Stoppen met de pil, voor- en nadelen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 15:57

elnienjo schreef:
Petrichor schreef:
Weet iemand de kosten van steralisatie bij een vrouw?

Bij aanvullende verzekering is dat toch wel vergoed? Zou dat even checken en je verzekering aanpassen indien nodig voor volgend jaar.

Meestal maar tot max 1200

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 16:21

shilady schreef:
Denk dat je tot je 40 bent niet snel een dokter vind die daarmee akkoord gaat.
Ik heb echt altijd geroepen wil geen kids bind ze maar af of sterriliseer me ivm extreme pijn met menstruatie endometriose.
Maar antwoord was altijd nee. Ben nu 28 en nu kriebelt het toch een man kinderen...

bij mij kriebelt het totaal niet. ik heb 2 lieve nichtjes. En 1x opgepast. maar nee dankje haha ze zijn heel lief en voor even leuk. Maar daar houdt het ook bij op

maar net wt jij zegt ik ken genoeg vrouwen die rond de 35e denken ow nu kan het nog. Dus ik neem alsnog een kind. Kortom ik hoef er echt niet aan te komen bij de huisarts.

Daarnaast wat gebeurd er met mij? Ik wil ook geen 'man'of gevoelloos worden, omdat je dan toch vrouwelijk hormonen mist??

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 16:31

plutolover schreef:
Daarnaast wat gebeurd er met mij? Ik wil ook geen 'man'of gevoelloos worden, omdat je dan toch vrouwelijk hormonen mist??

Je mist geen hormonen als je je laat steriliseren. Er kan enkel geen eitje meer naar de baarmoeder.

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 12:34

Petrichor schreef:
Weet iemand de kosten van steralisatie bij een vrouw?

1500 eur zelf betalen.

bovendien kom je boven je 30e wel degelijk sneller in aanmerking voor sterilisatie, gewoon blijven zeuren dan komt t echt goed!

Marije_jiplover

Re: Stoppen met de pil, voor- en nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 13:42

Boven de 30 moet wel kunnen lukken.
Vriendin van mij is volgens mij op haar 34e gesteriliseerd.

Hier is juist de man een jaar geleden gesteriliseerd en heb ik daarna de mirena laten verwijderen en mijn menstruatie is echt niet te vergelijken met hoe die was voor ik ooit op mn 16e aan de pil ging.

Toen moest ik regelmatig een middag met kruik op mn buik plat.
En ook mn menstruatie tijdens de mirena was ik vaak wel een dag afhankelijk van pijnstillers.
Nu ik (toegevoegd)hormoonvrij ben heb ik amper door dat mn menstruatie eraan zit te komen, tijdens de menstruatie ook geen klachten en kwa hoeveelheid valt t me ook alles mee.
Sowieso maar max 5 dagen, tijdens de mirena was t meestal 8 dagen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 13:46

Marije_jiplover schreef:
Boven de 30 moet wel kunnen lukken.
Vriendin van mij is volgens mij op haar 34e gesteriliseerd.

Hier is juist de man een jaar geleden gesteriliseerd en heb ik daarna de mirena laten verwijderen en mijn menstruatie is echt niet te vergelijken met hoe die was voor ik ooit op mn 16e aan de pil ging.

Toen moest ik regelmatig een middag met kruik op mn buik plat.
En ook mn menstruatie tijdens de mirena was ik vaak wel een dag afhankelijk van pijnstillers.
Nu ik (toegevoegd)hormoonvrij ben heb ik amper door dat mn menstruatie eraan zit te komen, tijdens de menstruatie ook geen klachten en kwa hoeveelheid valt t me ook alles mee.
Sowieso maar max 5 dagen, tijdens de mirena was t meestal 8 dagen.

