In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gummie

Re: In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 18:49

Maar wat is het probleem.... de boodschap an sich? Of de manier waarop ik het overbreng. Als het het eerste is, zal ik me uit het topic terugtrekken omdat het niet helpend is :) Als het het laatste is, kan ik mijn toon aanpassen en beter formuleren zodat het niet hard overkomt!

Zo hard ben ik tegenwoordig overigens ook voor mezelf hoor, in tegenstelling tot voorheen... Continu zelfreflectie, eerlijk zijn naar jezelf ook waar dat moeilijk is. Je kunt niet veranderen wat je niet onder ogen ziet.

Maar uiteraard ben ik jullie hulpverlener niet :) Zo hard als het bij jullie overkomt, met zoveel warmte en hoop is mijn post bedoeld. Dat is het nadeel van internet, en van mijn manier van formuleren waarschijnlijk! Als het me geen ruk zou kunnen schelen, zou ik hier niet reageren :)

Ik zeg tegen mezelf altijd: er is een verschil tussen slachtoffer worden, slachtoffer zijn en slachtoffer blijven. Het woord slachtoffer alleen al wordt dan als een aanval geinterpreteerd. Dat komt in dat geval kennelijk hard over. Omdat sommige mensen het associeren met zelfmedelijden of zielig doen. Terwijl ik het zie als een positie waarin je je bevindt, waar je wellicht uit kunt komen door ervoor te kiezen geen slachtoffer te blijven van een ander of een situatie :) Bijvoorbeeld...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 18:55

gummie schreef:
Maar wat is het probleem.... de boodschap an sich? Of de manier waarop ik het overbreng. Als het het eerste is, zal ik me uit het topic terugtrekken omdat het niet helpend is :) Als het het laatste is, kan ik mijn toon aanpassen en beter formuleren zodat het niet hard overkomt!

Zo hard ben ik tegenwoordig overigens ook voor mezelf hoor, in tegenstelling tot voorheen... Continu zelfreflectie, eerlijk zijn naar jezelf ook waar dat moeilijk is. Je kunt niet veranderen wat je niet onder ogen ziet.

Maar uiteraard ben ik jullie hulpverlener niet :) Zo hard als het bij jullie overkomt, met zoveel warmte en hoop is mijn post bedoeld. Dat is het nadeel van internet, en van mijn manier van formuleren waarschijnlijk! Als het me geen ruk zou kunnen schelen, zou ik hier niet reageren :)

Ik zeg tegen mezelf altijd: er is een verschil tussen slachtoffer worden, slachtoffer zijn en slachtoffer blijven. Het woord slachtoffer alleen al wordt dan als een aanval geinterpreteerd. Dat komt in dat geval kennelijk hard over. Omdat sommige mensen het associeren met zelfmedelijden of zielig doen. Terwijl ik het zie als een positie waarin je je bevindt, waar je wellicht uit kunt komen door ervoor te kiezen geen slachtoffer te blijven van een ander of een situatie :) Bijvoorbeeld...

Je hebt heel veel waarheid in jouw posten, maar ik denk dat je geneigd bent om teveel in te willen vullen voor anderen. Wellicht komt dat bemoeierig over. Natuurlijk hebben mensen baat aan goede woorden en steun, maar ik denk dat je ze niet teveel moet gaan willen helpen maar meer in het ondersteunen kan helpen. Zo zie ik het in ieder geval. Het is zeker niet om je weg te willen hebben hoor, en het is idd moeilijk om de intentie goed in te schatten via internet. Ook vind ik af en toe een spiegel plaatsen goed, maar misschien iets minder 'hard'. :)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 19:02

Aangezien die spiegel imo uiteindelijk de ondersteuning is, en dit topic ter ondersteuning bedoeld leek te zijn, is het beter om me niet meer in dit topic te mengen... :) Het past mij namelijk niet mensen te ondersteunen door schouderklopjes te geven en positief te bekrachtigen als ik denk dat dat op geen enkele manier helpt behalve ter bevestiging van het punt waar mensen nu zitten.

