Veganisme - extremisme?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 09:15

chanel1985 schreef:
Lillith24 schreef:
Chantal ik bedoel maar te zeggen dat hier een paar pagina's terug het argument van "vlees eten is natuurlijk, we doen het al sinds het begin van de mensheid" werd gebruikt. Dit geldt alleen niet voor zuivel, vandaar mijn vraag: wat is daar de mening over?

Het is Chanel :D

Waarom is zuivel drinken niet natuurlijk? Omdat sommige mensen daar allergisch voor zijn?

Oeps sorry haha :')

Nee ik zeg niet dat zuivel drinken niet natuurlijk is, ik ben namelijk helemaal niet zo gek op die "alles wat natuurlijk is is goed" argumenten. Ik zeg alleen dat als er gebruik wordt gemaakt van het, we moeten vlees eten want dat is natuurlijk argument (staat gelijk aan: soya burgers zijn on natuurlijk want etc...), dat je dan eigenlijk het gebruiken van zuivel niet meer kan beargumenteren. Want de mensheid heeft niet vanaf het begin der tijden geitenkaas gegeten, of yoghurt met aardbeien. Om maar even zo te zeggen :)

Lillith24

Re: Veganisme - extremisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 09:19

Maaikemuis als je zin hebt kun je de docu cowspiracy eens bekijken :) (dit is niet naar bedoeld of zo, gewoon een tip) daar in wordt uitgelegd wat er precies met de landen om ons heen gebeurt als wij steeds maar meer en meer vlees (met name biologisch vlees!) willen blijven eten. Met 'wij' bedoel ik trouwens alle mensen, want er zijn dus ook landen waar vlees eten van origine niet werd gedaan maar waar de mensen welvaart koppelen aan vlees eten en dus met de groeiende economie meer en meer vlees kopen (en zuivel). Terwijl hier in Nederland de vleesconsumptie p.p. per jaar al een tijdje langzaam daalt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 09:20

Mallow schreef:
verootjoo schreef:

Ze krijgen geen shot maar bij koeien moet je opletten dat er voldoende kobalt in het voer zit. Dan maakt het lichaam b12 aan. Omdat het Nederlandse gras dat niet het hele jaar door voldoende bevat.

Ik vind slachten idd geen lijden. Er wordt nauwelijks adrenaline/cortisol (stresshormonen) aangemaakt. Als dat wel aangemaakt wordt tijdens het slachten kun je het vlees wel weggooien namelijk.

Denk je dit serieus? Heb je bronnen?
Dus de kippen die aan hun poten worden opgehangen en zo door de schredder gaan, kippen die daardoor niet in 1 keer dood gaan blijven rustig hangen en denken ah relax ik wacht wel op de volgende ronde.
Lammeren die aan de haak aan hun achterpoot worden opgehangen en zoen dat hun buurman wordt doorboord in de keel en het nog uitgilt denk oh relax no stress?

Ja en ik denk het niet alleen, dit is namelijk niet wat ik zie in de slachterij. Dus m'n bron is gewoon de slachters Vlees met adrenaline erin ziet er heel anders uit en wordt weggegooid omdat je het niet meer kan eten. Kost veel geld dus er wordt echt voor gezorgd dat er geen stress is en geen adrenaline in het vlees zit.

Hoe lammetjes worden geslacht heb ik geen idee van maar ms kan kuggur vertellen of hij zijn lammeren echt zo slacht. Kan me niet voorstellen dat vlees dan nog lekker is als je het zo doet.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 09:21

enzino schreef:
269_life schreef:
De belangen van anderen doen mij inderdaad minder (tot niets).

Dat, samen met je username, doet mij daarom sterk vermoeden dat je naar type 4 neigt (zie pagina 19). Mocht je wel graag verandering zien in hoe andere mensen zich gedragen dan helpt het om je meer in te leven in hun beweegredenen en ze een alternatief te bieden. De redenatie daarachter wordt netjes uitgespeeld in Game of Thrones, aflevering 5 of 6 van dit seizoen (ik zal verder geen spoilers geven).

