berichten die niet bij mij als persoon aansluiten.

Ik denk dat dat ook wel verschil maakt.

Dus als je met vrienden afspreekt ben je meteen een Viruswaanzin typetje? :+

Ik vind het juist wel interessant om verschillende visies te lezen/horen en ik vind het ook juist wel goed om een keer kritisch naar de regering te reageren.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 16:03

Dat zeg ik toch niet?

Ik zeg als je 500 mensen hebt je er vast tussen hebt zitten die dat wel zijn.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 16:08

Ik denk dat het trouwens ook best interessant is dat wanneer je 500 mensen hebt op Facebook, er hier wat viruswaanzin types tussen zitten.

Is het aantal mensen die twijfelt aan corona echt zo hoog? Ik denk dat de regering oprecht met deze groep rekening moet houden om deze mensen ook iets te geven (al weet ik begod niet wat) want ook deze mensen mogen stemmen en als het aantal echt zo hoog ligt en groeiende is, ben ik ook een beetje bang voor de verkiezingen :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 18:05

Het ding met jongeren in mijn omgeving is vooral het belerende toontje, is mijn ervaring.

Van Engelshoven die de studenten toespreekt: jullie kunnen nu even niet naar de kroeg hoor! Mijn vrienden: b*tch we willen naar de uni, studeren enzo, weet je wel, voor een lening die we niet terug kunnen betalen om na die studie geen huis te kunnen kopen. Denken die mensen echt dat de kroeg de grootste zorg is van studenten?

Vervolgens worden ook de introweken voor studenten afgelast terwijl die zo grondig onder toezicht van de universiteiten staan dat je momenteel veiliger in een studentenvereniging een drankje kan doen dan in een café. Nog afgezien van het feit dat je in een vereniging exact weet wie er wanneer was, contactonderzoek is een eitje in een vereniging.

Het is gewoon extreem banketstaaf dat er tegen jongvolwassenen wordt gepraat alsof het stoute kinderen zijn, terwijl hier in Delft je een vuile blik kan krijgen als je aan een 50 plusser vraagt of ze alstublieft afstand willen houden. Of een scheldpartij als je pech hebt.

Jongeren zijn nu eenmaal slecht vertegenwoordigd in de media en in bestuurslagen. Beetje jammer dat men dan een zondebok kiest die zich niet echt kan verdedigen. Want hè, als je als 30 minner eens zegt dat je het wel ruk vindt allemaal krijg je gelijk naar je hoofd geslingerd dat je een egoïst bent die aan zijn buren en oma moet denken. Dus ja ik snap sureidos post erg goed.
Laatst bijgewerkt door Magrathea op 14-08-20 18:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 18:08

sureido schreef:
:') Typisch Bokt dat je niet effe mag vertellen hoe je je soms voelt, want dan kruip je meteen in een slachtofferrol en kan je niet over oplossingen nadenken. Denk je nu echt dat er niet in oplossingen gedacht wordt? Maar ja, als je dan ook erbij verteld dat in 9 van de 10 cafe's anderhalve meter niet echt in het woordenboek staat ben je natuurlijk ook weer fout bezig! Of mag dat dan wel :D

Ik merk gewoon echt dat hoe mensen op Bokt over corona praten, echt zo anders is als hoe mensen in het echte leven er mee omgaan (jong en oud).

Carnaval gaat in Tilburg door,
Bokt: ik hoop dat niemand gaat en iedereen verstandig is om niet te gaan
Ondertussen Whatsapp/FB: ooooh zoveel zin in, ik ga!

Zouden dan de mensen op Bokt gewoon niet durven melden dat ze ook wel eens met vrienden die 1.5 m niet houden en dus een foutje begaan of zouden ze op Bokt echt niet bestaan? Maar ondertussen in het echt zie ik iedereen weer gewoon afspreken inclusief mijn baas, ouders, oma, vrienden van mijn ouders, vriendinnen hun ouders ... noem maar op.

Ik vind het heel gek, maar ik denk dat ik toch meer vertrouw op wat ik op mij heen zie en hoor dan op hoe iedereen zich profileert op bokt :+

En ik heb heel veel respect voor iedereen die al vanaf maart, nog geen foutje begaan heeft. Mij is dat namelijk niet gelukt, maar die momenten zijn wel de allerleukste herinneringen sinds maart en maken mij wel een stukje gelukkiger weer, wat mij ook belangrijk is.