Ik wil niet invullen voor een ander, ik heb gewoon een bepaalde visie die op alles van toepassing is, ongeacht welke problemen er spelen :) Dat past hier niet denk ik.... Waarbij ik wel opmerk dat men bereid is een heel levensverhaal op een openbaar forum te zetten... En dat de reacties dan moeilijk te sturen zijn, en verwachtingen moeilijk in te schatten. Dat is inherent aan het internetgebeuren.

Ik respecteer en begrijp jullie mening! :D

Heeeeeeeeeeeeeel veel succes allemaal!! :) :(:)

Mindfull

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 19:13

Hoho, zo snel ben je er niet vanaf :P

Want volgens mij bedoelde Joolien dat het inderdaad de toon is die de muziek maakt.
Daarbij is niet iedereen op het zelfde punt of toe aan de zelfde benadering. Omdat het jou helpt is het niet zo dat het iedereen zo helpt.

Wat mij bijvoorbeeld heel erg helpt en ook kalmeert is merken dat dingen normaal zijn. Dat je niet de enige bent en dat er ook weer een weg terug is. Maar ook dat het nu dus even mis mag gaan. Dat dat nodig is en dat ik dat moet laten komen.
Behandelen en sturen moeten mensen doen die weten wat ze doen, ik denk dat ervaringen delen en elkaar motiveren iets anders is dan elkaar gaan proberen te vertellen wat de juiste weg naar Rome is op een dwingende toon.
Desalniettemin heb je zeker een goed idee waar je het over hebt en heb je goede adviezen, dankjewel daarvoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 19:19

gummie schreef:
Aangezien die spiegel imo uiteindelijk de ondersteuning is, en dit topic ter ondersteuning bedoeld leek te zijn, is het beter om me niet meer in dit topic te mengen... :) Het past mij namelijk niet mensen te ondersteunen door schouderklopjes te geven en positief te bekrachtigen als ik denk dat dat op geen enkele manier helpt behalve ter bevestiging van het punt waar mensen nu zitten.

Ik wil niet invullen voor een ander, ik heb gewoon een bepaalde visie die op alles van toepassing is, ongeacht welke problemen er spelen :) Dat past hier niet denk ik.... Waarbij ik wel opmerk dat men bereid is een heel levensverhaal op een openbaar forum te zetten... En dat de reacties dan moeilijk te sturen zijn, en verwachtingen moeilijk in te schatten. Dat is inherent aan het internetgebeuren.

Ik respecteer en begrijp jullie mening! :D

Heeeeeeeeeeeeeel veel succes allemaal!! :) :(:)

Ik denk dat je het anders kunt zien, bij sommige werkt jouw manier heel goed, bij andere wat minder. Ik ben ook niet voor alleen maar elkaars hand boven t hoofd houden hoor, af en toe een schop onder de kont werkt best, maar het is denk ik de kunst om te onderzoeken wie dat wel of niet nodig heeft. Dat lijkt me niet zo heel moeilijk.

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:13

gummie schreef:
Miss_Blimm schreef:
Nou ja, daar heeft Barbalala wel een puntje als ik het terug lees. Het komt belerend over, maar denk dat het niet erg is. Alleen de vraag is wie er wel of niet tegen kan.

Ik denk dat Gummie het juist van een andere kan bekijkt, weliswaar kritisch maar misschien wel verhelderend.
Maar ik denk ook, er zijn er hier die al langer tegen 'problemen en dipjes' aanlopen. Het is niet effe die knop omzetten, en huppakeeeeeee er voor gaan.

Het klinkt namelijk makkelijk....

Maar dat staat toch ook nergens? Stel nou eens dat iemand jarenlang geslagen wordt door zijn of haar partner, dit op een forum bespreekbaar maakt en iemand zegt "je moet ben hem/ haar weggaan". Staat daar dan dat dat makkelijk is? Dat dat gaat lukken? Er staat alleen wat volgens diegene een oplossing is.

Citaat:
Maar ja, diegene (en ook ik) lopen er niet voor niets al 'langer' mee

Daar kan je heel veel dingen uit afleiden, maar tegelijkertijd ook niks. Zegt het iets over de ernst en aard van de problemen? Of zegt het juist iets over de aanpak ervan? Dat heeft geen waardeoordeel in zich, maar je kunt er niets uit afleiden. je kunt slechts je idee daarover hebben. Ik vind het altijd intrigerend dat verschillende personen in gelijke situaties tot een geheel andere uitkomst kunnen komen. Dat kan deels aan verschillen in de persoon zelf liggen, maar ook deels aan verschillen in oplossingen.

