En ook voor verscheidene anderen, het is goed om te zien dat mensen proberen de beweegredenen van de anderen te achterhalen. Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
En ook voor verscheidene anderen, het is goed om te zien dat mensen proberen de beweegredenen van de anderen te achterhalen. Doubtless schreef:Qimm schreef:Precies.. bij jou dit, bij jou dat. Andere mensen zijn mogelijk... .anders dan jij. Des te belangrijker om je niet ongevraagd te mengen in andermans gedragingen.
Ik merk in jouw reacties keer op keer een onvermogen om uit je eigen referentie te stappen
Daar heb je gelijk in, mijn empatisch vermogen is helaas zeer beperkt. Gelukkig geen statische eigenschap, vandaar dat ik op deze manier meer inzicht probeer te krijgen in dit onderwerp. Vind het dan ook fijn dat er verschillende mensen zijn, waaronder jij, die de moeite nemen om uitgebreid en geduldig een antwoord te formuleren.
Dat klinkt logisch Summerly. Is er iéts dat zou helpen om het eten van een ander positief te beïnvloeden? Of is dit onafhankelijk van de omgeving en ligt dit echt voor 100% bij de persoon zelf?

quera schreef:Elin_ schreef:Ik snap je punt maar waar ik me veel bozer om kan maken is..
Ik krijg vaker opmerkingen met bijv dag met veel wind dat ik van de fiets waai of dat ik geen "spek op de ribben heb" (53. Kilo 1,70 m slank gebouwd)
En dat mag wel gezegd worden, maar zeg je tegen dik iemand jij hebt ook veel spek of je rolt wel naar je werk. Dat kun je niet maken, dat is kwetsend
Daar kan ik me erg boos over maken, wanneer je dit uitlegt na zo'n opmerking krijg je te horen.
Ja dat id wel een beetje zo he..
Uhu :/
Ook dat mag niet gezegd worden. Het is beide kwetsend
Het is online nogal eens lastig om gevoelige onderwerpen met oprechte interesse te bespreken zonder dat lezers die zich aangesproken voelen daar een toontje bij horen. Probeer maar eens uit te leggen dat het echt oprechte interesse is & geen sarcastisch gesprek 
Iedere gek z'n gebrek toch
Door m'n eigen gedrag heel streng te reflecteren en onderwerpen bewust niet te oppervlakkig te behandelen, maar vooral door veel te vragen, hoop ik dat te verbeteren. En dat leidt er vaak tot dat mensen geïrriteerd raken 

En op zich is dat ook niet heel erg imo, maar wel op het moment dat iemand gaat wijzen, gniffelen of opmerkingen maakt over het uiterlijk van iemand. Ik ben ook echt niet Roomser dan de paus en ik ben ontzettend judgemental, maar ik zal nooit tegen mijn werkgroepgenoten zeggen dat hun werkhouding mij niet aanstaat of tegen een dispuutsgenoot dat hij eens moet stoppen met zoveel zuipen. Alleen op het moment dat ik er nadeel aan ondervind of me oprecht zorgen maak om iemand trek ik mijn mond open, maar dat is bij de meeste mensen in mijn werkgroep en mijn dispuut niet het geval. Ze zijn mensen in mijn omgeving die ik wel of niet mag, niet mijn vrienden. Voor mijn vrienden zorg ik wel goed.
Doubtless schreef:Qimm: Dat is ook lastigIedere gek z'n gebrek toch
Door m'n eigen gedrag heel streng te reflecteren en onderwerpen bewust niet te oppervlakkig te behandelen, maar vooral door veel te vragen, hoop ik dat te verbeteren. En dat leidt er vaak tot dat mensen geïrriteerd raken
Jij gaf aan te zwaar te zijn door medicatie, toch (als ik me niet vergis)? Hoe ga je daar dan mee om als ik vragen mag? Is dat iets waar je echt niets aan kunt doen? Iiets waar je niet zo sterk de behoefte hebt om iets aan te doen? Iets waar niet tegenop te sporten valt? Of iets waar niet gezond tegenaan te eten valt? En welke reacties krijg je vanuit je omgeving?
