Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MurthulJarig

Re: Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 21:32

T verschilt enorm hoe lang je de retainer in moet dragen, afhankelijk van de ernst van je afwijking enzo. Ik krijg eerst aankomende week mn draadje, dan gaat mn beugel eruit en daarna krijg ik m'n retainer die ik dan snachts kan dragen, n combi van beide dus. :)

Wel echt enorm balen dat t zo verschuift moska.:(:)

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 18:36

Ik weet weer wat meer over mijn operatie!
Moest vandaag eerst naar de medisch fotograaf, die heeft een stel normale 'pas'fotos gemaakt en foto's van mijn gebit, zodat we deze kunnen vergelijken als er over een jaar weer nieuwe foto's gemaakt worden.
Daarna ben ik naar de verpleegkundige en anesthesioloog geweest, bloeddruk gemeten, bloed geprikt etc en dat was allemaal goed. Ik heb wel slijmmonsters af moeten geven omdat ik met kippen werk en een virus mee kan dragen. Als ik er positief op word getest moet ik als laatste geopereerd worden die dag en ook in quarantaine zitten na de operatie, ik mag er bijv absoluut geen ouderen met longontsteking mee besmetten.
Daarna gesprek met de kaakchirurg.
Mijn bovenkaak wordt 8 mm naar boven geplaatst, gekanteld en een stukje naar links gezet. Mijn onderkaak wordt verlengd en mijn kin misschien ook, maar dat gaat hij ter plekke bekijken. Ik moet minimaal 1, misschien 2 nachten blijven. Mijn kaken worden niet vast gezet en kan dus 'gewoon' eten/kauwen. :)

yza1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 20:18

Dat is nogal wat allemaal LoesVDB, zie je er tegenop?

Ik had een beetje een tegenvaller... Mijn air aligner behandeling is klaar. Ik loop nu met een clear aligner rond, die ik dus ruim een half jaar moet dragen. Het resultaat is super geweldig hoor echt hele mooie rechte tanden. Maar mijn tandarts vertelde nog even dat mijn verstandskiezen onder door komen en er zo snel mogelijk uit moeten omdat het de boel anders weer verdrukt. Ik ben dus echt panisch voor zoiets... Dus schrok me dood. Voel me alleen wel een zeikerd na de verhalen hierboven over hele operaties enzo. Kom ik aan met mijn verstandskiesjes die getrokken moeten worden...

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 21:06

Nee, ik zie er niet tegenop! Ik vind het wel super spannend, vooral het inbrengen van het infuus en het in slaap gaan, maar verder kan ik eigenlijk niet wachten. :D

Oh dat is inderdaad wel een beetje een tegenvaller ja! Ik heb september (?) 2014 mijn verstandskiezen laten verwijderen + 2 kleine kiezen, eerst 3 aan de rechterkant, een week later 3 aan de linker kant. Het stelt werkelijkwaar niks voor. :') Ik was er ook vreselijk panisch voor. En die prikken voor de verdoving... dat was het meest nare van het hele proces :') Het verwijderen voel je, uiteraard, niks van en ook van de genezing heb ik geen last gehad. Ik heb de eerste dag 's middags en 's avonds Brinta gegeten. De tweede dag at ik pannenkoeken en de derde dag at ik weer voorzichtig aardappelen, groenten en vlees. Ik heb me écht druk gemaakt om niks toen! En dat zeg ik niet alleen om je gerust te stellen, maar dat was echt zo. :j

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 21:24

Wat spannend LoesVDB! Dat is wel een hele operatie :o

Hier gaat alles prima, geen last van mijn beugel en de behandeling loopt zoals het hoort :)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 22:46

Ik ben intussen Halfweg met beugelen :) boven is al prima :)

Edith

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 23:40

LoesVDB, ik vind je een held :o
Mijn blokjesbeugel beneden zit er ook in sinds gisteren!! Pffff wel wennen hoor! Gelukkig gaat het steeds beetje beter, maar gisteren kon ik nauwelijks eten...

