Een leven zonder shampoo?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MZorro

Re: Een leven zonder shampoo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 20:30

Goed om te lezen Rianne, leuk ook! Hoop dat het helemaal wordt zoals je wilt!

Ik heb nu twee keer gewassen met appelazijn met water om de vetheid bovenop, bij de haaraanzet te verminderen en het werkt zeker wel! Alleen... het wordt droger en statisch als ik het borstel. En voordat ik het wastte met appelazijn was het beetje stug en kon ik het een beetje kneden en volume geven... nu is dat een beetje verdwenen en dit vind ik wel erg jammer! Het hangt nu weer gwn stijler dan stijl langs mijn gezicht :(

Ik ben er nog niet over uit wat nou het beste werkt, maar wil zeker niet terug naar shampoo!

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 11:50

Appelazijn kan er ook juist voor zorgen dat je haar vetter en dus slapper en stijler wordt ;)

MZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 13:07

purple schreef:
Appelazijn kan er ook juist voor zorgen dat je haar vetter en dus slapper en stijler wordt ;)

Mijn haar is sws wel stijl van zichzelf, heel stijl, maar het wordt er idd wel wat slap en stijl van.. mmh..

Dan moet ik misschien weer even andere producten proberen, zo'n natuurlijke zeep die hier genoemd is.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 13:14

purple schreef:

Dan gebruik je te veel, voor mijn haar is een verhouding azijn:water 1:6 prima. Niet en vol volume. 1:7 zou zelfs nog beter zijn.

MZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 09:31

magda_90 schreef:
purple schreef:

Dan gebruik je te veel, voor mijn haar is een verhouding azijn:water 1:6 prima. Niet en vol volume. 1:7 zou zelfs nog beter zijn.

Hmmm.. ik heb gwn 50/50 gedaan
Maaarr ik zal het even verdunnen en nog eens proberen. Want dat mn haar pluizig wordt en stijler vind ik niet zo fijn.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 10:02

@RiannaB: Dat klinkt goed! Was jij je haar alleen maar met water? En alleen op dinsdag?

@MZorro: Inderdaad wat Magda zegt, wat meer verdunnen. Ik merk dat dat bij mij ook beter werkt. Ik begin nu eindelijk het idee te krijgen dat het de goede kant opgaat met het shampooloos nu... Durf nu wel de kapper te plannen voor vrijdag :P

Zit het als het goed is daarna nog wat beter, moet echt weer nodig een stuk af.

Voorlopig ga ik nog niet aan de perkikpitten zeep, eerst maar eens kijken of af en toe baking soda en Appelcider azijn blijft werken voor mij.

Voor de goedkoper hoef ik het niet te doen... Ik deed altijd héél erg lang met een shampoofles en mijn azijnflesje is nu al bijna leeg...

Zijn er ook mensen hier die baking soda voor andere verzorgingstoepassingen gebruiken? Je kan er o.a. tandpaste en deo van maken...

Op het pak staat namelijk dat je na een maand een nieuw pak moet gebruiken... Nou, dan heb ik er nog nauwelijks wat van gebruikt, mini-beetje om mijn haar mee te wassen.

Ermee bakken kan ook trouwens :P Maar afgezien van een hartige taart en een pizza hier en daar bak ik niet zoveel...

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 10:30

Dagmar80 schreef:
@RiannaB: Dat klinkt goed! Was jij je haar alleen maar met water? En alleen op dinsdag?

Jup. Alleen gister even verplaatst naar vandaag, dus ik mag zo weer aan de gang. Moet zeggen dat ik wel een flink geklooi vind, helemaal omdat ik het onder de douche nog uitspoel met koud water. Dat is al zo koud voor je hoofd en dan moet je er ook nog eens voor zorgen dat je niet teveel spettert, anders is het verder ook echt steenkoud. En ik ben al zo'n koukleum in de winter :P
Maar ach, het is maar 1x per week..

