Orgaandonatie: ja of nee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Re: Orgaandonatie: ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 17:32

Die ander maakt geen keuze voor jou. Dat ze bepalen dat je donor kunt zijn is namelijk geen keuze maar een vastgelegd gegeven. Elke wet is daarin hetzelfde. Heb je het dan ook over de keuzes die voor jou gemaakt zijn?
Je gaat toch ook niet zeuren over de gegeven keuzes van een stoplicht?

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 18:10

Lekker vergelijk met een stoplicht.
Het doel is duidelijkheid en minder conflicten en misschien minder ongelukken.

Het lichaam oogsten terwijl het nog leeft is een heel ander verhaal.
Want coma of hersendood is dezelfde persoon alleen dan na de test.
Een test die verzonnen is door mensen, dat terwijl men eerst nog zei dat dezelfde persoon je misschien nog kunt horen wanneer ze de stekker eruit halen en hij kan sterven....
Maar als er geoogst kan worden is hij ineens al dood, terwijl het hart nog klopt. Kan hij je niet meer horen en is de EEG alles bepalend terwijl deze maar 20% van de hersenen kan registreren.
Hoe onduidelijk is dat dan.... ? Juist het is gewoon krom!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 18:14

Er worden een hele serie tests uitgevoerd, waaronder een waarbij wordt gekeken of iemand zelfstandig adem kan halen. Als die dat niet dood, dan is die dood, of heb je wel eens iemand door het even zien gaan zonder adem te halen?

Een kloppend hart is machinaal aangestuurd, heeft niks met de hersenen te maken.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 12-07-19 18:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 18:19

Tuurlijk zeggen artsen dat de comatose patiënt hun familie kan horen.

Daar put de familie over het algemeen kracht uit.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 18:32

Onali schreef:
Tuurlijk zeggen artsen dat de comatose patiënt hun familie kan horen.

Daar put de familie over het algemeen kracht uit.

Dat zeggen comapatienten die bij zijn gekomen zelf wel 'ns, dus wie weet krijgen degenen die naderhand niet meer bijkomen ook nog wat mee.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 18:39

Die bijkomen zijn altijd in een lichte coma geweest of hebben het laatste moment een lichte coma doorgemaakt. Daarin begin je bewustzijn te krijgen en hoor je dus ook dingen. Niet elke vorm van coma is hetzelfde. Maar als je hersenen zijn afgestorven is er niks meer dat je lichaam aanstuurt. Als je bewustzijn los van je lichaam leeft is dat ook gewoon zo als je dood bent en voelt het n elk geval niks, want het zit dan niet vast aan het lichamelijke...

Betreffende stoplicht: Het gaat er om dat als een stoplicht (of welke wet dan ook) een gegeven is, dat dingen zo geregeld worden, niet omdat ze voor jou persoonlijk kiezen dat je moet stoppen of niet. Dat is inherent aan het systeem van een stoplicht (of de inhoud van de wet).
Een orgaan donatie systeem kan zus of zo, dat heeft niet te maken met het feit dat ze voor jou persoonlijk iets kiezen. Jij kiest hoe je met dat systeem omgaat.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 18:43

Ailill schreef:
quera schreef:
Nee hoor, als je niets kiest is dat ook prima namelijk.
Met het gevolg dat een ander dus voor jou, alsnog, een keuze maakt.

Maar goed, ik begin duizelig te worden van al dat gedraai in rondjes, fijn weekend :D

Dus heb je gekozen voor niet kiezen en met alle nieuwsberichten en folders eromheen weet je goed dat je door niet te kiezen donor bent. Dus je hebt in feite toch een keuze gemaakt, want het was dus blijkbaar toch geen onderwerp wat je heel erg aanging anders had je die minuut wel genomen om je keuze vast te leggen (of dat nu ja, nee, of overlaten aan familie is).
Nog steeds is je lichamelijke integriteit intact. Want je kiest er zelf voor.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 18:50

het punt is dit:

Je zou geen handeling moeten hoeven verrichten om mensen van je lijf af te laten blijven.
Dat zou vanzelfsprekend moeten zijn dat men van je afblijft. Tenzij je zelf zegt van joh pak maar hoor.

