misbruik of??

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: misbruik of??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 12:59

Ik denk idd ook aan loyaliteits conflict als ik eerlijk ben
Ook niet meer dan logisch eigenlijk

Ygritte

Berichten: 726
Geregistreerd: 11-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 13:42

Een combinatie van een loyaliteitsconflict en schaamte kan er inderdaad voor zorgen dat slachtoffertjes van misbruik zich jarenlang stil houden of herinneringen verdringen, maar er kunnen ook andere dingen meespelen (angst dat vertellen ervoor zorgt dat mama boos/verdrietig wordt, mama willen beschermen voor die nare ervaring, zelfbescherming). In dit geval kan het natuurlijk ook nog dat ze het totaal verdrongen heeft of vergeten is, maar een therapeut of iemand anders heeft horen vragen "Wat is er gebeurd?", en dat ze daarom weet dat er iets ergs gebeurd "moet" zijn. Daar kunnen we over speculeren, maar dat weten we niet zeker.

Ben je nog aan het kijken naar therapie voor jezelf om dit te proberen te verwerken? Je dochter lijkt er ook erg "mee bezig" (veel vragen stellen over wat er gebeurd is en over het gesprek, wie wat zei en wie wat heeft gedaan), weet jij of daar in de therapie nog iets mee gedaan wordt ? Het lijkt me niet gezond als dat allemaal "in het hoofd" blijft malen en er niet uitkomt in de vorm van (bijvoorbeeld) een creatieve expressie als ze niet wil praten. Vooral omdat je zegt dat het een slim kind is en veel in haar hoofd bezig kan zijn, iets wat ik herken van mezelf. Maar jij kent je kind natuurlijk het beste en moet helemaal op je moedergevoel afgaan hierin!

In elk geval ben je een veilige en vertrouwde omgeving aan het creeeren. Super TS! +:)+ Dat zorgt ervoor dat je dochter zich in elk geval veilig en beschermd voelt. Ook fijn dat je steun hebt aan sommige mensen in je omgeving, zoals die persoon die mee is gegaan, die heb je hard nodig natuurlijk. Ik hoop ook dat het gesprek letterlijk een afsluiting is en een nieuw begin kan zijn.

Nogmaals veel sterkte voor jullie allebei :(:)

Poiuytrewq
Berichten: 15421
Geregistreerd: 06-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 14:25

Tieneke schreef:
Ik vind het knap dat ts haar dochter niet pusht om erover te praten. Iets in mij zegt dat het moment van openheid zo ooit vanzelf wel komt als het kind er klaar voor is. En als er in de tussentijd toch doorlopend hulpverlening is voor het meisje, zie ik persoonlijk ook geen noodzaak om het er toch proberen uit te krijgen.

Helemaal mee eens.
Als je zoiets gaat forceren creëer waarschijnlijk alleen maar een muur.
Ik vind ook dat je het super doet!

loez

Berichten: 11079
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 15:49

friendly schreef:
Ik vind het ook erg bewonderenswaardig dat je je erbij neerlegt dat je dochter niet wilt vertellen wat er precies is gebeurd waardoor het voor jou nog steeds gissen blijft. Denk dat menig moeder wellicht had gaan pushen om de onderste steen boven te krijgen. Hetzelfde geldt voor het niet eisen van een verklaring van de tegenpartij. Lijkt mij erg lastig.

Denk ook dat juist omdat je niet pusht dat je dochter zich in zekere zin ook fijn voelt want ''mama trekt het niet uit mij en laat mij zijn''. Hopelijk voelt ze zich ooit zo op haar gemak dat ze het aandurft om je toch te vertellen wat ooit een nare periode in haar leven was.

Kan niet anders zeggen dan dat het overkomt alsof je erg goed nadenkt over de (mogelijke) gevolgen en je het goed aanpakt. Succes en sterkte met het gesprek.


Mooi verwoord inderdaad! En dat vind ik ook een goede. Je geeft haar hiermee tijd en ruimte om het uit haarzelf te laten komen.

Het heeft mij ruim 3.5 jaar 'gekost' om het op te kunnen brengen het op te schrijven voor mijn moeder. En ik heb het ook ontzettend letterlijk met weinig woorden op papier gezet voor der, maar het 'hoge woord' was eruit. Toen is wel direct de bal gaan rollen voor mij ook voor hulp van buitenaf.

