Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Ailill schreef:quera schreef:Met het gevolg dat een ander dus voor jou, alsnog, een keuze maakt.Nee hoor, als je niets kiest is dat ook prima namelijk.
Maar goed, ik begin duizelig te worden van al dat gedraai in rondjes, fijn weekend
IMANDRA schreef:Feit blijft dat je voorheen niet hoefde te kiezen en dat er dan ook geen gevolgen zouden zijn: niet kiezen = geen donor.Ailill schreef:Met het gevolg dat een ander dus voor jou, alsnog, een keuze maakt.
Maar goed, ik begin duizelig te worden van al dat gedraai in rondjes, fijn weekend
Dus heb je gekozen voor niet kiezen en met alle nieuwsberichten en folders eromheen weet je goed dat je door niet te kiezen donor bent. Dus je hebt in feite toch een keuze gemaakt, want het was dus blijkbaar toch geen onderwerp wat je heel erg aanging anders had je die minuut wel genomen om je keuze vast te leggen (of dat nu ja, nee, of overlaten aan familie is).
Nog steeds is je lichamelijke integriteit intact. Want je kiest er zelf voor.
Ailill schreef:Feit blijft dat je voorheen niet hoefde te kiezen en dat er dan ook geen gevolgen zouden zijn: niet kiezen = geen donor.
Citaat:Indien je nu geen keuze maakt, vloeit daar wel degelijk iets uit.
sneeuwpop schreef:Lekker vergelijk met een stoplicht.
Het doel is duidelijkheid en minder conflicten en misschien minder ongelukken.
Het lichaam oogsten terwijl het nog leeft is een heel ander verhaal.
Want coma of hersendood is dezelfde persoon alleen dan na de test.
Een test die verzonnen is door mensen, dat terwijl men eerst nog zei dat dezelfde persoon je misschien nog kunt horen wanneer ze de stekker eruit halen en hij kan sterven....
Maar als er geoogst kan worden is hij ineens al dood, terwijl het hart nog klopt. Kan hij je niet meer horen en is de EEG alles bepalend terwijl deze maar 20% van de hersenen kan registreren.
Hoe onduidelijk is dat dan.... ? Juist het is gewoon krom!
Lusitana schreef:Nikass schreef:Uit het linkje dat Loretta heeft geplaatst op pagina 28 blijkt dat mijn inschatting klopte:
"... nabestaanden meestal geen toestemming geven als zij niet weten wat hun dierbare had gewild".
Je bent alleen in de positie om wel of niet toestemming te geven als de keuze "ik laat het aan mijn nabestaande over" is gegeven.
Als je helemaal niet geregistreerd staat, ben je donor en moeten de nabestaanden goede redenen hebben om het tegen te kunnen houden.
Deze groep van niet geregistreerden maakt dus net wél het verschil bij een opt-out systeem, want niet iedereen kan met steekhoudende bezwaren komen om het tegen te houden.
Lusitana schreef:Ik kan je normaal goed volgen/vinden in je berichten hier op Bokt/Facebook, maar binnen dit topic lijkt het alsof we van twee volledig verschillende planeten afkomstig zijnJe wilt dus ook niet dat een arts aan je komt om je leven te redden?
Shadow0 schreef:Volgens mij kan ik prima zelf bepalen wat ik bedoelAilill schreef:Feit blijft dat je voorheen niet hoefde te kiezen en dat er dan ook geen gevolgen zouden zijn: niet kiezen = geen donor.
Je bedoelt: de gevolgen die er wel zijn vond jij aanvaardbaar. Dat is iets anders he![]()
Shadow0 schreef:Niet voor diegene waar het over gaat, dat staat bij mij persoonlijk op nummer 1, zonder arrogant te willen overkomen. Mijn lichaam, mijn keuzes. Vergelijk het een beetje met het (anti) abortus topic.Ailill schreef:Het hele punt is dat er voorheen geen gevolgen waren en die zijn er nu wel.
Er waren altijd al gevolgen.
IMANDRA schreef:Ik heb een beetje het idee dat de tegenstanders met name zorgen hebben om de mensen die niks in hebben gevuld, klopt dat?
Imho heb je tijd genoeg om aan te geven waar je voor kiest (en dat kan ook ‘ik laat het aan familie over’ zijn) en als je na gemiddeld zo veel jaar een keer komt te overlijden en je hebt nog geen keuze gemaakt.... tja, dan is het wel een beetje ‘eigen schuld’. Het is niet alsof je er geen tijd voor had en niet alsof je er niks van af wist. Heb je nu meer gevolgen dan voorheen? Ja, op persoonlijk vlak wel (al merk je zelf helemaal niks van die gevolgen). Ik had jullie redenering echt gesnapt als het veel papierwerk was, maar het kost létterlijk maar een minuutje.
Ik snap het probleem van het nieuwe stelsel écht niet. Niemand wordt gedwongen. Iedereen kan alsnog zijn eigen keuze maken. Echter wordt je wel een beetje meer gemotiveerd om die keuze te maken.
elnienjo schreef:IMANDRA schreef:Ik heb een beetje het idee dat de tegenstanders met name zorgen hebben om de mensen die niks in hebben gevuld, klopt dat?
Imho heb je tijd genoeg om aan te geven waar je voor kiest (en dat kan ook ‘ik laat het aan familie over’ zijn) en als je na gemiddeld zo veel jaar een keer komt te overlijden en je hebt nog geen keuze gemaakt.... tja, dan is het wel een beetje ‘eigen schuld’. Het is niet alsof je er geen tijd voor had en niet alsof je er niks van af wist. Heb je nu meer gevolgen dan voorheen? Ja, op persoonlijk vlak wel (al merk je zelf helemaal niks van die gevolgen). Ik had jullie redenering echt gesnapt als het veel papierwerk was, maar het kost létterlijk maar een minuutje.
Ik snap het probleem van het nieuwe stelsel écht niet. Niemand wordt gedwongen. Iedereen kan alsnog zijn eigen keuze maken. Echter wordt je wel een beetje meer gemotiveerd om die keuze te maken.
Het is juist vervelender geworden voor de nabestaanden als iemand niets heeft ingevuld nu, want zij zullen nu wellicht op een andere (dwingender?) manier benaderd worden over hun stervende dierbare.
IMANDRA schreef:Ik heb een beetje het idee dat de tegenstanders met name zorgen hebben om de mensen die niks in hebben gevuld, klopt dat?