Heel eerlijk? Nee feestjes, winkelen, pretparken, dagjes buiteland, vakantie nee ik doe het niet! En ik ben 23 dus wel op een leeftijd waarop je het verwacht. Mijn verantwoordingsgevoel ligt gewoon hoog omdat ik met verstandelijke beperkten werk en ik niet andersmans kinderen onnodig in gevaar breng. Ook heb ik een vriendin die wat ouder is en die ik voor geen goud wil missen dus ook netjes 1,5. Opa en oma's ook. Mijn oma is ernstig ziek (longkanker) en ik gun haar die 2 jaar die ze nog heeft heel erg het is al moeilijk genoeg zo.

Natuurlijk ga ik wel sporten met een vriendin maar die hoort ondertussen bij mijn bubbel. Verder is het ouders opa en oma en tante en collega's en cliënten op mijn werk. Gisteren dan voor het eerst bij een vriendin langs geweest maar op afstand en buiten. Heb er ondanks de 1,5 meter zeker van genoten en gezellig gehad. Nu was mijn zusje ook wat verkouden (geen corona) dus dan hou ik sowieso meer afstand. Meeste dingen komen wel weer ik kan wel een jaartje zonder.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 18:10

Ook dat heeft wel twee kanten. Hier was er dan een aangepaste introductie week en dat vind ik helemaal prima. Het is niet vergelijkbaar maar er is wel iets. Ondertussen kom ik op donderdag middag op het meer wel een lallende boot vol studenten (heel aantal met shirtjes van studentenvereniging) tegen. Het zal niet uitgaan van de vereniging maar je zet jezelf zo niet in goed daglicht.
Dat je naar de uni wil kan ik mij dan wel weer voorstellen. Ik snap dat hoorcolleges met 300 man ook wel thuis kan maar de veel kleinere colleges met zeg maar tussen de 15-30 studenten moet toch mogelijk zijn.

@zebrastreep jij bent toch in Nederland op vakantie geweest?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 18:14

De voornaamste reden dat men hier naar de uni wil is dat ze op een kamer van 15m2 wonen en, zeker in de "echte" lockdown, de muren echt op ze af kwamen. Dat gaat zelfstandig studeren echt niet zo makkelijk. Zeker niet als je normaal met een groepje in de bibliotheek gaat zitten voor wat sociale controle, gezelligheid, stoom afblazen, en uitleg vragen als je iets niet snapt.

Het was denk ik heel makkelijk voor beleidsmakers (wonend in een meerkamerwoning met hun gezin) om te vergeten hoe groot de impact van universiteiten sluiten kan zijn.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 18:15

Magrathea schreef:
De voornaamste reden dat men hier naar de uni wil is dat ze op een kamer van 15m2 wonen en, zeker in de "echte" lockdown, de muren echt op ze af kwamen. Dat gaat zelfstandig studeren echt niet zo makkelijk. Zeker niet als je normaal met een groepje in de bibliotheek gaat zitten voor wat sociale controle, gezelligheid, stoom afblazen, en uitleg vragen als je iets niet snapt.

Het was denk ik heel makkelijk voor beleidsmakers (wonend in een meerkamerwoning met hun gezin) om te vergeten hoe groot de impact van universiteiten sluiten kan zijn.

Hier waren bepaalde ruimtes voor om te studeren wel weer open vanaf 1 juni (en straks ook weer) dus dat is dan ook niet overal gelijk.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 18:16

lenaa_tje schreef:
Magrathea schreef:

Hier waren bepaalde ruimtes voor om te studeren wel weer open vanaf 1 juni (en straks ook weer) dus dat is dan ook niet overal gelijk.

Hier ook, maar zeer beperkt. Niet zo vrijblijvend als het vroeger was. Oh en je mag ook maximaal 2x2 uur per week reserveren. Das echt niet genoeg om al je vakken in te duwen :+

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 18:18

Nou ja dat vind ik nog niet zo gek. Studenten zijn nou eenmaal boven de 18 en afstand houden blijft belangrijk. Dat er weinig plek is was hier altijd al een probleem :')

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 18:20

lenaa_tje schreef:
Nou ja dat vind ik nog niet zo gek. Studenten zijn nou eenmaal boven de 18 en afstand houden blijft belangrijk.

