Sport & voeding doelen/tips/tricks/motivatie/klets topic!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 15:55

xMyrth schreef:
Ik heb vandaag weer een klein stapje gezet.
Ben naar de supermarkt geweest om fruit en havermout te halen. Chiazaad stond ook op de planning maar YUK wat is dat duur. Daar ga ik eerst even voor verder kijken.

Ik heb als lunch havermoutpannekoekjes gemaakt. Erg lekker en ook een voller gevoel :)
Ik wil ook meer met havermout gaan ontbijten, dus heb magere yoghurt 0%vet meegenomen.
Maar hoe doen jullie dat? Laten jullie havermout wellen? Hoe lang? waarom wel? Waarom niet?

Ik ontbijt ook vaak met havermout en laat ze niet wellen want dan wordt het te papperig vind ik. Ik doe er yoghurt of platte kaas bij, kaneel en appel in stukjes :9

Krissis

Re: Sport & voeding doelen/tips/tricks/motivatie/klets topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 16:49

Of ik doe havermout pap (warm dus) met een hand noten of ik doe de avond ervoor havermout klaar maken voor een koude hap in de ochtend.

Recept van de pap staat op het pak, ik geloof 250ml melk, 50g havermout, 600watt 3 minuten in de magnetron (blijf er in het begin effe bij, het kan overkoken) of in een pannetje en dan aan de kook brengen (blijven roeren ivm aanbranden)
Dan in een bakje, handje gemixte noten erdoor en eventueel fruit (appel of peer snij ik de avond ervoor, ik heb nog 2 kinderen en een hond voordat ik naar m'n werk ga, lichtelijk tijdstekort)

Koud doe ik het volgende:
150 ml Griekse yoghurt
100-150 ml (plantaardige) melk (bijvoorbeeld rijstmelk, amandelmelk of kokosmelk) maar ik gebruik of soja of koemelk

50 gram havermout
Een beetje honing of ahornsiroop naar smaak (optie, ik doe het zelf niet, vind het met fruit zoet genoeg)

Eventueel een eetlepel chiazaad (dit maakt het resultaat wat puddingachtig. Inderdaad niet goedkoop, maar je gebruikt er zo weinig van dat het nog geen 30 cent per ontbijt bevat)

1/2 cup diepvriesfruit (frambozen, blauwe bessen of gemixt, mango (erg lekker met kokosmelk) of aardbeien).

Meng alle ingrediënten (behalve het fruit) de avond van tevoren door elkaar. Roer het fruit hier voorzichtig doorheen en zet het in een bakje of beker in de koelkast. De volgende ochtend zijn je Overnight Oats ready to go.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 17:25

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 14:12

Bedankt voor je verhaal Bianca :)

Ook zou ik de soja laten staan, maar dat komt door de dingen die er in zitten en wat het met je lichaam doet. Ontbijt shakes snap ik verder helemaal!

Ontbijten of dat wel of niet belangrijk is tja daar is echt zoveel geschreven. Gewoon doen wat goed voelt.

Zelf ontbijt ik pas rond een uur of 11 (met kwark) en lunch rond half 2 en dan nog een snack van augurk met worst of ei met rookvlees en savonds groente met vlees, geen aardappelen, pasta, rijst oid.

xMyrth, chiazaad is zo'n overhype superfood, niet aan beginnen zonde van je geld :P

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 16:15

Gribaldi, ik vond het ook te duur :')
Maar deze aanbieding wilde ik aan mensen laten weten die het wel gebruiken haha

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 19:15

Hi allemaal! Wat een leuk topic! Ik zou me graag bij jullie aan willen sluiten. Mijn naam is Kirsten, ben 21 jaar en 2 weken geleden woog ik 71,1 kg. Sinds 1,5 maand heb ik hulp van een personal trainer die mij helpt met mijn voedingsschema's, trainingsschema's (kracht) en voor al mijn vragen klaar staat. Mijn doel is om strakker te worden en spieren op te bouwen. Verder blog ik over de paardensport waar ik ook wil praten over ruiterfitheid, dus ook daar ben ik mee bezig :)

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 20:00

Welkom MilleniumK! Denk dat schrijven over sport en fit zijn op een blog erg motiverend kan werken om door te zetten! :j

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 20:57

Suliko schreef:
Welkom MilleniumK! Denk dat schrijven over sport en fit zijn op een blog erg motiverend kan werken om door te zetten! :j

Ja klopt, ik richt me op mijn blog nu naast de gewone paardensport, fokkerij, wedstrijdverslagen enz nu dus ook op ruiterfitheid. Vind ik zelf behoorlijk belangrijk en interessant :). Heb het roer pas net om gegooid, maar dat zijn wel de onderwerpen die straks voorbij gaan komen, haha.