Maar hier gaan we inderdaad niet uitkomen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 19:06

Pmarena: dat is helemaal het punt niet. Het is JOUW wens dat er niemand aan je lichaam komt. Je probeert die visie als beter of juister voor te stellen dan het tegendeel, maar dat is niet zo. Iedere regel, iedere wet, iedere vrijheid, iedere plicht en elk verbod is een afweging. Altijd. En over die afwegingen kunnen we het hebben, en je hebt duidelijk een andere afweging dan ik en die mogelijkheid is er, maar jouw visie is maar slechts jouw visie.

(En ach. Bedenk dan ook maar dat die mogelijkheid tot het reguleren ook maakt dat je uberhaupt in een ziekenhuis komt na een ongeval, of dat lijken worden geborgen, of dat soort dingen.)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 19:12

IMANDRA schreef:
Ailill schreef:
Met het gevolg dat een ander dus voor jou, alsnog, een keuze maakt.

Maar goed, ik begin duizelig te worden van al dat gedraai in rondjes, fijn weekend :D

Dus heb je gekozen voor niet kiezen en met alle nieuwsberichten en folders eromheen weet je goed dat je door niet te kiezen donor bent. Dus je hebt in feite toch een keuze gemaakt, want het was dus blijkbaar toch geen onderwerp wat je heel erg aanging anders had je die minuut wel genomen om je keuze vast te leggen (of dat nu ja, nee, of overlaten aan familie is).
Nog steeds is je lichamelijke integriteit intact. Want je kiest er zelf voor.
Feit blijft dat je voorheen niet hoefde te kiezen en dat er dan ook geen gevolgen zouden zijn: niet kiezen = geen donor.

Indien je nu geen keuze maakt, vloeit daar wel degelijk iets uit. Dus nee, ik blijf het echt anders zien: geen keuze - geen gevolg vs. geen keuze - wel gevolgen.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 19:13

pmarena schreef:
het punt is dit:

Je zou geen handeling moeten hoeven verrichten om mensen van je lijf af te laten blijven.
Dat zou vanzelfsprekend moeten zijn dat men van je afblijft. Tenzij je zelf zegt van joh pak maar hoor.

Dit inderdaad.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 19:18

Je wilt dus ook niet dat een arts aan je komt om je leven te redden?

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 19:19

pmarena schreef:
het punt is dit:

Inderdaad.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 19:20

Ailill schreef:
Feit blijft dat je voorheen niet hoefde te kiezen en dat er dan ook geen gevolgen zouden zijn: niet kiezen = geen donor.

Je bedoelt: de gevolgen die er wel zijn vond jij aanvaardbaar. Dat is iets anders he :)

Citaat:
Indien je nu geen keuze maakt, vloeit daar wel degelijk iets uit.

Er vloeide altijd al iets uit het niet kiezen. Twee dingen zelfs: een tekort aan donororganen, maar vooral ook een boel stress bij de nabestaanden over de onduidelijkheid. Vaak willen ze namelijk handelen in lijn met wat de overledene zelf had gewild, alleen weten ze niet wat dat is.

Dat gevolg was er al, en was al een gevolg van niet-kiezen.

Dus leg je keuze vast, dan kunnen mensen die respecteren.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 19:25

sneeuwpop schreef:
Lekker vergelijk met een stoplicht.
Het doel is duidelijkheid en minder conflicten en misschien minder ongelukken.