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 22:11

Ik heb een kleine update:

Misschien heb ik mijn ideale oplossing gevonden :)
Al meer dan een jaar waste ik mijn haar met baking soda en spoelde met appelazijn.
De hoeveelheid baking soda verminderde ik telkens met het doel uiteindelijk alleen nog water te hoeven gebruiken.

Verder gebruikte ik (en gebruik ik nog steeds) dagelijks een houten borstel tegen de klitten en een borstel met echt haar 's avonds voor het slapen gaan om het haar helemaal zacht te maken vanaf boven tot in de punten (lang stijl haar)

Maar na een jaar heel consequent zonder shampoo te hebben gewassen, bleef de vettigheid een probleem.
Weliswaar hoefde hoefde ik maar één keer per 1,5 week te wassen voordat het vettig werd, maar toch had ik gehoopt op een beter resultaat.

Totdat ik een paar weken geleden een tip in dit topic van elenaMM77 las en toegepast heb!

Het wassen met heet water! Helpt echt geweldig!

Ik heb altijd gedacht mijn haar beter niet te warm te wassen, omdat heet water slecht is voor huid en haar. Maar door het niet gebruiken van shampoo is mijn haar van nature beschermd.

Het hete water zorgt ervoor dat vet als het ware "smelt" and na het wassen is mijn hoofdhuid helemaal vetvrij en is mijn haar schoon.

Wel wacht ik even tot mijn haar wat afkoelt en ga er dan nog even met koud/lauw water overheen, zodat de haarschubben zich sluiten.

Nu heb ik al drie weken mijn haar niet hoeven wassen en het ziet er precies zo uit zoals normaal na het wassen met shampoo.
Ook geen last van jeuk of roos

Ik hoop dat ik het zo kan blijven doen, bevalt me prima zo :D

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 22:18

Leuk om te lezen :)

Ik ben ook gestopt met shampoo. Het gaat met kleine ups en grote downs, haha.

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 22:49

Fijn dat het nu zo goed gaat, Bootsiebob!

Ik ben nu 2 maanden shampoo-/haarmiddelenvrij, maar ik moet zeggen dat ik helemaal niet tevreden ben. Ik twijfel af en toe of ik het niet gewoon weer zal gaan wassen... Nadat ik eenmaal door de ergste periode heen was ging het in een stijgende lijn, alleen nu is het al een tijd hetzelfde en zit er geen verbetering meer in. Als ik het (1x per week) met water heb gewassen zit het daarna erg leuk, maar ik maak het dus alleen maar die ene keer per week nat en de rest van de week kan ik er niet veel mee behalve het in een staart te dragen.. Ik borstel m'n haar iedere avond uit met een borstel met echt haar.
Ik las ook overal dat je haar niet stinkt, als je geen shampoo meer gebruikt. Mijn haar zelf stinkt inderdaad niet echt, maar ik moet zeggen dat mijn hoofdhuid dat wel doet, sinds ik gestopt ben met shampoo. Het klinkt een beetje vies en ik voel me er soms ook best onzeker door (hoewel ik waarschijnlijk de enige ben die het ruikt), maar het is echt een beetje een soort muffige bedlucht ofzo.

Dus mocht iemand nog tips hebben, dan hoor ik het graag. Ik mis het dagelijks hebben van een krullenkapsel (nu dus maar 1x per week) en overweeg af en toe echt of ik er niet gewoon weer lekker frisse shampoo in zal smeren (ook al is dat eigenlijk natuurlijk ook troep...)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 23:18

Ik gebruik nu ook af en toe shampoo, gewoon spul zonder troep erin. De laatste tijd is m'n haar om de een of andere reden heel vet, zelfs na het wassen met water. En dan is het toch wel heel erg lekker!

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 23:25

Ik gebruik al jaren alleen conditioner. Ik heb krullend haar en doe soms een masker van olijfolie en honing. Beetje warm föhnen en uitspoelen.

Gaat prima!

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 23:27

Meen je dat Bootsiebob? Ik zit in exact dezelfde situatie, ik was met baking soda spoel met azijn (wel gewone azijn..) Nu reeds een jaar, maar het blijft vettig worden (na een dikke week pas, maar goed...)