Buiten dat: ik heb meegemaakt dat mensen (en ik destijds ook) als antwoord op een bepaalde insteek of visie uit de doeken gaan doen wat hun problemen zijn, hoe erg die zijn, etc. Er zijn ongetwijfeld meer mensen die diezelfde problemen hebben. Persoon A gaat er op manier 1 mee om, persoon B op manier 2, etc. Dat maakt SOMS dat persoon A door zijn of haar aanpak gewoon kan functioneren in de maatschappij, en persoon B niet. Het is soms net alsof je je moet verantwoorden voor je visie door een uiteenzetting van hoeveel vreselijke dingen je hebt meegemaakt.... Want als je visie A hebt, heb je ongetwijfeld niet zo veel ellende meegemaakt, of zoiets... Echt waar, ik lees het regelmatig. Het lijkt dan bijna een wedstrijd wie het ergste leven heeft.

Ik vind het heeeeeeeeeeeeeel naar voor alle mensen die een moeilijk/ zwaar leven hebben. Ik wil die wedstrijd niet eens winnen, ik vind het namelijk niets toevoegen aan het verbeteren van je eigen leven.

Het gaat toch ook om herkenning? Een zetje in de goede richting? Analyseren wat je zelf ander had kunnen doen, of in het vervolg anders kan doen? Dat is toch zinvol hoop ik? Iedereen heeft de vrijheid te doen wat ie wil doen. Ik kan mijn verhaal ook steeds beginnen met IK, en dan een uiteenzetting van MIJN leven en hoe IK dat heb aangepakt. Maar ik heb de behoefte niet daar lang bij stil te staan, omdat ik vooruit ben gegaan. Vandaar dat ik me tot anderen richt. Dat is niet belerend bedoeld, maar als dat zo overkomt so be it :)

Zonder kritische blik blijft de mens sowieso vast zitten. Als je wilt stoppen bij de hulpverlener met als argument dat je je daarna steeds zo slecht voelt, dan is het toch niet verkeerd om van een ander gewezen te worden op de logica en de zinvolheid van die redenatie?

Sommige mensen moeten helaas harder en langer door een zure appel heenbijten!!! Dat gun ik niemand, maar het is zo. Dat het leven niet eerlijk is voor sommigen, is een feit. Eerlijker gaat het niet worden, hopelijk wel beter. Dat ligt imo nog altijd in je eigen handen.

Ik vond het schandalig dat mensen me een schop onder mijn kont gaven, dat ze me niet begrepen, dat ze me niet serieus namen, dat ze mijn negativiteit niet konden aanhoren en dat ze een oordeel hebben geveld dat imo niet correct was... Heb eerst een tijdje daar tegenaan geschopt. Dat hielp MIJ niet. Heb toen opgegeven, dat hielp mij niet. Besloot toen om op mezelf te bouwen, dat hielp wel. Alles wat ik destijds als onmogelijk af heb gedaan, of als onrecht, of als niet realistisch, is toch wel mogelijk en realistisch gebleken. Dat heeft niets te maken met de situatie, maar met wat je ermee doet.

Het is net alsof je als je ziek bent en problemen hebt, het recht hebt geen 'harde woorden' of kritiek te ontvangen. Pas later ga je misschien begrijpen dat het geen harde, maar helpende woorden geweest zijn. Waarom mag iets niet hard overkomen?

Hoho wat voor de 1 kan helpen, dus hup een schop onder de kont kan voor de ander juist averechts werken.

Ik zeg absoluut niet, ach gossie, iedereen die het zo zwaar heeft.

Ik denk dat het nu juist fijn is dat er meer mensen hier zijn die het ieder weer van een andere kant bekijken.

Maar het op de juiste manier formuleren, en dus voor jou minder hard, zou wel prettiger zijn voor Een aantal van ons.

Maar ja, het blijft internet hè :-)

Ik reageer later, ga nu sporten.

