[HK] De zomer komt er weer aan... (Motivatietopic)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Re: [HK] De zomer komt er weer aan... (Motivatietopic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 09:45

ik word niet ongelukkig van kcal bijhouden hoor... Waarom dat? Lekker generaliserend ook...

Debbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 09:47

_sharonnn schreef:
Mag ik vragen waarom sommige mensen én minder eten én veel sporten?

Just so you know:
Eten = energie

Ga gezond eten in plaats van minder en stop met calorieën bijhouden, daar word je ongelukkig van

:j

Ben het helemaal met je eens. Als je echte honger hebt moet je daar af en toe gewoon aan toe geven, maar let er dan wel op wát je eet. Hoe meer je eet hoe meer je ook weer verbrand, je moet daar de goede balans in vinden.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 09:48

Mijn mfp zegt ook dat ik op 1200 kcal max mag zitten. Is mij gisteren puur en alleen gelukt omdat ik erbij getraind heb. Maar ik heb ook wel eens dagen waarbij dat echt niet lukt. Dan kom ik er wel overheen.

Heb overigens ook bijna alle 30 days challenges op mijn mobiel gezet. Gisteren nog extra de ab challenge gedaan. Vindt het echt een fijne app. Je kan je mobiel neerzetten en dan gewoon de training doen. Je hebt hem ook zo gedaan, duurt natuurlijk wel steeds langer omdat je opbouwt. Voor mij is dit een hele goeie. Merkte namelijk wel dat ik iets gedaan had, maar niet dat het verzuurde. Gewoon net tegen het einde van je kunnen. En die ga ik nu steeds meer verleggen hoop ik haha.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 09:53

secricible schreef:
ik word niet ongelukkig van kcal bijhouden hoor... Waarom dat? Lekker generaliserend ook...

Jij voelt je aangesproken..
Omdat mensen minder gaan eten, want o wee als ze meer dan 1500 calorieën binnen hebben gekregen. Je gaat je er 100% op focussen, alles controleren; mag dat wel? Straks zit ik 20 calorieën over m'n bepaalde hoeveelheid heen.
Dat is niet gezond.
Als je de ongezonde dingen door gezonde dingen vervangt hoef je in mijn ogen geen calorieën meer te tellen. Alles met mate natuurlijk.

Ik doel vooral op de jongeren hier onder ons, ik heb ook geen idee hoe oud jij bent natuurlijk..

Jongeren moeten zich daar gewoon niet teveel mee bezig houden, vind ik
Laatst bijgewerkt door Bhodi op 06-03-15 09:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 09:53

Paradox: ik eet gezond én houd mijn calorieën bij! Hoe is het mogelijk?!

Als je overdag sterft van de honger klopt er iets niet aan wat je binnenkrijgt. Dus dan moet je je maximale intake gaan verhogen óf dingen gaan eten die moeilijker verteerbaar zijn.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 09:56

Simoonzel schreef:

Als je overdag sterft van de honger klopt er iets niet aan wat je binnenkrijgt. Dus dan moet je je maximale intake gaan verhogen óf dingen gaan eten die moeilijker verteerbaar zijn.

Nogmaals ik had het over jongeren.

Alsnog ben ik geen fan van calorieën tellen, maar hee ieder z'n ding :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 10:00

Simoonzel schreef:

Amen. Sinds ik ben gaan tellen heb ik grip, voel ik me noet meer schuldig als ik een keer de kast in duik voor een snack en heb ik een objectief beeld van hoe ik eet.
Teveel gezond is nog steeds teveel. Heb het al eerder aangehaald, maar het prachtige voorbeeld van de dame die aankwam en toch gezond at: door het toevoegen van superfoods en kokosolie aan haar voeding at ze 200-300kcal meer per dag.

En dan, wat is gezond? Mijn darmen maken geen verschil in energiebron tussen een reep chocolade en een appel. Dat doet alleen mijn mond en mijn hoofd.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 10:02

secricible schreef:
Simoonzel schreef:

Amen. Sinds ik ben gaan tellen heb ik grip, voel ik me noet meer schuldig als ik een keer de kast in duik voor een snack en heb ik een objectief beeld van hoe ik eet.
Teveel gezond is nog steeds teveel. Heb het al eerder aangehaald, maar het prachtige voorbeeld van de dame die aankwam en toch gezond at: door het toevoegen van superfoods en kokosolie aan haar voeding at ze 200-300kcal meer per dag.