Ben echt benieuwd naar "heet" water, morgen eens proberen! :-)

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 00:09

Stefaaah schreef:
Meen je dat Bootsiebob? Ik zit in exact dezelfde situatie, ik was met baking soda spoel met azijn (wel gewone azijn..) Nu reeds een jaar, maar het blijft vettig worden (na een dikke week pas, maar goed...)

Ben echt benieuwd naar "heet" water, morgen eens proberen! :-)

Ja, het verbaasde mij zelf hoe mooi mijn haar nu blijft.
Mijn hoofdhuid ruikt niet vreemd en mijn haar ruikt naar de buitenlucht.
Ik las dat elenaMM77 ook nog borstelt onder het hete water, dat doe ik niet, mijn haar is stijl en vrij dun, wel heb ik veel haar.

RiannaB, misschien helpt het wanneer je je hoofdhuid met wat citroensap uitspoelt? mijn zus had het vorige week over munt shampoo die ze in Engeland hebben, wat mij in de zomer wel lekker lijkt. Misschien dat ik eens wat munt thee maak en laat afkoelen en dat ook eens probeer met spoelen. Lijkt me vooral lekker fris voor mijn huid.

Ook zouden een paar druppels olie die je lekker vindt ruiken (bijv. van de tuinen) fijn kunnen zijn. Je kunt ze op je haarborstel doen of het zo aanbrengen, gemengd met water.

Er zijn ook bepaalde olie soorten goed tegen roos (bijv eucalyptus) of tegen haaruitval

Een paar voorbeelden:

http://www.krantvandeaarde.nl/no-poo-jij-al/

http://lonerwolf.com/essential-oils-for-hair/

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 00:27

Bootsie: Ik was mijn haar ook altijd met heet water. Ik hou niet van koud. Mijn haar heeft ook geen overdreven vetheid. Misschien daarom?

Rianne: Waarom spoel je het niet gewoon 2 of 3x per week uit met water? Dat kan echt geen kwaad en is ook lekker verfrissend.
Wat jij omschrijft als ruikende hoofdhuid, een vriendin had dat. Die kreeg van d'r kapper het advies om te wassen met tea tree olie. Het schijnt iets te maken te hebben met bacterien die op overmatig talk en vet leven.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 06:33

Je kunt gewoon dagelijks met water spoelen, vanwege mijn werk vind ik dat wel zo fris.
Sterke thee maken van brandnetel, mint, kamille of eucalyptus en daarmee spoelen is zeker fijn. Pas wel op voor vlekken in je douche, even de wanden etc goed naspoelen.

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 07:32

Goede tips allemaal, ik ga eens het één en ander uitproberen..

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 11:26

Ik meld mij hier ook weer even :)
Ik heb zo'n halfjaar zonder shampoo gedaan en af en toe wat spoelen met appelazijn, maar een beetje hetzelfde verhaal, ik was ook nog niet helemaal tevreden. M'n haar zat leuk qua model, maar vooral achter op mijn hoofduid bleef het wat vettig ogen. Een maand of 2 geleden heb ik 'yes to' shampoo gekocht, zonder rotzooi erin, en momenteel was ik het daar eens per week mee. Ook dit is nog niet helemaal naar volle tevredenheid, na het wassen is het toch weer slapper en pluiziger, en ineens lastig uit te borstelen, en ik kan het niet langer dan een week volhouden zonder wassen. Van mezelf heb ik slag in mijn haar, waardoor ik veel borstelen niet enorm veel verbetering vind, en qua vettigheid merk ik ook weinig verschil.
Maken jullie ook echt maar eens per week je haar nat onder de douche? Dat doe ik wel vaker namelijk, vind het wel lekker om m'n haar uit te spoelen. En wat wordt er verstaan onder heet water? Ik verander de temperatuur ook niet als ik douche, douche meestal onder zo'n 38/39 graden.