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 20:59

Oh wat havermout betreft:
Ik heb zelf altijd die van Quaker, maar koop binnenkort bij Body&fitshop de ultra fine oats, schijnt fijner te zijn voor mensen met pds (like me). Mijn havermout maak ik s'ochtends klaar en doe dan ongeveer 50/60 gram havermout in een steel pannetje, daar doe ik een schep eiwit poeder bij in, heb momenteel Nutella hazelnoot (erg lekker!) en vervolgens doe ik er zo'n 100 ml amandelmelk bij. Ik zet het vuur aan, roer goed tot het een papje wordt en giet het in een kommetje. Vaak eet ik er wat aardbeien bij.

Het eiwitpoeder zorgt voor meer formule in de maaltijd waardoor je eerder verzadigd bent en de komende uren niks hoeft te eten :).

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 22:28

Ik gooi mijn havermout 's ochtends vanuit de zak zó in mijn yoghurt :)
Ik hou er echt niet van als het zo'n vies papje wordt haha :') Had gisteren havermout "appeltaartjes" gemaakt maar ik vond ze niet te vreeeeeeten omdat de havermout+melk een ranzig papje was geworden :')

Danique07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 00:53

Hoi allemaal

Ik kwam dit topic tegen en het lijkt mij leuk om mee te praten en te lezen. Ik heb afgelopen week een intakegesprekbgehad met een personal coach en ga aankomende week terug voor o.a. een vetmeting. Mijn doel is om meer te leren over gezonde voeding en om door gezonde voeding en sporten strakker te worden zodat ik weer tevreden wordt met mijn eigen lichaam. Ik ben nog een hele erge leek wat betreft coaching, sporten en voeding. Omdat het geen makkelijke verandering gaat worden voor mijzelf (eten en sporten volgens een schema) vind ik het leuk om de ervaringen van anderen te lezen en die van mezelf te delen. Is dat goed?

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 08:23

Hoi Kirsten en welkom Danique :)

Spannend een vetmeting. Ik benieuwd hoe je proces gaat :)

Havermout vind ik echt smerig haha, nu kunnen mijn darmen daar ook niet tegen :')

Ik doe door de kwark ook een schepje eiwit, heerlijk.

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 10:36

Ik vond havermout eerst ook super vies, maar nu heb ik een manier waarop ik t maak wat ik wel lekker vind, dus daar ben ik wel blij mee :)

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 10:44

Ik had zelfs koekjes gemaakt, dacht doe eens een andere manier maar helaas ook daar raakt mijn lichaam door van streek ;')
Heb nog een pak staan, zal vogelvoer worden van de winter :P

DBiancaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 10:51

Welkom nieuwkomers :) Alleen maar leuk hoe meer zielen....

Mijn metingen tot nu toe (een maand bezig)
12/4 11:15 -->68,5KG, 25,5BMI, 33,4%vet,
13/5 9:00--> 66,1KG, 24,6BMI, 31,0% vet

Het gaat langzaam maar ben daar al zeer tevreden over :)

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 11:03

DBiancaL schreef:
Welkom nieuwkomers :) Alleen maar leuk hoe meer zielen....

Mijn metingen tot nu toe (een maand bezig)
12/4 11:15 -->68,5KG, 25,5BMI, 33,4%vet,
13/5 9:00--> 66,1KG, 24,6BMI, 31,0% vet

Het gaat langzaam maar ben daar al zeer tevreden over :)

Wat leuk dat je in Landsmeer woont, daar wonen m'n ouders ook :j

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 11:06

Goed bezig Bianca!

DBiancaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 11:14

Hihi ja sinds Juli 2015 woon ik samen in landsmeer.
Kwam uit amsterdam.. maar dit is toch ook wel erg fijn wonen :)

plus aan een groot natuurpark (het Twiske) waar ik veel wandel en hardloop (alleen nu nog even niet al 3 weken niet.. dus ik denk dat als ik ook nog mijn beweging erbij heb dat ik dan nog sneller kan gaan... maar van mij hoeft dat niet).

Het resultaat energieker en gezond voelen (niet moe en lusteloos) vind ik al onwijs veel waard :)

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 11:18

DBiancaL schreef:
Hihi ja sinds Juli 2015 woon ik samen in landsmeer.
Kwam uit amsterdam.. maar dit is toch ook wel erg fijn wonen :)

plus aan een groot natuurpark (het Twiske) waar ik veel wandel en hardloop (alleen nu nog even niet al 3 weken niet.. dus ik denk dat als ik ook nog mijn beweging erbij heb dat ik dan nog sneller kan gaan... maar van mij hoeft dat niet).