Joolien, hoe is het met jou?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:16

Met mij gaat het goed al ben ik ontzettend moe.

acera1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:26

trek het echt niet meer, ik dacht dat het wel weer goed ging maar vandaag.... Ik wilde gaan paardrijden, echt alles ging goed uit de wei halen , opzadelen, tot dat ik de konijnen ruzie hoorden maken. Ik wilde ze uit elkaar halen, maar van al dat geren en gedoe werd ik zo opgefokt dat ik ze wilde sussen door een trap tegen het hok te geven..... ( nooit doen! :( ) Konijnen hok is stuk..... konijnen zijn ongedeerd. Ik heb mezelf geslagen met een soort schoffel op mn hoofd die in de buurt lag. 3 x op mn hoofd ( als straf ik weet het niet ) ik heb hele erg koppijn, en ik zak weer in elkaar. Ik kan niet meer , ik ben echt op . Bij alles wat er fout gaat ( ookal is het iets heel kleins ) schiet ik uit mn slof en eindigt het altijd doormezelf iets aan te doen. Ik ben zo bang dat het erger gaat worden dat ik mezelf zo een pijn doe dat ja... En de therapie helpt gewoonweg niet. Al die brieven schrijven en die opdrachten. Ik vul alles ook niet eerlijk in omdat ik niet open durf te zijn. En nu zit ik hier met mn ellende. Ik mag iedereen bellen maar ik durf niet omdat k bang ben dat ze zullen vinden dat ik me aanstel ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:37

acera1991 schreef:
trek het echt niet meer, ik dacht dat het wel weer goed ging maar vandaag.... Ik wilde gaan paardrijden, echt alles ging goed uit de wei halen , opzadelen, tot dat ik de konijnen ruzie hoorden maken. Ik wilde ze uit elkaar halen, maar van al dat geren en gedoe werd ik zo opgefokt dat ik ze wilde sussen door een trap tegen het hok te geven..... ( nooit doen! :( ) Konijnen hok is stuk..... konijnen zijn ongedeerd. Ik heb mezelf geslagen met een soort schoffel op mn hoofd die in de buurt lag. 3 x op mn hoofd ( als straf ik weet het niet ) ik heb hele erg koppijn, en ik zak weer in elkaar. Ik kan niet meer , ik ben echt op . Bij alles wat er fout gaat ( ookal is het iets heel kleins ) schiet ik uit mn slof en eindigt het altijd doormezelf iets aan te doen. Ik ben zo bang dat het erger gaat worden dat ik mezelf zo een pijn doe dat ja... En de therapie helpt gewoonweg niet. Al die brieven schrijven en die opdrachten. Ik vul alles ook niet eerlijk in omdat ik niet open durf te zijn. En nu zit ik hier met mn ellende. Ik mag iedereen bellen maar ik durf niet omdat k bang ben dat ze zullen vinden dat ik me aanstel ...

Poeh dat is niet niks. Maar wellicht is het toch verstandig om even iemand te bellen en tegen aan te banketstaaf. Dan kun je iig weer wat beter slapen. Heb je al eens aangegeven dat het niet goed gaat met je therapie?

acera1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:46

nee dat is het probleem dat durf ik dan ook niet te zeggen :s

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:47

acera1991 schreef:
nee dat is het probleem dat durf ik dan ook niet te zeggen :s

Hoe kun jij het nu dan voor jezelf toch aangenaam maken? Kun je wel slapen zo?

acera1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:51

dat lukt wel , maar ik slaap wel heel onrustig heb de laatste tijd ook zulke rare enge dromen dat ik soms wel 5 tot 10 keer wakker wordt :S

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:53

acera1991 schreef:
dat lukt wel , maar ik slaap wel heel onrustig heb de laatste tijd ook zulke rare enge dromen dat ik soms wel 5 tot 10 keer wakker wordt :S

Jeetje, ik maak me helemaal een beetje zorgen om je. Ben geneigd om allerlei ideeen aan te gaan dragen :) Ik zeg er nog 1, is het een idee om het van je af te schrijven?

acera1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 21:40

help ik echt heel vaak geprobeerd , maar voor mijn gevoel wordt het dan erger. Omdat ik mezelf er mee confronteer. Ik weet het echt even niet. IK ga nu wel even proberen te slapen. Mn therapeut heeft dat ook wel een voorgedragen om dan van je af te schrijven maar daar worden de huilbuilen alleen maar erger van.....