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 05:31

Fijn dat het allemaal goed verloopt Eline en Poes! *D

Haha dankje Edith :o
Auww dat gevoel ken ik nog wel ja toen ie er net in ging. :(:) Eventjes doorbijten, figuurlijk gesproken dan... :))

yza1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 07:14

Bedankt LoesVDB, fijn om te horen dat het mee valt! Binnenkort de afspraken maar inplannen, kom er toch niet onderuit :')

Fijn dat het ook goed gaat bij de rest!!

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 21:13

Uitstellen moet je idd niet doen! Zonde als het alles weer gaat verdrukken. :)

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 23:31

Ik wil ook graag meepraten!
Ik heb volgende week mijn laatste afspraak, voordat de beugel geplaatst wordt. Hij zal er ongeveer over 2 weken ingaan en dan 10 maanden tot een jaar.
Ik zie er best tegenop.. Vooral over hoe het eruit gaat zien.
Boven krijg ik keramiek slotjes en beneden gewoon zilver.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 02:17

Spannend! Ik heb volledig keramiek slotjes. Ik was er ook onzeker over wat voor reacties ik van anderen zou krijgen, maar ik heb nog nooit een negatieve reactie gehad en ik heb m nu al 1.5 jaar! Jij hoeft m maar een korte periode dus dat is zowat voorbij voor je het doorhebt. :D

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 06:38

Spannend Icecrystal!

Ik zag er ook enorm tegen op, maar ik moet zeggen dat het wel snel went hoor ;) Ik heb gewoon zilver slotjes boven en onder, maar ik heb ook nog nooit negatieve reacties gehad hoor!

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 09:20

Loes VDB ; volledige keramiek? Breken ze dan niet heel vaak af? Volgens mijn ortho was dat niet handig maar ik zou het wel graag willen :o

Eline; Dat is fijn om te horen! Hoelang moest jouw beugel erin?

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 09:49

Bij mij is er nooit een bracket afgebroken behalve de metalen op mijn kiezen.. :') De brackets op de achterste 3 kiezen beneden en de achterste 2 kiezen boven zijn van metaal. Mijn ortho raadde het onder eerst ook niet aan omdat ze bang was dat ik met mijn boventanden op de keramieke brackets zou bijten en dan zouden mijn tanden af kunnen breken, omdat, volgens haar, keramieke brackets sterker zijn dan metalen brackets, maar na wat beter gekeken te hebben was dit niet het geval en kon ik onder ook keramiek krijgen.

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 10:07

O wat fijn om te horen!
Dat ga ik dan ook volgende week even vragen :)

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 11:20

-
Laatst bijgewerkt door Steef op 22-02-23 06:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 14:32

Icecrystal: Ik heb hem op 5 december gekregen en hij moet er ongeveer 10 à 12 maanden op blijven :)

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 15:23

Nou m'n beugel zit er sinds 3 dagen in. Ik moet zeggen dat de pijn me wel meevalt maar mijn kiezen kunnen niet op elkaar waardoor kauwen haast niet lukt. Hadden jullie dit ook? Verder moet ik nog erg wennen aan hoe het eruit ziet!

Afbeelding

Afbeelding

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 15:35

In het begin kan kauwen wat moeilijk zijn, maar normaal gezien went dat wel snel ;) Ook hoe het eruit ziet went snel hoor!

Hebben jullie ook dat er steeds dingen kapot gaan aan jullie slotjesbeugel? Ik heb altijd wel wat, draadjes die loskomen en gaan prikken, elastiekjes die knappen, ... Ik zit al weken uit te kijken naar mijn volgende afspraak zodat ik weer eens allemaal nieuwe elastiekjes en draadjes heb, maar zelfs dan gaat er na 1 of 2 weken wel weer wat los :o