Nee snap ik. Maar als de openingstijden wat ruimer zouden zijn kan je al gelijk veel meer mensen kwijt. Bovendien blijft heel veel studieruimte momenteel onbenut. De focus mag imo meer op "wat kan er" ipv "wat mag er niet"

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 18:22

Magrathea schreef:
lenaa_tje schreef:
Nou ja dat vind ik nog niet zo gek. Studenten zijn nou eenmaal boven de 18 en afstand houden blijft belangrijk.

Nee snap ik. Maar als de openingstijden wat ruimer zouden zijn kan je al gelijk veel meer mensen kwijt. Bovendien blijft heel veel studieruimte momenteel onbenut. De focus mag imo meer op "wat kan er" ipv "wat mag er niet"

Eens hoor :) maar dat vond ik voor Corona al. Er wordt hier al jaren aangegeven dat er weinig plek is. Nu zijn er juist meer ruimtes leeg, laat die dan gebruiken.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 18:30

Ben wel benieuwd hoe ze dat op het hbo gaan doen. Daar werken ze regelmatig in een groepje aan projecten immers. Tijdens de lockdown mocht dat dus niet maar het lopende project moest wel af en dat kon niet geheel digitaal. Toen zijn ze maar een middag bij ons thuis gaan zitten.

Deuren open en ik in een ander vertrek. Maar kan toch ook niet de bedoeling zijn.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 18:59

lenaa_tje schreef:
Ook dat heeft wel twee kanten. Hier was er dan een aangepaste introductie week en dat vind ik helemaal prima. Het is niet vergelijkbaar maar er is wel iets. Ondertussen kom ik op donderdag middag op het meer wel een lallende boot vol studenten (heel aantal met shirtjes van studentenvereniging) tegen. Het zal niet uitgaan van de vereniging maar je zet jezelf zo niet in goed daglicht.
Dat je naar de uni wil kan ik mij dan wel weer voorstellen. Ik snap dat hoorcolleges met 300 man ook wel thuis kan maar de veel kleinere colleges met zeg maar tussen de 15-30 studenten moet toch mogelijk zijn.

@zebrastreep jij bent toch in Nederland op vakantie geweest?

Ja Ameland maar mijn ouders hadden eerst het plan om naar Duitsland te gaan. Ook deze vakantie had ik niet gedaan als we niet in een huisje hadden gezeten van mijn werkgevers. Ik kom bijna dagelijks met de werkgevers in contact dus die vallen ook onder de bubbel. Maar winkelen enz. deed ik niet. Uit eten wel maar vond het niet echt wat zo om eerlijk te zijn. Het voelt gewoon anders en minder gezellig dan voorheen dus vind het niet echt veel aan. Een restaurant moet ik dan een groot compliment geven die hadden het top geregeld en het eten was ook heel goed. Ik ging vaak in mijn eentje gewoon rijden op de mountainbike en omdat het eigenlijk heel slecht weer was de hele tijd kwam je ook amper iemand tegen. En we zaten nog voordat de zomervakantie echt begon dus het was nog lang niet zo druk als toen we teruggingen naar huis. Toen zat de boot toch vol... En we waren blij dat wij toen weer naar huis gingen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 19:01

Ik bedoel daar dan ook niks mee maar je kan gewoon niet zo oordelen over anderen als zij ook de keuze maken om zo even weg te gaan. Zo is er toch ook niks mis mee? Het gaat er juist Om dat mensen nadenken en ik geloof echt dat er zat jonge mensen zijn die dat doen. Net zo als er zat ouderen mensen zijn die er een potje van maken.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 19:23

sureido schreef:
Ik denk dat het trouwens ook best interessant is dat wanneer je 500 mensen hebt op Facebook, er hier wat viruswaanzin types tussen zitten.

Is het aantal mensen die twijfelt aan corona echt zo hoog? Ik denk dat de regering oprecht met deze groep rekening moet houden om deze mensen ook iets te geven (al weet ik begod niet wat) want ook deze mensen mogen stemmen en als het aantal echt zo hoog ligt en groeiende is, ben ik ook een beetje bang voor de verkiezingen :)

4% van de Nederlanders gelooft in complottheorieën over Corona. Dat is 1/25e. Statistisch gezien (al is dit wel afhankelijk van je omgeving natuurlijk) zitten er in die 500 mensen dus zo’n 20 complottheoristen.