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 21:55

Hoe voel je je ná dat je geschreven hebt? Heb je wel eens helemaal afgeschreven of stop je halverwege?

Is er iemand in je leven die er onvoorwaardelijk voor je is? (Waarvan je dus weet dat je écht ALTIJD mag bellen, ook al voel je je er dan nog steeds niet lekker bij?)

acera1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 22:01

ik heb altijd wel helemaal afgeschreven , maarja daarna zit ik altijd van ... :'' ja en nu.."
Ik kan altijd mijn therapeut bellen maar ook mijn moeder ( gelukkig) maar toch zit ik gewoon in mijn achterhoofd dingen in mn hoofd te halen dat ze boos worden , of dat ze me niet geloven.. ik weet wel dat het niet zo zal zijn maar toch krijg ik zo een gevoel.. nu heb ik dus dan ook niemand gebeld.. ik stond wel met de telefoon in mn handen

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 22:12

acera1991 schreef:
ik heb altijd wel helemaal afgeschreven , maarja daarna zit ik altijd van ... :'' ja en nu.."
Ik kan altijd mijn therapeut bellen maar ook mijn moeder ( gelukkig) maar toch zit ik gewoon in mijn achterhoofd dingen in mn hoofd te halen dat ze boos worden , of dat ze me niet geloven.. ik weet wel dat het niet zo zal zijn maar toch krijg ik zo een gevoel.. nu heb ik dus dan ook niemand gebeld.. ik stond wel met de telefoon in mn handen

Ik ben altijd doodmoe nadat ik het van me afgeschreven heb. En ga dan ook gewoon even op bed liggen.

Ik hoorde over je therapeut zeggen dat je niet open durft te zijn naar hem/haar. Kan dit wel naar je moeder?
Misschien als bellen een te grote stap is dat je een kort smsje kan sturen (desnoods in concepten opslaan voor een volgende keer dat het bericht al klaar is)?
Hoi ... het gaat niet goed met me. Kun je bellen als je dit ziet? Liefs ...

In je eentje is het heel moeilijk om doorheen te komen namelijk...

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 22:50

acera1991 schreef:
help ik echt heel vaak geprobeerd , maar voor mijn gevoel wordt het dan erger. Omdat ik mezelf er mee confronteer. Ik weet het echt even niet. IK ga nu wel even proberen te slapen. Mn therapeut heeft dat ook wel een voorgedragen om dan van je af te schrijven maar daar worden de huilbuilen alleen maar erger van.....

Huilbuien zijn niet erg.

Je zal de confrontatie aan moeten gaan, en eerlijk zijn. Ook tegen je therapeute. Anders heeft het inderdaad geen zin :-(

En schrijven is toch fijner dan als je het moet zeggen? Probeer echt 100% eerlijk te zijn, in zowel je gevoel als je gedachten.

Ik bedoel, niets is te gek. Toch :-)

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 22:53

Joolien schreef:
Met mij gaat het goed al ben ik ontzettend moe.

Dus je boosheid heb je goed kunnen uiten? Fijn dat het weg is.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 09:00

gummie schreef:
Het past mij namelijk niet mensen te ondersteunen door schouderklopjes te geven en positief te bekrachtigen

Ondersteuning bestaat toch ook juist uit positief bekrachtigen?

Vroeger leerde je uit positieve bekrachtiging, en zo leren onze dieren ook.

Als je enkel kritisch kan zijn, wil ik vragen niet meer op mij te reageren. Want dat schiet bij mij heel snel verkeerd. De mensen om mij heen zijn al genoeg kritisch.

glindaofoz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 09:27

Tja laat ik me er ook maar eens mee bemoeien.

ook ik heb soms moeite met sommige harde post. overigens niet van een persoon hoor. misschien dat dat komt omdat ik me( ook volgens de geleerden) al veel te hard ben voor me zelf. waardoor die harde berichten alleen maar bevestiging zijn voor mijn harde ik en ik alleen maar meer klachten krijg.

maar aan andere kant kan het bij sommige situaties misschien wel helpen. dat weet je nooit. want bij de een werkt dit andere dat. oa placebo verhaal. ik zeg dus niet het is fout of goed. de waarheid ligt in het midden denk ik. en uiteindelijk ben je het zelf die dit eenzame gevecht moet zien te winnen met de dingen die voor jou werken.
daar helpt geen boekje aan mee. Vergeet de dingen die voor jou niets toevoegen en grijpt de dingen aan die voor jou werken.

