Wat kan je van je HA verwachten als..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eppieheppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 16:49

Fleury schreef:
Ik vind het heel moeilijk dat mijn lichaam zo is veranderd en voel me er niet in thuis. Maar in een paar weken is er dan ook 7 kg bijgekomen en dat is een heel groot verschil.
Ook geestelijk maakt die 7 kg een heel verschil. Bij 43 kg voelde ik niets van emoties en met het stijgen van het gewicht smolt de ijsberg als het ware en kwamen de emoties naar boven. Wat weer leidt tot hevige depressieve gevoelens en alles wat daarbij komt kijken.
En dat maakt het zo zwaar.

Ik denk dat dat meer het getal op de weeg schaal is die jou zegt dat je lichaam zo verandert is , want eigenlijk ben je nog maar een ruime vier kilo zwaarder. Dat je nu ruimte hebt voor emoties is zwaar ja , maar je was ook geen gelukige meid toen je uit geput als een vogeltje op de bank lag te liggen. Dan had je de stap naar de kliniek niet gemaakt . Ik hoop dat je de depresies te boven komt met de hulp verleners

Citaat:
Voor een mooie afsluiting nog even een foto van 2 weken geleden:

[ [url=m/f1GkLi.jpg]Afbeelding[/url] ]

Weet je , dit is zo fijn om te lezen. Dat je het een mooie foto vind en je post mooi wil af sluiten. Eigenlijk zegt dat best veel . Dat je je best doet om iets tot een goed einde te brengen.

Ik vind het een pracht foto (en als ik er tekst onder zou moeten zetten zou dat kloppen met je verhaal :
Doe ik het zo goed , kan het nog beter ?

Hou vol Fleur , je kan niet meer doen dan je aller beste best !

joyce83

Re: Wat kan je van je HA verwachten als..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 16:59

Het is zo jammer dat een brein dit kan doen. Je laten denken dat je niet gelukkig mag zijn met een normaal gewicht en dat het je lichaam eigen uitschakelt. Want ja te mager is lichamelijk ook iets goed dan kan het lichaam nietmeer functioneren. Zo jammer date en getal op de weegschaal zoveel kan doen. Ik hoop echt dat ze iets kunnen doen om je beter te laten voelen.

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 17:34

Opzich heb ik vandaag geen hele slechte dag ookal begon hij met me flink verslapen :o :D De wekker was gegaan om 7.25 uur en ik heb er dromend naar geluisterd tot 8.15 en toen moest ik nog omkleden, metingen doen, medicijnen nemen en om half 9 voor het ontbijt klaar zitten :D . Nou, ik heb het gehaald maar echt relaxed was het niet. Na het ontbijt doe ik elke dag met nog iemand de corvee en daarna kon ik even bijkomen tot het tussendoortje om 10.30. Dat is wel fijn aan het weekend, je hebt de structuur van de 6 eetmomenten en de corvee en huiskamer uren na de grote maaltijden maar verder even niets en dus kon ik rond 11 uur weer even naar mijn kamer om daar onder m'n verzwaringsdeken te liggen en een aflevering van flikken Maastricht te kijken.
Daarna weer terug naar de woonkamer en toen kwam iemand van de verpleging naar mij toe dat ze bij mij een bladderscan wilde doen. Ze zijn wel serieus in het oppakken van dingen want ik had maar 1 keer gezegd dat ik sinds de medicatie ophoging moeilijk kan plassen en daar werd gelijk actie op ondernomen om een blaasontsteking uit te sluiten en nu dus dat scannen. Want dan moet ik wel plassen maar dan zit ik en komt er niets. Net bij de scan zat er nog 375 cc in, weet niet of dat veel of weinig is. Vanavond proberen te plassen en daarna te scannen om te kijken of er dan nog wat achter blijft. Net (nu) moet ik eigenlijk naar de wc maar toen ik zat kwam er niets. Best onhandig.
Vanavond maar weer proberen :)

Maar toen het huiskamer uur van de lunch om 14 uur voorbij was, heb ik gauw m'n schoenen aangedaan en ben ik vertrokken voor een rondje door het park en de bossen. Zo fijn dat ik daar niemand voor nodig heb en gewoon kan gaan wanneer ik wil. De zon was echt wel even fijn en heb even flink tempo kunnen maken dat ook een beetje de onrust eruit kan.

En nu lig ik weer even onder m'n verzwaringsdeken nadat ik weer de corvee na het middagtussendoortje heb gedaan en dus even tijd om te typen. Straks om 17.30 alweer het avondeten dus we worden wel bezig gehouden, zelfs in het weekend zonder bezoek.