Ik merk dat ik toch de voordelen van het niet wassen teveel mis, hoewel mijn huidige beleid nog steeds enorm veel beter is dan meerdere keren per week wassen met normale shampoo ;)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 15:42

In Yes to zit helaas ook nog genoeg rotzooi. := Probeer eens zeep van Louland, Alleppo etc.

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 16:46

fleur_yen ik spoel het inderdaad maar 1 keer per week. Ik heb lang haar dat eeuwen duurt voordat het droog is en föhnen doe ik niet omdat mijn haar erg breekbaar is.
Borstelen en veel in de frisse lucht vind ik genoeg. Misschien dat ik in de zomer wanneer ik meer zweet wel vaker spoel. Alleen dat heet water lijkt me dan niet zo fijn, erna maar lekker met koel water erover!

Heet is bij mij het bijna heetste dat mijn thermostaatkraan kan...
Standaard staat die op 38 graden, ik denk dat het heetste zo'n 41 zal zijn? Net zo heet dat het wel te verdragen is, ik wil mezelf en mijn haar ook niet verbranden haha

MZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 19:11

Bootsiebob schreef:
fleur_yen ik spoel het inderdaad maar 1 keer per week. Ik heb lang haar dat eeuwen duurt voordat het droog is en föhnen doe ik niet omdat mijn haar erg breekbaar is.
Borstelen en veel in de frisse lucht vind ik genoeg. Misschien dat ik in de zomer wanneer ik meer zweet wel vaker spoel. Alleen dat heet water lijkt me dan niet zo fijn, erna maar lekker met koel water erover!

Heet is bij mij het bijna heetste dat mijn thermostaatkraan kan...
Standaard staat die op 38 graden, ik denk dat het heetste zo'n 41 zal zijn? Net zo heet dat het wel te verdragen is, ik wil mezelf en mijn haar ook niet verbranden haha

Ik heb echt veel aan je tips! Heel fijn om te horen, want ik ben er ook nog steeds niet uit! Heb dus appelazijn geprobeerd, enkele keren, maar mijn haar wordt er toch erg statisch en droog van en niet vol.

Ik denk dat ik ook een beetje hetzelfde probleem heb, en ik herken me er ook in dat mijn haar voornamelijk bovenop en aan de achterkant bij de aanzet vettig blijft. Ook als ik mijn haar los draag, wordt het snel vet en sluik o.i.d.

Duss ik ga zeker proberen met heet water te wassen! Zo heet als verdraagbaar is. Was jij op speciale manier, of gwn masseren op de hoofdhuid etc?

Ben benieuwd en leuk om de updates te lezen!

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 19:36

Wat veel updates weer hier!

Ik was mijn haar nu alweer zowat drie maanden met alleen baking soda (1 á 2 keer per week) en appelciderazijn, dat 1 keer vaker. Met alleen baking soda dor en moeilijk te kammen. Met de azijn erbij als conditioner veel fijner hanteerbaar en zacht.

Helemaal tevreden ben ik nog niet. Wel de kapper weer eens gezien vorige week, nu weer een schuine lok/ schuine pony, die was erg lang geworden dus dat haar ging weer mee in een staart/knot. Echt veel los heb ik het nog niet gehad. Maar ik vind het zo wel weer leuker met niet zo'n kaap voorhoofd :P

Kijken wat ik met alle tips hier kan! En mocht ik toch stoppen met de huidige methode dan ga ik voor perzikpittenzeep, daar kan je zowel je huid als je haar mee wassen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 21:23

Volgens mij moet ik inderdaad ook toegeven dat appelazijn je haar statisch maakt. Nu was het vandaag überhaupt feest, durfde niets meer van metaal aan te raken. :+

Maar wat zou ik dan als conditioner kunnen gebruiken?

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 21:48

Hebben jullie nog tips om je haar lekker te laten ruiken op een natuurlijke manier?
Als ik de stallen heb gedaan helpt alleen wassen met water niet voor 100%...

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 22:57

Rozenwater :) Bij de toko te koop.