En dan, wat is gezond? Mijn darmen maken geen verschil in energiebron tussen een reep chocolade en een appel. Dat doet alleen mijn mond en mijn hoofd.

In dat geval zou ik lekker chocola gaan eten :')

Het is fijn dat het bij jou werkt.

Ík vind het niks.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 10:04

Het lijkt me juist een goede kans om jongeren te leren hoe je verantwoord met calorieën omgaat. De meeste mensen hier geven duidelijk aan dat je niet kan leven op 800 calorieën als iemand weer zoiets post. Dat vind ik net zo belangrijk als leren om gezonder te eten.

Ik snap wel wat je bedoelt hoor, dat veel jonge meiden erin door kunnen slaan en dat je van die nare verhalen krijgt. Men moet ook niet te moeilijk denken over de cijfertjes, het is enkel een richtgetal. Wat er in die tabel staat zal min of meer overeen komen met wat je hebt binnengekregen. Als je er een beetje boven of onder zit maakt dat echt niets uit.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 10:04

Dat jij het niks vind (mening) is wat anders als dat het ongelukkig maakt (feit).

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 10:05

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 10:05

Pff jullie gaan wel hard hoor!
Dit weekend die app eens downloaden en bekijken...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 10:08

Tja, geld dat niet met alle afvalmethodes? Mensen kunnen ook doorslaan in gezond eten en ieder koekje als fout gaan zien, juist omdat ze geen flauw idee hebben hoeveel ze eten.
Zoveel mensen gaan 'gezond' eten door alles te schrappen dat een klein beetje ongezond is en eten daarmee zwaar onder hun behoefte.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 10:11

Oh dat zal, maar ik bedoelde nog steeds alleen de calorieën tellen.

Ik ben zelf ook geen fan van "afval methodes" daar geloof ik niet in, om dezelfde reden als in de link onder andere.

Ik eet gezond en beweeg meer en dat heeft me in 8 week al 4 kilo doen verliezen :)

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 10:12

Ik snap niet helemaal wat het doel is van die bron, ik neem aan dat alles wat daar verteld wordt algemene informatie is. Bovendien geven apps als MyFitnessPal ook de macronutrients aan en niet alleen de calorieën, wat het belangrijkste argument uit dit artikel meteen ontkracht.

Bovendien snap ik de logica van de tabel die erin staat niet. Volgens dit artikel word je dikker als je een kroket eet dan een boterham met kaas, ook al zit er hetzelfde aantal calorieën in. Nee, dat is dus niet zo. Het gaat om de energiewaarde, en als die gelijk is, word je er dus even dik van. Maar de voedingswaarde is anders. Je kunt dus beter voor het gezondere alternatief gaan, maar dat heeft niks met gewicht te maken.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 10:13

Hoeveel verliezen jullie gemiddeld per week? Ik wil graag rond de 0,5/1 kilo zitten. Vorige week was ik 1 kilo kwijt en deze week 0,2. Dat is dan zo jammer haha. Zeker als je nog een aantal kilo moet en je beseft dat je niet zoveel weken meer hebt :+
Ik zie gelukkig wel mijn buik iets strakker worden

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 10:16

jolmer20 schreef:
Hoeveel verliezen jullie gemiddeld per week? Ik wil graag rond de 0,5/1 kilo zitten. Vorige week was ik 1 kilo kwijt en deze week 0,2. Dat is dan zo jammer haha. Zeker als je nog een aantal kilo moet en je beseft dat je niet zoveel weken meer hebt :+
Ik zie gelukkig wel mijn buik iets strakker worden

Nou 0,5 kilo per week is gezond en de max als je t op een gezonde manier wil doen :)

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 10:19

Ik heb ook fitnesspal gedownload maar ga het echt niet gebruiken.. Volgens dat ding zit ik op 1200 kcal maar dat trek ik echt niet.. Vind de 1500/1600 die ik momenteel heb wel weinig genoeg ;)

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 10:20

Simoonzel schreef:
Ik snap niet helemaal wat het doel is van die bron, ik neem aan dat alles wat daar verteld wordt algemene informatie is. Bovendien geven apps als MyFitnessPal ook de macronutrients aan en niet alleen de calorieën, wat het belangrijkste argument uit dit artikel meteen ontkracht.