Jee, ik dacht dat vrouwen met een mirena juist helemaal nooit meer ongesteld werden! Ik zou me ook miskocht voelen als ik zo'n ding had laten zetten en nog steeds elke maand zou moeten afzien.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 13:55

Het is geen garantie.
En ergens vond ik het wel prettig ook.
Toch een zekerheidje dat je echt niet zwanger bent :+
Ik heb 3 mirena's gehad.
Bij de eerste alleen wat spotting, bij de tweede iets meer en bij de 3e een volwaardige menstruatie.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-19 19:12

Hier inmiddels nogsteeds niet ongesteld, maar de huisarts ziet nog geen reden om verder te onderzoeken. Over een maandje ga ik wel verder onderzoek eisen :=

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 21:24

Dreamy schreef:
Hier inmiddels nogsteeds niet ongesteld, maar de huisarts ziet nog geen reden om verder te onderzoeken. Over een maandje ga ik wel verder onderzoek eisen :=

Wat is je vetpercentage op dit moment? Bij een te laag percentage kan de menstruatie bij een vrouw ook weg vallen. ;)

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-19 22:30

Geen idee, niet meer gemeten. Maar te laag is ie echt niet :))

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 22:33

15% is de algemene grens zeg maar. Hoeft natuurlijk niet bij iedere vrouw te zijn dat ze dan niet meer ongesteld worden.
Maar dan heeft het lichaam over het algemeen te weinig reserves om een baby te dragen.
Hopelijk krijg je snel uitsluitsel :)

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-19 22:55

Ik vermoed dat ik echt nog wel hoger dan 20% zit :)) dus dat zal het niet zijn.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 23:10

Nee joh, jij bent strakker dan ik en ik zit op 18.8% :))

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-19 23:19

Lous schreef:
Nee joh, jij bent strakker dan ik en ik zit op 18.8% :))

Ik zat 2 maanden terug nog op iets van 24% := en heul veel meer is er echt niet af. Maar ik wacht het allemaal nog eventjes af :j

Lessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 11:51

Ik ben nu drie maanden gestopt. Mijn libido is duidelijk omhoog, vriend zegt ook dat ik veel liever ben nu. *\o/*

Voor de rest valt het me een beetje tegen.. Ik vind de week dat ik ongesteld ben heel zwaar. De eerste week x ongesteld zijn na het stoppen was echt 1 drama. Ik heb een week lang alleen maar gehuild, wilde niet uit bed komen, had nergens energie voor. Zo erg dat mijn collega's bang waren dat ik tegen een burn-out aan zat. :Y)
Tweede keer was dit al minder, maar kan wel heel snel huilen om iets.

Verder zijn mijn borsten heel gevoelig en heb ik vaker steken in mijn buik.

Voorderest klaag ik niet, want ik ben al lang blij dat mijn cyclus gelijk weer goed was en dat ik eindelijk klaar ben met die pil.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 22:34

Inmiddels bijna 5 weken geleden dat ik de Mirena heb laten weghalen, maar ik ben nog steeds niet ongesteld. Ik heb al 3 zwangerschapstesten gedaan die waren allemaal negatief, hoop maar dat het klopt.

Meerdere mensen die niet direct ongesteld werden na de Mirena?

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 22:47

Petrichor schreef:
Inmiddels bijna 5 weken geleden dat ik de Mirena heb laten weghalen, maar ik ben nog steeds niet ongesteld. Ik heb al 3 zwangerschapstesten gedaan die waren allemaal negatief, hoop maar dat het klopt.

Meerdere mensen die niet direct ongesteld werden na de Mirena?

Na hormonen kan het een jaar duren voor je weer (regelmatige) cyclus heb

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 10:57

Jeetje dat duurt lang! Ik slikt van mijn 12e tot 26e de pil daarna heb ik een halfjaar een spiraal gehad. De pil slikte ik toen eigenlijk altijd door en had wel eens doorbraakbloedingen en als ik een stopweek hield dan werd ik gewoon ongesteld dus ik had eigenlijk verwacht dat ik direct een cyclus zou hebben.