De band met mijn moeder is altijd sterk geweest, maar als ik er nu aan terug denk voel ik mij vaak behoorlijk schuldig, want heb het haar heel moeilijk gemaakt met mijn gedrag, maar vooral met keuzes. En mijn mams was (en is nog steeds) mijn veilige thuisbasis, dus die kreeg altijd alles als eerste volop over zich heen.


Dikke knuffel voor jou TS! En voor je dochter! Jullie zijn beide enorm sterk!

Narita

Berichten: 883
Geregistreerd: 02-05-12
Woonplaats: Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 17:11

TS, ik lees al erg lang mee maar heb nog niet de tijd en/of woorden gevonden om te reageren. Wat een fenomenale moeder ben jij! Wat heb jij goed en doordacht gehandeld. Je hebt tijdens deze tijd je dochter iets heel belangrijks geleerd: wat er ook gebeurd, ze heeft altijd een veilige thuishaven, een moeder die door het vuur zal gaan voor haar. Dat is het meest waardevolle wat je ooit voor iemand kunt zijn, een veilige haven.

Wat betreft weten wat er daadwerkelijk is gebeurd: je hebt goed gehandeld. Je hebt je dochter niet gepusht, geen woorden in de mond gelegd, haar vrijgelaten in wat ze los wil laten. Als moeder ook zeker frustrerend om niet te weten wat er is gebeurd, kan ik me voorstellen, maar de meest veilige keuze. Om bij kinderen echt dingen ‚’onvrijwillig’’ (niet van harte) los te maken heb je professionele ervaring nodig, zeker bij zoiets gevoeligs. Kinderen zijn zo beïnvloedbaar: als je iets op een suggestieve wijze zegt kun je hun geheugen vervormen en ze dingen laten zeggen/herinneren die eigenlijk niet kloppen.
Met de tijd zullen er veel dingen loskomen. Er zijn nog zoveel dingen onduidelijk, je weet niet wat die mensen evt. gecommuniceerd hebben met je dochter en je weet dus ook niet of er evt. sprake is van angst bij je dochter en in welke mate. Doordat je nog zoveel onduidelijkheden hebt kun je geen keuze maken voor je dochter of ze het moet vertellen of niet: je weet niet wat in haar hoofd de consequenties zijn.

Ik heb zoveel respect voor je!! Als er een award was voor Supermama had ik je die nu persoonlijk uitgereikt. Jij hebt je in deze vreselijke situatie dubbel en dwars bewezen als moeder. Als er iets is of als je ergens hulp bij nodig hebt, staat mijn PB, en ik denk velen met mij, altijd open. _/-\o_ :(:)

Avalon_

Berichten: 1242
Geregistreerd: 09-07-08

Re: misbruik of??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 21:44

Mooie woorden Narita, ik had het niet beter kunnen omschrijven.

Rocamor

Berichten: 11047
Geregistreerd: 21-11-02

Re: misbruik of??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 11:54

HOe gaat het nu TS? Weekje verder. Nog wat gehoord? Of andere nare naweeen?

Hoenuverder
Berichten: 100
Geregistreerd: 13-06-16

Re: misbruik of??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-17 20:33

Het gaat nog steeds heel goed!
Begin nu ook het laatste gesprek een plekje te geven, ben best opgelucht dat het allemaal voorbij is.
Ik heb ondertussen ook een gesprek gehad met een vriendin uit de vriendengroep, zij reageerde heel normaal en dacht ook mee.
Zij had er geen oordeel over, ook al zal ze heus het hare ervan denken, dus dat was wel fijn.
De rest vd vriendengroep heb ik een app gestuurd met dat het contact met bepaalde mensen over is, niet gezegd waarom precies maar wel dat ik mijn gevoel gevolgd heb en dat hieruit voortvloeide dat sommige vriendschappen ten einde zijn.
De tijd zal leren of het vrienden blijven.

Ik heb verder niks meer gehoord, maar eerlijk gezegd hebben de betreffende personen daar ook weinig kans voor.
Ik heb rigoureus alle contact verbroken, nummers gewist etc.
Ik ben er gewoon goed klaar mee.

Eind vd week moet mijn dochter nog naar de kinderpsych, ik ben benieuwd wat haar reactie is op mijn mail van vorige week.

