Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
xXVeronaXx schreef:Dan heb ik het toch goed gedaan hihi!
Havo 1 en 2 vmbo 3 en 4 en in 4 jaar m'n 4jarige opleiding gehaald en meteen werk gekregen.
Bijbaantjes zijn op 1 hand te tellenheb appels geplukt, blaadjes rondgebracht en toen ik oud genoeg was bij de Appie gaan werken waar ik alweer 8 jaar werk en inmiddels bij het interieur hoor
zoveel klanten die me kennen!
Nu 2 banen, 24 u per week ben ik vormgever en 16u ben ik Appie broodbakker haha.
Als ik dat zo lees is het toch wel knap van mezelf!
Edit: ik vind die afwisseling in m'n werkweek wel heerlijk!
Margaretha89 schreef:Hoi,
Ik heb een groot deel van dit topic gelezen, maar ik heb nog een vraag. Waar hebben jullie je laten testen?
Ik ben leerkracht in het basisonderwijs, en ken de diagnose dus goed. Ik twijfel al lang of ik mijzelf wil testen, maar ik denk dat het rust gaat geven voor mijzelf.
Groetjes,
Margaretha
Margaretha89 schreef:Hoi,
Ik heb een groot deel van dit topic gelezen, maar ik heb nog een vraag. Waar hebben jullie je laten testen?
Ik ben leerkracht in het basisonderwijs, en ken de diagnose dus goed. Ik twijfel al lang of ik mijzelf wil testen, maar ik denk dat het rust gaat geven voor mijzelf.
Groetjes,
Margaretha
shadow19871 schreef:Darkdreamer, ik schrik van je verhaal..
Vooral het feit dat je zo weinig bijval hebt gekregen van leraren op de basisschool!
De basisschool is zo'n belangrijke tijd in de ontwikkeling van een kind.
Ik ben ook meerdere malen de grond in getrapt door een leraar die heel denigrerend was omdat ik ( met name toevallig ook met rekenen!) niet mee kon komen. Jaren lang heb ik hier een minderwaardigheidscomplex door gehad en met vlagen denk ik nog steeds dat ik niets kan.
Je verhaal klinkt overigens helemaal bekend. Op een lager niveau zitten dan je eigenlijk hoort. Ik heb eerst kader gedaan en daarna mbo4. Dit ging eigenlijk allemaal wel makkelijk, hoewel cijfermatige vakken minder goed gingen. Heb je wel eens gedacht aan dyscalculie? (Dyslectie maar dan met cijfers)
Als jij HBO wil gaan doen moet je je zeker niet tegen laten houden hierdoor!! Ik ben er van overtuigd dat je met veel doorzettingsvermogen (bijna) alles kan en je bent al meerdere niveaus opgeklommen! Waarom nu niet? Ik heb de overstap van MBO naar HBO heel soepel ervaren en ik heb ook geen havo gedaan van te voren. Heel toevallig vind ik ook alleen maar de opleidingen leuk die een cijfermatig of scheikundig inzicht vereisen. Ik zit inmiddels in het 3e jaar van de docentenopleiding biologie en zelfs de exactere vakken lukken met veel oefenen en begeleiding goed. Deze periode hebben we het vak wiskunde weer in het curriculumvreselijk, maar ik krijg gelukkig hulp van mijn lieve klasgenootje
RoosDami schreef:Besluit genomen: ik ga het proberen maar als het geen verschil maakt stop ik er wel weer mee. En aangezien ik al last heb van migraine, heb ik geen zin in regelmatig last van hoofdpijn...ik geef het wel de tijd die ritalin nodig heeft om te gaan werken.
hoop dat het goed uitpakt!
rensiepensie schreef:Dislexie en discalxulie is een comorbiteit bij ad(h)d. Ook bijvoorbeeld moeite met navigeren en inschattingen maken voor tijd, afstand, en grootte. Ik had geen dyslexie, maar had de grootste moeite om op een normale manier dingen te betekenen. En navigeren is nog steeds dramatisch. Godzijdank is er tegenwoordig zoiets als een TomTom
Citaat:Ik ben zonder medicatie trouwens onwijs neerslachtig. Weinig intrinsieke motivatie om dan wat te gaan doen. Dan moet ik echt een mega prikkel hebben en er direct mee aan de slag kunnen.
Embe schreef:Citaat:Ik ben zonder medicatie trouwens onwijs neerslachtig. Weinig intrinsieke motivatie om dan wat te gaan doen. Dan moet ik echt een mega prikkel hebben en er direct mee aan de slag kunnen.
Nooit medicatie gehad en voel mij eigenlijk 80% van de tijd zo. In die andere 20% probeer ik mijn leven op de rails te houden. Dat is redelijk gelukt maar ben er zo klaar mee om zo te leven.
Vind beide ADD topics ook heel confronterend, ik zie veel meer wat er nou eigenlijk aan de hand is met mij. Eerst was ik daar wel blij om maar nu... ik moet denk ik maar actie richting huisarts ondernemen. Zij vind het alleen onnodig vrees ik, gezien de reactie die zij mijn dochter van 14 gaf: "wil je soms een eticketje op je voorhoofd".
Citaat:ADHD wordt in het diagnostisch handboek DSM-IV-TR beschreven als bestaande uit drie verschillende types:[1]
ADHD-I, het overwegend onoplettende type (ADHD Predominantly Inattentive Type). Dit is het type waarbij vooral sprake is van ernstige en aanhoudende aandachtszwakte (moeite om de aandacht in het hier-en-nu te houden, dromerig type). Dit wordt ook wel het ADD-type genoemd. Deze aanduiding wordt echter sinds de publicatie van DSM-IV formeel niet meer gebruikt.
ADHD-H, het overwegend hyperactieve en impulsieve type. Hier is vooral sprake van ernstige en aanhoudende impulsiviteit en hyperactiviteit;
ADHD-C, het gecombineerde type. Zowel de problemen van het onoplettende als het hyperactieve type zijn aanwezig. Dit type ADHD komt het meeste voor.