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 17:07

@petrichor: dat is het verraderlijke: die bloeding in je stopweek is geen ongesteld. Je lichaam bouwt geen "bedje" in je baarmoeder voor een eitje, dus hoeft er ook niets "uit te spoelen" (menstruatie). Wat je die week hebt is onttrekkingsbloed door de schommeling in hormonen. Maar dit zegt dus niets over een cyclus of ongesteld worden.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 17:10

Ik werd met Mirena gewoon ongesteld, na het verwijderen binnen een week ook ongesteld en sindsdien eigenlijk heel regelmatig ongesteld geworden, meestal precies 4 weken ertussen, soms ineens een sprong naar 4 weken en 5 dagen.
Maar iig iedere maand.

Nu had ik tijdens de Mirena ook wel een eisprong, dus mijn cyclus is niet zo heel hard in de war van de hormonen van de mirena geweest denk ik.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 21:29

Ik snap het niet zo heel goed wat het is met mijn lichaam.

Toen ik de Mirena had had ik allemaal puisten op mijn voorhoofd en hoofdhuid, ook had ik bijna elke week wel een kleine bloeding. Ik was niet tevreden en heb hem eruit halen halen. Nu heb ik een heel gaaf voorhoofd maar nu zit mijn kaak vol puisten. Daarnaast wordt ik nu dus zonder hormonen gewoon helemaal niet meer ongesteld.

Beetje verontrustend en bang voor een zwangerschap want dat is mijn grootste nachtmerrie, maarja ik heb al 3 testen gedaan en heb verder ook geen symptomen.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 22:07

Petrichor schreef:

Toen ik de Mirena had had ik allemaal puisten op mijn voorhoofd en hoofdhuid, ook had ik bijna elke week wel een kleine bloeding. Ik was niet tevreden en heb hem eruit halen halen. Nu heb ik een heel gaaf voorhoofd maar nu zit mijn kaak vol puisten. Daarnaast wordt ik nu dus zonder hormonen gewoon helemaal niet meer ongesteld.

Beetje verontrustend en bang voor een zwangerschap want dat is mijn grootste nachtmerrie, maarja ik heb al 3 testen gedaan en heb verder ook geen symptomen.

Ik snap het niet zo goed... Een paar berichtjes hierboven vertelt iemand je nog dat het langer kan duren voor de ongesteldheid terug is na een Mirena/hormonen... En nu 2 dagen later lijk je dat vergeten en typ je eigenlijk hetzelfde als in het berichtje daarvoor? :')

Hier dan een linkje voor je: https://www.ziekenhuis.nl/medicijnen/m/ ... a/item8696

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 22:19

Tanya schreef:
Petrichor schreef:

Ik snap het niet zo goed... Een paar berichtjes hierboven vertelt iemand je nog dat het langer kan duren voor de ongesteldheid terug is na een Mirena/hormonen... En nu 2 dagen later lijk je dat vergeten en typ je eigenlijk hetzelfde als in het berichtje daarvoor? :')

Hier dan een linkje voor je: https://www.ziekenhuis.nl/medicijnen/m/ ... a/item8696

Ik doelde eigenlijk meer op de puisten die van plek zijn veranderd, dacht namelijk even dat ik daar mee had afgerekend. Maar dat was blijkbaar niet helemaal helder, excuus. :)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 22:24

Ik zou het even rustig afwachten. Eigenlijk weet je helemaal niet hoe je volwassen lichaam is zonder (extra) hormonen. Het lijkt me niet vreemd dat dat niet zomaar stabiliseert en dat het zich op verschillende manieren uit.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 22:54

Hier nu inmiddels al bijna 11 maanden gestopt met de pil. Nog steeds best regelmatige menstruatie en ook nog steeds flinke acne. Op mijn rug lijkt het nu iets minder te worden. Mijn hoofd is inmiddels onrustiger, maarja ik kan er niets aan veranderen dus we doen het er maar mee.. gelukkig is het bij lange na niet zo erg als het op mijn rug was. Dat was echt verschrikkelijk.

De dermatoloog wilde me een kuur van een half jaar geven waarbij je dan niet in de zon mag enzo, dat maar even in de wacht gezet. Ik werk gedeeltelijk buiten, uit de zon blijven is geen doen! Misschien als het in het najaar nog niet weg is dat dat dan een optie is.