269_life schreef:
Je vragen heb ik dan even gemist, en ik kan ze ook niet terugvinden?

Pagina 20 heb ik je ge-quote.

Oh je typetjes :'). als je al zoiets schrijft:

Citaat:
Dit is een groep extreem anti-sociale mensen (...) in werkelijkheid zijn het sociopaten die het liefst alle mensen van de aardbodem willen vegen.

Heb ik het idee dat je nog serieus in discussie wilt, aangezien je er blijkbaar alleen op uit bent een beetje te stoken en beledigen. Die typetjes zijn nergens op gebasseerd, behalve op de mening van de auteur van het betoog, wie dat ook moge zijn.

Wat betreft je 'vragen' (ik zie ze nog steeds niet?) op pagina 20.
Ik ben het niet met je eens dat het een extreem eenzijdig beeld geeft. 269 maakt vaak gebruik van live-streams, dus manipulatie is dan niet mogelijk. Trouwens, zelfs bij programma's als de keuringsdienst zie je in wat voor erbarmelijke omstandigheden de dieren leven. Ik denk eerder dat, als je al van manipulatie kan spreken, het van de boeren komt, die beweren dat hun dieren het goed hebben.

Boeren overtreden met enige regelmaat de wet. zie: http://www.trouw.nl/tr/nl/5948/Dierenwe ... jaar.dhtml. Vervolgens wordt hen de hand boven het hoofd gehouden. Ik denk dat je het gewoon niet wíl zien.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 09:27

269_life schreef:
Maartje1990 schreef:
Die dieren worden als voedsel gebruikt, dus niet voor plezier ;)

Mijn paard wordt voor mijn plezier gebruikt ja :)

Voedsel wat je niet nodig hebt, omdat je de voedingsstoffen makkelijk uit ander voedsel kan halen. De enige reden dat je het zou eten is omdat he het lekker vindt, dus plezier.

:)

Zit dat feit je zo dwars, Maartje? ;-)

Ik hou van lekker eten en ik hou ook zeker van een lekker klaargemaakt stukje vlees. Ik hou ook van lekkere klaargemaakte groente, aardappels of pasta. Ik kan ook absoluut genieten van een heerlijke vega maaltijd. Maar dat allemaal eet ik omdat het mijn voedsel is, omdat het voor mij voedselbronnen zijn, niet voor mijn plezier maar dat is dus niet hetzelfde als dat ik er niet van geniet (dat beweer ik ook niet)

Jij kiest ervoor om vlees niet als voedselbron te nemen en dat is prima. Ik kies daar wel voor. Je hoeft dat ook absoluut niet te begrijpen, maar het zou fijn zijn als je dat Iig zou respecteren en niet je mening als feit loopt op te dringen
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 30-05-16 09:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 09:35

269_life schreef:
Wat betreft je 'vragen' (ik zie ze nog steeds niet?) op pagina 20.

Jij deed twee uitspraken die ik vervolgens tegenspreek. Je hoeft dat niet te zien als een "vraag", maar als je achter je eerdere uitspraak staat dan zou ik een reactie verwachten. Het is dus eerder een "vraag om reactie" dan een directe vraag.

269_life schreef:
269 maakt vaak gebruik van live-streams, dus manipulatie is dan niet mogelijk.

Ik vraag je nogmaals de definitie van manipulatie op te zoeken en dan zie je waarschijnlijk ook dat deze reactie nergens op slaat.

Bovendien "vroeg" ik je waarom de link die je gaf een voorbeeld van extremisme is. Ik vraag hier ook nogmaals eerst de definitie van extremisme op te zoeken en dan zie je waarschijnlijk ook dat de het voorbeeld dat je gaf nergens op slaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 09:45

Ik ben waarschijnlijk niet de juiste persoon om dit aan te kaarten, maar het onderwerp van dit topic is:

Resistance schreef:
Waar komt die extreme wil bij sommige vegetariërs en veganisten om anderen hun ideeën op te leggen vandaan? Wat zijn jullie gedachten hierover?