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 18:02

En nog even iets wat ik zo opmerkelijk vond!
We waren bij de psycho-educatie van de diëtiste en het onderwerp was: wat zijn de voordelen van het aankomen in gewicht?
Er werden wat dingen genoemd en toen vroeg de diëtiste aan mij wat ik als voordeel zag. Ik wist het niet te vertellen en toen zei de diëtiste 'oh, maar ik weet er wel 1 voor jou!' en ze tekende een smiley op het papier met een heel blij gezichtje. Ze vond dat ik zoveel positief veranderd was en anderen haakten daar op in met dat ik humor heb en leuk meedoe met gesprekken enz.
Ik was echt ZO verbaasd door dit alles dat ik dus blijkbaar zo op mensen over kom terwijl ik met de dag juist depressiever wordt en me echt ellendig voel. Ik vond het zo bizar dat ze dat juist bij mij moest doen. Maar ik praat er met de medeclienten ook niet over en de moeilijke momenten zijn vooral op mijn kamer of bij verpleging en behandelaren want die weten het gelukkig wel.
Maar ik vond het echt bizar om dat zo te horen.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 18:28

Ik weet er nog wel een. Meer energie overhouden voor Vera!

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 19:11

Fleury schieten mij 2 dingen naar binnen bij het moeilijke plassen.

1 zou het kunnen dat je door het gezonder worden nu ook toch ongesteld wordt en dat een beetje opspeelt?

2 Ik heb zelf als ik “druk” in mijn hoofd ben moeite om te plassen dan moet ik onderhand een soort van mediteren om te kunnen plassen echt even tegen mezelf ok nu even rustig en rust dan kan ik pas ...

Verder vind ik dit een fijne bericht ik lees in je schrijven dat er toch ergens ook positiviteit komt.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 20:07

Ik denk ook (maar weet dit natuurijk niet, ik ben maar een leek) dat nu je meer emoties krijgt, je ook meer positieve emoties krijgt. (en dat zou betekenen dat je meer van het leven kunt genieten, zonder emoties ben je minder depressief, maar ook minder happy momenten.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 20:25

FrNo schreef:
Ik denk ook (maar weet dit natuurijk niet, ik ben maar een leek) dat nu je meer emoties krijgt, je ook meer positieve emoties krijgt. (en dat zou betekenen dat je meer van het leven kunt genieten, zonder emoties ben je minder depressief, maar ook minder happy momenten.

Ik herken dit wel. Op het dieptepunt van mijn depressie voelde ik niks meer en dat was heel eng en naar. Daarna kwamen de negatieve emoties weer, maar uiteindelijk ook de positieve. Ik hoop dat het voor Fleur uiteindelijk ook zo uitpakt!

Ik had toen ik net met bepaalde AD begon ook moeite met plassen trouwens.

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 22:26

Ja, allemaal zeer herkenbaar.

Hou vol mooie meid!

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 06:09

Er is gisteravond nog veel gebeurd zeg. Ik moest plassen maar had daar moeite mee, dat hadden ze gelijk van vrijdag opgepikt. Dus ze hadden m'n blaas gebladderd, zat 375 cc in en toen ben ik om 14.15 nog naar de wc geweest.
Daarna wilde het alleen echt niet meer lukken en om 22.00 uur zat er bijna 500 cc in m'n blaas. Wel aandrang maar op de wc gebeurde niets.
Toen hebben ze met een arts overlegd en hebben ze me gekatheteriseerd zo kon ik iig de nacht in en zien we morgen verder.
Vond het best spannend allemaal.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 11:58

Fleury schreef:
En nog even iets wat ik zo opmerkelijk vond!
(...) ze tekende een smiley op het papier met een heel blij gezichtje. Ze vond dat ik zoveel positief veranderd was en anderen haakten daar op in met dat ik humor heb en leuk meedoe met gesprekken enz.
Ik was echt ZO verbaasd door dit alles dat ik dus blijkbaar zo op mensen over kom terwijl ik met de dag juist depressiever wordt en me echt ellendig voel. Ik vond het zo bizar dat ze dat juist bij mij moest doen. Maar ik praat er met de medeclienten ook niet over en de moeilijke momenten zijn vooral op mijn kamer of bij verpleging en behandelaren want die weten het gelukkig wel.
Maar ik vond het echt bizar om dat zo te horen.

Wat een nuttige informatie...!
Het is altijd goed om dit soort dingen te weten.
... hoe de 'wringing' in elkaar steekt, dat je je belabberd voelt, maar mensen het anders ervaren is 'food for thought'.

En een positief aspect: de prof die de polyvagal theorie heeft ontwikkeld, Stephen Porges (er staan op YT meerdere filmpjes van hem) stelt dat prettig sociaal contact een rem is op depressie.
Dus als mensen jou zo ervaren, 'kun je dat gebruiken' als de situatie dat toelaat.

PS: dat van dat kathereriseren lijkt mij 'helemaal niets', maar een volle blaas die niet leeg kan ken ik : 'huuuu!'
Hopelijk is dit gauw voorbij!