Wel of geen antwoord geven laat ik aan jou, ben gewoon erg benieuwd! Mocht je er niet zo persoonlijk op in willen gaan is dat ook prima!
Ik heb nergens een reden aangegeven. Ik heb namelijk niet echt een concreet idee. Ik ben nooit 'slank' geweest.
Ik beweeg dan ook niet voor het afvallen maar voor mijn conditie. Doubtless schreef:En als we dat dan gaan verbuigen naar maatschappelijke acceptatie, hoe ziet het er dan uit? Moet overgewicht maatschappelijk geaccepteerd worden en gaan we de standaard omhoog trekken? Of hoeft het niet in die zin geaccepteerd te worden, zolang men elkaar maar respecteert en er niet op veroordeelt?
Qimm schreef:Best kans, ik denk dat als ik 3x per week hard ga lopen het wel wil, ware het niet dat ik me niets verschrikkelijkers voor kan stellenIk beweeg dan ook niet voor het afvallen maar voor mijn conditie.
Winged schreef:licht overgewicht wordt sowieso wel al geaccepteerd, heb ik het idee. Het extreme niet. (zelfde ook aan de andere kant van de slanke mensen). Maar: Maatschappelijk geaccepteerd, maar hoe zit het met de gezondheid?
Als ik het op mijzelf zou betrekken: Nee, ik zal mijn lijf niet accepteren met overgewicht.
Winged schreef:Qimm schreef:Best kans, ik denk dat als ik 3x per week hard ga lopen het wel wil, ware het niet dat ik me niets verschrikkelijkers voor kan stellenIk beweeg dan ook niet voor het afvallen maar voor mijn conditie.
Jij blij datje van alleen hardlopen niet zo geweldig afvalt (in de vorm van strakker worden). Kun je beter krachttraining gaan doen. Maar dat is weer een andere discussie.
Doubtless schreef:Winged schreef:licht overgewicht wordt sowieso wel al geaccepteerd, heb ik het idee. Het extreme niet. (zelfde ook aan de andere kant van de slanke mensen). Maar: Maatschappelijk geaccepteerd, maar hoe zit het met de gezondheid?
Als ik het op mijzelf zou betrekken: Nee, ik zal mijn lijf niet accepteren met overgewicht.
Dat eerste ligt een beetje aan de kringen waar je je in begeeft en je leeftijd denk ik. Op mijn opleiding lopen een boel hartstikke fitte meiden rond en is naar de sportschool gaan iets heel vanzelfsprekends heb ik het idee. In de vriendengroep van mijn ouders is dit niet zo en wordt licht overgewicht meer (helemaal) geaccepteerd. Ik voel me, met een prima gewicht maar niet op en top fit, toch een soort van verplicht om te sporten en aan m'n lijf te werken. Er zijn ook echt wel situaties waarin ik me niet op m'n gemak voel omdat ik niet op en top fit ben.
Je vraag snap ik niet helemaal, kan je die toelichten?
Shadow0 schreef:Maar bovendien is het heel simpel op te lossen, door eerst na te gaan of iemand op advies zit te wachten. Deels kan dat nonverbaal zijn (mensen die zoekend om zich heen kijken staan eerder open dan mensen die geconcentreerd zelf bezig zijn bv), deels door het gewoon rechtstreeks te vragen ('sta je open voor advies?', 'vind je het goed als ik je een tip geef?', 'heb je hulp nodig?')
Heel open, heel rustig. En dan kan de ander ook heel vriendelijk dat afwijzen ('nee dank je, het lukt wel, ik overleg het wel met mijn instructeur' ofzo.)
.
. 
Ter compensatie van mijn ongezonde uitspattingen sport ik dus regelmatig. En over het algemeen kook ik behoorlijk gezond.bruintje123 schreef:Dat veroordelen wil zeggen dat je nog veel zelf moet leren. Niet perse die ander.