Dat is een andere discussie dan:
- moet je vlees eten om te overleven?
- is vlees eten gezond/ongezond, is geen vlees eten gezond/ongezond?
- kunnen bepaalde stammen in China zonder vlees?
- etc.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 09:47

maaikemuis schreef:
Omdat er plekken zijn op deze wereld, nog altijd waar de benodigde voedingsstoffen niet aanwezig zijn. Plekken waar je gewoon naar toe op vakantie kunt.

Maar vooral om te zien hoe ver 'jij' in dit geval voor je idealen bereidt bent te gaan. Uiteindelijk weegt ook jouw eigen leven tegen dat van een dier op.

Grappig trouwens dat er nu blijkbaar iets mis is met mijn morele waarden.

#vleessmoesjes :D

Ik neem aan dat je het grootste deel van de tijd niet op vakantie bent, maar gewoon in Nederland toch?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 10:00

Enzino: Manipulatie vatten jullie denk ik allebei anders oo.
269 ziet het als het veranderen van het filmpje zelf denk ik, en jij als zeer eenzijdige info verstrekken aan anderen.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 10:02

Dit is de openingspost, lees die allemaal nog eens rustig door.

Resistance schreef:
Allereerst wil ik even zeggen dat ik iedereens keuze in het leven respecteer; ik heb absoluut niets tegen vegetariërs en veganisten.

Een tijdje geleden kwam ik een oude vriendin van me tegen. We konden altijd goed overweg en hadden het altijd erg gezellig. Het kwam ter sprake dat zij veganistisch is geworden. We hadden het er even over en uiteindelijk begon ze opeens mij op te dringen om ook veganistisch te worden. Ik heb gezegd dat ik toch liever vlees blijf eten, waarna ik te horen kreeg dat ik in een psychische inrichting hoorde... -O-

Ik heb haar op gezocht op internet en daar vergelijkt ze vleeseters met Hitler, en nog veel meer. Daar is ze overigens niet de enige in. Door duizenden mensen worden alle mogelijke (drog)redenen bij elkaar gesprokkeld om mensen maar in hun gezicht te duwen dat ze ook moeten stoppen met vlees eten, en zodra je er iets van zegt of je mening geeft als vleeseter wordt je totaal afgebrand en met de dood bedreigd.

Waar komt die extreme wil bij sommige vegetariërs en veganisten om anderen hun ideeën op te leggen vandaan? Wat zijn jullie gedachten hierover?

Zie vervolgens de wendingen die het gesprek neemt.
Beetje bizar....

Ik ga ff een broodje worst eten *\o/*

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 10:17

Maar veroortje het feit dat jij het niet ziet of dat 1 enkele boer(?) als kuggur het op een andere manier doet betekend niet dat het niet gebeurd en ik denk dat daar de grootste misverstanden vandaan komen. In het algemeen, niet ten nadelen van jou nu :)

Er wordt geslacht op die manier. Zo snel mogelijk en zo veel mogelijk omdat alles draait om geld. En misschien is het wel zo dat de stukken vlees die onder veel stress gewonnen worden voor een mindere prijs in de supermarkt liggen maar dat betekend niet dat het niet gebeurd en dat is wat ik persoonlijk zo erg vindt.

Er is voldoende beeldmateriaal te vinden waarop duidelijk wordt hoe het slachten er aan toe gaat in sommige gevallen, er ging laatst zelfs een filmpje rond op Facebook waar een stuk kipfilet vandaan komt.

Wat ik probeer te zeggen is dat ik het zo erg vind dat er mensen zijn die een stuk vlees als delicatesse zoveel belangrijker vinden dan het leven van een dier. Dat er mensen zijn die zichzelf verheven voelen boven een dier omdat ze er 'slechts' zijn om de mens te voeden.
Bedoel daar overigens niemand persoonlijk mee hier.
Als er een mens vermoord wordt op diezelfde manier staat heel de omgeving op z'n achterste benen maar bij dieren lijken we het goed te vinden, dat dit iedere dag gebeurd.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 10:21

Het feit dat jij ziet dat een (of een paar) boeren zo slachten is toch ook niet gelijk de werkelijkheid voor alle geslachte dieren?