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 12:31

Had net 1000 cc in m'n blaas. Wat kan dat pijn doen -O-
Krijg nu een verblijfscatheter ;( en morgen verder kijken.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 12:41

:(:)

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 13:00

Kan ook een bijwerking zijn van de AD, ontzettend vervelend dat wel!

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 17:35

MissBambi schreef:
Kan ook een bijwerking zijn van de AD, ontzettend vervelend dat wel!

Zeer waarschijnlijk wel!

Verblijfscatheter is niet gelukt, te veel weerstand om het ballonnetje uit te zetten. Dus nu net weer gebladderd, was 500cc dus weer gekatheteriseerd en waarschijnlijk vanavond nog een keer.
Morgen afspraak met de psychiater en beter beleid bepalen want dit is niet echt handig.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 19:42

Och wat een nare bijwerking waarschijnlijk.

Hopelijk morgen een goed plan van aanpak. Want telkens moeten catheteriseren is ook geen doen.

Sterkte!

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 21:20

Hè wat vervelend. Ben benieuwd wat de psych morgen adviseert.

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 17:59

Nadat het katheteriseren steeds meer pijn ging doen, heeft de huisarts hier toch nog een verblijfscatheter ingebracht. Ik ben echt mega moe. Weer een ander woord maar het is ook een heel ander soort moeheid.
Ik had ook nog gelijk na het zetten 2 lastige gesprekken, ik kon niet meer joh. Ik schuifel een beetje rond in m'n joggingbroek en lig nu op de bank. Heel erg moe.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 19:44

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 21:55

Het zit je allemaal niet mee...!

Van de week was het nog duimen dat de tussenevaluatie doorging, en nu denk ik dat je dat moest doen nadat de catheter was geplaatst.
.... pffff!!!!
*wist zich in gedachten het zweet van het voorhoofd*

Doe maar goed uitrusten!!

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 10:42

Janneke2 schreef:
Het zit je allemaal niet mee...!

Van de week was het nog duimen dat de tussenevaluatie doorging, en nu denk ik dat je dat moest doen nadat de catheter was geplaatst.
.... pffff!!!!
*wist zich in gedachten het zweet van het voorhoofd*

Doe maar goed uitrusten!!

Inderdaad; van het zetten van de verblijfscatheter door de onbekende huisarts gelijk door naar de kamer ernaast naar het evaluatiegesprek. :\
Ik was nog helemaal ondersteboven van wat er allemaal was gebeurd en in het gesprek werd daar volledig overheen gegaan en kreeg ik alleen maar kritische vragen waar ik geen antwoord op kon geven want ik was zo moe. Ik heb daar daarna nog veel last van gehad dat het zo is gegaan.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 15:21

Zullen we zeggen dat de evaluatie van de tussenevaluatie 'niet best' was...?

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 21:00

Ik heb een stuk geschreven en naar hun gestuurd en net op tijd voor het MDO en dat is gelijk ingebracht door mijn behandelaar.
Ze vonden dat ik het mooi had opgeschreven en komt er nog op terug in de therapie want ze vond het vervelend dat het zo was gegaan.
Dat was voor mij wel een opluchting om te lezen en later bij de terugkoppeling te horen.
Donderdagochtend gaat de katheter er weer uit, dan zijn de medicijnen hopelijk voldoende uitgewerkt en lukt het allemaal weer.
Maar ik heb me goed door het weekend geworsteld maar nu begin ik overal om te huilen en pas te beseffen wat er is gebeurd en nog gaande is.
Er zijn zoveel verschillende mensen mee bezig geweest en dat in combinatie met de angst om aangeraakt te worden. Ze waren allemaal heel lief dat zeker, maar ik heb er wel echt moeite mee merk ik.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 21:39

+:)+
Kranig gedaan!!!
En fijn dat het meekon met het MDO. (Eventuele misverstanden kun je maar beter vóór zijn!)

En een katheter in moeten laten brengen met angst voor aanraking : wat ben jij een heldin!!
... om dat allemaal te doorstaan : ik neem mijn petje heel diep af! +:)+ :(:)

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 17:20

Dank je wel Janneke. Ze zijn hier echt wel lief en houden me in de gaten want het heeft meer impact op me gehad dan ik laat blijken. Morgen nog het verwijderen van de katheter en dan hopelijk gewoon weer normaal verder. Daar heb ik wel vertrouwen in.
Vrijdag heb ik dan de afspraak met mijn behandelaar om ook over de evaluatie te spreken en de impact.

Net wel even naar buiten geweest. We hadden de rolstoel meegenomen omdat het toch niet heel comfortabel loopt maar heb er maar een klein stukje in gezeten en bijna alles gelopen.

Ben blij als ik het af kan sluiten morgen of vrijdag maar steeds flitsen die beelden en dat gevoel door me heen.

Vrijdag worden we trouwens ook ingeënt voor corona. Ook al spannend maar gelukkig door onze eigen verpleegkundigen.