bono_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 17:47

Ik wil ook graag met jullie mee kletsen! Op het voortgezet onderwijs ook ongeveer 1,5 jaar boven en onder een blokjesbeugel gehad. Daarna keurig een spalkje erachter gekregen. Helaas met het onderste spalkje altijd drama.. altijd punten die uitstaken en los gingen zitten. Uiteindelijk een stuk van het spalkje 'afgeknipt' want "het moet nu wel recht blijven staan, je beugel is er al 6 jaar uit". Tja mooi klaar mee want nu ben ik 22 en staat 7 april weer een afspraak bij de orthodontist voor het plaatsen van een nieuwe beugel :roll: Dit wordt een blokjesbeugel die van hoektand tot hoektand wordt geplaatst en waarschijnlijk maar voor een paar maand hoeft te zitten.. maar toch :+

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 18:00

Ik heb echt nooit problemen met mijn beugel... alleen een heeeeeele enkele keer dat er een bracket af gaat.

@ Icecrystal, dat je kiezen niet op elkaar kunnen vind ik wel raar hoor! Dat heb ik volgens mij nooit gehad.. Je zou de orthodontist even op kunnen bellen na het weekend met de vraag of dat de bedoeling is. :j

@ Bono, zonde dat het weer scheef is gaan staan! Gelukkig alleen onder en hoef je 'm maar zo kort! Die tijd is zo voorbij. :j

Ik ben inmiddels 1.5 week verder na mijn operatie. Mijn bovenkaak is 7 mm omhoog geplaatst, 2 mm naar links en een stukje gekanteld. Mijn onderkaak is aan de ene kant bijna 11 mm verlengd en aan de andere kant bijna 12 mm. Heb er 3 nachten voor in het ziekenhuis gelegen en de pijn was soms echt niet uit te houden terwijl ik zwaar aan de morfine zat... Vreselijk! Nu ben ik alweer bijna 3 dagen van de pijnstilling af. Mijn onderkaak had nog een mm of 2/3 verder naar voren gemogen om de overbeet helemaal weg te halen, maar dit was niet mogelijk. Dus de ortho zal het verder moeten proberen. :)

Het einde voor mij komt in zicht!! *\o/*

Hier een before/after foto! Je kan zien dat ik eerst totaal geen kin had wanneer ik mijn mond sloot. Nu heb ik 'm wel! (Nog wel een hoop zwelling op de foto! Dus mijn kaaklijn zal nog beter zichtbaar worden. En een blauwe plek :'))
Het wondje dat je op m'n wang ziet was een gat die ze hebben gemaakt tijdens de operatie, daar moest namelijk een schroevendraaier doorheen. :') :')
Afbeelding

bono_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 18:07

Eline91 schreef:
In het begin kan kauwen wat moeilijk zijn, maar normaal gezien went dat wel snel ;) Ook hoe het eruit ziet went snel hoor!

Hebben jullie ook dat er steeds dingen kapot gaan aan jullie slotjesbeugel? Ik heb altijd wel wat, draadjes die loskomen en gaan prikken, elastiekjes die knappen, ... Ik zit al weken uit te kijken naar mijn volgende afspraak zodat ik weer eens allemaal nieuwe elastiekjes en draadjes heb, maar zelfs dan gaat er na 1 of 2 weken wel weer wat los :o

De periode dat ik op het voortgezet onderwijs zat en toen een lange periode een beugel had nooit ergens last van gehad gelukkig! Hier heb ik echt nog nooit eerder iemand gehoord.. maar ik vind het wel slecht eerlijk gezegd..

_Ekenna schreef:
@ Bono, zonde dat het weer scheef is gaan staan! Gelukkig alleen onder en hoef je 'm maar zo kort! Die tijd is zo voorbij. :j

Dat is voor mij ook de reden geweest om er toch maar voor te gaan :) Toen ik dat hoorde was de keus ook niet zo moeilijk!

yza1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 18:15

LoesVDB bikkel!!! :wow:

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 19:28

Goed zeg Loes. Dat wordt echt prachtig!
Ik heb behalve in het begin dat er nog wel eens een draad losschoot door een dunne draad en een groot gat, nooit dat er brackets of elastiekjes kapot gaan.