amen :-);-)

Mindfull

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 09:39

Goedemorgen :)

@ Acera, jeetje wat een naar bericht! Hoe is het nu met je? Gisteren nog je verhaal kunnen doen bij iemand? Sterkte met je hoofdpijn en inderdaad, probeer het je therapeut te vertellen..
Misschien kun je dat opschrijven? Dat hij het rustig kan lezen en jij het hem niet in zijn gezicht hoeft uit te leggen? Dan kunnen jullie aan de hand daarvan praten over hoe de therapie veranderd kan worden zodat je er wel wat aan hebt misschien... :(:)

Gisteren een beetje een domper... vriendlief heeft het niet op psychologen en vind het allemaal maar zweverig gedoe. We praten er dus ook eigenlijk niet over en ook niet echt over mij. Hij weet wel dat ik af en toe heel verdrietig ben maar verder eigenlijk niets.
Gisternavond gezegd dat ik morgen weer een afspraak heb en zijn antwoord was: " En waar is DAT goed voor dan?"
Heb eigenlijk niet meer gereageerd, maar wel weer heel erg buikpijn, niet in kunnen slapen en malen of ik me niet gewoon aanstel. Misschien toch die schop onder mijn kont van Gummie nodig :+

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 09:49

Goedemorgen :) Ik was al vertrokken uit het topic :) Maar er blijft gereageerd worden op 'mijn harde toon'. Het is me nu niet geheel duidelijk of de vragen die nog gesteld zijn op mijn antwoord wachten? Ik zal kort en algemeen antwoorden:

- nee, ondersteunen bestaat niet alleen uit positief bekrachtigen. Omdat positief bekrachtigen belonen inhoudt, terwijl niet iedere gedachte of ieder gedrag constructief is.
- er is een verschil tussen kritisch zijn, een schop onder de kont geven, of het benadrukken van eigen mogelijkheden en de kracht van het veranderen van denken en gedrag. Zoals ik het formuleer komt het schijnbaar over als een schop onder de kont of alleen maar kritiek. Dat kan aan de boodschap liggen, dat kan aan de manier waarop ik die boodschap breng liggen, of het kan aan de ontvanger en zijn of haar gevoeligheden liggen. Of een combinatie van alle drie.
- het is een algemeen gegeven dat het denken, gevoel en gedrag aan elkaar gekoppeld zijn en dat je door het 1 te veranderen invloed kunt hebben op het ander, al is het maar in zeer kleine mate. Het is ook een voor de hand liggend iets dat bijvoorbeeld 'iedereen die je tegenkomt de wind van voren geven' meer problemen gaat opleveren dan het oplost. Een ander kiest er dan bijvoorbeeld voor te zeggen dat het goed is je emoties te uiten. Ik kies er voor te zeggen dat dat niet zo'n goed idee is omdat het jou niet gaat helpen. Hetzelfde geldt voor uitspraken als 'ik stop ermee', 'voor wie doe ik het nog' enz.
- dat niet iedere manier voor iedereen even goed werkt, begrijp ik. Dat iets mij heeft geholpen, hoeft niet voor anderen te helpen, dat begrijp ik. Dat geldt voor behandelingen. Dat geldt voor ziektebeelden. Het 1 is het ander niet. Maar wat wel een algemeenheid is, dat is dat je hier vele, vele voorbeelden kunt vinden van manieren van denken en gedrag die je wel allemaal op dezelfde manier kan bekijken.

De vergelijking met dieren vind ik een vreemde: dieren zullen nooit als mensen in dergelijke posities kunnen komen qua denken, gevoel of gedrag, simpelweg omdat zij anders in elkaar zitten dan mensen. Dieren leren door associatie. Je beloont dieren als ze iets goed doen. Dat lijkt me dan een overeenkomst met mensen inderdaad. Belonen als ze iets goed doen, hoe klein ook. Niet altijd belonen, in ieder situatie, voor ieder gedrag. Zo leert een dier niet.

Ik laat jullie weer rustig verder praten hier :) Nogmaals: heel veel succes!!!