Het lichaam oogsten terwijl het nog leeft is een heel ander verhaal.
Want coma of hersendood is dezelfde persoon alleen dan na de test.
Een test die verzonnen is door mensen, dat terwijl men eerst nog zei dat dezelfde persoon je misschien nog kunt horen wanneer ze de stekker eruit halen en hij kan sterven....
Maar als er geoogst kan worden is hij ineens al dood, terwijl het hart nog klopt. Kan hij je niet meer horen en is de EEG alles bepalend terwijl deze maar 20% van de hersenen kan registreren.
Hoe onduidelijk is dat dan.... ? Juist het is gewoon krom!

Een test en dat is alleen een EEG? Coma hetzelfde als hersendood? Als je dit werkelijk denkt moet je ms nog even de procedure lezen die al eerder in dit topic staat :)
En artsen zijn er echt niet op uit om koste wat kost zoveel mogelijk organen eruit te halen :n

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 19:26

Lusitana schreef:
Nikass schreef:
Uit het linkje dat Loretta heeft geplaatst op pagina 28 blijkt dat mijn inschatting klopte:
"... nabestaanden meestal geen toestemming geven als zij niet weten wat hun dierbare had gewild".

Je bent alleen in de positie om wel of niet toestemming te geven als de keuze "ik laat het aan mijn nabestaande over" is gegeven.
Als je helemaal niet geregistreerd staat, ben je donor en moeten de nabestaanden goede redenen hebben om het tegen te kunnen houden.
Deze groep van niet geregistreerden maakt dus net wél het verschil bij een opt-out systeem, want niet iedereen kan met steekhoudende bezwaren komen om het tegen te houden.

Je moet even de berichten lezen waar dit over ging Lusitana :)*

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 19:31

Lusitana schreef:
Je wilt dus ook niet dat een arts aan je komt om je leven te redden?
Ik kan je normaal goed volgen/vinden in je berichten hier op Bokt/Facebook, maar binnen dit topic lijkt het alsof we van twee volledig verschillende planeten afkomstig zijn :')

In de kern is mijn mening: Als ik ergens geen keuze over wil maken (wat betrekking heeft op mij/mijn leven/mijn lichaam/mijn geliefden) dan is dat mijn goed recht. En daar zou het wat mij betreft dan ook bij moeten blijven, niet later de keuze aan familie/artsen overlaten, louter omdat ik besloot niet de kiezen.

Wat dat betreft ben ik ook voor zelfbeschikkingsrecht na de dood, zonder hier iets voor te hoeven doen.

En dat staat natuurlijk los van de regels binnen het verkeer/werk/school/sportclub/OV of wat dan ook.

Overigens het deelnemen aan/akkoord gaan met al die regels is, meestal, nog altijd een eigen beslissing, niets moet en daar hangen dan ook geen gevolgen aan - indien men kiest ergens niet deel aan te nemen.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 19:35

Shadow0 schreef:
Ailill schreef:

Je bedoelt: de gevolgen die er wel zijn vond jij aanvaardbaar. Dat is iets anders he :)
Volgens mij kan ik prima zelf bepalen wat ik bedoel :)

Het hele punt is dat er voorheen geen gevolgen waren en die zijn er nu wel. Dat vind ik juist onaanvaardbaar.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 19:44

Voorheen werd de familie ook gevraagd wat de potentiële donor gewild zou hebben. Ook als je geen donorcodicil ingevuld zou hebben...
Dat is niet anders... Nu kun je net zo goed niets invullen: familie bepaalt.
Je wordt alleen wat meer gemotiveerd.

Die artsen boeit het niets overigens, tenzij ze zelf een orgaan nodig hebben, maar dat is wel een hele uitzonderlijke situatie :). Artsen vullen hun dagen wel hoor.. die zijn niet op zoek naar werk.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 19:47

Ailill schreef:
Het hele punt is dat er voorheen geen gevolgen waren en die zijn er nu wel.

Er waren altijd al gevolgen.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 19:49

Shadow0 schreef:
Ailill schreef:
Het hele punt is dat er voorheen geen gevolgen waren en die zijn er nu wel.