Het resultaat energieker en gezond voelen (niet moe en lusteloos) vind ik al onwijs veel waard :)

Leuk hoor! Ik stuur je wel even een berichtje, ben wel benieuwd waar je woont, haha! Ik heb er tot mijn 15e gewoond, toen verhuisd voor mijn mbo opleiding, maar paps en mams wonen er nog altijd.

mailow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 14:04

Leuk al die ideeën met havermout! Misschien moet ik toch maar weer eens havermout proberen...
En een mooie vooruitgang Bianca!

Sinds vorige maand echt bezig met m'n voeding en bewegen. Nog steeds bezig met herstellen van een bekkenbreuk. Had geen enkele spier meer in m'n benen.. Merk nu wel na een maand dat er écht wel weer spieren beginnen te komen (ook zichtbaar!) en dat is toch wel erg fijn.
M'n gewicht blijft wel precies hetzelfde, terwijl ik wel strakker begin te worden. Toch best prima zo en best blij mee. :D

_sharona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 14:05

Bij mij gaat het iets minder. Heb nog steeds last van de ontsteking in mijn knie. Mocht van de HA niet sporten. Heb ik wel gedaan maar geen been oefeningen gedaan. Echter had ik toch steeds enorme last na het sporten. Waarschijnlijk belastte ik mijn knie toch. Laatste week niet kunnen sporten wegens studie (afstuderen). Allee af en toe thuis buikspieren getraind.

Ik heb een vraagje. Wat is jullie mening over kokosolie? Ik dacht dat dat dus wel oke was. Mijn vader moest vandaag ter controle naar de dokter (paar jaar terug heel zwaar herseninfarct gehad en wordt nu goed in de gaten gehouden). En toen werd ook de voeding besproken. Zij zei dat kokosolie helemaal niet zo goed is en dat je beter vloeibare boter kan gebruiken

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 15:25

Ah wat vervelend van de blessures (bekkenbreuk en ontsteking in de knie). Rustig aan doen en vooral op je eten letten, uiteindelijk bereik je daar het meeste mee.

Wat kokosolie betreft: het staat hier op mijn keukenplankje, maar doe er de laatste tijd niks mee, haha! Geen idee of het echt zo geweldig goed is als vele hypes doen beweren.. Maar dat weet je nooit en iedereen spreekt altijd alles een beetje tegen.

Een vraag vanuit mij: ik wil binnenkort voor mijn blog en YouTube kanaal filmpjes opnemen over ruiterfitheid. Nu vraag ik me af, zijn jullie hier eventueel mee bezig? Wat zouden jullie leuk vinden om te zien? `Heb zelf wel wat ideeen, maar input vanuit de doelgroep is altijd leuk :j .

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 16:05

Wb kokosolie. Men weet dat het vol verzadigde vetten zit. De reden waarom het gezonder zou zijn dan andere verzadigde vetten kan geen enkele voorstander benoemen. Wel licht de discussie over verzadigde en onverzadigde vetten onder vuur en zijn er twijfels of onverzadigde vetten echt zo ongezond zijn als gedacht.
Tot daar meer onderzoek naar is gedaan kies ik voor de onverzadigde vetten en laat de kokosolie dus lekker staan.

Ruiterfitheid zegt me niks, rijdt al jaren geen paard meer.

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 16:28

Goed bezig allemaal en veel beterschap aan de bokkers met blessureleed :)

Hier al 8 dagen suikervrij en het gaat beter dan alle andere pogingen. Geen echte drang naar koekjes oid, al 2 keer taart afgewezen en ik ga vrolijk verder. Ben al weer een kilo afgevallen, hoewel dat eigenlijk niet nodig is, en ik heb vooral veel minder een hongergevoel.

Hardlopen is al weer even geleden. Eigenaar van mijn verzorgpaarden heeft haar voet gebroken dus ik probeer zo vaak mogelijk daarheen te gaan om de paarden te verzorgen en dan valt mijn hardloopavond weg. Ach ja, kruiwagens vol stront verslepen is ook sporten toch :D

Wat betreft ruiterfitheid, je rompstabiliteit is heel belangrijk zeggen ze, dus concrete oefeningen om dat te verbeteren zijn altijd welkom :D

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 19:20

Goed bezig Trijnie! Ach, het gaat om bewegen en balans. Eet je meer/slecht? Dan is wat meer bewegen niet onverstandig. Maar de meeste paardenliefhebbers bewegen in principe wel genoeg hoor :D

Hier ook een update!

Ik ben inmiddels ruim 4 kg kwijt en zit onder de 60kg grens *\o/* *\o/*
Ik squat inmiddels 45kg en doe een 40kg deathlift (3 x 10 herhalingen), dus ben zeker niet ontevreden! Merk ook echt verschil in mijn lichaam :D Dat is vooral het fijne!
Vanaf deze week ga ik 3x sporten ipv 2x, hiervan ga ik 2 keer naar de sportschool (krachttraining/cardio) en 1x hardlopen als cardio.