De waarheid ligt ergens in het midden. Natuurlijk vind ik het niet oké zoals jij het beschrijft. Maar zoals ik het zie en zoals de dieren op de boerderijen die ik ken het hebben vind ik er niks mis mee.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 10:35

Uiteindelijk predikt een ieder voor eigen parochie. De beelden van 296 en zelfs van cowspiracy zijn zeer eenzijdig. Logisch, want hoe ernstiger hoe meer impact. En feitelijk des te meer reclame. En tevens is het niet overal rozengeur en maneschijn, maar dat laat de vleesindustrie niet zien. Logisch, want geen goede reclame. Uiteindelijk maken beide kanten van het spectrum niets meer dan reclame voor eigen denkbeelden.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 10:46

verootjoo schreef:
Het feit dat jij ziet dat een (of een paar) boeren zo slachten is toch ook niet gelijk de werkelijkheid voor alle geslachte dieren?

De waarheid ligt ergens in het midden. Natuurlijk vind ik het niet oké zoals jij het beschrijft. Maar zoals ik het zie en zoals de dieren op de boerderijen die ik ken het hebben vind ik er niks mis mee.

Dit dus :j verder zie ik dieren echt niet alleen als voedselbron hoor! En hecht ik er waarde aan dat ze een goed leven hebben gehad

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 10:47

enzino schreef:
Ik ben waarschijnlijk niet de juiste persoon om dit aan te kaarten, maar het onderwerp van dit topic is:

Resistance schreef:

- etc.

Ik denk dat vega's dieren willen redden en dat ze daarom extreem missioneren. In den hoop dat het dierenlevens scheelt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 10:48

enzino schreef:

Resistance schreef:

- etc.

Ik denk dat vega's dieren willen redden en dat ze daarom extreem missioneren. In den hoop dat het dierenlevens scheelt.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 11:01

Ik noem ook geen namen vanuit dit topic, juist door deze discussie is duidelijk dat er mensen nog wel nadenken over hun stukje vlees en waar het vandaan komt.
Ik ben het niet overal mee eens maar wel blij dat te lezen.

Documentatie als cowspiracy is puur en alleen weerlegd op feiten, dat is gewoon wat het is. Als je er dan alsnog voor kiest vlees te blijven gebruiken ala maar het is goed dat de mensen weten wat er aan vooraf gaat, het is een stukje bewustwording. Iets waar je mee kan doen wat je wil maar het is goed dat het er is.

Een docu als earthlings vind ik dan weer wat anders. Die verlichten de duistere kant van de hele bio industrie en zo veel meer. Ik geloof ook zeker dat er meer is dan wat daar alleen word uitgezonden, minder zwart wit in ieder geval.
Maar het moge wel duidelijk zijn dat de beelden bestaande beelden zijn en het dierenleed er dus wel daadwerkelijk is.

Daarnaast is het ook logisch dat een ieder reclame maakt voor hun kant van het verhaal.. Stel je eens voor dat de hele massaproductie rondom het dierlijke voedsel zou stoppen of drastisch zou minderen. Hoeveel geld daarmee gemoeid gaat, natuurlijk wil een grootverdiener op die manier dat anders zien.
Maar al zou iedereen op de wereld er voor kiezen alleen al minder vlees te eten en dan 'goed leven vlees' te eten dan zou er al zoveel minder dierenleed nodig zijn om die schappen in de supermarkt vol te krijgen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 11:04

Wat ik ook leuk vond is dat initiatief dat je met z'n allen een hele koe kon kopen. Het dier werd geslacht zodra hij volledig 'op' was :) Scheelt ook al een hoop verspilling. Het is zo zonde hoeveel vlees wordt weggegooid.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 11:12

Mallow: ik heb cowspiracy (nog) niet gezien dus kan niet zeggen of dat wat jij beweert klopt. Ik ben echter zelf op voldoende veebedrijven geweest en vaak genoeg bij de slachter geweest om een goed beeld te krijgen en hebben over hoe het er daar aan toe gaat.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 11:16

Dat is er inmiddels ook voor varkens Sheran.