Iedereen weer heel erg bedankt voor de ontzettende lieve berichten! Sommige berichten hebben me echt een brok in mn keel gegeven, maar alle posters hebben me zoveel steun gegeven, dat is eigenlijk niet in een paar woorden te vatten.

senna21

Berichten: 11990
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 20:43

Fijn om te horen dat je er zo je weg mee vindt.
Het zal voorlopig nog wel een issue blijven wat je bezighoudt, maar iedere stap is er een. Het heeft tijd nodig. Sterkte daarmee.

Storm

Berichten: 20881
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: misbruik of??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 21:55

Fijn dat je alles af hebt kunnen sluiten en langzaam een plekje kunt gaan geven. En ook fijn dat die vriendin zo goed reageerde. Dat sommige vriendschappen dan over zijn, tja, niks aan te doen. Er zal ongetwijfeld over gepraat worden en wat er gebeurd is. Sommigen geloven het en sommigen niet. Helaas dan maar.
Hou ons op de hoogte over het gesprek bij de kinderpsycholoog. Ben ook benieuwd!

KatooG
Berichten: 169
Geregistreerd: 18-09-16
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 00:10

Ik heb de laatste drie uur gespendeerd met het lezen van dit topic aangezien ik het nu pas zie. Ik was erg geschrokken! Personen die zeer dicht bij mij staan zijn ook slachtoffer geweest van seksueel misbruik en ik word erg verdrietig van hoe vaak dit soort misbruik zich voordoet. Jouw dochter is nog zo jong, nog extra moeilijk om het te verwerken.

Ik bewonder hoe geduldig je met jezelf bent geweest de laatste maanden. Je hebt goed nagedacht, afgewacht en heel hard je dochter proberen te helpen met de druk die ze had, dat is allemaal geen gemakkelijke klus! Als je omschrijft hoe je dochter is veranderd, van een nogal opvliegende naar een lieve normale meid, denk ik dat je echt een schouderklopje verdiend, wat een topmama!

Ik gok dat het er ooit wel uitkomt bij je dochter, eens zij na enige tijd zelf heeft kunnen accepteren wat er is gebeurd en dat de man simpelweg misbruik maakte van haar onwetendheid en onmacht als klein meisje zal het gemakkelijker zijn om dat ook toe te geven aan jou. Je weet dit waarschijnlijk al maar de kans is groot dat wat er gebeurd is nog wel eens het kopje opsteekt tijdens de puberteit. Met dit een beetje in het achterhoofd te houden zal je dan even top kunnen reageren als je de laatste maanden hebt gedaan.

Heel veel sterkte nog!
Moet nu eigenlijk dringend gaan studeren :O

PureSG

Berichten: 4644
Geregistreerd: 24-07-05

Re: misbruik of??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 17:46

TS, ik heb zo enorm veel bewondering en respect voor jou.
Dat is eigenlijk alles wat ik zeggen wil.
Wauw, top moeder, power vrouw!

Irene2

Berichten: 5235
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: Enschede

Re: misbruik of??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 10:55

Wat ontzettend fijn dat je door alle moeilijke stappen heen bent!

En wat ontzettend knap dat je dit nare proces zo goed doorgegaan bent.

Lekker focussen op jezelf en je dochter. topper!

Linnie050

Berichten: 11824
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 22:57

Nu op sbs undercover in nl.
Volgende week deel 2.

Over eventueel misbruik oppas en gastouders.

Ik moest ook jou topic denken.
Zij zeiden ook moeilijk te bewijzen.

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Re: misbruik of??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 23:27

Ik moest ook meteen aan dit topic denken..

vilheide

Berichten: 1491
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Re: misbruik of??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 00:18

Ik moest ook gelijk aan dit topic denken.

amies100

Berichten: 2050
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Deurne

Re: misbruik of??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 00:44

Jullie niet alleen....

Hoenuverder
Berichten: 100
Geregistreerd: 13-06-16

Re: misbruik of??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-17 08:02

Al even niet gereageerd in dit topic, maar zag dat er nieuwe berichten waren.
Ik heb het programma niet gezien, maar ga het wel terug kijken.
Zal heel confronterend zijn, maar misschien haal ik er ook nog tips uit.

Verder hebben we weer 2 sessies bij de therapeut achter de rug, waarbij de therapeut eigenlijk een beetje verbaasd is over hoe goed het gaat.
M'n dochter is zoveel vrolijker, opgewekter en dat wordt opgemerkt door velen.