Bovendien snap ik de logica van de tabel die erin staat niet. Volgens dit artikel word je dikker als je een kroket eet dan een boterham met kaas, ook al zit er hetzelfde aantal calorieën in. Nee, dat is dus niet zo. Het gaat om de energiewaarde, en als die gelijk is, word je er dus even dik van. Maar de voedingswaarde is anders. Je kunt dus beter voor het gezondere alternatief gaan, maar dat heeft niks met gewicht te maken.

In dat geval zou ik rijstwafels gaan eten, zitten maar +/- 30 calorieën in.

Je ziet zelf toch ook wel in dat je gezond moet eten en dat het niet alleen om calorieën draait als je wilt afvallen?
Want dan zou je iedere dag super ongezond kunnen eten, maar wél onder je calorieën doel.

Waar het mij om gaat is dat mensen niet door moeten slaan.

En dat calorieën niet alleszeggend zijn.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 10:21

Laurahh schreef:
Ik heb ook fitnesspal gedownload maar ga het echt niet gebruiken.. Volgens dat ding zit ik op 1200 kcal maar dat trek ik echt niet.. Vind de 1500/1600 die ik momenteel heb wel weinig genoeg ;)

Goedzo!
1200 calorieën is echt te weinig..

Gewoon gezond eten en bewegen, dan hoef je, je niet druk te maken om 100 calorieën meer :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 10:21

Dames kunnen we ontopic blijven? Het is een topic om elkaar te motiveren en als we afwijken worden we verplaatst naar de HK!

Ik eet vanavond lekker salade met tonijn <3

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 10:24

Is ook zo, mijn excuses!

Heb je een recept?

Ik eet niet zoveel, ik ben ziek sinds een aantal dagen en alles komt er weer uit..

Ben er niet zo blij mee, ik ben al een kilo afgevallen door ziek zijn.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 10:25

Misschien een advies voor de mensen die MyFitnessPall willen gebruiken. Je kan zelf je kcal instellen daarbij en je macro's aanpassen.

Je kunt op internet overal je BMR berekenen:
http://rubriek.nl/fitness/bmr.php hier is een voorbeeldje. Je BMR is wat je lichaam nodig heeft als je niets zou doen, de hele dag op bed zou liggen en je niet omdraaien. Met de hoeveelheid kcal uit je lichaam krijg je precies voldoende om je hart te laten kloppen, je darmen te laten functioneren enz. enz.
Daarbij beweeg je nog, dus dit getal mag je vermenigvuldigen met een PAL waarde. Op bovenstaande site doe je dat door aan te geven hoe actief je bent en dan vermenigvuldigd de site dat voor je.
Dit is je onderhoud: zoveel heb je nodig om je lichaam in precies deze vorm te houden met de hoeveelheid beweging die je gebruikt.

Dan ga je bekijken wat je wil: wil je afvallen, ga je tot maximaal 500kcal per dag minder eten. Kanttekening daarbij is dat je in principe niet onder je BMR wil eten. Je lichaam wil je tenslotte ook onderhouden. Lukt dat niet, betekend dat dat je onderhoud omhoog moet en dus: meer bewegen!

Voor ieder doel heb je een aparte aanpassing in je energie en je macro's (vet, eiwit, koolhydraten), maar aangezien de meeste hier af willen vallen laten we het daar even bij :)

Dit getal wat je hebt uitgerekend kun je vervolgens in je MyFitnessPall zetten en voila. MyFitnessPall is een computer, er zit simpelweg een rekenmachine in die nauwelijks rekening houd met je BMR of met je beweging als je het niet goed opvoert (en dat doen de meeste niet).

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 10:27

Je zegt nu precies het tegenovergestelde van wat ik heb uitgelegd, maar ik ga dit topic niet verder derailen :')

Volgens mij zit er een ingebouwde BMR berekenaar in MFP.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 10:29

Klopt simoonzel, maar daarna moet je je activiteit invoeren en die doet iedereen vaak te laag waardoor je absurd lage waardes krijgt. En MFP geeft daarop geen waarschuwing, pas bij minder dan 800kcal per dag bedenkt dat ding dat het wel weinig is...

Je eerste opmerking was niet voor mij denk ik?