Was wel een hilarisch momentje mbt Cowspiracy, dat werd uiteraard enorm gepromoot op de pagina van WD. User Cowspiracy meldde dat een koe wel 2 kalfjes per jaar kreeg, dat arme dier :D
Uiteraard is de vraag hoe dat in vredesnaam kon nooit beantwoord :+

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 11:20

In cowspiracy wordt o.a. duidelijk gemaakt hoe de hele bio-industrie zijn invloed heeft op het milieu met feiten, dus hoeveel water daar in omgaat, wat er gebeurd met alle uitstoot gassen, hoe en waar het veevoer vandaan komt en hoe dat in verhouding staat met de honger aan de andere kant van de wereld.

Daarnaast is denk ik dierenleed, of nouja wat iemand dierenleed vindt, vrij persoonlijk. Die grenzen liggen voor een ieder weer anders. :)

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 11:25

Ik ben ook niet veganistisch gaan eten omdat ik alle diertjes zoooooo zielig vond. Ik ben veganistisch gaan eten omdat ik een paar vervelende klachten had die niet werden opgelost met zeer zware medicatie, daarna heb ik me goed ingelezen, ben ik documentaires gaan kijken en heb ik uiteindelijk besloten dat de combinatie van mijn gezondheid, het milieu, en dierenwelzijn echt de doorslag gaven voor mij. En dan ook in die volgorde. Maar moet wel zeggen dat sinds ik veganist ben, nu alweer bijna drie jaar, ik wel ben gaan nadenken over de waarde van een dierenleven ten opzichte van een mensenleven.
Had er laatst nog een gesprek over met mijn beste vriendin. Biggen van een paar maanden zijn intelligenter dan kinderen van 3. Waarom eten we die biggen wel op, maar die kinderen niet? (Even super super super extreem, ik hoef geen antwoord op ie vraag of zo). Dat komt omdat wij mensen allerlei waarden aan dieren verbinden. Een dier is pas te waardevol om te eten als ie tot tien kan tellen. Dieren kunnen dat niet, dus zijn ze niet hetzelfde als mensen. Terwijl ook dieren pijn,angst, verdriet en blijdschap voelen. Ontzettend veel mensen zouden wel een varken opeten, maar niet een hond, terwijl varkens intelligentere beesten zijn dan de meeste honden. Is dat dan gewoon pech voor het varken? Omdat hij als voedingsbron wordt gezien en een hond als gezelschapsdier/werk dier? Zelfde met paarden trouwens. Wat is het wezenlijke verschil tussen een koe en een paard, behalve dat de een doorgaans meer in de supermarkt ligt? Ik zal even opzoeken welk artikel de aanleiding was voor dit gesprek met die vriendin van me, was echt heel interessant.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 11:31

Ben ik het met je eens :)
Ik denk dat als dieren zouden kunnen praten we ons rot zouden schrikken.

Wij als mensheid hebben ons ook boven alle dieren verheven onszelf als meest intelligente wezens verklaart.
Al staat dat mijn inziens los van elkaar, we houden alle dieren in gevangenschap, maken voor alle dieren keuzes en echt niet allemaal met het welzijn van het dier als uitgangspunt. Juist als meest intelligente 'earthling' zou ik het zo mooi vinden als we allemaal gewoon wat meer naast elkaar zouden kunnen leven ipv met allerlei hulpmiddelen boven de dieren. Ik droom nog even verder :P

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 11:34

Maar waarom mag dat intiligenge varken wel vlees eten en wij niet? Beidde omnivoren

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 11:42

[*]
Maartje1990 schreef:
Maar waarom mag dat intiligenge varken wel vlees eten en wij niet? Beidde omnivoren

Heb jij ooit een varken in de supermarkt gezien, waar ze keuze hebben? :)