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 10:01

Mindfull schreef:
Goedemorgen :)

@ Acera, jeetje wat een naar bericht! Hoe is het nu met je? Gisteren nog je verhaal kunnen doen bij iemand? Sterkte met je hoofdpijn en inderdaad, probeer het je therapeut te vertellen..
Misschien kun je dat opschrijven? Dat hij het rustig kan lezen en jij het hem niet in zijn gezicht hoeft uit te leggen? Dan kunnen jullie aan de hand daarvan praten over hoe de therapie veranderd kan worden zodat je er wel wat aan hebt misschien... :(:)

Gisteren een beetje een domper... vriendlief heeft het niet op psychologen en vind het allemaal maar zweverig gedoe. We praten er dus ook eigenlijk niet over en ook niet echt over mij. Hij weet wel dat ik af en toe heel verdrietig ben maar verder eigenlijk niets.
Gisternavond gezegd dat ik morgen weer een afspraak heb en zijn antwoord was: " En waar is DAT goed voor dan?"
Heb eigenlijk niet meer gereageerd, maar wel weer heel erg buikpijn, niet in kunnen slapen en malen of ik me niet gewoon aanstel. Misschien toch die schop onder mijn kont van Gummie nodig :+

Kijk, dat vind ik dan wel heel vervelend voor je...!! Dat er geen begrip is voor het feit dat je naar een psycholoog gaat. Ik kan mij voorstellen dat je je daar goed ziek van kan voelen :( Ik hoop dat je ondanks die kritiek zelf wel gewoon het goede ervan blijft zien.. Jammer dat die ondersteuning er op dat moment voor jou niet is!
Hiervoor heeft niemand een schop onder de kont nodig! :(:) (wilde ik wel even gezegd hebben, aangezien je uitdrukkelijk naar mij verwees ;))

Mindfull

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 10:16

gummie schreef:
- het is een algemeen gegeven dat het denken, gevoel en gedrag aan elkaar gekoppeld zijn en dat je door het 1 te veranderen invloed kunt hebben op het ander, al is het maar in zeer kleine mate. Het is ook een voor de hand liggend iets dat bijvoorbeeld 'iedereen die je tegenkomt de wind van voren geven' meer problemen gaat opleveren dan het oplost. Een ander kiest er dan bijvoorbeeld voor te zeggen dat het goed is je emoties te uiten. Ik kies er voor te zeggen dat dat niet zo'n goed idee is omdat het jou niet gaat helpen. Hetzelfde geldt voor uitspraken als 'ik stop ermee', 'voor wie doe ik het nog' enz.

Ik ben het met je eens dat "iedereen de wind van voren geven" geen goed idee is en inderdaad ook dat dat dus meer gaat ellende gaat opleveren. Dat is hier in het opic iig ook door mij gezegd.
Maar ook het belonen voor het uiten is belangrijk, want stel dat zij dat niet gedaan had, dat gevoel uiten, dan had ze dat gevoel wel gahad, maar niet hier geuit, waardoor het waarschijnlijk sterker of opgekropt werd. Gevoelens niet uiten is mijn specialiteit en kijk waar ik nu sta. Mijn lichaam is ermee opgehouden, de welbekende noodrem.
Dus lijkt het mij onze taak om deze persoon te belonen voor het uiten, hier moet ze immers vrij kunnen spreken en haar niet stimuleren om het gevoel op te kroppen of uit te voeren. Daarnaast zal zij zelf wel inzien dat dit gevoel is, waarom ze in therapie is en de therapeut zal dan hopelijk de juiste therapie toepassen om dit gevoel te gaan kanaliseren.
Maar afkeuren van gevoelens is niet aan ons, gevoel is er nu eenmaal, het gaat erom wat je ermee doet.

Wel kunnen we haar stimuleren om de therapie voort te zetten en een luisterend oor te zijn.

en verder, dankjewel dat je reageerde, ik denk dat je een waardevolle noot voor het topic bent en zou het jammer vinden als je weggaat.
Inderdaad, ik moet gewoon doorzetten, daar twijfel ik ook niet aan als ik me zo beroerd voel. Maar 's avonds voel ik meestal veel beter en dan ga je soms twijfelen aan of je je niet aanstelt.