Er waren altijd al gevolgen.
Niet voor diegene waar het over gaat, dat staat bij mij persoonlijk op nummer 1, zonder arrogant te willen overkomen. Mijn lichaam, mijn keuzes. Vergelijk het een beetje met het (anti) abortus topic.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 20:10

Ik heb een beetje het idee dat de tegenstanders met name zorgen hebben om de mensen die niks in hebben gevuld, klopt dat?
Imho heb je tijd genoeg om aan te geven waar je voor kiest (en dat kan ook ‘ik laat het aan familie over’ zijn) en als je na gemiddeld zo veel jaar een keer komt te overlijden en je hebt nog geen keuze gemaakt.... tja, dan is het wel een beetje ‘eigen schuld’. Het is niet alsof je er geen tijd voor had en niet alsof je er niks van af wist. Heb je nu meer gevolgen dan voorheen? Ja, op persoonlijk vlak wel (al merk je zelf helemaal niks van die gevolgen). Ik had jullie redenering echt gesnapt als het veel papierwerk was, maar het kost létterlijk maar een minuutje.

Ik snap het probleem van het nieuwe stelsel écht niet. Niemand wordt gedwongen. Iedereen kan alsnog zijn eigen keuze maken. Echter wordt je wel een beetje meer gemotiveerd om die keuze te maken.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 20:16

IMANDRA schreef:
Ik heb een beetje het idee dat de tegenstanders met name zorgen hebben om de mensen die niks in hebben gevuld, klopt dat?
Imho heb je tijd genoeg om aan te geven waar je voor kiest (en dat kan ook ‘ik laat het aan familie over’ zijn) en als je na gemiddeld zo veel jaar een keer komt te overlijden en je hebt nog geen keuze gemaakt.... tja, dan is het wel een beetje ‘eigen schuld’. Het is niet alsof je er geen tijd voor had en niet alsof je er niks van af wist. Heb je nu meer gevolgen dan voorheen? Ja, op persoonlijk vlak wel (al merk je zelf helemaal niks van die gevolgen). Ik had jullie redenering echt gesnapt als het veel papierwerk was, maar het kost létterlijk maar een minuutje.

Ik snap het probleem van het nieuwe stelsel écht niet. Niemand wordt gedwongen. Iedereen kan alsnog zijn eigen keuze maken. Echter wordt je wel een beetje meer gemotiveerd om die keuze te maken.

Het is juist vervelender geworden voor de nabestaanden als iemand niets heeft ingevuld nu, want zij zullen nu wellicht op een andere (dwingender?) manier benaderd worden over hun stervende dierbare.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 20:21

elnienjo schreef:
IMANDRA schreef:

Het is juist vervelender geworden voor de nabestaanden als iemand niets heeft ingevuld nu, want zij zullen nu wellicht op een andere (dwingender?) manier benaderd worden over hun stervende dierbare.

Waarom denk je dat? Voor dokteren is er niks veranderd. Er is bekend dat diegene niks heeft geregistreerd dus de vraag naar familie is er sowieso. Het enige voordeel (voor de familie vooral, gezien zij een keuze moeten maken) is dat ze weten dat die nabestaande er dus niet ontzettend tegen was, anders had diegene zijn of haar keuze wel vastgelegd.

Ik kan er niet zo goed tegen als er wordt geïmpliceerd dat dokteren alleen uit zijn op het roven van organen.
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 12-07-19 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 20:22

IMANDRA schreef:

Ja, gedeeltelijk. Als ik bij mijzelf naga. Ik had een donorcodicil. Daar denk je goed over na als je dat ding aanvraagt/invult. Later nog maar zelden, een enkele keer als je je portomonnee opruimt en je hem tegenkomt of als je iets hoort over donoren. Nu is het groot in het nieuws, maar over eeen jaar hoor je er niemand meer over. Degenen die het nu niet invullen of die later toch wat gaan twijfelen, die laten het er vaak bij.