Ik ben hier ook altijd nogal dubbel in. Gezond leven is belangrijk, maar het is zeker geen garantie voor een goede gezondheid

Tegelijkertijd heb ik maar 1 lichaam en wil ik daar toch ook wel zuinig op zijn.
Mijn vader kreeg kanker op zijn 43e. Voordien was hij eigenlijk nooit ziek. Leefde niet super gezond (kettingroker en matig drinker, maar ook wel voetballen en minimaal 20 km per dag fietsen), maar zijn levensstijl is vermoedelijk niet de oorzaak van de kanker geweest. Na een half jaar is hij overleden. En eigenlijk ben ik blij dat hij ook na de constatering van kanker niet ineens zijn levensstijl heeft aangepast; het had echt niets meer uitgemaakt.
Wat het mij heeft geleerd is dat je ook zeker niet moet vergeten om te genieten. En zeker niet alles uitstellen tot "later", want wie zegt er dat er een later komt?
Mijn moeder en zus hebben al jaren knieproblemen, wat voor mij toch voor het besef heeft gezorgd dat ik enorm mazzel heb met mijn sterke lichaam en dat dat dan wel weer de moeite waard is om zuinig op te zijn.
Hardlopen zorgt er voor dat ik me goed voel in mijn lichaam, en dat is voor mij uiteindelijk belangrijker dan precies het juiste gewicht. En dat is maar goed ook, want ik val erg moeilijk af.
Voor het hardlopen bewoog ik te weinig, waardoor ik in een cirkeltje terecht kwam van ontevredenheid hierover en over mijn lichaam. Hardlopen heeft gezorgd dat ik daar uit gekomen ben

@MG: heel goed dat je langzamer bent gaan lopen! Weet je wat het mooie daarvan is? Door het langzamer lopen bouw je makkelijker conditie op, zodat je snel op het punt komt dat je je snelheid weer wat kunt verhogen