Met mijzelf gaat het ook aardig, al heb ik wel heel weinig energie maar daarvoor ga ik even naar de dokter.
Misschien een tekort van het een of ander, misschien toch de verwerking van alles.
Het geeft iig een hoop rust dat alle knopen doorgehakt zijn, en ik kan niet zeggen dat ik verdrietig ben om het verlies van sommige vriendschappen.
Maar ik merk wel dat ik heel veel hecht aan mijn kleine, veilige wereldje en daar moet straks ook verandering in komen, want het begint wel een beetje op een kluizenaars bestaan te lijken.

Doutz16

Berichten: 1015
Geregistreerd: 30-08-11

Re: misbruik of??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 09:23

Wat super om te horen dat het goed gaat ts! Je bent een topwijf!
Ook goed om jezelf denken nu he! Je hebt het echt verdient

joyce_eddy
Berichten: 4018
Geregistreerd: 01-08-10

Re: misbruik of??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 10:06

Diep respect TS hoe je ermee omgaan. En even laten checken bij de dokter is zeker geen slecht plan. Even bloed prikken voor de zekerheid alle stress doet veel met je lichaam.. hopelijk krijgen jullie nu wat meer rust en kunnen jullie het enigszins een plekje geven.

Rocamor

Berichten: 11047
Geregistreerd: 21-11-02

Re: misbruik of??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 10:35

Fijn dat je nog even hier reageert TS. En nog veel fijner dat het zoveel beter gaat met je dochter. Het ultieme bewijs dat wat je doet, goed doet!!

En voor wat betreft jezelf. je hebt een jaar lang keihard gevochten voor je meisje, voor jezelf. Een baal snert over je heen gekregen. Geen wonder dat je even weinig energie hebt. Neem je tijd. Ook voor wat betreft je kluizenaarsleven. Komt wel weer verandering in, als je er klaar voor bent....

Tieneke

Berichten: 21721
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 14:14

Hey TS, ik moest vandaag aan jouw topic denken. Hoe gaat het nu met jou? En je dochter?

Hoenuverder
Berichten: 100
Geregistreerd: 13-06-16

Re: misbruik of??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 21:09

Veel gebeurd hier, erg druk gehad maar voornamelijk goede dingen!
Zo heeft mijn dochter haar 1e zwemdiploma gehaald (wat toch wel een ietwat pijnlijke bedoeling was, er waren nu een stuk minder "fans" dan we verwachtten toen ze begon met de zwemlessen) en heeft ze mee mogen doen met de w4kangaroe wedstrijd, omdat ze haar cito zo goed had gedaan.
Binnenkort weer een rapport, dus ik ben benieuwd!
Het slaapprobleem is ook ver opgelost, alleen nu met het verzetten vd klok krijgt ze even wat ondersteuning mbv een homeopathisch middel.

We waren de therapie aan het afbouwen, maar door wat incidenten toch besloten om nog even door te gaan.
Op school kan mn dochter ineens omslaan van vrolijk naar boos, om ogenschijnlijk niets.
De juf kan er niet goed uitkomen waarom ze zo omslaat, maar is er wel van overtuigd dat er een reden voor is.
Ook naar mij toe gebeurd dit weleens, bijv.als ik haar erop wijs dat iedereen verantwoordelijk is voor zichzelf en dat zij niet overal op hoeft te letten.
Of wanneer we haast hebben en ze iets simpels vergeet mee te nemen, wat ze niet direct nodig heeft. Daar kan ze volledig van uit haar dak gaan.
Ik ben "blij" dat ze zich kan uitten, maar een tikkeltje minder drama zou fijn zijn.
Maar zoals ik zei, het zijn incidenten en het is zeker niet de hoofdmoot van ons leventje.
Ook is ze nog steeds dolgelukkig met haar kerstcadeau.

Mn dochter praat nog weleens over die mensen die ze nu moet missen, maar dramt niet door en lijkt ook niet heel verdrietig meer te zijn.

En ik begin ook weer een beetje op te krabbelen.
Heb nog wel momenten dat ik terug denk aan vorig jaar, aan dat bewuste weekend en dan draait mn maag zich om.
Maar het beïnvloed mijn, ons, leven niet en ik begin voorzichtig weer wat vertrouwen te krijgen in de mens, hoewel ik mijn dochter nog wel moeilijk los kan laten.

Anoniem

Re: misbruik of??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 21:16

Geweldig om te lezen dat het zo goed gaat! :)

Tieneke

Berichten: 21721
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: misbruik of??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 21:20

Daar sluit ik me bij aan. Jullie hebben een hele evolutie doorgemaakt. Fijn te lezen!